Свържи се с нас

Икономика

Български организации могат да кандидатстват с проекти за европейско финансиране

Published

on

Български организации и фирми могат да участват в Шестия конкурс от Програма “Подкрепа за ИКТ политики” от Рамкова програма “Конкурентоспособност и иновации” на Европейската общност (2007 – 2013 г.). Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС) организира информационен ден, посветен на възможностите за участие в отворената на 3 февруари конкурсна сесия. Крайният срок за подаване на предложения за проекти е 15 май 2012 г. Индикативният бюджет за всички участници е 127 млн. евро.

Програмата “Подкрепа за ИКТ политики” е насочена към широкото внедряване и използване на информационните и комуникационни технологии (ИКТ) от гражданите, правителствата и бизнеса (особено малките и средни предприятия). Финансират се пилотни проекти за оперативна съвместимост между националните системи за публични електронни услуги, например в областта на обществените поръчки, здравеопазването, електронната идентификация. Отпускат се средства и за внедряване на иновативни продукти и услуги в приложни области като енергийна ефективност, опазване на природната среда, интелигентни транспортни системи, социални грижи, здравеопазване, образование и др. Един от приоритетите е осигуряване на широк многоезичен достъп до културно и научно съдържание в ЕС.

В работна програма за 2012 г. има пет теми, по които се приемат предложения за проекти. По раздел “ИКТ за „интелигентни” градове” са предвидени 27 млн. евро за проекти. Предложенията трябва да стимулират развитието на иновативни електронни услуги, допринасящи за подобряване на енергийната ефективност и намаляване на въглеродните емисии в атмосферата с 15 до 30 %, както и сигурността на транспортните системи.

Най-голям бюджет е определен по тема “Цифрово съдържание, отворени данни и креативност” – 41 млн. евро. Средствата са за проекти за осигуряване на достъп до цифрово културно съдържание чрез Европейската библиотека EUROPEANA, развитие на нови творчески индустрии, отворен достъп до научна информация и широко използване на цифровизирана географска информация. 24 млн. евро е бюджетът на тема “ИКТ за здравеопазване, достойно остаряване и социално приобщаване”. Финансират се проекти за внедряване на ИКТ базирани услуги, подпомагащи електронното здравеопазване и социалното включване, като основните акценти са върху необходимостта от справяне със значими заболявания и създаване на условия за възрастните хора в Европа да водят активен и независим живот.

По тема “ИКТ за иновативно правителство и публични услуги” Европейската комисия отпуска 20 млн. евро за внедряване на услуги на електронното правителство, които да се предоставят в цяла Европа. По тема “Сигурни електронни услуги” ще се финансират проекти на стойност 15 млн. евро, фокусирани основно върху борбата с кибер заплахите, използването на облачните технологии за развитие на мобилни бизнес приложения и използването на сателитни комуникационни мрежи за постигане на 100 % широколентово покритие (бърз интернет) в Европа.

Предложенията за проекти за получаване на финансиране от ЕК се подават от международни консорциуми, съставени от представители на различни страни-членки на ЕС или асоциирани по програмата страни. Всички специфични изисквания към предложенията за проекти са разписани в Работна програма`2012 и ръководствата за кандидатстване. Допълнителна информация за шести конкурс може да намерите на адрес:

http://ec.europa.eu/information_society/activities/ict_psp/participating/calls/call_proposals_12/index_en.htm

От 2007 година досега, по Програма “Подкрепа за ИКТ политики” е договорено финансиране в размер на 3 788 670 евро за 39 български бенефициенти, които са участници в 27 проекта.

Можете да ни намерите и във Фейсбук на :
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730

Икономика

НАП публикува подкаст епизоди за приемането на еврото

Published

on

С поредица от подкаст епизоди Националната агенция за приходите (НАП) разяснява подробности около приемането на еврото като официална валута в България. Целта е чрез достъпно поднесено видео съдържание гражданите и бизнесът да се запознаят с изискванията, свързани с използването на единната европейска валута, декларирането и плащането на данъците и осигурителните вноски, посочват от НАП.

В единия от подкаст епизодите експерти на приходната агенция предоставят важна и полезна за бизнеса информация относно отчитането на продажби и сторно операции, както и фактури и известия към фактури, приключване на касови апарати на 31.12.2025 г. и работа в евро. Той е достъпен в YouTube канала на НАП: https://www.youtube.com/watch?v=BpsR7q8neKs&t=102s, както и в каналите на Агенцията в Инстаграм: https://www.instagram.com/p/DRxXvl9gHYj/ и TikTok: https://www.tiktok.com/@nationalrevenueagency/video/7578878570706095382?lang=en.

Друга тема, която е засегната в подкаст епизод, е свързана с данъчните и осигурителните декларации след 01.01.2026 г. След тази дата в НАП ще се подават, както декларации за данъчни и осигурителни периоди отпреди въвеждането на еврото в България, така и декларации за текущи периоди – т.е. за периоди през 2026 г.

Подкастът е достъпен на адрес: https://www.youtube.com/watch?v=lQFi5VhPIVY, както и в Инстаграм и TikTok. В третия от публикуваните подкаст епизоди се дават подробности и за двойното обращение на лева и евро, съгласно Закона за въвеждане на еврото в Република България, както и за контролните дейности на Националната агенция за приходите.

Подкастът може да бъде видян на: https://www.youtube.com/watch?v=rDIBIBfDhsc&t=5s, както и в Инстаграм и TikTok. През следващите седмици предстои публикуването на епизоди с информация и за това в каква валута ще се плащат актовете по контролни производства след въвеждане на еврото и как ще става счетоводното отчитане след 1 януари 2026 г.

Подкаст епизод ще бъде посветен и на темата за електронен трудов запис, в каква валута ще се вписват заплатите ни, трябва ли работодателите да подават допълнителна информация в НАП след 1 януари 2026 г.; Декларирането на доходи от платформи за краткосрочно отдаване под наем в условията на новата валута, както и подаване на декларации за стар период, плащане на данъци след 01.01.2026 г., регистрация по ЗДДС също намира място във видео съдържанието.

Плащането на просрочени задължения след 01.01.2026 г. и възстановяване на недължимо платени или събрани суми за публични вземания, е друга от темите в YouTube канала на Агенцията. Повече информация може да намерите в сайта на НАП, каналите на приходната агенция в YouTube и Rakuten Viber,  страниците във Facebook, Twitter (Х) и LinkedIn.

Зареди още

Икономика

До края на декември заявяваме данъчните облекчения за деца

Published

on

Родителите, които искат да ползват данъчните облекчения за деца или за деца с увреждания през работодателя си, е необходимо да заявят желанието си пред него, като подадат съответната декларация до 31 декември 2025 г. В този случай работодателят може да възстанови данъка в срок до края на януари 2026 г.

Няма промени в размерите на данъчните облекчения за придобитите доходи през 2025 г. и те се запазват същите като през предходната година. Сумите, които може да бъдат възстановени, са в зависимост от броя на децата. За едно ненавършило пълнолетие дете облекчението от годишната данъчна основа е 6 000 лв., а сумата за получаване е до 600 лв., за две – 12 000 лв. и сума за получаване до 1200 лв., за три и повече – 18 000 лв. със сума за получаване до 1800 лева. За отглеждане на едно дете с увреждания облекчението от годишната данъчна основа е в размер на 12 000 лв., като сумата за получаване е до 1 200 лева. Това са средствата, които могат да бъдат получени, когато лицата не са ползвали облекченията при авансовото облагане на доходите.

Едно от най-важните изисквания за прилагане на облекченията е родителите да нямат публични задължения, подлежащи на принудително изпълнение. От НАП съветват гражданите да проверят онлайн с персонален идентификационен код данъчната си сметка за задължения преди да ползват данъчно облекчение, за да избегнат неудобства.

Освен през работодател, другият начин за ползване на данъчните облекчения е с подаване на годишна данъчна декларация в НАП в срок от 10 януари до 30 април 2026 г. или от 1 март до 30 юни за лицата, извършващи дейност като търговец, включително едноличните търговци и земеделските стопани, избрали да се облагат като такива.

За да ползва данъчните облекчения, физическото лице (включително едноличен търговец) трябва през 2025 г. да е получавало доходи, облагаеми с годишни данъци (данък върху общата годишна данъчна основа или данък върху годишната данъчна основа за доходите от стопанска дейност като едноличен търговец). Хората без доходи, или само с необлагаеми, като обезщетение за майчинство например, както и само с доходи, облагаеми с окончателен и/или патентен данък, не могат да се възползват от облекченията, но това може да направи другият родител, ако отговаря на изискванията.

Условията за ползване на данъчните облекчения за деца и деца с увреждания са подробно описани в сайта на НАП . Информация за данъчните облекчения има и във Фейсбук страницата на НАП, а телефонна консултация по тези въпроси може да се направи с Информационния център на телефони: 0700 18 700 или 02 9859 6801, както и на имейл: infocenter@nra.bg .

Зареди още

Икономика

Габрово отстъпва две позиции по средна заплата, вече е на 17-то място

Published

on

Област Габрово вече заема 17-то място в националната класация по средна брутна месечна работна заплата, като отстъпва с две позиции спрямо предходното тримесечие, когато беше на 15-о място.

Според официалните данни на Териториално статистическо бюро – Север, отдел „Статистически изследвания – Габрово“, средната брутна месечна работна заплата в региона през третото тримесечие на 2025 г. е 1 964 лв. За месеците юли, август и септември сумите са съответно 1 972 лв., 1 920 лв. и 2 001 лв.

В сравнение с второто тримесечие на 2025 г. се отчита намаление от 2.2%, като най-значителен спад е регистриран в дейностите „Култура, спорт и развлечения“, „Хотелиерство и ресторантьорство“ и „Държавно управление“.

Сравнено със същия период на 2024 г., заплащането в областта все пак бележи ръст от 7.4%, като в обществения сектор увеличението достига 12.4%, а в частния – 5.7%. Повишение се наблюдава в секторите „Строителство“, „Образование“ и „Транспорт, складиране и пощи“.

Най-високите средни заплати през третото тримесечие на 2025 г. са отчетени в: „Държавно управление“ – 2 607 лв, „Образование“ – 2 597 лв, „Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения“ – 2 242 лв.

Най-нископлатени остават служителите в: „Операции с недвижими имоти“ – 1 077 лв, „Административни и спомагателни дейности“ – 1 204 лв, „Хотелиерство и ресторантьорство“ – 1 352 лв.

В национален мащаб, по показателя средна брутна месечна работна заплата, Габрово се нарежда след областите София (столица), София (област), Варна, Враца, Стара Загора, Пловдив, Русе, Плевен, Шумен, Търговище, Перник, Велико Търново, Бургас, Разград, Ловеч и Пазарджик.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица