Новини
Томислав Дончев: Габровска област заслужава да бъде представлявана от хора с опит, разум и влияние, обичащи региона

Каква ще бъде Вашата лична кауза след тези избори – за страната и за област Габрово?
– За да не повтарям, всичко говорено и писано в предходните месеци – и за инфраструктурата, и за развитието на човешкия капитал, и за икономиката, от окончателно решаване на водните проблеми на Севлиево, през нова индустриална зона между Габрово и Севлиево, до тунела под Шипка, ще кажа, че личната ми кауза е нашите общини, областта да имат достойно представителство в националната политика. Хора с опит, разум и влияние, които да могат да представляват интересите им. А това, може да стори човек, който не само може и знае, но човек, който обича и го боли за този край.
Как ще коментирате ситуацията в страната и какъв е пътят да се излезе от кризата?
– Аз не съм коментатор, но ми се струва, че има състезание – коя партия най- много мрази друга партия. Това вероятно е интересно, шумно, актуално, но вижте, и аз не харесвам някои партии, но това не определя нито мен, нито личността ми. Предпочитам да се определям от това, в което вярвам, знам и мога, от това, което обичам, а не от това, което не харесвам. Не искам да мразя.
Състезанието по омраза, ражда само омраза. Нужен ни е нов дневен ред – кой и как може повече да стори за образованието, здравеопазването, инфраструктурата, икономиката.
Какво включва програмата на ГЕРБ за изход от кризата?
– Трудно е програма, която обхваща всяка публична политика, да бъде разказана с няколко думи. Трудно е и да се определи коя сфера е по-важна от другите, защото всичко е важно и здравеопазването, и доходите, и инфраструктурата, и градската среда и т.н. Но все пак, ако има приоритет на приоритетите, това е образованието. Планираме да продължим целенасочените инвестиции в сектора. След като повишихме два пъти учителските заплати през последния мандат, този процес ще продължи. Средната учителска заплата трябда да стане 2500 лв., а на преподавателите във висши училища – 3000 лева. Разходите за образование трябва да бъдат минимум 5 на сто от Брутния вътрешен продукт. Това е добър старт, но изобщо не е достатъчно. Процесите на увеличаване на възнаграждението, трябва да вървят и с подобряване на материалната база, тотална дигитализация на учебния процес, моделнизиране на учебниите програми и съдържание, усилия всички деца да бъдат в клас. Без да подценяваме, която и да е друга сфера, образованието е единствената инвестиция, която може да гарантира бъдещето на страната.
Инвестициите в образование, трябва да вървят с целенасочени инвестиции в науката и иновациите, както и изграждането на бизнес инфраструктурата на страната – нови индустриални зони и паркове, лаборатории за научно-развойна дейност.
Политиката по доходите не може да включва само сектора образование. Например, средното брутно месечно възнаграждение на лекар в страната в края на мандата трябва да достигне размера на 3 средни брутни работни заплати в публичния сектор.
Минималната работна заплата ще достигне 1000 лв., а средната – 2000 лв. Едва ли са изненада амбициите ни да продължим с модернизацията на инфраструктурата на страната – железопътна, ВиК, обновяване на градовете и продължаване на санирането на публични и частни сгради. От огромно значение, обаче са възстановяване на работата по ключовите спрени проекти – Автомагистрала Хемус, Коридор №4 (София- Видин и довършване на АМ „Струма”), тунелът под вр. Шипка и другата част от Коридор №9 в частта Русе- Велико Търново.
Можем да коментираме още много, но преди секторните политики има нещо важно. Необходим ни е национален консенсус, че само образованието и развитието на иновациите ще ни позволят да развиваме икономика, базирана на знанието, да произвеждаме и продаваме по-скъпи продукти и услуги.
И нещо още по-важно. В политиката трябва да се върнат темите, които вълнуват хората и които имат значение за живота им. Разбираме стремежа на този или онзи кандидат да иска да отиде в парламента, за да се накара на някой или да наругае другиго, но от това живота на хората не става по-добър. Необходимо е завръщане на отговорността в политиката, необходимо е всеки да носи отговорност за това, което е говорил преди изборите. Необходимо е най-сетне някой да има смелостта и експертизата да управлява.
Защо ГЕРБ не е предпочитана партия от младежите, според вас?
– Ами не са ни виновни младите хора, ние сме си виновни. Има много причини. Младият човек е неконформист и бунтар, той по дефиниция е подозрителен към управляващите, а ние до скоро управлявахме. Сигурен съм, че наред с това не сме намерили достатъчно добри послания към тях. Не сме успели да обясним какво и защо правим. Има и друга причина. За последното десетилетия отрасна ново поколение, което не помни България преди влизането ѝ в ЕС, откогато може да пътува спокойно и да сравнява. И то иска България да изглежда като Австрия…веднага и в същото време не помни нито социализма, нито разрухата на икономиката по време на прехода, нито финансовата катастрофа от втората половина на 90-те.
И естествено, за това, че България не е Австрия, например, младите считат за виновни управляващите последно.
Трябва да намерим начина да говорим с тези хора. Извън обичайните политически формати и не обезателно по телевизията. И не толкова да говорим защо България не е богата, колкото Австрия, а как би могла да стане.
Как си обяснявате вота на хората? Ще надделее ли, според Вас, разумът?
– Вотът на хората, винаги е правилен. Народът винаги е прав в колективната си мъдрост, в подкрепата и в гнева, в съмнението.
Разумът е задача на политиците, които не бива да забравят, че имат задължението да решават проблемите, да търсят възможностите и да намират разум отвъд емоциите. И те никога не бива да забравят, че дори и да не харесват някоя партия, зад нея стоят хора… българи… достойни и честни българи, на които трябва да служат, нищо че са гласували за друга партия.

*Публикуваният материал е предоставен от пресцентъра на „ГЕРБ – СДС“, във връзка с изборите за 47 Народно събрание, съгласно сключен договор за рекламно – информационно обслужване. „ГЕРБ – СДС“ е под номер 32 в интегралната бюлетина. Купуването и продаването на гласове е престъпление.*
Новини
Днес е вторият ден от Коледа – Денят на бащата
Вторият ден на Коледа – 26 декември, е Събор на Пресвета Богородица. В деня след Рождество Христово вярващите се събират, за да величаят с хвалебни и благодарствени песни Божия промисъл и да отдадат почит на Богородица, родила Спасителя.
В този ден се чества паметта на Св. Йосиф Обручник, на цар Давид като славен родоначалник на Исуса Христа и на Яков, брат Божий, пръв християнски епископ на гр. Ерусалим.
По решение на Второто национално общо събрание на съюза “Ние жените за достойнство и равенство” (28 март 1997) църковният празник на Свети Йосиф Обручник, земния баща на Исус, се отбелязва като празник на бащата. За първи път е честван през 1997 г.
Към Коледните празници се числи и Стефановден – на 27 декември. Празникът е посветен на първомъченика на християнската църква архидякон Стефан.
Със Стефановден завършват Коледните празници.

Новини
Честито Рождество Христово!
Рождество Христово или още Коледа е един от най-големите църковни празници. На него християните честват рождението на Исус Христос. Според Евангелието от Лука това става в град Витлеем в провинция Юдея.
Православните християни честват Рождество Христово наравно тържествено с Великден. При католиците и протестантите Коледа е най-почитаният празник. Рождество Христово е един от 20-те църковни празници в България. На този ден постите свършват и семейната трапеза вече включва месни и млечни ястия. Вярващите ходят на черква, където има празнична служба.
Рождество Христово слага начало на ново летоброене. Създателят на новото летоброене, римският монах Дионисий (6 в.) изчислява, че Христос е роден в 754 г. от основанието на Рим.
Според Евангелието на Лука, малко преди раждането на Исус, майка Му Мария, заедно със съпруга ѝ, дърводелецът Йосиф, потомък на Давидовия род, отиват във Витлеем, родното място на Йосиф. Римският император Октавиан Август издава заповед за преброяване на населението в империята — в границите ѝ тогава се намира и Палестина. Всеки трябва да се запише в родното си място. Мария и Йосиф не могат да намерят място в страноприемницата и затова се подслоняват в пещера извън града, където пастирите затваряли овцете. В мига на Рождеството в небето пламва необикновена светлина, явява се ангел, който съобщава на намиращите се наблизо пастири, че е дошъл Спасителят. Витлеемските пастири са и първите, които се поклонили на Бога-Син. Младенецът Исус почитат и трима източни царе, доведени във Витлеем от изгрялата над мястото звезда. С Рождеството си Христос донася частица от светостта на небесния мир. С неговото идване на земята се отбелязва началото на новата ера.
Днес имен ден празнуват всички, които носят имената Христо, Радослава, Радослав, Радостина, Радостин, Божидар, Емил, Емануил, Християн, Ренета, Християна, Кристиян, Кристияна, Кристина, Христина и др.

Новини
Бъдни вечер е! Денят преди Рождество Христово!
Наричат я още Суха Коледа, Малка Коледа, Кадена вечер, Божич. На този ден свършват четиридесетдневните Коледни пости, които са започнали на 15 ноември на Коледни заговезни.
Според народното вярване божата майка се замъчила на Игнажден и на Малка Коледа родила млада бога, но за това съобщила на другия ден. Първескиня, млада булка, която ражда за пръв път, като роди не съобщава новината на този ден, а на следващия – тогава се викат гости.
На Бъдни вечер важна роля играят бъднякът, трапезата, каденето и обредните хлябове. Бъднякът е специално избрано тригодишно право дърво. В гората го отсичал момък, носел го в къщи и го палели в огъня.
Според народното суеверие бъднякът поддържа през цялата година огъня в огнището. Обредните хлябове са три вида. Първите са хлябове посветени на Коледа. Вторият вид хлябове са посветени на селските занаяти – земеделие, скотовъдство, на къщата и покъщнината. Третият хляб е приготвен за коледарите, които ще дойдат да коледуват.
Всички видове хлябове се месят придружени с ритуали и песни. Според песните брашното се сее през три сита, възпети като копринени. Кади се като се използва палешника, а водата, с която се замесва брашното се донася с бял котел от мома или млада булка оженена през есента преди Бъдни вечер, която още не е раждала.
Трапезата на Бъдни вечер трябва да бъде изобилна, а храните на нея – нечетен брой и постни. По традиция се приготвя варено жито, варен фасул, сарми с ориз или булгур, ошав. Слагат се също така чесън, орехи, мед, кромид лук, запазени от лятото пресни плодове, вино, ракия – всичко, което е произведено през годината в суров или обработен вид. На трапезата се поставя също така сурово жито и колакът от Игнажден.
На места в Западна България, Тетевенско, Пловдивско и Македонската област се изпича прясна пита със сребърна пара. Под трапезата на Бъдни вечер се разстила слама.
До трапезата се поставят различни предмети – ремъка на ралото, напълнена с житни зърна ръкавица, паничка с пясък, кесия с пари, сито с житни зърна и вързани за него с червен конец босилек и чесън, сърп. Вечерята на Бъдни вечер винаги е в семеен кръг и трябва непременно да бъде кадена. Най-възрастният мъж или жена прекадява с тамян най-напред масата, след това всички останали стаи и помещения в дома, накрая двора и обора. Според народното схващане с каденето се прогонват злите и нечисти сили.
Вечерята на Бъдни вечер започва рано, за да узреят рано житата. По време на яденето хората не трябва да стават, за да лежат квачките върху яйцата и да измътят пиленца. Само стопанинът има право да става, но трябва да върви приведен, за да се превиват житата от зърно. Остатъкът от хляба се слага на полицата, за да израстнат високо житата през лятото. След вечеря децата се търкалят върху сламата на една страна, за да се превият така и житните стъбла.
От трапезата на Бъдни вечер се запазват орехите, суровото жито и недогорялата свещ за следващите кадени вечери. Самата трапеза според вида на храните има поминален характер. При сядането около нея някъде се оставя празно място – за мъртвите (починал близък или роднина).
През нощта сфрата не се прибира, защото хората вярват, че починалият ще дойде на вечеря. Около трапезата на Бъдни вечер се гадае. Гадае се за времето през всеки месец от новата година, за очакваната реколта от различните култури, за здравето на всеки член от семейството, за предстоящия брак на момите.
Посреднощ на Бъдни вечер тръгват коледарчетата. Те са момчета от осем до дванадесетгодишна възраст, които ходят по къщите на роднини, съседи и цялото село. Това ходене се нарича „коледуване“. Всяко коледарче носи дрянова пръчка.
Коледарчетата са предвестници на коледарниците. Не се чуват онези песни, които се пеят по Коледа, пеят се само кратки песни и припевки. За коледарчетата домакинята е приготвила рано сутринта колачета, които им дава заедно със сушени круши, сливи, орехи, ябълки, грозде.

-
Кримипреди 7 дниЗадържаха жена, откраднала 12 000 лева от съсед. Парите заровила в гората
-
Кримипреди 7 дниПолицията хвана над кило марихуана
-
Кримипреди 4 дниПиян водач без книжка причини тежка катастрофа със загинал край Севлиево
-
Кримипреди 4 дниОставиха в ареста един от двамата, „шетали“ из цяло Габрово
-
Новинипреди 7 дниПТГ „Д-р Никола Василиади“ откри новата си спортна зала „Арена Механо“
-
Икономикапреди 7 дниНАП публикува подкаст епизоди за приемането на еврото
-
Новинипреди 7 дниПодписаха договора за ремонт на бившето училище Радион Умников
-
Новинипреди 4 дниОбластна среща акцентира върху ранното включване на децата в образованието





