Свържи се с нас

Новини

„Високото заплащане“ не е водещо при избора на бъдеща професия

Едва на шесто място от 12 фактора поставят „високото заплащане“ родителите на седмоклсниците при избора на бъдеща професия за техните деца.

Published

on

Едва на шесто място от 12 фактора поставят „високото заплащане“ родителите на седмоклсниците при избора на бъдеща професия за техните деца. Това показа проучване сред родители на седмокласници, направено от екипа на ЦПЛР „Кариерно ориентиране- Габрово“.

Запитани какво биха искали да дава на децата им тяхната бъдеща професия, родителите смело поставят на първо място това детето „да чувства удовлетворение от труда си“. Това са посочили 72,5% от анкетираните, информира Пенко Атанасов Директор на ЦПЛР „Кариерно ориентиране- Габрово“.

На второ място с равен резултат, посочени от 58% от родителите се нареждат „да вижда резултата от своя труд“ и „постоянно да подобрява своите умения“. Следва „сигурност“, дефинирана в анкетата като възможност лесно да намира и да се задържа на работа“, посочена от 55,8% от анкетираните родители.

Високото заплащане се нарежда едва на шесто място, посочено от 46,4% от анкетираните, веднага след „да получава нови знания“ с 55,1%.

„Нужно е да отбележим, че парите стават фактор, влияещ върху мотивацията за труд, когато не са додтатъчни, за да посрещнат нуждите на човека и тези на семейството му. В организационната психология заплащането на труда се причислява към групата на т.нар. „хигиенни фактори“. Това са фактори, при чието отсъствие или при недостатъчното им наличие човек значително влошава трудовото си изпълнение.

Но при наличието на съответния фактор в достатъчно количество и качество, това не води задължително до повишаване на производителността и качеството на изпълнение на съответния работник или служител. Нека да „преведем“ казаното до тук, във връзка със заплащането на труда…

Ако на един работник се дава трудово възнаграждение, което е по-ниско от полаганите от него усилия и не може да покрие ежедневните му нужди, както и тези на семейството, то рано или късно този работник ще започне да работи по-малко и по-некачествено.

Но, ако увеличим заплащането на един работник или служител, то не можем със сигурност да прогнозираме, че той ще започне да работи повече и по-добре. Мотивацията на персонала е сложна задача, тъй като всеки има различни нужди и се мотивира от различни фактори. Ето защо успешните мениджъри използват комбинирани методи, за да подобрят представянето на подчинените си“, коментира още Пенко Атанасов.

Анкетното проучване бе проведено в периода март – май 2021 г. паралелно с „Панорама на средното образование“, на която средните училища имаха възможност да представят своя План-прием в осми клас пред седмокласниците и техните родители.

В анкетирането се включиха 138 родители. Целта на анкетата бе да се проучи готовността на родителите да помогнат на своите деца в избора на образование при кандидатстването в осми клас, както и да установи от каква информация, помощ и подкрепа имат нужда самите те.

Близо половината родители и по-точно 46,2% работят нещо различно от това което са учили в средното или висшето училище.

Че работят по специалността си от средното образование споделят 9,8% от анкетираните. Всеки четвърти работи по специалността, придобита във висшето учебно заведение. Нещо близко до средното си образование работят 3% от анкетираните, а 15,9% нещо близко до специалността от висшето си образование.

Бързопроменящият се пазар на труда налага тенденция на смяна на професиите. По последни проучвания, младите работещи ще сменят средно 2,5 пъти професията си (не работното място) до момента, в който ще трябва да се пенсионират.

Това показва, че кариерното ориентиране е процес, който продължава през целия трудов живот на човека и ползването на услугите на кариерни консултанти вече е не само желателно, но и препоръчително.

Над 72% от анкетираните родители смятат, че работата на кариерните консултанти в училище е от полза за учениците и трябва да има такива дейности. Почти толкова родители- 70,2% декларират желанието си да участват в срещи с кариерните консултанти, за да научат повече за процеса на кандидатстване, както и за това с какво биха могли да помогнат на своите деца.

От каква информация имат нужда родителите? Повече за условията и реда на прием в 8-ми клас искат да научат 67,6% от родителите. Какво ще може да продължи да учи детето, завършвайки един или друг профил или специалност от професия искат да знаят 48,5% от анкетираните.

Следва нуждата от информация за предлаганите от средните училища профили 46,3% и специалности от професии 39,7%, както и за това какви учебни предмети ще изучава детето- 39%. Най-малко родителите се интересуват от битовите условия в училището.

Кои са хората, които биха могли да окажат помощ и подкрепа на децата в избора на образование според родителите? От отговорите на този въпрос става ясно, че 88,4% от родителите разпознават себе си като хора, които могат да помогнат на детето да избере къде и какво да учи след завършването на 7 клас.

На второ място с най-голямо доверие- 58% се ползват учителите, следвани от професионалистите, реализирани в избраната от детето професия- 43,5%. С доверието на 39,9% от родителите се ползват кариерните консултанти, извършващи дейности по кариерно ориентиране в училище.

Отговорите на този въпрос повтарят резултата от проучването, проведено през учебната 2020-21 г. сред учениците. Те също гласуваха най-голямо доверие на своите родители. Въпросът тук е, доколко ние- родителите осъзнаваме важността и отговорността на тази наша роля.

„От нас се изисква не само да подкрепяме, но и да водим децата към правилния избор. Да познаваме, на първо място, собствените си деца. Да имаме широк поглед върху пазара на труда и да познаваме света на професиите. Да им помагаме в търсенето на информация. И, не на последно място, да не се страхуваме да потърсим помощ.

Това не само, че не е срамно, но напротив, това е израз на висока емоционална интелигентност. Няма човек на планетата, който да разбира от всичко и по много“, споделя още Атанасов.

Екипът на ЦПЛР „Кариерно ориентиране- Габрово“ благодари на всички родители, участвали в анкетното проучване, чиито резултати ще бъдат достъпни на сайта на Центъра в началото на месец септември.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Любопитно

По-интересни учебни часове в ОУ „Неофит Рилски“

Published

on

ОУ “Неофит Рилски” – Габрово започва пътя си в програма “Училища за пример” това лято с интензивно обучение. В името на благополучието, академичните успехи и самоинициативността на децата, директорът и учителите от училището, избраха да са част от най-големия досега випуск на двугодишната обучителна програма на фондация “Заедно в час”.

В училището се обучават 481 ученици от I до VII клас, като това включва и обучение на 15 ученици със специални образователни потребности (СОП) и малък брой деца билингви. Когато говорим за образование често се казва, че днешните деца са различни и учителите трудно ги мотивират, но рядко се обсъждат конкретни идеи как трябва да се промени преподавателският подход.

Именно в това е и ключът към успеха на програма “Училища за пример” – ученикът да бъде в центъра на образователния процес, да бъде активен и да учи чрез преживявания, проекти, работа в групи и други методи, които са му интересни и му дават възможност да осмисли знанията, които получава, а заедно с тях да усвои и ценни умения.

В следствие на програмата, учителите добиват навика да си задават въпроса “Какво ще правят учениците в този момент”, когато планират часовете си (вместо “Какво ще правя аз”).

„Обучението беше много зареждащо, смислено и интересно. Досега не сме присъствали на толкова добро обучение. Класните стаи вече са с ново оформление, чиновете са разместени по нов начин и очакваме с нетърпение следващия модул.“ казва Веселина Александрова на края на 7-дневното лятно обучение. Г-жа Александрова е заместник-директор в едно от училищата от новия випуск – ОУ „Васил Априлов“, гр. Бургас.

По време на програмата участниците имат възможност да усвоят и тестват различни педагогически и управленски практики и да ги адаптират за конкретния контекст, в който работят. Едно от най-ценните неща в програмата е, че тя отключва потенциала, който носи всеки училищен екип. Учителите заедно определят целите за своите ученици, след което заедно планират уроци, така че за децата да е по-лесно да направят връзки между различните предмети, които изучават и да разберат какво е приложението на знанията, които получават в живота. Учителите „отварят“ класните си стаи – канят колегите си да наблюдават уроците им и после заедно анализират какво се е получило добре и кое може да бъде направено по различен начин, така че да събуди и стимулира интереса на децата. Това създава условия за непрекъснат обем на добри практики между учителите в училище, което на свой ред прави уроците по-ангажиращи за учениците.

“С участието ни по програма “Училища за пример” на фондация “Заедно в час” екипът ни ще се фокусира върху области за подобрение като безопасност на училищната среда, рефлективност, умения за учене. Работата ни ще бъде насочена върху развитие на умения за споделяне на емоциите, търпение и толерантност, уважение и взаимопомощ между учениците. Сътрудничеството между тях ще им помогне да учат един от друг, да обменят идеи и да постигат общи цели. Това ще доведе до подобряване на учебния процес и повишаване на академичните резултати на учениците.” казва директорът на училището, г-жа Мая Колева.

“Успехите, постигнати благодарение на усилената ни работа и отдаденост, са вдъхновени от мотото на Конфуций: “Който не напредва всеки ден, всеки ден изостава” добавя тя.

Училищата в програмата сами залагат целите, които искат да постигнат за двугодишния период. Всяко училище има и ментор в лицето на опитен човек от образователната система (директори, образователни експерти, учители), който редовно посещава училищата и им помага да приспособят наученото от курсовете в програмата, така че да е от полза за специфичните нужди на учениците им.

Зареди още

Новини

„Янтра“ приема варненския „Фратрия“ в събота

Published

on

„Янтра“ ще се опита да продължи успешната си серия в първенството в домакинството на варненския „Фратрия“. Двата тима се срещнат в двубой от 9-я кръг във Втора професионална лига, който е в събота от 17.00 на стадион „Христо Ботев“.

„Янтра“ е в серия от пет поредни мача без поражение и ще се опита да я продължи с успешно представяне срещу варненци пред своята публика. Габровският отбор заема шестата позиция във временното класиране, но е в най-добра моментна форма в групата според статистиката, а реализаторът на тима Мартин Тошев води голмайсторската листа за сезона с 9 точни попадения в изиграните 8 официални срещи.

В състава на Тодор Киселичков единственият отсъстващ е Даниел Гаджев, който продължава да своето лечение от контузии. ФК „Фратрия“ (името означава „братство“ в превод от латински), създаден през 2021-ва година от Виктор Бакуревич – собственик на веригата магазини „Берьозка“ в България, е новак във втория ни футболен ешелон.

Воденият от Емануел Луканов тим е с актив от 8 точки и заема 13-та позиция във временното класиране. „Братството“ записа победа над „Спортист“ в Своге (1:0), равен със „Спартак“ (0:0) и загуба от „Лудогорец-2“ (0:2) в досегашните си три гостувания от началото на сезона.

Ръководството на предстоящия двубой е поверено на пловдивска съдийска бригада. За главен съдия е назначен Георги Стоянов. Негови асистенти на стадион „Христо Ботев“ ще бъдат Месут Ахмедов и Атанас Пилатов. Функциите на четвърти рефер ще изпълнява Борис Попов от Русе. Делегат на БФС ще бъде Илчо Цанков от Силистра, а съдийски наблюдател – Асен Николов от Пловдив.

И двата входа на стадион „Христо Ботев“ – традиционният северен (откъм стълбите) и горният южен (разположен на ул. Баба Зара и ул. Митко Паузов) ще бъдат отворени за тези, които планират да изгледат на живо срещата.

Зареди още

Крими

Полицията с мерки за безопасност за първия учебен ден

Published

on

Преди началото на новата учебна година от Областна дирекция на МВР – Габрово са предприети всички необходими мерки за опазване на обществения ред и осигуряване на безопасността на движението. На територията на цялата област, включително и в малките населени места, е създадена организация за обезпечаване на сигурността около учебните заведения.

В районите на детските градини и училищата са извършени огледи на сигнализацията с пътни знаци и маркировка, уличното осветление, предпазните огради и пешеходните ограждения.

Проведени са срещи с ръководствата на учебните заведения за осъществяването на пропускателния режим, връзката с полицейските органи при конфликтни ситуации или съмнителни лица край училищата, извършени са охранителни проверки на сградите.

Осъществени са срещи с представители на Регионалното управление на образованието и с ръководели на охранителни фирми за набелязване на конкретни мерки при откриването на учебната година и опазването на обществения ред.

През новата учебна година са планирани системни проверки от органите на реда в питейни и увеселителни заведения за контрол по спазването на изискванията на Закона за закрила на детето, касаещи недопускане присъствието на малолетни и непълнолетни в тях, както и продажба на алкохол и тютюневи изделия на деца.

За недопускане продажбата на алкохол и тютюневи изделия на ненавършили 18 години младежи контрол ще се осъществява и върху търговски обекти в близост учебните заведения.

Преди и по време на тържествата за първия учебен ден на 16 септември в училищните дворове, в районите край тях и на кръстовищата с интензивно движение ще бъде осигурено засилено полицейско присъствие.

През този период служители на полицията ще осъществяват засилен контрол в часовите периоди преди началото и след края на учебните занятия. Полицаите ще подпомагат безопасно движение и пресичане на децата и техните придружители.

По улиците с интензивно движение в училищните райони и извън тях ще следят водачите да спазват стриктно ограниченията на скоростта и предимството на пешеходците на сигнализираните пешеходни пътеки и ще контролират правилното пресичане и от страна на пешеходците.

В началото на учебната година служители от „Пътна полиция”, съгласувано с РУО и училищните ръководства, ще изготвят графици за изнасяне на беседи по пътна безопасност. В даваните практически препоръки вниманието ще бъде насочено към рисковите пешеходни преходи, кръстовища, участъци и спирки на масовия градски транспорт, като ще бъдат очертани конкретни безопасни маршрути от дома до училище и обратно.

В рамките на акцията „Децата тръгват на училище! Да ги пазим на пътя!“ ще бъде проведена и „Седмица за превенция на детската пътна безопасност“ – от 16 до 22 септември, като 18 септември е обявен за „Ден без загинали на пътя“.

През периода от 1 юни до края на август на територията на област Габрово при пътнотранспортни произшествия са пострадали общо седем деца, като две от тях са били пътници, две водачи на велосипеди, две водачи на индивидуални електрически превозни средства, едно е било пешеходец.

Предприетите мерки са част от традиционната акция „Децата тръгват на училище! Да ги пазим на пътя!“, която се провежда през септември и октомври. За да бъдат ограничени пътните инциденти с деца и юноши, от Отдел „Пътна полиция“ към Главна дирекция „Национална полиция“ отправят препоръки за безопасно поведение на пътя, които можете да видите оттук.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица