Свържи се с нас

Новини

Какви са нагласите на учениците при избора им на училище и реализацията на пазара на труда?

Published

on

Да виждат резултата от своя труд и да изпитват удовлетворение от него, а не само високо заплащане, искат седмокласници и абитуриенти от областта. Родителите се затвърждават като най-значим фактор при избора на образование след седми клас, а качеството на обучение е основен критерий при избора на висше учебно заведение при абитуриентите.

Това показа ежегодно анкетно проучване сред учениците от седми и дванадесети клас, съобщи Пенко Атанасов, директор на Център за подкрепа за личностно развитие „Кариерно ориентиране – Габрово“.

Анкетата се провежда за четвърта поредна година на територията на област Габрово с учениците, на които им предстои преход в по-горна образователна степен и/или реализация на пазара на труда.

Целевите групи бяха три. Учениците от седми клас и две групи абитуриенти – тези които се обучават по специалност от професия и тези от профилираните паралелки. В анкетата взеха участие 598 деца от седми клас и 318 от завършващите 12 клас ученици. Въпросите бяха насочени към нуждата от информация, необходимост от помощ и подкрепа при избора (кои са значимите хора, които могат да окажат такава) и няколко въпроса, свързани с бъдещата професия и реализацията на младите хора.

Ясно се вижда, че родителите отново са припознати от своите деца като хората, които най-добре ще могат да ги подкрепят в избора на образование. Tова е най-ясно изразено при седмокласнициите, като 83,6 % от тях са посочили родителите. В 12 клас съответно 58,6 % от децата в профилираните и 62,2 % от професионалните паралелки са посочили този отговор.

Това очакване към родителите от своя страна поставя големи изисквания към самите тях. Не само що се отнася до личността, знанията, уменията, способностите, ценностната система и т.н. на тяхното дете, но изисква и познания за пазара на труда, местни и глобални икономически тенденции, технологичния напредък в отделните професии, образователните програми в училище или ВУЗ и т.н.

Не само за един обикновен родител, но и за много специалисти това е непосилна задача. Малко са хората, които могат да бъдат експерти в толкова различни области. Ето защо кариерното ориентиране на учениците следва да бъде обща задача на многото видове специалисти, ангажирани пряко или косвено с образованието и възпитанието на детето.

Резултатите показват още, че все повече ученици припознават различни членове на обкръжаващата ги социална среда като източник на информация и подкрепа.

На второ място след родителите се нареждат „професионалистите“, дефинирани в анкетата като хора, упражняващи желаната от детето професия или близка до нея. Вижда се, че дори при групата на учениците, обучаващи се в професионалните паралелки посочилите „професионалисти“ са дори с процент над тези, които са избрали родителите. Студентите, обучаващи се в сходни специалности, също са предпочитан източник на информация от абитуриентите.

Вижда се, че с натрупване на часовете за работа по кариерно ориентиране в училище, в гимназиален етап, расте и броят на учениците (в сравнение с тези в седми клас), припознаващи кариерните консултанти като източник на помощ при планиране на кариерата. Предвид липсата на задължителни часове по кариерно ориентиране в повечето класове в различните етапи на училищното образование и ограниченията, наложени от пандемията през последните две години, това е добро признание за усилията, които полага скромният по състав екип на Центъра за кариерно ориентиране.

„Средно 6,7% от анкетираните не разпознават нито един от посочените, което ни кара да направим извода, че те сами ще вземат решение. Докато за абитуриентите това е нормално и очаквано, за седмокласниците това е малко притеснително, тъй като те не разполагат с достатъчно информация за света на професиите и за себе си като личности. Изборът в седми клас трябва да се направи съвместно от детето и родителя“, коментира още Пенко Атанасов.

В графата други, учениците са посочвали себе си или други близки от семейния кръг – братя и сестри, братовчеди и т.н.

Отговорите на този въпрос целяха да „изведат“ кръга от значими възрастни, които учениците разпознават като подкрепящи ги в прехода между образователните степени (и пазара на труда). В един друг въпрос, обаче дванадесетокласниците бяха попитани за това към кого от тях биха се обърнали за помощ и подкрепа.

Тук вече се вижда, че дори да разпознават по-широк кръг от „помагащи“, когато се наложи да предприемат действия, за да се свържат с тях,  част от учениците, избрали в предходния въпрос професионалистите и студентите, отново се насочват към най-близкия си кръг – родителите и приятелите.

Вижда се, че за 71,3% от абитуриентите е най-важно висшето учебно заведение, което са избрали да предлага качествено обучение. Следва практическото обучение – „да предлага стажове и практики“, посочено от 54,8% от анкетираните. На трето място абитуриентите посочват като важен критерий „финансовата страна“. За най-малко ученици е важна близостта на ВУЗ-а до родното им място.

В седми клас, най-много ученици биха искали да знаят какви предмети ще изучават в избраната от тях паралелка – 47,2%. Следвана от информация за бъдеща реализация, отговор посочен от 41,8% от анкетираните. На следващо място, седмокласниците посочват нуждата от информация за предлаганите за обучение в средните училища специалности от професия и профили, съответно 37,1% и 36,6%.

Абитуриентите от профилираните паралелки споделят нуждата да знаят каква професия ще упражняват, дипломирайки се в една или друга специалност – 52,4%. На второ място искат да знаят кои ще са дисциплините, които ще изучават – 51,8%, а на трето възможностите за обучение (видове специалности), които предлагат висшите училища – 47,6%.

Що се отнася за абитуриентите от професионалните паралелки, за да се идентифицира нуждата от информация бяха зададени два въпроса. Единият насочен към онези, които ще продължат образованието си във ВУЗ и един към онези, които ще започнат работа.

Вижда се че първите се интересуват какво (66,3%) и къде ще могат да работят (64,3%), след като завършат висше образование. На следващо място абитуриентите искат да знаят какви ще бъдат изучаваните от тях дисциплини във висшето училище (64,3%).

Относно реализацията на пазара на труда, въпреки, че това е една от темите, засегната и в образователните програми за гимназиален етап, най-много ученици (56,8%) биха искали да могат да подготвят по-добре документите си за кандидатстване. Всъщност и трите най-популярни отговора са насочени към кандидатстването за работа. Следва нуждата от обучение за това как да се държат на интервюто за работа, отговор, посочен от 44% от анкетираните и как да търсят работа – 39,2%.

Почти всеки пети ученик (18,4%) е отговорил, че няма нужда от допълнителна информация или обучения.

Какво искат от бъдещата си професия учениците от трите целеви групи? Вижда се, че и при всички групи ученици първите три атрибута на професиите, посочени от тях като най-желани са едни и същи.

На първо място учениците са посочили „много добро заплащане“, отговор, посочен средно от 79,5% от учениците от трите целеви групи, което не е изненадващо за хора, които още не са финансово независими и предвид комерсиализацията на обществото през последните години.

Приятно впечатление правят другите два най-популярни отговора – „да се чувствам удовлетворен от труда си“ (средно 61%) и „да виждам резултата от своя труд“ (средно 56,2%), което показва едно зряло отношение към избора на бъдеща професия. Вижда се, че при родителите първите два отговора са именно тези, следвани от сигурност, дефинирана тук като „лесно да намирам и да се задържам на работа“.

Едва на шесто място родителите са посочили парите като фактор при избора на професия. За съжаление престижът на професията интересува най-малко представителите на четирите групи анкетирани.

Вижда се, че средно 28,5% от анкетираните смятат, че ще останат да живеят и работят в родните си места. Към столицата на България ще се насочат приблизително 20% от учениците. В друг голям град от страната искат да се развиват професионално малко над 39 %, а едва 3,5% ще живеят в млък град или село. Средно 22,2% ще се отправят към страни от Европейския съюз, а малко над 13% към страни извън европейския съюз.

Запитани какво ще правят в професионален план след завършване на 12 клас, най-голям брой – 49,6% от ученици от професионалните паралелки казват, че ще опитат да работят и учат едновременно. Ще учат – 18,9%, а 19,7% ще започнат работа. Тази година 2,4% са посочили, че нито ще работят, нито ще учат, а 9,5% още не са решили какво ще правят към момента на попълване на анкетата.

Професионалните паралелки бяха попитани още какво ще изберат, ако поне единият им избор е да учат. Едва 23% казват, че ще продължат по специалността. По-голямата част – 57,5% казват, че ще продължат по друга специалност. Не са намерили отговор на този въпрос 19,5% от анкетираните ученици.

При профилираните паралелки бе зададен подобен въпрос: „В какво професионално направление ще продължите обучението си?“ В профила, в който се обучават ще продължат 15,2%, в близък на него 33,5%, а 51,3% са посочили, че ще продължат обучението си в напълно различно професионално направление.

Учениците от професионалните паралелки бяха попитани и колко смятат, че е реалистично да получават като нетно възнаграждение („чисто“), ако започнат работа по специалността си след завършване на средното училище.

Най-много ученици – 30,2% смятат, че заплата между 800 и 1000 лева е напълно реалистично очакване. От 600 до 800 лева смятат, че ще получават близо 12% от абитуриентите. Под 600 лева са посочили 3,2%. Над 1000 лева нетно възнаграждение очакват повече от половината (над 55%) от учениците. Като заплащане между 1000-1200 лева очакват 26,2 процента, а 29,4% очакват нетно заплащане над 1200 лева.

Проучването показа също, че 50% от седмокласниците не познават добре приликите и разликите в обучението в профилирана и в професионална паралелка, което е ключова информация за направата на информиран и осъзнат избор на образование след седми клас.

За да направят информиран и осъзнат избор на образование и професия, учениците трябва да притежават умения за планиране и вземане на решение – казва Пенко Атанасов, директор на Центъра за кариерно ориентиране. „Да разполагат със задълбочена информация за възможностите на образователната система и пазара на труда. А също така да познават и себе си като личности, за да съумеят да направят съпоставка между изискванията на професията и собствените си ресурси. Да бъдат крайно откровени със себе си – притежават ли качества, за да станат добри специалисти в избраната от тях област или изборът им е основан на мечти и фантазии. Тази задача не е лесна. Никой не твърди това. Ето защо съветването със специалисти от различни области на познанието, каквито са и кариерните консултанти на Центъра е добра идея. За съжаление задължителните часове за кариерно ориентиране в училище са крайно недостатъчни, за да можем да очакваме кой знае какъв ефект от нашата работа. Опитвам се да кажа, че учениците и родителите трябва да бъдат активна страна и да търсят помощ и подкрепа от нас“, коментира още специалистът.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Новини

Проектът Career Intelligence приключи в Габрово с фокус върху ИИ в образованието

Published

on

На 10 и 11 октомври в Габрово се проведе заключителното събитие по проект Career Intelligence, в който Габровската търговско-промишлена палата е партньор за България. В рамките на двата дни беше дискутирана ролята на изкуствения интелект (ИИ) в кариерното ориентиране и професионалното образование: използване на ИИ и чатботове в подкрепа на кариерното развитие и професионалното образование в платформата за обучение „CAREER 4.0”.

Бяха представени резултатите от проекта – разработената учебна платформа CAREER 4.0 с вградения в нея виртуален учебен асистент Боти, част от учебните модули, разработени от партньорите.

Доц. Зорница Йорданова от УНСС представи практиката си за използване на ИИ в обучението на студентите, проблемите, на които се натъкват в този процес. Бяха дискутирани и законовите и стратегическите документи в ЕС и България, които регламентират използването на ИИ, бяха представени полезни практики на използване на ИИ в средното образование.

Вторият ден премина в две отделни сесии. Участниците онлайн се запознаха с възможностите на платформата, учебните проекти, които са включени в нея, възможностите за използване на виртуалния учебен асистент. Част от кариерните консултанти от цялата страна изявиха желание да станат ментори и да използват платформата в бъдещата си работа.

Участниците на място, сред които и ученици от ПГМЕТ „Ген. Иван Бъчваров“ Севлиево – те бяха заедно с Боти през целия развоен процес, тестваха функционалните възможности на виртуалния учебен асистент Боти, дадоха оценка на предимствата и недостатъците на използването на ИИ в учебния процес, предложения за надграждането на функциите и допълнителни инструменти.

Постоянен партньор при работата по този проект е ЦПЛР „Кариерно ориентиране – Габрово“. Обучените по проекта ментори, които съпровождат младите хора през цялото време на работа с платформата, получиха своите сертификати. Проектът е финансиран от програмата на ЕС Еразъм+. Водеща организация е Институтът за трудово-правни науки към Рурския университет в Бохум, Германия.

Зареди още

Новини

Палаузовото училище е с нов покрив

Published

on

Бившето Помощно училище „Николай Палаузов“ в квартал „Шести участък“ вече има нов покрив, съобщи Миглена Въгленова, гл. експерт „Публичност и визуализация“ в Община Габрово.

Аварийният ремонт е направен с целеви средства от Министерството на културата по програма „Опазване на недвижимото културно наследство“. Той бе необходим, за да се отстранят течовете.

Покривната конструкция, която беше дългогодишен проблем, е изцяло подновена. Сменени са гредите, керемидите, капаците, улуците и водосточните тръби. Направена е хидроизолация и влагоустойчива обшивка, запазени и възстановени са два от комините.

Консервационно-реставрационните дейности по сградата, която е паметник на културата, са на стойност 175 343 лева. Модернизацията е извършена в периода юли – септември тази година от габровската фирма „Вертикал 90“ ЕООД.

От 2021 г. Палаузовото училище е предоставено за безвъзмездно ползване на Народно читалище „Будителите 2017“.

Зареди още

Култура

Приключи поредният успешен проект на РБ „Априлов – Палаузов” по програма „Култура”

Published

on

Екипът на РБ „Априлов-Палаузов“ в Габрово, в партньорство с РИМ – Габрово и ХГ „Христо Цокев“, осъществи успешно реализацията на поредния проект на библиотеката по Програма „Култура” на Община Габрово – „В началото бе Словото… – от глаголицата до съвременното изкуство“.

Преди него са осъществени още два проекта, свързани със словото, четенето, литературата и книгите – „От хартията до книгата…и след това“ и „Книжно лято – букви, думи и знаци“. Смисълът и съвременните проекции на уникалната първа българска азбука – глаголицата, са обект на този проект.

Целта на проекта „В началото бе Словото…” – от глаголицата до съвременното изкуство” е запознаване на деца и младежи с глаголицата и нейните въздействия в днешно време – първата старобългарска азбука, наричана от специалисти „най-съвършената графична система от древни времена до днес“.

Отделните етапи на проекта проследяват развитието й от създаването й и по- нататъшното й преобразяване – знаков момент в исторически процес, който продължава до днес с усъвършенстването на езика и писменото слово. Създадена е от Константин- Кирил Философ, а по-късно е преобразувана и усъвършенствана в кирилицата, с която и днес си служим.

Идеята на проекта „В началото бе Словото…“ е чрез творчески инициативи, игри, четения, споделена информация да бъде „написана” една съвременна приказка за глаголицата – първата азбука, на която са създадени и първите книги на старобългарски език, съдържащи в себе си идеята за величието на Бога – началото и краят на всичко.

Реализацията на проекта бе осъществена между юни и септември 2024 г. Конкретните занимания в творческите ателиета на открито в градинката с мечето край сградата на РБ „Априлов-Палаузов“ бяха: оцветяване на глаголически букви, рисуване на буквите върху коприна, забавни образователни игри, ателие за папиемаше и арт- колажи „Втори живот за вестници, списания и книги“, събитие за създаване на приказки и съчинения с литературно четене „Да напишем приказка“.

Освен това в Детския отдел бе представена театрална миниатюра за буквите на Държавен куклен театър – Габрово и в заключителната част на проекта беше организирана изложба изкуство в книга „Ars in Libro” с демонстрация на техниките. На 12 юни 2024 година бе проведено първото арт-ателие от проекта – ученици от II и III клас на ОУ „Иван Вазов“ с преподавател Марина Тюлюмбакова взеха активно участие в ателието, организирано на открито.

Децата се запознаха с глаголическата азбука и с нейните буквени съответствия според българската граматика днес. Първата им задача бе да напишат своите имена на глаголица. Следващото предизвикателство бе т.нар. „буквословица“, съставена от глаголически знаци – в нея малчуганите трябваше да открият три думи и да ги изпишат на кирилица.

На 10 и 11 юли 2024 г. отново в градинката с мечето бяха осъществени проектни ателиета под наслов „Вълшебни букви“. Ръководител на арт проявата бе художничката Ива Пенчева, която показа тънкостите при писане и рисуване върху коприна и стъкло на буквите от първата българска азбука – глаголицата. Децата изписаха с глаголица думите „Книга” и „Благодаря”.

Третото ателие „Глаголицата – говорещата азбука” се проведе на 31 юли 2024 г. – децата и учениците се забавляваха с образователните игри „Бягащата азбука“ и „Глаголическа гъсеница“. Четвъртото ателие с техниката папие-маше на 7 август 2024 г. взеха участие приятелите на библиотеката от Дневен център за пълнолетни лица с увреждания в Габрово.

Ателието бе ръководено от педагога и дългогодишен партньор в библиотечните проекти г-жа Бистра Чиприянова. Бяха изработени и колажи от стари списания и шапки от вестник. На 14 август в ателието „Да напишем приказка” взеха участие децата от лятната работилница при Народно читалище „Дряновска пробуда – 2008“ от град Дряново, с ръководител Румяна Карамфилова, дългогодишен партньор на Габровската регионална библиотека в множество инициативи и проекти, както и деца от Габрово.

На 11 септември 2024 година заместник – областният управител на Габровска област г-жа Даниела Маринова, деца и потребители на Дневния център за пълнолетни лица с увреждания се насладиха на театралната миниатюра „Грамотното мишле“, която актьори от Държавен куклен театър – Габрово представиха в Детски отдел на библиотеката.

Интерактивната постановка съдържаше музикални изпълнения на живо и игри, които насочваха публиката към темите за грамотността, знанието, книгите и ролята на библиотеките като място за просвета, социални контакти и учене през целия живот.

В заключителната част на проекта на 27 септември 2024 г. беше организирана изложба в ХГ „Христо Цокев” – представяне на т.нар. изкуство в книга „Ars in Libro” с демонстрация на техниката „Оримото”от библиотекаря Соня Първанова от НЧ „Христо Ботев 1898“ в град Рила. Тя показа художествена техника за превръщане на остарелите и отчислени от библиотечните фондове книги в произведения на изкуството. Техниката „оримото“, преминаваща в „керимото“, с която си служи се родее с японското изкуство „оригами“, но има много по-съвременен произход. Първанова е превърнала своето увлечение в изключително атрактивно занимание за деца и възрастни, което с успех може да бъде реализирано в библиотеки, учебни заведения, социални и културни центрове.

В художествените ателиета и дейности по проекта на Габровската регионална библиотека взеха участие над 180 деца, ученици, преподаватели, библиотекари, партньори и приятели на библиотеката.

Реализацията на проект „В началото бе Словото… – от глаголицата до съвременното изкуство“ може да бъде определена като успешна – темата ангажира вниманието на широката габровска общественост, деца и ученици от Габрово и региона имаха възможност за интересни и полезни занимания и придобиване на нови знания и умения през летните ваканционни месеци. Темите за книжовността, за значението на четенето и писмената култура, за ролята на съвременната библиотека отново намериха своето специално място в забързаното ни ежедневие.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица