Свържи се с нас

Икономика

Габровската търговско-промишлена палата празнува 30 години

Published

on

В следващите два дни Търговско-промишлената палата на Габрово ще отбележи своята 30-годишнина.

Официално Габровската търговско-промишлена палата (ГТПП) е вписана в Окръжния съд на 30 септември 1991 г. Учредители са 20 представители на фирми и банки от Габрово. Инициатор и двигател на учредяването е Тодор Костадинов Петров, който става Главен секретар, а за председател е избран Пенчо Христов.

ГТПП започна работа с един служител в стаята на Тодор Петров в сградата на НТС на 1 декември 1991 г. „За 30 години Палата порасна, успя с помощта на Областния управител на Габрово, който предостави за безвъзмездно ползване настоящите помещения и с доброволния труд, и даренията на над 40 фирми от областта, да изгради настоящия си дом. Не сме забравили помощта Ви и благодарим на всички!“, заяви председателят на ГТПП Иван Лесев.

Палатата извършва годишно над 2 000 услуги на фирми и граждани. Обслужва външнотърговската дейност на фирмите от Габровска област, извършва заедно с Българска търговско-промишлена палата преводи и легализации на всички видове документи от и на повече от 20 езика.

Провежда множество краткосрочни обучения за заети лица, както и обучения за придобиване на професионална квалификация на безработни чрез клона на Националния център за професионално обучение в системата на Търговско-промишлените палати/камари в България. От създаването на центъра досега има обучени над 1000 курсисти по различни професии от областта на туризма, строителството, машиностроене, шивашка промишленост, офис секретари и много други.

Палатата работи много активно по европейски проекти. През последните 15 години има успешно изпълнени 15 проекта по програма Еразъм+ и предшестващата я Леонардо да Винчи. Голяма част от тях са в областта на професионалното и висше образование и обучение. Габровската палата има принос в трансфера на немския опит в България, в разработване на изискванията и секторните рамки на професии в областта на автомобилния сектор, на външната търговия, на обслужването на сгради, мехатрониката и др.

В резултат на един от проектите бяха разработени съвместно с МОН образователните изисквания и въведена в България професията „мехатроник“. ГТПП има изпълнени 5 проекта по програма Активни услуги на пазара на труда, Габровска област, други международни проекти извън европейското финансиране.

ГТПП и ДСК участваха в пилотното тестване на програмата за отпускане на микро кредити за малките и средни предприятия преди влизането ни в ЕС. Значителна част от дейността на Палатата е насочена към подпомагане на професионалното образование и обучение в областта, подобряване на качеството на подготовката на кадри.

„Сътрудничим си Регионалното управление на образованието и Техническия университет в Габрово. Провели сме множество срещи, обсъждания, семинари, за да може да приближим образованието до нуждите на фирмите от региона. Подпомагаме и въвеждането на дуалното обучение в професионалните гимназии.

Положихме много големи усилия да подготвим фирмите от региона за бъдещото членство в ЕС с множество семинари (вкл. с лектори от Германия)“, добави още Галина Михнева, изпълнителен директор на ГТПП.

От 2008 г. досега ГТПП е домакин на Европейския център Европа директно Габрово. През 2020 г. е одобрена отново за следващия период до 2025 г. За този период са проведени над 100 събития за Габровска и ловешка област, издава бюлетин, поддържа непрекъсната информация в социалните медии. Сътрудничи отлично с Областния информационен Център в Габрово, а основен партньор е Регионалното сдружение на общините „Централна Стара планина“.

Във всички свои дейности работи с множество партньори. Има сключени над 20 партньорски споразумения. „Наше убеждение е, че трябва да се обединяват усилията на всички, за да постигнем значителните успехи, за които мечтаем. Палатата работи непрекъснато за подпомагане на регионалното развитие на Габровска област. Наши представители се включват активно в организацията и провеждането на редица публични събития от регионален и местен мащаб. Член сме на Регионалния иновационен център, чиято цел е насърчаване на иновациите във фирмите от областта“, каза още Иван Лесев.

Като работодателска организация ГТПП участва активно в редица държавно-обществени съвети на регионално и местно ниво. Част е от единната система на Търговско-промишлените палати в България. Работата в мрежа ѝ с Българска търговско-промишлена палата допринася за разширяване на услугите и дейностите им.

През тази година КОВИД – кризата наложи значителни промени в дейността и начина на работа на Палатата, но нито за ден не спря да обслужва фирмите и бързо преорганизира част от дейностите си в онлайн среда.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Икономика

До края на декември заявяваме данъчните облекчения за деца

Published

on

Родителите, които искат да ползват данъчните облекчения за деца или за деца с увреждания през работодателя си, е необходимо да заявят желанието си пред него, като подадат съответната декларация до 31 декември 2025 г. В този случай работодателят може да възстанови данъка в срок до края на януари 2026 г.

Няма промени в размерите на данъчните облекчения за придобитите доходи през 2025 г. и те се запазват същите като през предходната година. Сумите, които може да бъдат възстановени, са в зависимост от броя на децата. За едно ненавършило пълнолетие дете облекчението от годишната данъчна основа е 6 000 лв., а сумата за получаване е до 600 лв., за две – 12 000 лв. и сума за получаване до 1200 лв., за три и повече – 18 000 лв. със сума за получаване до 1800 лева. За отглеждане на едно дете с увреждания облекчението от годишната данъчна основа е в размер на 12 000 лв., като сумата за получаване е до 1 200 лева. Това са средствата, които могат да бъдат получени, когато лицата не са ползвали облекченията при авансовото облагане на доходите.

Едно от най-важните изисквания за прилагане на облекченията е родителите да нямат публични задължения, подлежащи на принудително изпълнение. От НАП съветват гражданите да проверят онлайн с персонален идентификационен код данъчната си сметка за задължения преди да ползват данъчно облекчение, за да избегнат неудобства.

Освен през работодател, другият начин за ползване на данъчните облекчения е с подаване на годишна данъчна декларация в НАП в срок от 10 януари до 30 април 2026 г. или от 1 март до 30 юни за лицата, извършващи дейност като търговец, включително едноличните търговци и земеделските стопани, избрали да се облагат като такива.

За да ползва данъчните облекчения, физическото лице (включително едноличен търговец) трябва през 2025 г. да е получавало доходи, облагаеми с годишни данъци (данък върху общата годишна данъчна основа или данък върху годишната данъчна основа за доходите от стопанска дейност като едноличен търговец). Хората без доходи, или само с необлагаеми, като обезщетение за майчинство например, както и само с доходи, облагаеми с окончателен и/или патентен данък, не могат да се възползват от облекченията, но това може да направи другият родител, ако отговаря на изискванията.

Условията за ползване на данъчните облекчения за деца и деца с увреждания са подробно описани в сайта на НАП . Информация за данъчните облекчения има и във Фейсбук страницата на НАП, а телефонна консултация по тези въпроси може да се направи с Информационния център на телефони: 0700 18 700 или 02 9859 6801, както и на имейл: infocenter@nra.bg .

Зареди още

Икономика

Габрово отстъпва две позиции по средна заплата, вече е на 17-то място

Published

on

Област Габрово вече заема 17-то място в националната класация по средна брутна месечна работна заплата, като отстъпва с две позиции спрямо предходното тримесечие, когато беше на 15-о място.

Според официалните данни на Териториално статистическо бюро – Север, отдел „Статистически изследвания – Габрово“, средната брутна месечна работна заплата в региона през третото тримесечие на 2025 г. е 1 964 лв. За месеците юли, август и септември сумите са съответно 1 972 лв., 1 920 лв. и 2 001 лв.

В сравнение с второто тримесечие на 2025 г. се отчита намаление от 2.2%, като най-значителен спад е регистриран в дейностите „Култура, спорт и развлечения“, „Хотелиерство и ресторантьорство“ и „Държавно управление“.

Сравнено със същия период на 2024 г., заплащането в областта все пак бележи ръст от 7.4%, като в обществения сектор увеличението достига 12.4%, а в частния – 5.7%. Повишение се наблюдава в секторите „Строителство“, „Образование“ и „Транспорт, складиране и пощи“.

Най-високите средни заплати през третото тримесечие на 2025 г. са отчетени в: „Държавно управление“ – 2 607 лв, „Образование“ – 2 597 лв, „Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения“ – 2 242 лв.

Най-нископлатени остават служителите в: „Операции с недвижими имоти“ – 1 077 лв, „Административни и спомагателни дейности“ – 1 204 лв, „Хотелиерство и ресторантьорство“ – 1 352 лв.

В национален мащаб, по показателя средна брутна месечна работна заплата, Габрово се нарежда след областите София (столица), София (област), Варна, Враца, Стара Загора, Пловдив, Русе, Плевен, Шумен, Търговище, Перник, Велико Търново, Бургас, Разград, Ловеч и Пазарджик.

Зареди още

Икономика

Габрово започва обновяване на две ключови обществени сгради

Published

on

В Община Габрово бяха представени два мащабни проекта за енергийно обновяване – на Музея „Дом на хумора и сатирата“ и на административната сграда на Общината.

„Започваме изпълнението на два ключови проекта за града ни. Две сгради, които са ремонтирани само частично от въвеждането им в експлоатация до момента“, заяви кметът Таня Христова при откриването на информационното събитие.

Тя подчерта, че инициативата е резултат от дълга инженерна и организационна подготовка и че ремонтите ще се извършват без прекъсване на дейността на двете институции.

„След обновяването очакваме по-ниски енергийни разходи, по-малък въглероден отпечатък и по-добри условия за работа и посещения“, допълни Христова.

Дейностите се финансират по Националния план за възстановяване и устойчивост чрез Механизма за възстановяване и устойчивост на ЕС. Срокът за изпълнение е до 30 юни 2026 г.

Обновяването на сградата на Музея включва топло- и хидроизолация на покрива, външна и вътрешна топлоизолация на фасадите, подмяна на старата дограма, рехабилитация на терасата, нови мазилки и боядисване, както и съвременна отоплителна и вентилационна система с термопомпи и рекуперация на въздуха.

Очаква се над 58% икономия на първична енергия и намаляване на емисиите въглероден диоксид със 145 тона годишно.

Проектът за административната сграда на Общината предвижда топлоизолация, подмяна на осветлението и изграждане на фотоволтаична система с мощност 80 kWp за собствено потребление.

Ще се внедри комбинирана отоплителна система с термопомпи и газови котли за резервно захранване. Резултатите се очаква да доведат до над 63% икономия на енергия и спестяване на над 300 тона въглеродни емисии годишно.

След приключване на дейностите ще бъде извършена независима експертна оценка от сертифициран енергиен одитор, която ще потвърди постигнатите резултати.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица