Свържи се с нас

Икономика

Какво крие Борисов за Фискалния резерв?

Неясното харчене на пари заплашва Валутния борд и гони инвеститорите от България

Published

on

Колкото и да си затваря очите премиерът Бойко Борисов, истината за Фискалния резерв вече е напълно ясна - топи се със скоростта на светлината. СНИМКА: ИВАН СТОИМЕНОВ

В началото на седмицата  любимият на всички нас Бойко Борисов отново се впусна в експертни и лични оценки на политическите си съперници: Много искам да помоля, с цялото си уважение към някои опозиционни лидери, които се докачат много, когато говорят на тема “Фискален резерв”, да им напомня, защото, може би, навремето, когато те са били премиери, не са имали време да четат. Затова ще им повторя, че по европейските програми, селските райони, метрото, магистрала “Тракия”, давам пари, взимаме от резерва, и след три месеца – Брюксел ни връща парите.

Нека сега, без да се “докачаме” много, да видим

какво точно се случва с Фискалния резерв на България

и най-вече – кое остава премълчано или овъргаляно в личните квалификации на премиера. Кое е това, което, уважаеми читателю, не достига до теб ?

Най-общо казано, Фискалният резерв представлява спестените пари от обществото, които правителството решава да не харчи. Към днешна дата във Фискалния резерв можем да открием 1.12 милиарда лева към Републиканския бюджет (това са парите, с които правителството реално може да оперира), 1.760 милиарда са по сметка на Сребърния фонд (създаден, за да гарантира пенсионната система), а останалите средства се падат на няколко извънбюджетни фонда (Национален фонд към Министерството на финансите, Фонд “Земеделие”), НОИ и други бюджети. Никак не е ясно дали и как средства от извънбюджетните фондове могат да се прехвърлят към републиканския бюджет, но след опита с мистериозното изчезване на резерва на НЗОК вече смятам, че всичко е възможно.

Към 30 април тази година Фискалният резерв на страната ни, по данни на Министерството на финансите, е 4.68 милиарда лева. На горната графика може да видите какво е неговото развитие от средата на 2009 година (малко преди сегашното правителство да вземе властта) до март 2011 година. От малко над 8 милиарда лева през юни 2009-а, днес са останали само 4.6 милиарда. Иначе казано, половината от спестените пари на обществото ни ги няма. Не знам къде в главата на премиера се намират тези пари, дето са ни ги върнали от Европейския съюз, но в действителността ги няма. Нещо повече, това, че ние вземаме от резерва, за да финансираме инфраструктурни проекти, също не е много ясно и прозрачно. Как се случва това законово? Кои конкретно са проектите и колко пари са вадени за тях от резерва, при положение, че реално средствата, с които правителството може да се разпорежда са тези около 1.12 милиарда, които са резерв по Републиканския бюджет. И докато сме на темата – в Бюджет 2011 са заложени 4.5 милиарда лева минимум, които правителството трябва да покаже в края на годината. Имайки предвид наближаващите избори, разходването на резерва неминуемо ще се ускори и в крайна сметка ще се окаже, че остатъците от тези 1.12 милиарда в резерва няма да ни стигнат за финансиране на заложения бюджетен дефицит, който най-вероятно ще надмине заложените 2.5% от брутния вътрешен продукт (около 1.92 милиарда лева).

В тази ситуация правителството ще трябва да избира – или да емитира дълг, за да запълни дефицита, или да ускори приватизацията на “Булгартабак” и държавните дялове в Е.ОН, ЕВН и ЧЕЗ. Моето лично убеждение е, че

съвсем скоро ще наблюдаваме една ускорена приватизация на “Булгартабак”

Уважаеми читателю, дори малките деца знаят, че натрупването на Фискален резерв е добре за обществото. С тези средства би могло да се намалява осигурителната тежест, да се изкупува външен дълг или да се провеждат ключови реформи. Пенсионната система у нас приближава с всяка изминала година към неизбежния си крах. Дефицитите в НОИ нарастват всяка година, а алтернативата – преминаване към лични пенсионни сметки, в които всеки да спестява колкото иска и може, остава табу. За да се направи обаче тази важна реформа ни е нужен много силен и стабилен буфер, който да може да гарантира нарастващите пенсии на хората в заварено положение и да даде възможност за лек старт на нова пенсионна система, основана на личните сметки. Тази реформа е вече толкова належаща, че ако не бъде направена, буквално до няколко години, сегашната пенсионна система ще изпадне в тотален колапс. Една такава реформа аз считам за държавническо решение. Непрестанното харчене на Фискалния резерв за неща, неясни за обществото, не е никак държавническо. И вместо да се задява отново с опозицията по въпроса кой колко е чел (незнайно защо нашият премиер непрестанно натяква колко много чете), можеше просто да се изправи и да попита защо предишното правителство на Тройната коалиция успя към 31 октомври 2008 година да регистрира 12 милиарда лева Фискален резерв, а само 2 месеца по-късно цели 5 милиарда вече бяха изхарчени. Или защо тогава, когато имаше значителни средства в хазната не бяха взети решения за провеждане на тези ключови реформи, за които си говорим тук.

Искрен Пенчев е индивидуален инвеститор. Главен анализатор на Trend Watch Bulgaria и автор на www.marketsinside.com.

Не на последно място,

средствата във Фискалния резерв представляват гарант на Валутния борд

Сега, след като резервът ни е почти стопен, можем да кажем, че не това е най-големият ни проблем. По-страшният ефект от това е, че даваме много лоши сигнали към чуждестранните инвеститори. Става дума за психологическия ефект, при който съседка на Гърция си харчи неясно за какво и как Фискалния резерв, заплашвайки Валутния борд и възможностите за балансиран бюджет на страната. И колкото огромна нужда да имаме сега от инвестиции, харченето на резерва всъщност гони инвеститорите. Загубите за страната ни от изхарчването на значителни суми от Фискалния резерв и при двете (сегашно и предишно) правителства са най-вече във възможността за алтернативното им разходване, която вече е безвъзвратно изгубена. А именно – провеждането на жизненоважна реформа в пенсионната система. Сега, стигнали отново в изходно положение започваме да се чудим как ще пълним очертаващия се сериозен дефицит в бюджета тази година, или още по-зле – как точно ще си платим онези около 1.6 милиарда по брейди облигациите през 2013 година.

автор: Искрен Пенчев

АргументиБГ

Икономика

До края на декември заявяваме данъчните облекчения за деца

Published

on

Родителите, които искат да ползват данъчните облекчения за деца или за деца с увреждания през работодателя си, е необходимо да заявят желанието си пред него, като подадат съответната декларация до 31 декември 2025 г. В този случай работодателят може да възстанови данъка в срок до края на януари 2026 г.

Няма промени в размерите на данъчните облекчения за придобитите доходи през 2025 г. и те се запазват същите като през предходната година. Сумите, които може да бъдат възстановени, са в зависимост от броя на децата. За едно ненавършило пълнолетие дете облекчението от годишната данъчна основа е 6 000 лв., а сумата за получаване е до 600 лв., за две – 12 000 лв. и сума за получаване до 1200 лв., за три и повече – 18 000 лв. със сума за получаване до 1800 лева. За отглеждане на едно дете с увреждания облекчението от годишната данъчна основа е в размер на 12 000 лв., като сумата за получаване е до 1 200 лева. Това са средствата, които могат да бъдат получени, когато лицата не са ползвали облекченията при авансовото облагане на доходите.

Едно от най-важните изисквания за прилагане на облекченията е родителите да нямат публични задължения, подлежащи на принудително изпълнение. От НАП съветват гражданите да проверят онлайн с персонален идентификационен код данъчната си сметка за задължения преди да ползват данъчно облекчение, за да избегнат неудобства.

Освен през работодател, другият начин за ползване на данъчните облекчения е с подаване на годишна данъчна декларация в НАП в срок от 10 януари до 30 април 2026 г. или от 1 март до 30 юни за лицата, извършващи дейност като търговец, включително едноличните търговци и земеделските стопани, избрали да се облагат като такива.

За да ползва данъчните облекчения, физическото лице (включително едноличен търговец) трябва през 2025 г. да е получавало доходи, облагаеми с годишни данъци (данък върху общата годишна данъчна основа или данък върху годишната данъчна основа за доходите от стопанска дейност като едноличен търговец). Хората без доходи, или само с необлагаеми, като обезщетение за майчинство например, както и само с доходи, облагаеми с окончателен и/или патентен данък, не могат да се възползват от облекченията, но това може да направи другият родител, ако отговаря на изискванията.

Условията за ползване на данъчните облекчения за деца и деца с увреждания са подробно описани в сайта на НАП . Информация за данъчните облекчения има и във Фейсбук страницата на НАП, а телефонна консултация по тези въпроси може да се направи с Информационния център на телефони: 0700 18 700 или 02 9859 6801, както и на имейл: infocenter@nra.bg .

Зареди още

Икономика

Габрово отстъпва две позиции по средна заплата, вече е на 17-то място

Published

on

Област Габрово вече заема 17-то място в националната класация по средна брутна месечна работна заплата, като отстъпва с две позиции спрямо предходното тримесечие, когато беше на 15-о място.

Според официалните данни на Териториално статистическо бюро – Север, отдел „Статистически изследвания – Габрово“, средната брутна месечна работна заплата в региона през третото тримесечие на 2025 г. е 1 964 лв. За месеците юли, август и септември сумите са съответно 1 972 лв., 1 920 лв. и 2 001 лв.

В сравнение с второто тримесечие на 2025 г. се отчита намаление от 2.2%, като най-значителен спад е регистриран в дейностите „Култура, спорт и развлечения“, „Хотелиерство и ресторантьорство“ и „Държавно управление“.

Сравнено със същия период на 2024 г., заплащането в областта все пак бележи ръст от 7.4%, като в обществения сектор увеличението достига 12.4%, а в частния – 5.7%. Повишение се наблюдава в секторите „Строителство“, „Образование“ и „Транспорт, складиране и пощи“.

Най-високите средни заплати през третото тримесечие на 2025 г. са отчетени в: „Държавно управление“ – 2 607 лв, „Образование“ – 2 597 лв, „Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения“ – 2 242 лв.

Най-нископлатени остават служителите в: „Операции с недвижими имоти“ – 1 077 лв, „Административни и спомагателни дейности“ – 1 204 лв, „Хотелиерство и ресторантьорство“ – 1 352 лв.

В национален мащаб, по показателя средна брутна месечна работна заплата, Габрово се нарежда след областите София (столица), София (област), Варна, Враца, Стара Загора, Пловдив, Русе, Плевен, Шумен, Търговище, Перник, Велико Търново, Бургас, Разград, Ловеч и Пазарджик.

Зареди още

Икономика

Габрово започва обновяване на две ключови обществени сгради

Published

on

В Община Габрово бяха представени два мащабни проекта за енергийно обновяване – на Музея „Дом на хумора и сатирата“ и на административната сграда на Общината.

„Започваме изпълнението на два ключови проекта за града ни. Две сгради, които са ремонтирани само частично от въвеждането им в експлоатация до момента“, заяви кметът Таня Христова при откриването на информационното събитие.

Тя подчерта, че инициативата е резултат от дълга инженерна и организационна подготовка и че ремонтите ще се извършват без прекъсване на дейността на двете институции.

„След обновяването очакваме по-ниски енергийни разходи, по-малък въглероден отпечатък и по-добри условия за работа и посещения“, допълни Христова.

Дейностите се финансират по Националния план за възстановяване и устойчивост чрез Механизма за възстановяване и устойчивост на ЕС. Срокът за изпълнение е до 30 юни 2026 г.

Обновяването на сградата на Музея включва топло- и хидроизолация на покрива, външна и вътрешна топлоизолация на фасадите, подмяна на старата дограма, рехабилитация на терасата, нови мазилки и боядисване, както и съвременна отоплителна и вентилационна система с термопомпи и рекуперация на въздуха.

Очаква се над 58% икономия на първична енергия и намаляване на емисиите въглероден диоксид със 145 тона годишно.

Проектът за административната сграда на Общината предвижда топлоизолация, подмяна на осветлението и изграждане на фотоволтаична система с мощност 80 kWp за собствено потребление.

Ще се внедри комбинирана отоплителна система с термопомпи и газови котли за резервно захранване. Резултатите се очаква да доведат до над 63% икономия на енергия и спестяване на над 300 тона въглеродни емисии годишно.

След приключване на дейностите ще бъде извършена независима експертна оценка от сертифициран енергиен одитор, която ще потвърди постигнатите резултати.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица