Култура
Изложба „Проект 42″ представят в Галерията
Изложбата „Проект 42″ ще бъде открита на 9 октомври, петък, от 18:00 часа, в зала „Япония“ – етаж 3 на ХГ „Христо Цокев“, съобщават от екипа на галерията.
Това e втората изложба от идеята на група млади хора да популяризират „пресни“ произведения на изкуството в областта на скулптурата в художествените галерии на различни градове из България – “извън центъра на събитията – столицата”, както самите те споделят.
Първата изложба бе в Перник под наслов „Дестинация Пластика“.
В ХГ „Христо Цокев“ в Габрово ще бъдат показани 42 произведения на млади и утвърдени автори, работещи в сферата на скулптурата, рисунката, фотографията и новите медии.
Изложбата ще събере 15 автора от различни градове на България, някои от които студенти последна година в Национална Художествена Академия в магистърската програма на катедра „Скулптура“, а други – преподаватели там.
42 е номера на ателието по скулптура, от където почти всички са излизат или имат допирни точки с него. Това е ателието на проф. Ангел Станев от катедра „Скулптура“ и на проф. Станислав Памукчиев – катедра „Рисуване“.
Участниците в изложбата са: Ана Иванова, Галя Благоева, Елина Симеонова, Ивайло Аврамов, Илия Владимиров, Никола Цветанов, Николай Маринов, Мария Малинова, Михаела Каменова, Светлин Демирев, Христина Дренска – Тита, Христо Антонов и Яна Караманджукова – Добрева. Проф. Ангел Станев и проф. Станислав Памукчиев също ще се включат в изложбата.
Внимание заслужава авторката Христина Дренска – Тита, не само защото е габровка а защото тази година получи поощрителна награда на община Габрово на традиционната изложба посветена на празника на града. Тита, бе отличена за творбата си „Последователност“.
Кратко представяне на всеки един от авторите, свързано с творческия му път или конкретно с творбите представени в изложбата.
Галя Благоева: Интерпретация на творчеството на Василий Кандински. Личен прочит на картините на художника, който се явява основоположник на абстракционизма.
Елина Симеонова: Нещата, които правя са вдъхновени най-често от връзките и взаимодействията (видяни от мен) между природата, природните елементи, човека и сградите и обектите създадени от него в заобикалящата ни среда.
Ивайло Аврамов: Документалните обекти са предмет на употребената консервирана енергия с определена прагматична цел, която оставя функционална следа, а опита е да бъдат видяни като абстракция на тази прагматика, като усещане навътре и едновременно извън функционалността. Използването на няколко вида технически средства „разслоява“ и извежда идеята до тези нива, като се опира на документалността като изходен принцип.
Илия Владимиров: Правя нещата така както ми се диктуват от вътре. Осланям се на интуицията си, когато създавам. Точно тогава изпадам в онова състояние, в което изливам емоцията и импулсите си и така успявам да ги освободя, че да достигнат до Нашия свят.
Никола Цветанов: Идеята на моите творби е да покажа различието и еднаквостта. Въпреки, че използвам едни и същи форми и принципи за направата им, те стават различни. Както е казал древногръцкият философ Хераклит: „Не можеш да стъпиш два пъти в една и съща вода“.
Николай Маринов: В нещата, които правя разчитам на истинността в работата, на подсказка от натурата, на знание от преживяното, на удоволствието от работата и желанието за нови „открития“. Работя с различни материали и техники – дърво, гипс, желязо, хартия, електричество и други. В настоящата изложба ще участвам с рефлекс от градската среда, в която се намирам.
Мария Малинова: За своите работи се инспирирам от природата и градската среда.Концентрирам вниманието си върху връзките между отделните елементи изграждащи цялото.
Михаела Каменова: Безкрайността е абстрактна концепция и означава количество без граници и без край. Цикълът от скулптури, които представям е експресия на процес, представляващ неспирна циркулация. Всяка пластика изобразява различен момент от процеса. Безкраят, който се опитах да пресъздам чрез работите си е преходност между два материала. Използвах синтез между метал и керамика за да визуализирам преходността на материите.
Светлин Демирев: Като скулптор в творчеството си, се стремя да пресъздавам вижданията си за скулптурата в по – далечното измерение в психологията и философията на скулптурата. Вдъхновен от природата, аз се стремя да пресъздавам невидимите точки на заобикалящото ни пространство. Тази е причината за необичайните и абстрактни форми на творбите ми.
Христина Дренска – Тита: Източник: Стари изоставени сгради, занемарени строежи в процес. Вдъхновение: мистичността на занемарените пространства, пропития от влага и мъх бетон, последователността, едно нещо води до друго, етапността на нещата, развитие или деструкция, следите на времето и т.н.
Христо Антонов: Пространството в тишина – тишината в пространство, субективното физично – физичното субективно и тънкия момент, в който остава само едното.
Яна Караманджукова – Добрева: В празнотата могат да съществуват безброй форми… Тя прави възможно материализирането на всяка една… Обръщайки се към натюрморта всъщност правя опит за поглед към човека и следите които оставя.
Следете ни и във Фейсбук на:
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730
Култура
„Алцхаймер България“ се опитва да „разчупи тишината“

За тишината ще разговаряме сега. Тя има много измерения. Може да е благословия, но и наказание. Ирина Илиева е секретар на организация, която успешно, макар и с малки стъпки, разчупва тишината. От двадесет години гражданско сдружение „Алцхаймер България“ разказва какво е деменцията и защо е необходимо хората с този проблем да не бъдат игнорирани, а приети.
Алцхаймер не е естествен процес при стареенето. Това е „епидемията на XXI век“. Около 60 000 са случаи на болестта у нас. Алцхаймер се влошава с времето и е най- често срещаната форма на деменция, между 60% и 80% от всички случаи, науката непрестанно влага усилия и средства за откриване на лек и категорична превенция срещу заболяването.
„Нашата организация, в която са включени близки на засегнати от заболяването, е създадена именно да разчупи тишината. Ние говорим, викаме, караме се, за да бъдем чути. Успехите ни са малки, но вярваме, че в бъдеще ще стават все повече.“
На 19 ноември в РЕМО „Етър“ се проведе обучение на музейни специалисти – служители и ръководители. В началото на това събитие участниците назоваха по една дума, с която свързват деменцията. Чуха се „страх“, „тъга“, „безнадеждност“. Но също така „приемане“. Според Ирина Илиева нормално е да преобладават отрицателните емоции. Въпреки това организацията дава и друга гледна точка.
„Опитваме се да покажем, че с подходящото отношение и обкръжаваща среда има шанс болните да останат по-дълго с нас, че е възможно забавяне на болестта.“
Ирина Илиева споделя, че всяка година членовете на организацията в София се събират на коледно парти. Миналата един от участващите в групата за ранна деменция споделя с нея – „Ирина, следващата година искам да има и танци“. И тя отговаря – „Да, следващата година непременно ще танцуваме“.

Ирина вярва, че има светлина в тунела. При едно посещение в Англия получава подарък – книга, разказваща как се смеят хората с деменция. Самата тя е открит човек, усмихва се често, но уверява, че управляващите на национално ниво са виждали и другото ѝ лице.
„Понякога имам сблъсъци с тях и съм много гневна. Но нашата общност стана наистина силна и започват да ни чуват. Ако не го правят, отиваме в съда. Живеем в страна от Европейския съюз и това трябва да си личи по отношение на хората с деменция.“
Благодарение на дългогодишната работа на организацията, се стига до промяна в Наредба на Министерство на здравеопазването и лекарствата за намаляване развитието на заболяването се реинбурсират. Ирина определя това като много голям успех. Втората крачка е, че за първи път се създават групи за ранна деменция, както и групи за близките на хора с това заболяване. Тази нормална практика в европейските страни постепенно се налага и у нас. България има представител в групата „Алцхаймер Европа“, която концентрира усилията си към хора с ранна деменция.
„По този начин участваме в изработването на европейските политики. Имаме още път да извървим. Най-голямата ни цел е да имаме национален план, тъй като това е обществен проблем, а не само на засегнатите семейства. Неслучайно провеждаме обучение в музей „Етър“ на специалисти от областта на културата, защото е необходимо да се познава проблема и да се осигуряват условия за посещения на хора с деменция. Физическото движение помага за умствена активност, което е превенция от една страна, а от друга при болните води до по-бавно развитие.“
Българското общество, когато опознае проблема, е склонно да приема хората с деменция, това е впечатлението на Ирина Илиева. Тя обаче акцентира върху липсата на достатъчно подготвени кадри, които да подкрепят семействата и обученията, като реализираното в музей „Етър“, са правилна стъпка в решаването на този проблем.
Ирина Илиева се среща с деменцията преди десет години. През 2015 нейната майка е диагностицирана с този проблем. Стадият е ранен и положената адекватна грижа дава резултат. През целия този период тя съумява да се обслужва с минимална помощ от друг. Развитието на заболяването не спира, но е забавено в значителна степен и чак сега се налага някой да поеме пълните грижи.


Култура
Валидират пощенска марка за 225 години от рождението на Колю Фичето

По повод 225 години от рождението на Колю Фичето и проведения конкурс за пощенско-филателно издание от Министерството на транспорта и съобщенията (МТС), на 25 ноември от 13.00 часа в Исторически музей – Дряново ще бъде валидирана пощенската марка, посветена на възрожденския майстор.
През 2025 година се навършват 225 години от рождението на родения в Дряново възрожденски строител, а годишнината беше отбелязана с Национална програма, организирана от Община Дряново и Исторически музей – Дряново, под патронажа на Министерството на културата.
В тази връзка, дряновският музей ще бъде домакин на събитието по валидиране на пощенско-филателното издание, победител в конкурса за пощенска марка, на тема „225 години от рождението на Колю Фичето“, чийто автор е Стоян Дечев. Заедно с него на церемонията ще присъстват и представители на МТС.
След валидирането пощенската марка може да бъде закупена в деня на събитието в ИМ – Дряново.


Култура
Преди 100 години в Габрово е открит паметникът на загиналите във войните

Паметникът, край който са преминавали ежедневно поколения габровци, пред бившата Консултативна поликлиника, е открит точно преди 100 години, на 22 ноември 1925 г. (в някои източници се посочва датата 25 ноем.). Той е издигнат със средства на Дружество „Инвалид“ – Габрово. В устава на Дружеството, запазен в Държавен архив – Габрово четем:
„Дружество „Инвалид“ има за цел: да подпомага материално и морално своите членове; … да се грижи за настаняване безработните из средата на инвалидите, вдовиците, сираците и родителите членове на дружеството на подходяща работа, а децата в училища, пансиони и др. подобни;.. да участвува във всички благотворителни обществени прояви и в манифестации, които имат за цел манифестиране култа към родните герои..“
Габровското дружество отива отвъд манифестирането на култ, почит и др. подобни действия към падналите герои, като успява да финансира изграждането на един много въздействащ паметник в тяхна чест. Средствата на организацията се събират от встъпителен и ежемесечен членски внос, доброволни пожертвования, лихви от капитали и др.
На свое заседание Габровско градско общинско управление с протокол № 21 от 27 юли 1925 г. взема решение, с което уважава постъпилата молба на Дружеството и приема да му се предостави място в м. „Падало“ (днес част от Габрово) за изграждане на паметник за загиналите във войните за национално обединение през 1912-1913 и 1915-1918 г.
Паметникът е изразителен в художествено отношение и е първия паметник с барелефи, издигнат в Габрово. Изработен е от бял врачански камък. Надписът му гласи: „На скъпите другари, паднали в войните за обединението на българското племе 1912-1913 и 15-18 г.“. Барелефите представляват следните три сцени: Първата на гроба на убит войник плачат баща, майка и дете; на втората – вдовица плаче с рожбата си. В третата сцена са представени двама инвалиди с липсващи крайници. Негов автор е проф. Марин Василев. Той е един от основоположниците на скулптурното изкуство в Следосвобожденска България, заедно с Жеко Спиридонов и Борис Шатц. Той е един от първите българи след Освобождението, с академично образование, след като завършва Академия за изобразителни изкуства в Мюнхен. Автор е на паметници на редица забележителни българи. По изпълнението на паметника работи и габровския скулптор Иван Начев.
От запазените статии на краеведа Илия Габровски научаваме, че инициатор за издигане на паметника е габровския учител Христо Аврамов. Пак според Габровски, на откриването му, в присъствието на политика и бъдещ министър-председател Андрей Ляпчев, учителя Аврамов казва: „Нашият войник достойно изпълни патриотичния си дълг към родината по кървавите бранни поля, но нашите дипломати я проиграха на зелената маса“. Представените снимки и информация се съхраняват във фондове от личен и учрежденски произход в Държавен архив – Габрово.
Автор:
Цветомира Койчева – началник на отдел „Държавен архив“ – Габрово.


-
Кримипреди един денДелото за тежката катастрофа с шестима загинали край Габрово започва
-
Кримипреди 3 дниЗадържаха рецидивист, обирал гаражи, мази и коли в Габрово
-
Кримипреди 13 часаПрибраха двама, подлудили с кражбите си Габрово
-
Кримипреди 5 дниГабровската пътна полиция за поредна година е №1 в страната!
-
Новинипреди 2 дниОбщината констатира дефекти по новия асфалт при ремонта на ул.“Христо Ботев“
-
Новинипреди 4 дниПГТ – Габрово представи България на международен панаир в Сърбия
-
Културапреди 4 дниРегионалната библиотека с подарък към четящите хора в Габрово
-
Новинипреди 4 дниДжудо клуб „Габрово“ с успешно представяне на международен турнир













