Култура
В диалога Музей – Училище се включиха и технолозите
Нов момент в проведения двудневен национален обучителен семинар „Музейно-образователни практики и електронната среда като ефективен инструмент в неформалното образование” е присъединяването на технолозите в диалога между музейната и педагогическа общност.
Такава е оценката на модератора на форума гл. ас. Тодор Петев от Софийски университет „Св. Климент Охридски”: „Силно впечатление в тазгодишния семинар, организиран от Национален център „Музейно училище” към Националния музей на образованието, ми направи отвореният, пълнокръвен, разнопосочен, но фокусиран диалог между поне три общности – учители, музейни специалисти и от трета страна – технолозите, които имат отношение към културното наследство и към неговото педагогическо измерение.
Сред участниците имаше поне двама, много активни – инж. Петър Атанасов от Археологическия музей във Варна и Николай Дунев, който създава активни исторически карти. Те повдигнаха важни и много актуални въпроси – по какъв начин технологиите могат да влязат съдържателно в образователния процес.

Не като забавление и атракция, а като част от образователното съдържание. Разбира се, и като преживяване. Технологиите имат място и все повече ще имат. Естествено, те никога няма да избутат настрани ролята на музеите като колекции и сбирки от автентични предмети.
Технологиите в музейно-образователните процеси ще бъде допълващи, но все по-активни и по-активни.” Четвъртият поред семинар на НЦ „Музейно училище” открои редица въпроси, които вълнуват музейната и педагогическа колегия в комуникацията музей – училище и използването на музейните ресурси в учебните програми и извънкласните дейности.
Дискутираните теми и казуси могат формално да се разделят на три групи:
– Тенденции в съчетаването на формалното образование с неформалното, осъществявано в музеи, галерии и места с културно-историческа памет.
– Споделяне на музейно-педагогически практики чрез демонстриране на ресурси (образователни програми, презентации, музейни тетрадки, работни листи, забавни задачи и игри, собствени блогове, сайтове, филми и др.)
– Представяне на добър опит – четирите урока, отличени от Министерството на образованието и науката по НП „Осигуряване на съвременна образователна среда” (Светла Баджакова от ППМГ „Гео Милев“ – Стара Загора, Васка Белчовска от ПГСС „Никола Пушкаров“ – Попово, Гюлджан Дауд от СУ „Никола Й. Вапцаров“ – Момчилград, и Добрин Пелтеков от ОУ „Св. Патриарх Евтимий“ – Велико Търново)

Организаторите на семинара и участниците подчертаха факта, че неформалното образование е подкрепяна от държавата политика. Народното събрание инициира кръглата маса „Училището в музея. Музеят в училището“.
Министерството на образованието и науката обезпечи финансово националната програма „Осигуряване на съвременна образователна среда“. МОН и Министерството на културата подписаха споразумения, свързани с посещенията на ученици в музеи, галерии и библиотеки.
МОН организира национален конкурс за най-добър урок в музей. Националният център „Музейно училище” като бенефициент в модула „Културните институции като образователна среда” получи възможност да участва активно и да координира диалога музей – училище.
В дискусиите се оформи мнение, че музейното образование е специфично и всеки негов образователен ресурс също е специфичен, но задължително всички те трябва да бъдат отворени (свободни за ползване).

Споделено беше още, че някои от тях са ефективни, само ако се реализират в музейна среда. Затова музейните педагози надграждат, допълват и адаптират ресурсите за електронна среда.
Според Тодор Петев много от музеите са натрупали голямо количество ресурси, които вече могат да бъдат модел и пример за други. Представителите на академичната общност обърнаха внимание на факта, че в учебното съдържание все повече се включват елементи от локалната история, което е предизвикателство за образователните програми на регионалните исторически музеи.
Докладите и дискусиите показаха, че и музейните специалисти и учителите се стараят да проучват процеса, да правят анкети, да търсят обратна връзка и да анализират с цел да увеличат ефективността на връзката музей – училище. Всички материали от форума ще бъдат обработени и сподели на сайта на НЦ „Музейно училище” nmo-shkolo.com. Семинарът „Музейно-образователни практики и електронната среда като ефективен инструмент в неформалното образование”, в който на 6 и 7 ноември онлайн се включиха над 50 представители на музеи, училища и университети, беше открит от инж. Таня Михайлова, заместник-министър на образованието и науката.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/
Култура
Преди 100 години в Габрово е открит паметникът на загиналите във войните

Паметникът, край който са преминавали ежедневно поколения габровци, пред бившата Консултативна поликлиника, е открит точно преди 100 години, на 22 ноември 1925 г. (в някои източници се посочва датата 25 ноем.). Той е издигнат със средства на Дружество „Инвалид“ – Габрово. В устава на Дружеството, запазен в Държавен архив – Габрово четем:
„Дружество „Инвалид“ има за цел: да подпомага материално и морално своите членове; … да се грижи за настаняване безработните из средата на инвалидите, вдовиците, сираците и родителите членове на дружеството на подходяща работа, а децата в училища, пансиони и др. подобни;.. да участвува във всички благотворителни обществени прояви и в манифестации, които имат за цел манифестиране култа към родните герои..“
Габровското дружество отива отвъд манифестирането на култ, почит и др. подобни действия към падналите герои, като успява да финансира изграждането на един много въздействащ паметник в тяхна чест. Средствата на организацията се събират от встъпителен и ежемесечен членски внос, доброволни пожертвования, лихви от капитали и др.
На свое заседание Габровско градско общинско управление с протокол № 21 от 27 юли 1925 г. взема решение, с което уважава постъпилата молба на Дружеството и приема да му се предостави място в м. „Падало“ (днес част от Габрово) за изграждане на паметник за загиналите във войните за национално обединение през 1912-1913 и 1915-1918 г.
Паметникът е изразителен в художествено отношение и е първия паметник с барелефи, издигнат в Габрово. Изработен е от бял врачански камък. Надписът му гласи: „На скъпите другари, паднали в войните за обединението на българското племе 1912-1913 и 15-18 г.“. Барелефите представляват следните три сцени: Първата на гроба на убит войник плачат баща, майка и дете; на втората – вдовица плаче с рожбата си. В третата сцена са представени двама инвалиди с липсващи крайници. Негов автор е проф. Марин Василев. Той е един от основоположниците на скулптурното изкуство в Следосвобожденска България, заедно с Жеко Спиридонов и Борис Шатц. Той е един от първите българи след Освобождението, с академично образование, след като завършва Академия за изобразителни изкуства в Мюнхен. Автор е на паметници на редица забележителни българи. По изпълнението на паметника работи и габровския скулптор Иван Начев.
От запазените статии на краеведа Илия Габровски научаваме, че инициатор за издигане на паметника е габровския учител Христо Аврамов. Пак според Габровски, на откриването му, в присъствието на политика и бъдещ министър-председател Андрей Ляпчев, учителя Аврамов казва: „Нашият войник достойно изпълни патриотичния си дълг към родината по кървавите бранни поля, но нашите дипломати я проиграха на зелената маса“. Представените снимки и информация се съхраняват във фондове от личен и учрежденски произход в Държавен архив – Габрово.
Автор:
Цветомира Койчева – началник на отдел „Държавен архив“ – Габрово.


Култура
Регионалната библиотека с подарък към четящите хора в Габрово

По повод Националния ден на четенето Регионална библиотека „Априлов-Палаузов” прави подарък на четящите хора в Габрово – безплатна регистрация за библиотечни услуги на 21 ноември (петък) 2025 година.
От възможността да се регистрират могат да се възползват малки и големи габровци, които не притежават читателска карта, както и онези читатели, чиято регистрация е изтекла преди 21 ноември 2025 година.
Потребители със задължение към библиотеката (заявка за книги, глоба), което не надвишава 2.00 лв. също ще могат да си направят нова регистрация за библиотечни услуги.
При записването трябва да бъдат представени документи за самоличност за пълнолетните граждани, а за децата и учениците – ученическа карта и/или лична карта на родител/настойник и попълнена декларация съгласно Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент от 27 април 2016 г. и Закона за защита на личните данни.
Издаването на картите се извършва на гише „Регистрация и информация“ в централната сграда на библиотеката от 9.00 до 18.30 ч. на 21 ноември 2025 г. Читателски карти на деца и тийнейджъри до 14 години – в Детски отдел, който се намира в сградата на Народно читалище „Априлов – Палаузов” (Театъра) от 9.00 до 17.30 ч. на 21 ноември 2025 година.


Култура
РЕМО „Етър“ представи България на престижен форум в Словения

Словенската столица Любляна се превърна в средище на идеи, иновации и вдъхновение. Там се проведе колоквиумът „Интерактивни изложби и дигитално куриране на нематериално културно наследство в музеите“, организиран от Регионалния център на ЮНЕСКО за Югоизточна Европа (София) и фондация „Форум за славянски култури“.
Събитието събра представители на музеи и културни институции от Сърбия, Словения, Хърватия, Гърция, Албания, Босна и Херцеговина, България и Република Северна Македония – хора, обединени от общата мисия да съхраняват духа на миналото чрез средствата на бъдещето. Модератор на събитието бе д-р Мирена Станева – експерт в Регионалния център за опазване на нематериалното културно наследство в Югоизточна Европа под егидата на ЮНЕСКО.

„Във времето на дигитална трансформация, нашата отговорност е не само да съхраняваме нематериалното културно наследство, но и да го превърнем в живо преживяване, достъпно, ангажиращо и свързано с общностите, които го създават. В този процес музеите надскачат традиционната си роля и от пазители на артефакти се превръщат в пространства за диалог и социализация, където нематериалното културно наследство може да бъде разказано и съприживяно.“, коментира д-р Ирена Тодорова – изпълнителен директор на Регионалния център за опазване на нематериалното културно наследство в Югоизточна Европа под егидата на ЮНЕСКО, която заедно с д- р Андрея Рихтер, директор на Фондация фондация „Форум за славянски култури“, откри събитието.

Сред впечатляващите презентации бе тази на Регионален етнографски музей на открито „Етър“, подготвена от директора проф. д-р Светла Димитрова и Тихомир Църов, главен експерт „Връзки с обществеността“, който я представи пред международната аудитория.
Презентацията предизвика жив интерес сред участниците, които задаваха въпроси и споделяха впечатления от показания културен продукт. „Бих определил музей „Етър“ като добре представящ се по отношение на използването на съвременни технологии. В последната част от презентацията представих проекта „Дигитални близнаци“, който бе приет съвсем естествено на фона на останалите традиционни форми на представяне на нематериалното културно наследство“, сподели след събитието Тихомир Църов.

Когато занаятите оживяват чрез екрана Примерите, показани по време на колоквиума, доказаха, че новите технологии вече са неразделна част от културното представяне. Все по-често музеите използват виртуална реалност (VR), допълнена реалност (AR), 3D моделиране и сканиране, интерактивни екрани, холограми и онлайн виртуални турове.
Тези средства не само съхраняват знанието, но и го правят достъпно, емоционално и преживяемо – за хора от всички възрасти и точки на света.
Партньорството между фондация „Форум за славянски култури“ и Регионалния център на ЮНЕСКО за Югоизточна Европа започва през 2024 г. – с церемонията по връчването на наградите „Жива“, която се проведе именно в музей „Етър“ в Габрово.

Тазгодишният колоквиум в Любляна надгради това сътрудничество, като предостави пространство за обмен на знания между музейни специалисти, дигитални куратори и експерти по нематериално културно наследство. Програмата акцентира върху интерактивните изложби, дигиталното разказване на истории и използването на изкуствен интелект, добавена и виртуална реалност в музейната практика.
Събитието имаше една ясна мисия – да насърчи обмена на опит и добри практики между културните институции в славянския и Югоизточноевропейския регион, като изследва как музеите съчетават традицията и иновацията в дигиталната епоха. В Любляна този диалог оживя – между държави, между поколения и между светове, в които занаятите от миналото срещат технологиите на бъдещето.


-
Кримипреди един денЗадържаха рецидивист, обирал гаражи, мази и коли в Габрово
-
Кримипреди 6 дниХванаха мъж с над половин кило марихуана
-
Икономикапреди 6 дниБез опашки по бензиностанциите на „Лукойл“ в Габрово
-
Културапреди 6 дниБиблиотеката в Габрово кани на среща – разговор с Елена Чамуркова
-
Културапреди 7 дниГаброво е домакин на вечер, посветена на майстор Колю Фичето
-
Новинипреди 6 дниГаброво застава зад благотворителна кауза за деца със специални потребности
-
Икономикапреди 5 дни„Интер Пауър“ изгради фотоволтаична централа върху сграда на ОПТ – Габрово
-
Новинипреди 6 дниДетската площадка зад Библиотеката в Габрово ще бъде обновена











