Свържи се с нас

Новини

Георги Табаков отговаря на севлиевци

Как водачът на листата на „Изправи се! Мутри вън!“ се справи с техните въпроси?

Published

on

Във Фейсбук групата „Ние сме Севлиево“ Георги Табаков, водач на листата за 7МИР – Габрово на „Изправи се! Мутри вън!“ с номер 8 в бюлетината, отговаря в реално време на въпроси от гражданите. Севлиевци задаваха своите въпроси към Табаков относно проблемите на местно и национално равнище и как той вижда техните решения. Ето някои от тях:

– Какви промени са необходими, за да останат младите в България и да започнат свой бизнес? Какво предвиждате по отношение на липсата на стабилно отношение към бизнеса, нелоялната конкуренция, липсата на контрол и бюджетиране и корупцията на местно ниво?
– Аз самият преподавам на стартиращи и малки фирми и съм напълно наясно от каква помощ имат нужда. Затова съм предложил 4 неща в нашата икономическа програма:
– намаляване на данък печалба за ЕТ от 15% на 10%;
– значително намаляване на патентните данъци (това ще благоприятства около 40 професии – някои от тях са и занаяти на изчезване и можем да ги видим само в Етъра за съжаление);
– отмяна на „данък уикенд“ – въведен от Влади Горанов, според когото частникът спира да работи в 17:30 в петък;
– необлагане на реинвестираната печалба за започващите фирми и за стартъпите;
– пълна ревизия, а даже най-добре премахване на Наредба 18 (некадърната наредба за касовите апарати).

Директна помощ заради кризата с Ковид:
– между 6‘000 и 12‘000 лв. за всички малки фирми, които не получиха нищо по време на кризата заради тежките бюрократични процедури, въведени от министрите на ГЕРБ. Тук имам директни наблюдения – моята организация „Български икономически форум“ успя да помогне на около 30 фирми да получат помощ. Но стана така, че им подадохме документите през юни 2020, а получиха помощта през декември 2020 г.;
– Прехвърляне на работата на ББР на релсите на държавна банка за подкрепа, а не да работи като държавна търговска банка, кредитираща едрите олигархични кръгове на властта (това знам как да стане защото през 1998г. съм писал първия експертен доклад за създаването на тази банка).

– Как приемате протегнатата ръка от водачите на листи, които подписаха декларацията на „Гражданско сдружение за Севлиево“ във връзка с водния проблем в общината? Как ще коментирате отказа от подобен писмен ангажимент на останалите кандидати за депутати?
– Протегнатата ръка, когато тя е с чисти намерения, приемам като всеки нормален човек – с очакване за общи действия. Приемам в този случай, че трябва заедно да се борим за осъществяване на този важен проект. Построяването на язовир „Мокра Бяла“ е от първостепенно значение за жизнения стандарт на хората на територията от Община Севлиево.

Осъществяването на този проект няма политически цвят – той не може да е син, червен, розов и т.н. Но той може да е икономически много изгоден по много причини – не само защото ще реши един проблем, който съществува от десетилетия. Питейната вода ще става все по-ценен ресурс и трябва да се научим да я използваме правилно.

Какво да кажа за тези, които отказват засега да се включат… Явно са или гузни, или нямат капацитет да се справят, или предпочитат да не сме единни за справяне с проблема (може би, водени от тясно партийни сметчици). Заслужават хората да им потърсят политическа отговорност по единствения възможен и цивилизован начин – като НЕ гласуват за тях.

– Какво мислите за селските райони и най – вече за селата от нашата община? С какво бихте допринесли или направили, ако станете депутат?
– Навсякъде в България, включително и тук, селските ни райони са красиви и разполагат с някои от ресурсите, необходими за да могат да се развиват и просперират. Ето според мен основните проблеми, с които българските политици не се справят и това са местата, на които ще се спра:
– На първо място – човешкият ресурс – постоянно се забравя и от икономисти, и от управленци, че това е най-ценният ресурс за едно общество. Може да бъде насърчено връщането на хора в селските райони, като се използват както новите технологии за подобряване на стандарта, така и новите „зелени“ тенденции. Много млади хора биха се върнали „на село“ , стига да имат осигурени условия за развитие – инфраструктура и да не ги рекетират
– На второ място – субсидиите от ЕС да се пренасочат от големите земеделски площи към малките стопанства. Да се стимулира политиката на „slow food“ и „slow tourism“- „бавна храна“ и „бавен туризъм“.
– Да се изместят държавните инвестиции от „мега проекти“ (например „Турски поток – Балкански поток“ , който костваше 3 млрд.) към инвестиции в селските райони за инфраструктура, която е най-необходима. Например – за община Трявна и селата наоколо е необходима пречиствателна станция, за селата около Севлиево – язовир и тръбопровод и т.н.

– Последните 30 години всички кандидат-депутати на избори обещават много за селата и селските райони, но след изборите забравят за съществуването им.
– Не гласувайте за тези, които забравят. Политическата склероза е много разпространена в България и трябва да се лекува.

Мисля да предложа да има една част от корпоративните данъци да остава в общините, в които се генерира, а не да отива в Министерство на финансите и чак след това да се разпределя. 2-ро Трябва да има механизъм, с който малките кметства трябва да са финансово по-независими от „голямата община“ и така да могат кметовете им да провеждат политика , която да е съобразена с реалните нужди на хората. За това се изисква сериозна административна реформа .

– Много се говори за съдебна реформа, но как Вие си я представяте?
– Не съм специалист в областта на съдебната система. Имам представа от право само от 15-те изпита, които съм преминал с отличие, и от опита ми в частния бизнес, но знам едно: прокуратурата на България, страна-член на ЕС, и страна, която трябва да е демократична, НЕ Е НОРМАЛНО да е като структура остатък от съветската система. НЕ може да има каквато и да е публична фигура, пък бил той и главният прокурор на Републиката, която да не подлежи на контрол. Начинът, по който функционира прокуратурата вече 30 години, доказа, че проблемът с нея е системен – смениха се много личности там, а проблемите само се задълбочават и даже сме свидетели, как главният прокурор действа като чадър за управляващите.

Следователно – аз ще гласувам да се измине необходимата законова процедура – смяна на ВСС и след това прекратяване предсрочно на правомощията на Иван Гешев, за да бъде избран главен прокурор, който ще съдейства за осъществяване на съдебната реформа, а няма да я спира като Цацаров и Гешев.

– Какво смятате, че може още да се постигне по отношение на достъпната среда за хората с увреждания и какво конкретно Вие лично бихте направили?
– По отношение на достъпната среда и местните власти, и националните институции, но за съжаление и обществото като цяло, е в огромен дълг към хората с увреждания и хората с намалени възможности за придвижване.

Законодателството към момента, като че ли е създало само пожелателни норми. Трябва да бъде създадена истинска стратегия с ясен план за действие, който да задължава въвеждането на най-високи европейски и световни стандарти. Местните власти трябва да бъдат законово задължени да спазват тази стратегия и също да имат ясен план (включително, ако е нужно с описание на всяко едно от кръстовищата, обществените обекти и друга обществена инфраструктура) кога и чрез какви действия (ремонт, ново строителство и т.н) ще станат достъпни.

Всички частни обекти, които се предполага, че ще се посещават от клиенти (магазини, търговски центрове, обекти за услуги) да бъдат също задължени в определен от общината срок да въведат тези стандарти, а за новото строителство да е напълно задължително (под заплаха от големи глоби).

Да се промени и Закона за движение по пътищата и да се предвидят глоби и наказания за възпрепятстване на използването на обществена инфраструктура, предвидена за хора с увреждания – например за неправилно паркиране на „инвалидно място“ или „запушване“ на скосен тротоар. Като цяло ми се струва, че в това отношение няма контрол и това, което се прави към момента е по-скоро „проформа“.

Като икономист смятам, че трябва да има ясни цели и ясни срокове и разчети за постигането им. Да се дава разбираем отчет периодично какво е постигнато.

Цялата кампания на „Изправи се! Мутри вън!“ можете да следите във Фейсбук групата „Изправи се! Мутри вън! – ГАБРОВО” на посочения линк: https://www.facebook.com/groups/201973235111384

*Публикуваният материал е предоставен от пресцентъра на „Изправи се! Мутри вън!, във връзка с парламентарни избори 2021, съгласно сключен договор за рекламно – информационно обслужване. „Изправи се! Мутри вън!“ е под номер 8 в интегралната бюлетина. Купуването и продаването на гласове е престъпление.*

Култура

Създава се Регионален център „Кристо и Жан-Клод“ в Габрово

Published

on

Министерският съвет прие Постановление за създаване на Регионален център за съвременно изкуство „Кристо и Жан-Клод“. Регионалният център за съвременно изкуство „Кристо и Жан-Клод“ е регионален културен институт по смисъла на Закона за закрила и развитие на културата с предмет на дейност: създаване, разпространение, представяне и популяризиране на културни продукти на съвременното изкуство и недвижимото културно наследство и образователна, изследователска и развойна дейност в областта на културата и творческите индустрии.

Центърът е със седалище град Габрово и териториален обхват на дейността – община Габрово и общините: Севлиево, Трявна и Дряново. За създаването на центъра е прието Решение № 223 от 28 ноември 2024 г. на Общинският съвет на община Габрово.

Изразени са положителни становища на общините Севлиево, Трявна и Дряново и съгласие от Областния управител на област Габрово. Чрез създаването на регионалния център за съвременно изкуство ще се създадат условия за изява на творци, производители и индустриалци, развиващи дейност на територията на общините в област Габрово.

Центърът ще има положителен принос в създаването на връзки между различните професионални общности и за утвърждаването на района като културен център с устойчив туризъм и икономическо развитие.

Зареди още

Култура

Първи „Вечери на изпятата поезия“ в Габрово – разговор с Виктор Макаров

Published

on

Спомням си първия път преди почти 10 години, когато Виктор Макаров заедно с куп талантливи музиканти пристигна в Габрово, за да представи албума си „Шарена черга“. Този концерт остави дълбок отпечатък в мен – музиката, посланията, поезията, чарът, талантът и сърцето на тези хора ме омагьосаха.

Толкова време по-късно, този магьосник с китара и „леко дрезгав глас“ – отново водейки в града банда музикални съмишленици, пристига в столицата на хумора и сатирата като съорганизатор на първото издание на фестивала „Вечери на изпятата поезия“.

Е, първо габровско издание, защото Виктор Макаров стои зад едноименния фестивал, който вече има своята дългогодишна история в столицата. Той е част и от екипа на международния „Sofia Singer Songwriter Fest“, организира и много подобни инициативи и концерти.

И, ако заключите, че Виктор е музикант, ще сте прави, но едновременно с това ще сгрешите – той е много повече.

Виктор Макаров е българският преводач на мюзикълите „Чикаго“ и „Фантома на операта“. Освен това е богослов, актьор и „поет по душа“, съпруг и баща. Малка част от авторското му творчество е събрано в книгата „Етюди в проза и стих“. Той е изключително увлекателен събеседник и човек, с голямо сърце, пълен с вдъхновение и творческа енергия.

Подробно за фестивала „Вечери на изпятата поезия“ вече писахме, а днес разговаряме лично с Виктор, за да ни разкаже повече за това как се организира подобна инициатива и какво да очакваме.

– След дни започва първото издание на габровския фестивал „Вечери на изпятата поезия“. Какво е „изпята поезия“ и има ли тя почва у нас?
– Названието „изпята поезия“ в някакъв смисъл само обяснява себе си. Участниците във фестивала са хора на различни възрасти и с различни стилистични предпочитания (кънтри, етно, рок, шансон, джаз, пънк, блус…), но обединени от отношението към текста, написан на хубав български език. Повечето освен музиканти са или поети, или почитатели на изящната словесност, и това личи от текстовете на песните им. Другите имена на подобни автори изпълнители са „бардове“ и „поети с китара“.

– Досега фестивалът се е провеждал единствено в София, защо избрахте точно Габрово за първо издание извън столицата?
– Има причини романтични и прозаични. Сред романтичните е фактът, че Габрово е сред значимите културни средища на страната. За нас беше важно изпятата поезия да бъде представена тук наравно с другите изкуства, още повече че Габрово си има много собствени бардове. Тук стигаме и до прозаичната причина: в Габрово се намериха достатъчно помощници, за да се сформира отбор юнаци, които да задвижат фестивала. Анна Верховска, която е съорганизатор на „Вечерите“, е актриса от Кукления театър в Габрово. От екипа на същия театър е и художникът Светозар Колев „Питкин“, а Виолина Доцева е от Драматичния театър. И тримата са интересни автори, и тримата са познати на габровската публика, и тримата имат контакти в културните среди на града и са високо мотивирани да помагат фестивалът да протече успешно. Анна Верховска ни свърза и с директора на Кукления театър Алфидин Ахмедов – много инициативен деец на изкуството, който посрещна идеята за фестивал с голям интерес.

– Както спомена, фестивалът е в партньорство с Кукления театър. Като организатор на много подобни концерти и фестивали – трудно ли се намират съмишленици и партньори? Как се организира един такъв независим фестивал?
– Държавният куклен театър в Габрово е един от най-активните партньори, с които съм работил до момента, за което съм безкрайно благодарен на г-н Ахмедов, а също на Анна Верховска, която в най-невероятни моменти от денонощието намираше време да работи по дизайна и рекламата. Светльо Колев също много помогна и тепърва предстои да се насладим не само на песните му, но и на майсторлъка му като озвучител. Що се отнася до трудностите… Това е първото издание на фестивала в Габрово, никой още не знае за нас – що за чудо е това „изпятата поезия“ – яде ли се, пие ли се, за какво изобщо се ползва… Затова се наложи да се организираме „на мускули“ и с много компромиси и добра воля от страна на участниците, за което и на тях благодарим.

Истината е, че Община Габрово много помогна с реклама, с включването ни в културния календар по повод 165 години Габрово и т.н. (затова благодарим и на общината), но дали ще има и финансова подкрепа за тази година още не е сигурно. Надяваме се обаче догодина да е по-лесно в това отношение – тогава вече всички ще знаят колко ценно нещо са бардовете и колко необходими са за културния живот в града.

– Можем да кажем, че бардовете са част от алтернативната ъндърграунд сцена – намира ли се публика за тях в по-малките населени места?
– Ето това предстои да видим на 18, 19 и 20 септември в салона на Кукления театър. Шегата настрана, опитът на колеги, които организират подобни фестивали в Панагюрище, Харманли и т.н. показва, че в по-малките населени места има глад за качествено изкуство и поетите с китара винаги намират благодарна публика. Специално в Габрово обаче културният живот, както казах по-рано е доста наситен, тъй че тук по-скоро разчитаме не на глад, а на любопитство към жанр, който рядко е представян в града.

– Как изобщо се зароди идеята за „Вечери на изпятата поезия“?
– Преди 15 години бях поканен на фестивал в Литва. Последва покана за Румъния. После още две посещения в Литва (последното през 2024 г.) Направи ми впечатление огромната ценени са бардовете в чужбина. Литовският фестивал продължава повече от седмица и последните две вечери са в зала с размерите на софийската зала „България“, претъпкана догоре! Това ме накара да осъзная колко незаслужено пренебрегнат е този жанр в родината ни и буквално да заревнувам. Оттогава една от житейските ми каузи е популяризирането на творчеството на колегите-бардове у нас.

– За да им дадеш поле за изява, ти си основен двигател на тази и много други инициативи с подобна цел. Даваш много от личното си време, финанси и нерви – струва ли си всичко накрая?
– Вече използвах шегата, че „предстои да видим“, нали? Обикновено в края на всяка такава вечер се чувствам безкрайно удовлетворен от цялата палитра разнообразни емоции, които се изписват по лицата на слушателите – усмивки, сълзи, възторг, умиление… Радвам се, когато мога да споделя насладата от творчеството на тези автори с нова публика.

– Връщайки те отново към габровските „Вечери“, ти самият ще излезеш на сцената със собственото си творчество – кого друг ще имаме възможност да чуем? Как избра участниците, които да поканиш?
– Част от участниците избрах аз, част – Анна Верховска. Първоначалният избор беше лесен: поканихме само автори, свързани с Габрово, а те са толкова много, че бяха достатъчни за цял фестивал. Но след като те един по един се оказваха заети, започнахме да се оглеждаме за колеги, които могат да реагират в по-кратък срок. В момента свързани с града са самата Аня, Виолина Доцева, Светльо Колев, Зора Колева (в дует с Косьо Кучев), а косвено и Краси Кирчев, понеже негова постановка се играе в тукашния куклен театър. Рок-група Rejected M (в акустичен вариант) и дуетът „Манджа с грозде“ покани Аня. Аз пък поканих двама представители на по-улегналото поколение бардове – Пламен Сивов и Коста Шотев. Поканихме и една от най-новите звезди на бардовата сцена Ники Димитров от група X-r@y. Според слуховете възможно е в събота да се появи и един от доайените сред поетите с китара – Иван Ненков (авторът на „Ах, морето“, „Миг от приказка“ и т.н.), но слуховете, както знаем, са несигурно нещо…

– Част от дейността ти е свързана именно с откриването на нови и млади таланти. Как и по какво се разпознава добрият поет с китара? И има ли изобщо такова нещо като добър и лош поет?
– Отговорът на този въпрос е много сложен и изисква цикъл от лекции. Именно в цикъл от лекции (издадени после като книга – „Поетическото изкуство“) се опитва да отговори Любомир Левчев. Ако се опитаме да оставим настрана субективизма (а той играе централна роля в цялата работа) формулата е „качествен и от сърце написан текст + музикантски майсторлък + сценично присъствие (затова има толкова театрали сред бардовете)“. Но тази кратка формула май нищо не казва. Например, отново, що е то качествен текст? Вълнуващите се могат да четат Левчев (наистина!); някъде из дебрите на ютуб циркулира наша с Радо Михов двучасова и доста практична лекция по „текстописане“, съществуват и куп други ресурси, а и винаги я има опцията „помощ от другарче“ – разбирай: от по-опитен поет, когото начинаещият такъв познава и признава (аз постоянно ползвам такава помощ)…

– След изданието в Габрово, какво предстои?
– Почивка! Още почивка! И още малко почивка! Почивка заедно със съпругата ми! А иначе – още много концерти и фестивали, организирани заедно с невероятните ми колеги, в София и (надявам се) из цялата страна!

*Автор: Мария Матева.

Зареди още

Култура

Исторически музей – Дряново даде заявка за нови проучвания за Колю Фичето

Published

on

Исторически музей – Дряново проучва възможността да бъдат направени нови изследвания в османските архиви, които да осветлят още повече делото и живота на майстор Колю Фичето. Новината съобщи Иван Христов, директор на ИМ – Дряново, по време на представянето в Съюза на архитектите в България на най-новата книга, посветена на Строителния колос на българското Възраждане „(Не)Познатият Колю Фичето (1800 – 1881)“. Автор на изданието е д-р Венелин Бараков, главен уредник в ИМ – Дряново.

Събитието се проведе на 16 септември в сградата на Централния дом на архитекта и събра много гости, сред които проф. Вера Бонева и арх. Белин Моллов. В представянето на книгата участва също Константин Фичев, родственик на Първомайстора.

„Вероятно има още документи за Колю Фичето в османските архиви. Не е възможно да не са съхранени такива. Най-малкото биха излезли кореспонденции между него и властта. А да не говорим за сметки или договори. Надявам се това проучване да се случи, за да имаме възможност да надградим това, което са постигнали изследователите на Фичето – Никола Мавродинов, Георги Козаров и Николай Тулешков“, заяви директорът Иван Христов.

В своето слово той отбеляза, че тази година е по-специална, тъй като се честват 225 години от рождението на Колю Фичето, а програмата за тях обхваща различни инициативи през година, част от които вече бяха реализирани. На 23 септември в Дряново предстои Родова среща с потомци на възрожденския майстор строител, като за нея се очакват в града на Колю Фичето да пристигнат над 40 негови наследници.

В изказването си Христов анонсира още издаването на луксозен албум, представящ обектите на Първомайстора по българските земи, който се реализира с финансовата подкрепа на Камарата на строителите в България и вестник Строител.

Проф. Вера Бонева сподели пред присъстващите, че книгата „(Не)Познатият Колю Фичето (1800 – 1881)“ на д-р Венелин Бараков е компактна и съдържателна, подходяща както за широката публика, така и за специалистите. „Полиграфски изданието е оформено перфектно. Поздравявам д-р Бараков, че се е постарал да издири стари снимки и карти, както и част от архитектурните заснемания на първите архитекти, за да проследи в исторически план как са се развивали отделните сгради, които са останали или са се загубили във времето. Това е един много сериозен и тежък изследователски труд, за което поздравявам автора, както и издателство „Фабер“, изпълнило в перфектна форма книгата“, каза проф. Бонева. Тя не спести и суперлативите си към екипа на ИМ-Дряново, утвърдил по думите ѝ Музея в национално средище за опазване на наследството не само на Колю Фичето, но и на нашата възрожденска архитектура.

С вълнение арх. Белин Моллов коментира, че книгата е подходяща за всички, тъй като информацията в нея е поднесена по достъпен начин и също поднесе поздравления към екипа на ИМ – Дряново, седящ зад реализацията ѝ. „През тази година имах щастието да общувам много пъти с екипа на музея. Те не просто си гледат работата, те я обичат и създават много здрави връзки и приятелства. Който отиде там, след това се връща отново вече като приятел. Препоръчвам ви, когато имате възможност, посетете Дряново и историческия музей, съхраняващ великолепните макети на сътвореното от Колю Фичето“, каза арх. Моллов.

Пред присъстващите Константин Фичев говори за семейната линия, родовата връзка и за своя именит предшественик. Той отбеляза, че е шесто поколение наследник на Колю Фичето по мъжка линия. Той сподели, че разполага с богат семеен архив, съхраняващ фотографии и документи, който в голяма част е успял да дигитализира. Разказа, че родът му започва от първия син на Никола Фичев – Иван, помагал в юношеските си години при градежите на творенията на Първомайстора. По-късно се развива в друга посока, като прави дюкяни в Търново, където шие дрехи и придобива прозвището Иван „Панталонджията“. Умира млад. Негов син е бъдещият ген. Иван Фичев, който се завръща в България от Цариград след смъртта на баща си. Неговият по-малък брат – Константин, завършва Априловската гимназия в Габрово, а най-малкият от тях е третият брат, на име Георги.

Д-р Бараков представите свои изследвания и наблюдения за църкви, къщи, кули – камбанарии, мостове, обществени и търговски сгради, произлезли от гения на възрожденския майстор строител. Засегна по-малко коментираните от науката пътищата, по които строителят върви, влиянията върху работата му с различен произход: от българското средновековие, античността, западноевропейския Ренесанс и Барока.

Представянето на книгата „(Не)Познатият Колю Фичето (1800 – 1881)“ в Централния дом на архитекта в САБ се реализира като част от програмата на Националните чествания, посветени на 225 години от рождението на Колю Фичето, които се организират от ИМ – Дряново и Община Дряново, под патронажа на Министерството на културата.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица