Свържи се с нас

Новини

Четиринадесет университета бълват продавачи с висше

Published

on

снимка: ТУ - Габрово, Архив

снимка: ТУ – Габрово, Архив

Новата рейтингова система на университетите потвърди опасенията, че пазарът на труда се пренаселва с висшисти, които не могат да си намерят работа по специалността. Едва 46% от абсолвентите въобще успяват да се класират за позиции, за които се изисква висше образование. Рейтингите обаче показаха и друго – у нас има специалности и университети, разделени от огромна пропаст, която е трудно да бъде наваксана. Най-често това са масовите направления, записвани от студентите, като икономика или администрация и управление, пише „Стандарт“, цитирани от Аргументи БГ.

Ако решиш да учиш медицина в България, почти няма значение къде го правиш. Въпреки че според рейтинговата система има първи, втори и, разбира се, последен в класацията, разликите в точките помежду им са толкова малки, че на практика качеството е приблизително едно и също. При това високо. Може би затова тази специалност има и най-ниска безработица – едва 0,13 на сто. Съвсем отделен е въпросът, че 27% от завършилите медицина грабват дипломата си и заминават за чужбина – затова и в НОИ липсват данни за тях.

Далеч не е така обаче в специалност икономика, учена от всеки четвърти студент у нас. Рейтингите показват огромна ножица между университетите, които са първи в класацията, и висшите училища „на опашката“. При това става дума не само за реализацията на техните висшисти, а и за оценката им при акредитацията, която дава представа за нивото на подготовката там. Първи в класирането е Американският университет в България, който тази година изпреварва и СУ, и УНСС. Aкредитационната му оценка е 9,12 от общо 10 УНСС е с 9,88, но е с по-задни позиции при други критерии, главно при дохода на възпитаниците си. Любопитното обаче е, че последният в класацията – Висшето училище по агробизнес и развитие на регионите в Пловдив, има оценка едва 6,34. То е получило 0 точки за научен принос и цитирания в научни издания, а едва 10,76 от абсолвентите му работят по специалността си.

Около 30% са продавачи или се трудят в сферата на персоналните услуги, включваща бармани, козметици и фризьори. Сред работодателите то също се котира на 0, но куриозът е, че 80% от студентите му са посочили, че ако имат възможност да кандидатстват отново, биха записали същата специалност в същото висше училище. Впрочем ножицата в заплатите на първия в класацията Американския университет и на последния ВУЗ е близо три пъти. Възпитаниците на АУ – Благоевград започват работа с 1472 лева заплата, а завършилите висшето училище се разписват срещу 585,11 лв. Впрочем реализацията на младите икономисти от Университета по хранителни технологии в Пловдив и „Ас. Златаров“ в Бургас също варира около 20%, а заплатите им – около 700 лева.

Приблизително същият е процентът и на продавачите, дипломирали се там. Всъщност в 14 от общо 26-те университета у нас, в които се преподава икономика, абсолвентите зад щанда са около и над 10%. Дори и при ВУЗ-овете отличници хората, които работят по специалността си, са около половината. Само Американският надхвърля това число със 72% младежи, чиито дипломи не са само лист хартия. Анализът на данните впрочем показва, че повечето университети са най-добри в направленията, които са предлагали традиционно и преди демокрацията.

Онези, които по време на демокрацията „ъпгрейднаха“ листата на специалностите си с модните администрация, право и икономика, най-често не са дотам добри в преподаването им. В толкова търсената от отличниците специалност право например средните заплати са паднали под 1000 лева. Само за година доходите на възпитаниците на Алма матер в юридическия сектор са се сринали със стотина лева и вече са 963.

Завършилите последния в класацията Варненски свободен университет вземат 720 лева средно. По-любопитно обаче е какво точно работят младите юристи. Сред тях, за щастие, продавачи няма. В Алма матер около 16% са самоосигуряващи се, което означава, че се трудят като адвокати и нотариуси. В славещия се като „митничарски“ Югозападен университет държавните служители са цели 40 на сто. Администрация и управление пък се учи в цели 16 университета, но 10% от завършилите тази специалност прилагат дипломите си на сергията. 1/3 о

т възпитаниците на Колежа по туризъм в Благоевград избират между щанда и персоналните услуги (бармани, фризьори, козметици). Само 16% от тях работят на места, където висшето образование все пак им служи за нещо. И тук разликата в заплатите между първенеца – Американския университет, и последния е три пъти. Куриозът обаче, е че 100% от завършилите колежа биха избрали да учат там повторно. Дори в Американския и Софийския университет доволните са по-малко – и на двете места по около 82%.

Оказва се, че студентите, учещи в най-слабите висши училища, или не могат да оценят правилно качеството на онова, което им се поднася, или просто съзнават, че това е била най-добрата им алтернатива да се спасят от бюрата по труда за още 4 г. На практика се оказва, че у нас има „пазар“ за доста от слабите частни висши училища, защото мнозина робуват на тезата „диплома на всяка цена“ или просто гледат на тях като на щит срещу безработицата. Информатиката с двойна ножица Битува митът, че студентите, които учат информатика, винаги си намират добре платена работа. Оказва се обаче, че е важно и в кой университет я учиш. В момента тази специалност се преподава в 12 висши училища, като начело са СУ и Американският университет, а на последните места – Русенският и Шуменският.

Разликата в заплатите на завършилите първия и последния е над два пъти. Младите информатици от Алма матер започват с най-високи стартови заплати в цялата страна – 1775 лева. Възпитаниците на Шуменския се разписват за 708. При това 90% от завършилите СУ работят по специалността си у нас. Предполага се, че останалите най-вероятно са в чужбина, защото безработицата е малко над 1%. Едва 45,69% от завършилите информатика в Шумен могат да се похвалят, че дипломата им служи за нещо. Безработицата при тях е 5,97%. И в първия, и в последния университет обаче студентите се оказват еднакво удовлетворени от избора си.

Философите са най-недоволни Задоволството от избора на университет не е свързано с реализацията, или поне това показва рейтинговата система. По този показател тя се базира най-вече на анкети сред студенти. Най-доволни като цяло от избраната специалност са студентите, които учат теория и управления на образованието – специалност, предпоследна по безработица. 94,39% от тях харесват и професията, и университета си. Следват ги студентите, които учат материалознание и теория на изкуствата, а едва след това са медицина и право. Сред най-недоволните са учещите философия и политически науки.

Следете ни и във Фейсбук на:
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/14058610933873

Новини

Девойките на НАГ станаха шампиони по хандбал на страната

Published

on

Девойките от Национална Априловска гимназия (НАГ) триумфираха във финала на Ученическите игри по хандбал за 11-ти и 12-ти клас. Под ръководството на треньора Нено Башев, те се изправиха срещу най-добрите отбори от цялата страна и заслужено завоюваха златото.

Състезанието, което се проведе в Спортна зала „Орловец“ от 2-ри до 4-ти май, беше изпълнено с много заряд и високо ниво на съревнование. Девойките на НАГ демонстрираха не само техническо майсторство, но и висок дух на отборна работа и добър стратегически подход.

В първия си мач от финалите, те постигнаха много важна победа срещу силния отбор на ПГ „Проф. д-р. Асен Златаров“ от Велико Търново. Следващите две срещи също завършиха с успех за девойките на НАГ, които подчиниха ПГССИ „Христо Ботев“ от Свиленград и АЕГ „Гео Милев“ от Русе.

Голмайстор на турнира стана Даяна Петрова от НАГ, която с впечатляващите си умения вкара редица важни голове за отбора.

Поздравления за момичетата, треньора и НАГ за този невероятен успех! Техният труд и ангажимент са били наградени със заслужената им победа във високо конкурентно състезание.

Зареди още

Новини

Честит Гергьовден – Ден на храбростта и българската армия!

Published

on

На този ден честваме паметта на Свети Георги Победоносец (275-281 – 23 април 303). Той е войник в Римската империя, който е почитан като мъченик за Христовата вяра. Свети Георги е един от най-тачените светци в Източноправославната църква. Обезсмъртен в мита за Свети Георги и ламята, той е покровител на Канада, Каталония, Англия, Етиопия, Грузия, Гърция, Черна гора, Португалия, България, Сърбия, градовете Истанбул, Любляна и Москва.

Роден в Кападокия (Мала Азия), на 20 години му е дадена военната титла трибун, след като се проявява като пълководец. През 303 г., по време на управлението на император Диоклециан, е убит, тъй като е защитавал християнската вяра. На иконите Св. Георги Победоносец е изобразяван винаги на кон, а в краката му лежи убитата от него ламя.

Гергьовден в България се нарича денят, в който се чества Свети Георги Победоносец, 6 май. Обявен е за официален празник в Република България, както и за Ден на храбростта и Българската армия. Чества се и като главен празник на овчаря. Денят на храбростта започва да се чества в Българската армия още с нейното създаване.

Празникът се чества на 6 май, но е официално учреден на 9 януари 1880 г. с указ № 5 на княз Александър I Батенберг. По-рано на 1 януари с указ № 1 е учреден и военният орден За храброст – отличие, с което се удостояват извършилите подвизи на бойното поле.

През 1946 г. комунистическото управление прекъсва традицията на празника, обявявайки го само за „Ден на пастиря”. Традицията е възстановена на 27 януари 1993 г. с постановление № 15 на Министерския съвет. Гергьовден е най-празнуваният имен ден в България преди Ивановден.

Той е имен ден на носещите имената Георги, Гергана, Гинка, Ганка, Глория, Ганчо, Гено, Генчо, Генади, Гошо, Генка, Галина, Галя, Генко, Геновева, Габрил, Габрина, Габриела, Габриел и други имена, подходящи за празника. В българския народен календар Гергьовден е един от най-големите празници през годината и най-големият пролетен празник.

Познат е с имената Гергьовден, Гергевден, Гюрговден, Герги, Джурджовдън, както и Хъдърлез и Адрелес, сред мюсюлманите и помаците. Празникът е календарно обвързан-празнува се на 6 май и се чества във всички територии населени с българи. С него започва лятната половина на стопанската година, завършваща на Димитровден.

Според народните представи св. Георги освен покровител на земеделците, е и най-могъщият покровител на стадата, затова голяма част от обредните практики и обичаите, изпълнявани на този ден имат за цел да осигурят здравето и плодовитостта на живата стока. На Гергьовден рано сутринта се извършва ритуалното извеждане на животните на първа зелена паша (на попас), като стадото се подкарва със зелена пръчка.

На този ден се прави и първото обредно доене на овцете. Овчарите отварят вратата на кошарата и която овца излезе първа, украсяват главата и с предварително подготвен венец и я издояват (другаде се дои първата оягнила се овца). Ведрото, в което се дои овцата, е украсено също с венци или различни зелени растения и пресукани бял и червен конец (мартеница).

По същия начин са украсени и вратата на кошарата, както и самата кошара. Млякото на първата овца се издоява през сребърен пръстен, кравайче, венец, а някъде и през речен „гергьовски камък” с естествен отвор. Първите капки мляко се изливат на земята или върху яйце (не рядко червено), което после се заравя в земята. Някъде овчарите гърмят с пушки край стадото, за да изгонят злите духове. Широко разпространен е обичаят на този ден овцете да се захранят с обреден хляб, приготвен от жените.

Също така на Гергьовден става първото вкусване на мляко и млечни продукти през годината. Традиционно на Гергьовден се коли агне. На този ден всяка къща, независимо дали притежава или не овце, трябва да заколи агне, защото: Изборът на жертвеното животно е различен – някъде това е първото родено агне през годината, другаде – агнето на първата излязла от кошарата овца. Може да се взема предвид и пола (първото мъжко) или цвета (първото бяло) на животното. Преди да се заколи, то също се окичва с венец или цветя, захранва се със свежа зеленина, трици и сол (на някои места и с обреден хляб) и се запойва с вода; някъде го прекадяват с тамян или свещеникът му чете молитва. От солта и хляба, с които е захранено, дават и на другите домашни животни. В миналото агнето обикновено се е колело в къщата при огнището, като се е гледало кръвта му да опръска стената. На някои места според дебелината на кървавите бразди се гадаело плодородна ли ще е годината или не. След заколването се взима от кръвта и с нея се мазват децата по челото и бузите, за да бъдат здрави през годината. С тази кръв се мазват и праговете на вратите и ъглите на стаите. Останалата кръв се събира в съд, (в който също има зеленина), и се заравя в земята на чисто място (в смисъл далеч от бунище, тоалетна, капчук и др. места, които в народните представи се определят като „нечисти”), където не се стъпва.

На места в Южна България агнето се коли под плодни дървета и се следи кръвта да попие в земята. В Западна България пък агнето се коли при река, като кръвта му изтича във водата (ако е заколено в къщи, кръвта му се отнася и се хвърля в реката).

След празника костите на жертвеното агне също се хвърлят в течаща вода („да тече млякото като вода”), заравят се в нивата или в мравуняк („да се въдят овцете като мравки”). От тях някъде запазват кокалчето от предния десен крак, което използват на следващата година при украсата на обредните гергьовденски хлябове, както и предната плешка – с нея лекуват децата от уруки.

В Родопите по предната плешка се гадае за плодородието през годината и съдбата на стопанина. Обикновено агнето се пече цяло, като след изпичането се носи в църква, за да се освети или ако се пече на общоселската трапеза, свещеникът или стопанинът го прекадяват на място. Тя обикновено е общоселска.

Прави се извън селището някъде на зеленина – обикновено при оброчище, параклис или манастир (ако има такъв в близост). След като се освети, на нея се носят опечените агнета, обредните хлябове, прясно издоеното мляко и подсиреното от него сирене, квасено мляко и други подобни.

На този ден за първи път през годината се яде пресен чесън, който задължително присъства на трапезата. Край празничната трапеза отново се изпълняват обредни практики, свързани както с плодородието, така и с брачна насоченост. В някои райони на Източна България младите булки в началото стоят прави край трапезата, „за да стават високи конопите”, а после хукват да бягат, като децата ги замерят с трохи хляб за плодородие.

Другаде с бучки сирене за плодовитост са замеряни и младоженците. На Гергьовден, край трапезата, кумът ритуално събува сватбените чорапи на младоженката и сваля връхната ѝ сватбена дреха, като я забражда с женска забрадка, вместо носената досега булчинска.

На празничната трапеза (както и през целия ден на празника) цари веселие и се играят т. нар. „гергьовденски хора“. Играят се обикновено на песни с религиозно-митичен характер и такива, свързани с мотивите за св. Георги – обикалящ полето, побеждаващ ламята и отключващ изворите и влагата. Веселието е задължително по време на целия празник.

Зареди още

Новини

Великден е! Христос Воскресе!

Published

on

Великден (Възкресение Христово, Пасха) е денят, в който християните празнуват възкресението на сина Божи Иисус Христос.

В християнската религия на Възкресение Христово (Великден) се чества възкръсването на Исус Христос на третия ден, след като е разпънат на кръст и погребан. Празната гробница е видяна от жените мироносици, посетили гроба. Иисус Христос се явява на Мария Магдалена и на апостолите.

Подготовката за честването му започва в седмицата преди Великден, наричана Страстна седмица. Празнува се 3 дни. Вечерта преди полунощ в събота се отслужва тържествено богослужение, всички светлини в храма се изгасяват и малко преди полунощ свещеникът изнася запален трисвещник с думите (пеейки) „Приидите, приимите свет, от невечернаго света и прославите Христа, воскресшаго из мертвих“. Последованието, свързано със запалването на свещите, е заимствано от подобно, което се извършва в Йерусалим, в храма „Св. Възкресение“, при слизането на Благодатния огън. От трисвещника всички присъстващи палят своите свещи (които по традиция носят по домовете си). При пеене на тропара „Воскресение Твое Христе Спасе“ всички излизат от храма. Точно в полунощ и извън храма при биене на камбаните свещеникът обявява Възкресението с думите „Христос Воскресе“. При обявяването на Възкресението се пее празничният тропар и се обикаля кръстопоклонно иконата на Въскресението, положена на специален аналой, след това се чете Евангелие и Апостол. После свещеникът чука на храмовите врата с кръста при думите „Отворете се, адови врата, да влезе Царят на Славата“ на което подучено лице отвръща „Кой е този Цар Слави?“. Хората влизат с песнопения в храма, за да се извърши литургията на празника.

В България традиция е яйцата да се боядисват на Велики четвъртък или Велика събота, като броят им зависи от членовете на семейството. Първото се оцветява винаги в червено от най-възрастната жена. Докато то е още топло и прясно боядисано, тя рисува кръстен знак на челата на децата, за да бъдат здрави.

До появата на изкуствени оцветители са се използвали отвари от билки, ядки и др. С отвара от риган се получавала червена багра, от смрадлика — оранжева, зелено — от коприва, жълто — от орехи и кори от ябълка или отвара от стар кромид лук.

Винаги, когато са се боядисвали яйца, се е приготвяла и отделна кошничка и за кумовете. Яйце се дарявало и на всеки гост, прекрачил прага. За допълнителна украса се ползвали отпечатъците на листенца от магданоз или фигурки, нарисувани с восък или с цветни моливи. Според поверието този, чието яйце остане здраво след чукането, ще е най-здрав през годината.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица