Свържи се с нас

Новини

Премиерът спря ваксинацията с „Астра Зенека“

Published

on

Министър-председателят Бойко Борисов разпореди имунизирането с ваксината на „Астра Зенека“ да бъде спряно, докато с писмено становище Европейската агенция по лекарствата отхвърли всички съмнения относно безопасността ѝ. Това стана ясно на работно съвещание, свикано от премиера, на което министърът на здравеопазването Костадин Ангелов и министърът на образованието и науката Красимир Вълчев докладваха, че все повече деца и ученици се разболяват от КОВИД-19 и търсят помощ в лечебни заведения.

В рамките на работното съвещание министър-председателят Бойко Борисов изиска до броени дни да бъде изработен план за определяне на критериите със здравните изисквания към туристите, които ще посетят България през новия сезон.

Премиерът Борисов добави, че са осигурени средства и за продължаването на правителствените антикризисни мерки 60/40, 75/0, 80/20 до края на месец май включително. Дотогава е гарантирана и помощта за родителите, които гледат деца, учещи в онлайн среда. „Докато не дойде писмено от Европейската агенция по лекарствата точно и ясно потвърдена диагноза – може или не може да се поставя ваксината на „Астра Зенека“, дотогава я спирате“, категоричен бе министър-председателят Борисов.

Премиерът напомни, че договорите с производителите на ваксини са сключвани от Европейската комисия и са утвърдени от Европейската агенция по лекарствата. „Ние, държавите членки, само сме ползватели“, допълни Борисов.

В рамките на работното съвещание министърът на здравеопазването Костадин Ангелов посочи, че късно снощи няколко държави са спрели имунизацията с ваксината на „Астра Зенека“ на своите територии. Ангелов заяви готовността за издаването на заповед, с която и в България временно да бъде прекратено прилагането на Оксфордската ваксина, докато се извършат всички проверки на българската Изпълнителна агенция по лекарствата и на Европейската агенция по лекарствата.

Здравният министър докладва още, че в рамките на вчерашния ден има над 15 000 ваксинирани лица, а днес ваксинацията продължава.

„Продължаваме изпълнението на ваксинационния план с останалите две разрешени за употреба ваксини. Очакваме в понеделник доставка на 21 060 дози от ваксината на Пфайзер, а на 19 март – 33 600 дози от Модерна“, заяви изпълнителният директор на Изпълнителната агенция по лекарствата Богдан Кирилов. Той добави, че до края на март предстоят и още доставки от ваксините. Същевременно страната ни е в постоянна комуникация с Европейската комисия за осигуряване на допълнителни количества от двете РНК ваксини.

Министър Костадин Ангелов акцентира върху тенденцията за увеличаване на заболеваемостта сред децата и младежите. Ангелов посочи, че хоспитализираните деца до 18-годишна възраст с доказан КОВИД-19 са общо 56, от които до 1 година са 14 деца, от 1 до 3 години са 9 деца, от 4 до 10 години – 9 деца, а останалите деца са на възраст до 18 години. „Няма риск за живота на нито едно от децата, но отчитаме подмладяване на гражданите, които постъпват в лечебните заведения – нещо, което преди не се наблюдаваше“, изтъкна здравният министър.

Министърът на образованието и науката Красимир Вълчев информира премиера, че в последните дни е отчетено бързо увеличаващо се разпространение на вируса и в училищата. „В 18 области на страна по данните на Националната информационна система има средна заболеваемост над 300 души на 100 000. Там сме препоръчали на началниците на регионалните управления като участници в областните кризисни щабове да подкрепят решенията за преминаване в обучение в електронна среда за срок от минимум 2 седмици на учениците от 5 до 12 клас. На този етап това е разумното“, заяви образователният министър.

Вълчев докладва, че има готовност всяка една паралелка в страната да премине в електронно обучение.

Премиерът Борисов изиска строг и постоянен контрол за спазването на противоепидемичните мерки у нас, което осигурява възможност за функционирането на бизнесите.

„Не се страхуваме да носим отговорност. Ползваме локалния подход, не защото ни е страх да вземем решение на централно ниво, а защото има градове и населени места, където няма толкова заболели и не виждам никакъв смисъл да слагаме всички под общ знаменател“, заяви министър-председателят Борисов. „Направете среща с ръководството на моловете по места и им казвате – спазвате правилата, работите, не ги спазвате, тогава се сърдете на себе си. Като имаме претенциите за умна, интелигентна и иновативна нация, трябва ли да му се издава заповед на човек, за да спазва мерките“, риторично заяви премиерът Борисов.

Министър-председателят отново призова българските граждани да пазят личното си здраве. „Всички виждат какво става с другите държави в Европа с месеци наред локдаун. В България е възможно най-либералното, но ние разчитаме и на чувството за самосъхранение, на чувството за отговорност, демокрацията е и отговорност“, изтъкна Борисов.

Заместник министър-председателят по икономическата и демографската политика и министър на туризма Марияна Николова информира, че предстои разплащането на остатъчната сума, която е в размер на 51 милиона лева на фирмите и туроператорите, които са заявили дейност по отношение на 4% от оборота, отчетен през 2019 г. „Първоначалната сума беше изплатена, сега остава да бъдат разгледани и проверени съответно с Националната агенция за приходите съответствието на декларираните информационни масиви, за да може ние да разплатим сумата“, уточни Николова.

Тя посочи още, че контролът от страна на здравните власти по местата за хранене и настаняване е постоянен и стриктен. „Да има критерии, по които всеки човек да е наясно как може да посети България. Още от сега да могат туристите в Европа, а и не само в Европа, да знаят какво е необходимо, ако дойдат на почивка в България. Така ще може и туристическият бранш да се подготви за дейността си“, изиска премиерът Борисов.

Министър-председателят разпореди на Министерството на туризма и на Министерството на външните работи да се ангажират активно със създаването на този план, с който да се гарантира реализирането на летния сезон. 40 милиона лева на 48 000 души са изплатени по мярката „Запази ме“ за затворените бизнеси. Това съобщи социалният министър Деница Сачева в рамките на работното съвещание.

„Осигурили сме още 13 милиона лева за изплащане на компенсации до края на месец април за тези бизнеси, които продължават да бъдат затворени заради пандемията. Има възможност техните служители и работници да получат 75% от осигурителния си доход“, каза още Сачева. Тя уточни, че в понеделник ще се проведе заседание на Националния съвет за тристранно сътрудничество, на което ще се обсъди удължаването на мерките 60/40 и 80/20 до края на месец май.

Министър Сачева докладва, че ще продължи и изплащането компенсации на родители, чиито деца се обучават в дистанционна форма на обучение заради пандемията. „До този момент на родители, които си гледат децата в онлайн среда, сме изплатили около 39 милиона лева за 42 000 семейства. Разполагаме с още 30 милиона лева, които бихме могли да изразходим за тази мярка.

До края на учебната година родителите на тези ученици ще бъдат подкрепени със средства в размер на една минимална работна заплата за едно дете и 900 лева за две и повече деца“, допълни още Сачева.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Новини

38 аптеки сключиха договор със Здравната каса в Габрово

Published

on

В област Габрово 38 аптеки подписаха индивидуални договори с Районната здравноосигурителна каса за отпускане на частично или напълно платени лекарства, медицински изделия и диетични храни за специални медицински цели. Те са разположени във всички общини на областта и осигуряват достъпно снабдяване с лекарства на хронично болните пациенти.

На територията на община Габрово, сключилите договор аптеки са 23, в Севлиево – 9, в Дряново – 2 и в община Трявна –  4 ( 3 от тях в гр. Трявна и 1 в Плачковци). Сключени са договори с всички аптеки, които са пожелали да работят с НЗОК.

Рецепти за скъпоструващите лекарства, заплащани от здравната каса по трите вида протоколи – ІА, IB и IC ще бъдат изпълнявани от повечето аптеки подписали договор. Пациентите с диабет могат да получават аналогови инсулини в 32 аптеки, а тест-ленти – в 27.

Аптеките, от които здравноосигурените пациенти могат да получават предписаните им сензори за продължително измерване на нивото на глюкоза са 24. Лекарствата за хормонална терапия при онкологични заболявания отпускат 30 аптеки.

Хронично болните, които получават безплатни или частично платени лекарства могат да изберат най-удобната за тях аптека, сключила договор с Районната здравна каса, за осигуряване на необходимите им за месеца лекарства.

Аптеките, които са пожелали да отпускат лекарствените продукти за домашно лечение, предписвани при диагностициран КОВИД-19 и заплащани напълно или частично от НЗОК са 28 и също са в четирите общини на областта.

От РЗОК напомнят, че лекарствата за домашно лечение на хронични заболявания вече се отпускат по електронни рецепти и електронни рецептурни книжки, които не трябва да се заверяват. Не е необходимо здравноосигурените лица да си закупуват хартиени рецептурни книжки.

В РЗОК Габрово е на разположение списък на аптеките сключили договор с посочени адреси, телефони и видовете лекарства, които отпускат. Тази информация може да се намери и на сайта на НЗОК /www.nhif.bg/ в рубриката „електронни услуги” – „търсене на договорни партньори и дейности”, а в същата рубрика функционира и удобна електронна справка за търсене на лекарства, заплащани от НЗОК.

Онлайн справка за аптеките: https://services.nhif.bg/references/lists/pharmacies.xhtml;jsessionid=FEC8EDA85C8EAC888BC605C7BC312924

Онлайн справка за лекарства: https://services.nhif.bg/references/lists/medicine.xhtml

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Зареди още

Крими

Лъхащ на алкохол шофьор отказа кръвен тест

Published

on

Шофьорската книжка на 46-годишен мъж от Казанлък беше отнета от габровските катаджии, след като го спипаха пиян зад волана.

Наквасеният водач бил заловен в сряда, около 21.30 часа, на бул.“Стефан Караджа“ в Габрово, където екип на полицията забелязал и веднага отбил за проверка криволичещ по пътното платно лек автомобил „Волво С40“, управляван от 46-годишния.

От водача се носели силни миризми на алкохол, навяващи на мисълта, че е имало употреба, което наложило неговото незабавно тестване.

След като надул дрегера, дисплеят на техническото средство отчел 1.29 промила в количеството издишан въздух.

Мъжът отказал кръвна проба, но това не попречило да бъде санкциониран. По случая е образувано бързо производство.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Зареди още

Новини

Кметът на Трявна проведе срещи за стопанисването на общинските гори

Published

on

През изминалата седмица кметът на община Трявна Силвия Кръстева инициира две работни срещи, във връзка със състоянието на общинско дружество “Здравец” ЕООД и стопанисването на общинските горски територии. Въпросът нееднократно е бил поставян за решаване от местната власт, но на този етап категоричен отговор за последващо действие няма.

След провеждането на първата среща между кмета на Трявна, бившия управител на “Здравец” ЕООД инж. Тони Тодорова, общински съветници и представители на счетоводната кантора на дружеството, непосредствено след това бе инициирана втора работна среща между Силвия Кръстева и общински съветници.

Общинско дружество “Здравец” ЕООД е еднолично дружество с ограничена отговорност и е създадено с Решение на Общински съвет-Трявна от 31 май 2004 год. Собственик на капиталовите средства е Община Трявна, а правата на собственика на капитала се упражняват от ОбС-Трявна.

Предметът на дейност е дърводобив (след изпълнение на изискванията на закона), залесяване, строителни дейности, стопанисване на спортни обекти и други, незабранени от закона дейности. За управител е назначен инж. Тони Тодорова. След подготвено предложение, в началото на 2021 г., през месец февруари, ОбС-Трявна приема Решение, с което задължава управителя на общинско дружество “Здравец”ЕООД в седемдневен срок да подаде молба до Габровски окръжен съд за откриване на производство по обявяване в несъстоятелност. Инж. Тодорова е освободена от временното изпълнение на длъжността управител, но не и от отговорност.

Кой и как оттук нататък ще стопанисва общинските гори на територията на Община Трявна, кметът г-жа Силвия Кръстева постави отново на дневен ред. “Ще изпаднем в една ситуация, в която няма да има кой да подава отчетите, справката декларация по ДДС всеки месец, няма да получим никакъв годишен финансов отчет… Възложила съм на адвоката на Общината да проучи възможността при внесен годишен отчет от счетоводната кантора ние да го внесем в Общинския съвет и един от принципала, от общинския съвет, да го внесе в търговския регистър, за да изпълним задълженията си!”, коментира по време на работната среща Силвия Кръстева и увери, че прокуратурата отново ще бъде уведомена на основание чл. 155, т. 3 от Търговския закон.

На този етап уведомлението вече е подадено от местната власт и се очаква развитие на процедурата по казуса “Здравец” ЕООД.

При така развилата се ситуация около “Здравец” ЕООД, вариантите за стопанисване на общинските горски територии са създаване на ново общинско дружество по ЗОС, отдаване на горите на ТП “Държавно горско стопанство Плачковци”, създаване на общинско предприятие или създаване на структурно звено в общинска администрация.

Последното бе гласувано от ОбС-Трявна, но не бе съгласувано съответно финансиране за него. Така, на последната работна среща, присъстващите обсъдиха основно плюсовете и минусите на другите възможности за стопанисване на горските територии с цел обединяване около решение за внасяне на предстоящо предложение от страна на местното ръководство.

“Ако звеното отпада като вариант, остава създаването на предприятие или отдаване на горското стопанство в Плачковци. Ако е общинско предприятие, може би, ще е най-добрият вариант, но общинско предприятие без да има с какво да го издържаме и без назначаването на лице, отговарящо на изискванията, няма как да се случи. Притеснява, че няма да успеем да намерим лицензиран човек, който да отговаря на всички условия!” споделиха Татяна Рачева – Общински съветник в ОбС – Трявна и кметът на Община Трявна – г-жа Силвия Кръстева, която допълни “Мнението си съм изразявала още предходния мандат като Председател на ОбС-Трявна и то е категорично, и не съм го променяла”.

“На този етап е най-удачно общинските гори да бъдат предоставени на горското стопанство в Плачковци, за срок не повече от 2 години. При всички положения при създаването на едно общинско предприятие или структура в общината, специално за структурата в Общината, ще трябва да се дофинансира тази структура, което трябва да бъде ясно разчетено и с всичко останало считам, че ще бъде трудно!”, коментираха отдаването на общинските гори за стопанисване от ТП “Държавно горско стопанство Плачковци” г-жа Силвия Кръстева и г-жа Татяна Рачева.

„Нашата позиция многократно също е изразявана, че по-скоро не сме съгласни да бъдат дадени на горското, а да се търси вариант за звено или за предприятие по ЗОС, което ни се струва по-удачния вариант. Би могло да бъде назначено на първо време, за да видим дали би било ефективно и печелившо и за да няма отношение минималната работна заплата да се наеме само един лицензиран лесовъд, който да уреди план за сеч!”, изказа своята позиция, по време на работната среща Боян Грозев, след което излезе с писмена такава, че би подкрепил предоставянето на общинските гори за управление от горското стопанство в Плачковци.

След проведените работни срещи, кметът на Община Трявна пое ангажимент да направи справка колко би струвало създаването и функционирането на едно общинско предприятие по ЗОС, с данните от която да запознае съответно общинските съветници. Оказва се, че е необходим значителен финансов ресурс годишно при прогнозни цени от 45 лв./куб. м за продажба на 1 500 куб. м дървесина, а при управлението на общинските горски територии от ТП “Държавно горско стопанство Плачковци” не се предвиждат разходи за община Трявна.

“За възлагане на управлението проведох разговор с Директора на ТП “Държавно горско стопанство Плачковци”. Тъй като, съгласно приетата от Народното събрание структура Министерство на земеделието, храните и горите се преобразува в Министерство на земеделието, както и свързаните с преструктурирането други промени, предложението до ОбС-Трявна ще бъде внесено през м. февруари!”, посочва още в официалното си писмо до общинските съветници кметът на Община Трявна.

Ако подобен договор бъде сключен между двете страни, то при планиран обем в утвърдения горскостопански план годишно по 1 500 куб. м стояща маса с клони и при средна продажна цена за 2022 год. от 45 лв./ куб. м, чистите приходи за Община Трявна биха били в размер на 23 625 лв. годишно.

Едновременно биха се извършвали и дейности по опазване на горите без разходи от общината.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица