Свържи се с нас

Новини

Иво Христов: Втори мандат на президента Радев е ключов

Published

on

„След години на съмнения в честността на изборите най-сетне можем да се доверим на резултата. Очевидно силно бе ограничен платеният вот. Достатъчно е да се видят резултатите в ромските махали, където почти нямаше гласуващи. Това ограничаване на платения вот доведе до обезсмислянето му, така той не влияе на изборния резултат. 

На второ място, вотът бе отчетен много по-прецизно благодарение на машинното гласуване, което оправда себе си, въпреки насаждания скептицизъм и въпреки опитите на ГЕРБ да го саботират години наред. Малкият брой невалидни бюлетини също помага изборите да бъдат достоверни и честни.“

Това коментира в предаването „По-полека“ в ефира на Дарик радио Иво Христов, член на Групата на Прогресивния алианс на социалистите и демократите в Европейския парламент. 

„Най-сетне и гласът на българите в чужбина бе чут, за което те отдавна пледираха. Това е голям успех на служебното правителство – да организира честни избори в България след години на съмнения. Стана ясно кой е купувал гласове и как са печелени изборите през последните години“, добави още Христов.  По думите му, има шанс за съставяне на стабилен кабинет и това е в интерес на повечето партии в парламента. 

„Въпросът е какъв ще е резултатът от такъв кабинет, каква ще е цената на компромиса и какъв политически и икономически курс ще възприеме кабинетът“, смята Христов. 

Евродепутатът смята, че анонсът на ПП „Има такъв народ“ не е обнадеждаващ. „Вътре откривам твърде смущаващи идеи. Служебното правителство положи немалко усилия да изсветли дейността на Българската банка за развитие и да я върне към изначалната ѝ мисия – да кредитира дребния бизнес. Сега „Има такъв народ“ заявява намерение да я приватизира. В плановете на ИТН четем също, че актуализация на пенсиите ще има, ако има икономически растеж. Колцина ще дочакат този икономически растеж, кога се очаква? Все още сме в условия на криза“, каза още Иво Христов. 

По думите му, това са остеритетни мерки, вдъхновени от неолибералната философия, която е изживяла времето си.  „В Южна Америка неолибералните мерки доведоха до катастрофи, в Европа там, където са прилагани, днес се ревизират“, допълни Христов.

Според Иво Христов са налице много смущаващи неща в заявените от „Има такъв народ“ намерения; включително отсъствието на каквато и да било яснота по отношение на личността на главния прокурор Иван Гешев.  

Евродепутатът каза още, че партиите от опозицията би трябвало да загърбят идейния снобизъм, за да осъществят работещ кабинет, тъй като всички те биха понесли тежки щети в случай на трети поред предсрочни избори. 

“Те ще ги понесат и в двата случая – ако не съставят кабинет, ще загубят подкрепа. На трети предсрочни избори може да се появят и други партии – някои от тези, които сега са под чертата, може би и нови обединения, които рискуват да се намесят в играта на партиите, които днес са представени в парламента, на техен гръб. Ако пък съставят кабинет, ще трябва да се отметнат от принципите си в името на компромиса и това ще също ще навреди на имиджа им. Виждаме от вчера, че „Демократична България“, която до този момент не заявяваше желание за диалог и в чиито среди също се демонстрира известен снобизъм спрямо избирателите на „Има такъв народ“, заяви, че е готова за разговори и е склонна да даде подкрепа, но не и министри. Партиите вече са по пътя на компромиса, въпросът е на каква цена“, каза Иво Христов. 

Евродепутатът обясни заявката на „Има такъв народ“, че не желае подкрепата на БСП с факта, че всяка партия, особено новопоявила се, иска да оформи много чист, девствен, неопетнен облик и не желае да се отърква у заварените партии.

„БСП е най-старата измежду тях и може би затова попадна в групата на нежеланите. Така или иначе, „Има такъв народ“ трябва да преосмислят това поведение, ако искат да съставят кабинет, чисто аритметически. Много по-пагубно ще е, ако приемат подкрепа от ГЕРБ или ДПС. Макар че те заявяват, че не желаят такава подкрепа, нищо не пречи те да я получат в парламента. Никой не може да възпре тези две партии да подкрепят „Има такъв народ“ и да станат част от парламентарно мнозинство, което от самото начало ще бъде фалстарт.“

Според Христов, трябва да бъде потърсен широк консенсус по теми, които обединяват обществото; консенсус, към който трябва да бъде приобщена и БСП, която е имала последователно поведение по важните за обществото теми. 

„Има такъв народ“ трябва да се вслуша и в социалните тези, които защитава БСП, защото без тях един бъдещ кабинет няма да успее. Да се прилагат мерки на остеритет в България е пагубно, защото голяма част от българския бизнес е дребен. Този дребен бизнес разчита само на вътрешното потребление. Вътрешното потребление, вследствие на кризата, е много ниско. За да го задвижим, трябва да повишим доходите, трябва да се търсят кейнсиански рецепти. Трябва да се повишат пенсиите, да се търси повишаване на доходите сред работещите, което ще задвижи цялото икономическо колело, а не да се мисли само за експортно ориентираните фирми, които са важни за българската икономика, но не съставляват нейната основна тъкан“, категоричен бе Христов. 

Евродепутатът каза още: „Ние сме в началото на пътя от олигархично-авторитарен режим към демокрация. Преди 30 години СДС внушаваше същото – че изберат ли го, ще навлезем в нова ера. Но това не се случи. И не просто не се случи, но се отклонихме далеч встрани от демокрацията. В България тя живя само няколко години, при всичката условност на тази констатация. В последните 12 години демокрацията бе методично погазвана. В този смисъл, отстраняването на всички онези корупционери и некомпетентни назначенци по партиен признак е само първа стъпка към възстановяването на демократичните норми в България. Има ред неща, които трябва да се сторят, за да се постигне баланс между институциите; за да се върнем към едно функциониране в рамките на закона, от което отдавна сме се отклонили.“

„Този път трябва да подходим през принципите; да разберем и осмислим какво е демокрацията, ако искаме да я построим функционираща“, смята Христов. 

„Политиката трябва да излезе от медиите. Ние бяхме медиакрация – страна, управлявана през екрана. Политиката трябва да се върне в институциите и да се практикува там, според закона. Без излишни фанфари, без ежедневно облъчване на гражданството. Без разпалване на обществените бесове.  Просто трябва да влезе обратно в каналите, в които традиционно се движи.“

Според Христов, много хора виждат в проекта „Има такъв народ“ сянката на ДПС, защото партията се е появила изненадващо, без икономическа основа, без афиширане на ясни политически идеи и лица  – предимно от бълбукането в социалните мрежи и от авторитета, натрупан вследствие на дългогодишното присъствие в телевизиите. 

„Нормално е да има резерви у хората. Мисля, че и сред самите избиратели на „Има такъв народ“ има неяснота относно намеренията на партията и те също чакат разяснения. Всички българи чакат тези разяснения“, каза Иво Христов.

„Втори мандат на Румен Радев е важен не толкова за самия него, колкото за страната, тъй като около него е генерирана немалка обществена енергия, която, въпреки всички спънки, успя да постигне значими резултати в хода на последната година. Виждаме, че обществените настроения съзряха за нещо ново; че изгазваме от авторитарен режим, колкото и тудно да е това; че действията на назначения от президента служебен кабинет се приветстват. Разкриват се порочни схеми. Изборите вече се провеждат по ясни правила. Това са същeствени постижения. В този смисъл, оставането на президента Радев на поста му е ключово за продължаването на оздравителния за България курс“, категоричен бе Христов.

Евродепутатът коментира и въпроса за политически проект на президента Радев: „Въпросът беше поставян още от самото начало на встъпването му в длъжност. Това е въпрос на негово решение. Лично аз не виждам нищо лошо в това да бъде създаден политически проект около президента, това би било логично. Но, както виждате, той е лоялен човек, не направи подобна крачка. Беше коректен с партията, която го излъчи – БСП. Тя със сигурност щеше да бъде донор на гласове при създаването на евентуален президентски проект и държавният глава не се реши на такава стъпка.“

За контакт с Групата на Прогресивния алианс на социалистите и демократите в ЕП:
https://www.socialistsanddemocrats.eu/

Култура

Създава се Регионален център „Кристо и Жан-Клод“ в Габрово

Published

on

Министерският съвет прие Постановление за създаване на Регионален център за съвременно изкуство „Кристо и Жан-Клод“. Регионалният център за съвременно изкуство „Кристо и Жан-Клод“ е регионален културен институт по смисъла на Закона за закрила и развитие на културата с предмет на дейност: създаване, разпространение, представяне и популяризиране на културни продукти на съвременното изкуство и недвижимото културно наследство и образователна, изследователска и развойна дейност в областта на културата и творческите индустрии.

Центърът е със седалище град Габрово и териториален обхват на дейността – община Габрово и общините: Севлиево, Трявна и Дряново. За създаването на центъра е прието Решение № 223 от 28 ноември 2024 г. на Общинският съвет на община Габрово.

Изразени са положителни становища на общините Севлиево, Трявна и Дряново и съгласие от Областния управител на област Габрово. Чрез създаването на регионалния център за съвременно изкуство ще се създадат условия за изява на творци, производители и индустриалци, развиващи дейност на територията на общините в област Габрово.

Центърът ще има положителен принос в създаването на връзки между различните професионални общности и за утвърждаването на района като културен център с устойчив туризъм и икономическо развитие.

Зареди още

Култура

Първи „Вечери на изпятата поезия“ в Габрово – разговор с Виктор Макаров

Published

on

Спомням си първия път преди почти 10 години, когато Виктор Макаров заедно с куп талантливи музиканти пристигна в Габрово, за да представи албума си „Шарена черга“. Този концерт остави дълбок отпечатък в мен – музиката, посланията, поезията, чарът, талантът и сърцето на тези хора ме омагьосаха.

Толкова време по-късно, този магьосник с китара и „леко дрезгав глас“ – отново водейки в града банда музикални съмишленици, пристига в столицата на хумора и сатирата като съорганизатор на първото издание на фестивала „Вечери на изпятата поезия“.

Е, първо габровско издание, защото Виктор Макаров стои зад едноименния фестивал, който вече има своята дългогодишна история в столицата. Той е част и от екипа на международния „Sofia Singer Songwriter Fest“, организира и много подобни инициативи и концерти.

И, ако заключите, че Виктор е музикант, ще сте прави, но едновременно с това ще сгрешите – той е много повече.

Виктор Макаров е българският преводач на мюзикълите „Чикаго“ и „Фантома на операта“. Освен това е богослов, актьор и „поет по душа“, съпруг и баща. Малка част от авторското му творчество е събрано в книгата „Етюди в проза и стих“. Той е изключително увлекателен събеседник и човек, с голямо сърце, пълен с вдъхновение и творческа енергия.

Подробно за фестивала „Вечери на изпятата поезия“ вече писахме, а днес разговаряме лично с Виктор, за да ни разкаже повече за това как се организира подобна инициатива и какво да очакваме.

– След дни започва първото издание на габровския фестивал „Вечери на изпятата поезия“. Какво е „изпята поезия“ и има ли тя почва у нас?
– Названието „изпята поезия“ в някакъв смисъл само обяснява себе си. Участниците във фестивала са хора на различни възрасти и с различни стилистични предпочитания (кънтри, етно, рок, шансон, джаз, пънк, блус…), но обединени от отношението към текста, написан на хубав български език. Повечето освен музиканти са или поети, или почитатели на изящната словесност, и това личи от текстовете на песните им. Другите имена на подобни автори изпълнители са „бардове“ и „поети с китара“.

– Досега фестивалът се е провеждал единствено в София, защо избрахте точно Габрово за първо издание извън столицата?
– Има причини романтични и прозаични. Сред романтичните е фактът, че Габрово е сред значимите културни средища на страната. За нас беше важно изпятата поезия да бъде представена тук наравно с другите изкуства, още повече че Габрово си има много собствени бардове. Тук стигаме и до прозаичната причина: в Габрово се намериха достатъчно помощници, за да се сформира отбор юнаци, които да задвижат фестивала. Анна Верховска, която е съорганизатор на „Вечерите“, е актриса от Кукления театър в Габрово. От екипа на същия театър е и художникът Светозар Колев „Питкин“, а Виолина Доцева е от Драматичния театър. И тримата са интересни автори, и тримата са познати на габровската публика, и тримата имат контакти в културните среди на града и са високо мотивирани да помагат фестивалът да протече успешно. Анна Верховска ни свърза и с директора на Кукления театър Алфидин Ахмедов – много инициативен деец на изкуството, който посрещна идеята за фестивал с голям интерес.

– Както спомена, фестивалът е в партньорство с Кукления театър. Като организатор на много подобни концерти и фестивали – трудно ли се намират съмишленици и партньори? Как се организира един такъв независим фестивал?
– Държавният куклен театър в Габрово е един от най-активните партньори, с които съм работил до момента, за което съм безкрайно благодарен на г-н Ахмедов, а също на Анна Верховска, която в най-невероятни моменти от денонощието намираше време да работи по дизайна и рекламата. Светльо Колев също много помогна и тепърва предстои да се насладим не само на песните му, но и на майсторлъка му като озвучител. Що се отнася до трудностите… Това е първото издание на фестивала в Габрово, никой още не знае за нас – що за чудо е това „изпятата поезия“ – яде ли се, пие ли се, за какво изобщо се ползва… Затова се наложи да се организираме „на мускули“ и с много компромиси и добра воля от страна на участниците, за което и на тях благодарим.

Истината е, че Община Габрово много помогна с реклама, с включването ни в културния календар по повод 165 години Габрово и т.н. (затова благодарим и на общината), но дали ще има и финансова подкрепа за тази година още не е сигурно. Надяваме се обаче догодина да е по-лесно в това отношение – тогава вече всички ще знаят колко ценно нещо са бардовете и колко необходими са за културния живот в града.

– Можем да кажем, че бардовете са част от алтернативната ъндърграунд сцена – намира ли се публика за тях в по-малките населени места?
– Ето това предстои да видим на 18, 19 и 20 септември в салона на Кукления театър. Шегата настрана, опитът на колеги, които организират подобни фестивали в Панагюрище, Харманли и т.н. показва, че в по-малките населени места има глад за качествено изкуство и поетите с китара винаги намират благодарна публика. Специално в Габрово обаче културният живот, както казах по-рано е доста наситен, тъй че тук по-скоро разчитаме не на глад, а на любопитство към жанр, който рядко е представян в града.

– Как изобщо се зароди идеята за „Вечери на изпятата поезия“?
– Преди 15 години бях поканен на фестивал в Литва. Последва покана за Румъния. После още две посещения в Литва (последното през 2024 г.) Направи ми впечатление огромната ценени са бардовете в чужбина. Литовският фестивал продължава повече от седмица и последните две вечери са в зала с размерите на софийската зала „България“, претъпкана догоре! Това ме накара да осъзная колко незаслужено пренебрегнат е този жанр в родината ни и буквално да заревнувам. Оттогава една от житейските ми каузи е популяризирането на творчеството на колегите-бардове у нас.

– За да им дадеш поле за изява, ти си основен двигател на тази и много други инициативи с подобна цел. Даваш много от личното си време, финанси и нерви – струва ли си всичко накрая?
– Вече използвах шегата, че „предстои да видим“, нали? Обикновено в края на всяка такава вечер се чувствам безкрайно удовлетворен от цялата палитра разнообразни емоции, които се изписват по лицата на слушателите – усмивки, сълзи, възторг, умиление… Радвам се, когато мога да споделя насладата от творчеството на тези автори с нова публика.

– Връщайки те отново към габровските „Вечери“, ти самият ще излезеш на сцената със собственото си творчество – кого друг ще имаме възможност да чуем? Как избра участниците, които да поканиш?
– Част от участниците избрах аз, част – Анна Верховска. Първоначалният избор беше лесен: поканихме само автори, свързани с Габрово, а те са толкова много, че бяха достатъчни за цял фестивал. Но след като те един по един се оказваха заети, започнахме да се оглеждаме за колеги, които могат да реагират в по-кратък срок. В момента свързани с града са самата Аня, Виолина Доцева, Светльо Колев, Зора Колева (в дует с Косьо Кучев), а косвено и Краси Кирчев, понеже негова постановка се играе в тукашния куклен театър. Рок-група Rejected M (в акустичен вариант) и дуетът „Манджа с грозде“ покани Аня. Аз пък поканих двама представители на по-улегналото поколение бардове – Пламен Сивов и Коста Шотев. Поканихме и една от най-новите звезди на бардовата сцена Ники Димитров от група X-r@y. Според слуховете възможно е в събота да се появи и един от доайените сред поетите с китара – Иван Ненков (авторът на „Ах, морето“, „Миг от приказка“ и т.н.), но слуховете, както знаем, са несигурно нещо…

– Част от дейността ти е свързана именно с откриването на нови и млади таланти. Как и по какво се разпознава добрият поет с китара? И има ли изобщо такова нещо като добър и лош поет?
– Отговорът на този въпрос е много сложен и изисква цикъл от лекции. Именно в цикъл от лекции (издадени после като книга – „Поетическото изкуство“) се опитва да отговори Любомир Левчев. Ако се опитаме да оставим настрана субективизма (а той играе централна роля в цялата работа) формулата е „качествен и от сърце написан текст + музикантски майсторлък + сценично присъствие (затова има толкова театрали сред бардовете)“. Но тази кратка формула май нищо не казва. Например, отново, що е то качествен текст? Вълнуващите се могат да четат Левчев (наистина!); някъде из дебрите на ютуб циркулира наша с Радо Михов двучасова и доста практична лекция по „текстописане“, съществуват и куп други ресурси, а и винаги я има опцията „помощ от другарче“ – разбирай: от по-опитен поет, когото начинаещият такъв познава и признава (аз постоянно ползвам такава помощ)…

– След изданието в Габрово, какво предстои?
– Почивка! Още почивка! И още малко почивка! Почивка заедно със съпругата ми! А иначе – още много концерти и фестивали, организирани заедно с невероятните ми колеги, в София и (надявам се) из цялата страна!

*Автор: Мария Матева.

Зареди още

Култура

Исторически музей – Дряново даде заявка за нови проучвания за Колю Фичето

Published

on

Исторически музей – Дряново проучва възможността да бъдат направени нови изследвания в османските архиви, които да осветлят още повече делото и живота на майстор Колю Фичето. Новината съобщи Иван Христов, директор на ИМ – Дряново, по време на представянето в Съюза на архитектите в България на най-новата книга, посветена на Строителния колос на българското Възраждане „(Не)Познатият Колю Фичето (1800 – 1881)“. Автор на изданието е д-р Венелин Бараков, главен уредник в ИМ – Дряново.

Събитието се проведе на 16 септември в сградата на Централния дом на архитекта и събра много гости, сред които проф. Вера Бонева и арх. Белин Моллов. В представянето на книгата участва също Константин Фичев, родственик на Първомайстора.

„Вероятно има още документи за Колю Фичето в османските архиви. Не е възможно да не са съхранени такива. Най-малкото биха излезли кореспонденции между него и властта. А да не говорим за сметки или договори. Надявам се това проучване да се случи, за да имаме възможност да надградим това, което са постигнали изследователите на Фичето – Никола Мавродинов, Георги Козаров и Николай Тулешков“, заяви директорът Иван Христов.

В своето слово той отбеляза, че тази година е по-специална, тъй като се честват 225 години от рождението на Колю Фичето, а програмата за тях обхваща различни инициативи през година, част от които вече бяха реализирани. На 23 септември в Дряново предстои Родова среща с потомци на възрожденския майстор строител, като за нея се очакват в града на Колю Фичето да пристигнат над 40 негови наследници.

В изказването си Христов анонсира още издаването на луксозен албум, представящ обектите на Първомайстора по българските земи, който се реализира с финансовата подкрепа на Камарата на строителите в България и вестник Строител.

Проф. Вера Бонева сподели пред присъстващите, че книгата „(Не)Познатият Колю Фичето (1800 – 1881)“ на д-р Венелин Бараков е компактна и съдържателна, подходяща както за широката публика, така и за специалистите. „Полиграфски изданието е оформено перфектно. Поздравявам д-р Бараков, че се е постарал да издири стари снимки и карти, както и част от архитектурните заснемания на първите архитекти, за да проследи в исторически план как са се развивали отделните сгради, които са останали или са се загубили във времето. Това е един много сериозен и тежък изследователски труд, за което поздравявам автора, както и издателство „Фабер“, изпълнило в перфектна форма книгата“, каза проф. Бонева. Тя не спести и суперлативите си към екипа на ИМ-Дряново, утвърдил по думите ѝ Музея в национално средище за опазване на наследството не само на Колю Фичето, но и на нашата възрожденска архитектура.

С вълнение арх. Белин Моллов коментира, че книгата е подходяща за всички, тъй като информацията в нея е поднесена по достъпен начин и също поднесе поздравления към екипа на ИМ – Дряново, седящ зад реализацията ѝ. „През тази година имах щастието да общувам много пъти с екипа на музея. Те не просто си гледат работата, те я обичат и създават много здрави връзки и приятелства. Който отиде там, след това се връща отново вече като приятел. Препоръчвам ви, когато имате възможност, посетете Дряново и историческия музей, съхраняващ великолепните макети на сътвореното от Колю Фичето“, каза арх. Моллов.

Пред присъстващите Константин Фичев говори за семейната линия, родовата връзка и за своя именит предшественик. Той отбеляза, че е шесто поколение наследник на Колю Фичето по мъжка линия. Той сподели, че разполага с богат семеен архив, съхраняващ фотографии и документи, който в голяма част е успял да дигитализира. Разказа, че родът му започва от първия син на Никола Фичев – Иван, помагал в юношеските си години при градежите на творенията на Първомайстора. По-късно се развива в друга посока, като прави дюкяни в Търново, където шие дрехи и придобива прозвището Иван „Панталонджията“. Умира млад. Негов син е бъдещият ген. Иван Фичев, който се завръща в България от Цариград след смъртта на баща си. Неговият по-малък брат – Константин, завършва Априловската гимназия в Габрово, а най-малкият от тях е третият брат, на име Георги.

Д-р Бараков представите свои изследвания и наблюдения за църкви, къщи, кули – камбанарии, мостове, обществени и търговски сгради, произлезли от гения на възрожденския майстор строител. Засегна по-малко коментираните от науката пътищата, по които строителят върви, влиянията върху работата му с различен произход: от българското средновековие, античността, западноевропейския Ренесанс и Барока.

Представянето на книгата „(Не)Познатият Колю Фичето (1800 – 1881)“ в Централния дом на архитекта в САБ се реализира като част от програмата на Националните чествания, посветени на 225 години от рождението на Колю Фичето, които се организират от ИМ – Дряново и Община Дряново, под патронажа на Министерството на културата.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица