Свържи се с нас

Култура

„Музейно училище“ привлече над 100 участници в двудневен семинар

Published

on

Национален център „Музейно училище“ – партньорска инициатива на Национален музей на образованието и Регионално управление на образованието – Габрово, стартира изпълнението на дейностите по Националната програма на МОН „България – образователни маршрути“, модул „Културните и научните институции като образователна среда“ с два обучителни и един практически семинар.

Форумът бе открит на 10 ноември от директора на НМО Любка Тинчева и Юлия Влаева – началник на Регионално управление на образованието – Габрово. На събитието присъстваха Катюша Станчева – началник отдел „ОМДК“ в РУО – Габрово, Теодора Карапавлова – Старши експерт по образованието в начален етап в РУО-Габрово и председателят на СБУ – Габрово Ренета Колева.

Директорът на НМО Любка Тинчева и началникът на РУО – Габрово
Юлия Влаева откриват обучителния семинар

Над 50 педагози от предучилищен и начален етап на образование и музейни специалисти се включиха в обучение на тема „Учителят през погледа на д-р Томас Гордън“. Съвременният учител трябва да има възможност за личен избор на традиционни и иновативни технологии, методи, средства, за да образова и възпитава. В подкрепа на това ръководителят катедра “Предучилищна педагогика” в ПУ “Паисий Хилендарски” доц. д-р Елена Събева запозна участниците с модела „Гордън”. Томас Гордън е американски психолог, посветил дейността си за подобряване на човешките взаимоотношения. За значимостта на неговите научни и практически методи говори фактът, че той 3 пъти е номиниран за Нобелова награда. През 1966 г. създава първата програма в света, която дава възможност на хиляди учители и възпитатели, да се запознаят и обучат в умение за общуване с деца и ученици, помага им да създадат и поддържат ефективна и продуктивна учебна среда. Световноизвестните методи на американския психолог Томас Гордън успешно се прилагат в разрешаването на конфликти между родители и деца, учители и ученици, работници и работодатели.

Директорът на НМО и доц. д-р Елена Събева

В България тренинг и обучение се организира за първи път през 2011 година. Доц. д-р Елена Събева е сред от първите сертифицирани обучители. Тя е изследовател на иновативни подходи и методи в педагогическата практика, на съвременни технологии във възпитателната дейност на педагозите. В тази връзка запознаването с методите на Т. Гордън, които залагат на индивидуалния подход към детето, е изключително актуално в съвремието. Целта е да се изгради модерна и мобилна личност, която се адаптира успешно в непрекъснатия информационен поток.

Участниците в обучението се запознаха с методи на позитивна дисциплина, която цели да възпита автономни и щастливи деца.

Педагози от детски градини и начални учители, участници в
семинара

Следобед на 10 ноември се проведе практикум „Нови методи в преподаване на противоречивите теми от историята на близкото минало“. Ръководител на обучението беше Цветомира Антонова – учител по история и цивилизации и MYP Individual and societies, DP- History в ЧСУ „Увекинд“, гр. София. В него се включиха близо 30 учители и музейни специалисти от Габрово, Севлиево, Варна, Плевен, Сливен, София. Чрез работа по групи присъстващите бяха въвлечени в иновативната форма на семинара като активни участници по темата за паметта и заобикалящите ни паметници. Основен акцент бяха паметниците, изградени по време на социализма в България, и как те се интерпретират днес, обективно ли се разглеждат моменти от близкото ни минало. С прилагането на различни методи – мозъчна атака, попълване на работни листове, дискусия – бяха обсъдени проблемите при преподаване на теми от най-новата история, включваща периода след Втората световна война. На базата на анализиране на изображения на паметници от тази епоха участниците имаха възможност да вземат активно отношение по разглежданите казуси. Какво е конкретното послание на историческия паметник и как аудиторията ще го възприема, зависи и от това, в историята да няма премълчани истини независимо от историческата действителност.

Цветомира Антонова и директорът на НМО

Участниците достигнаха до извода, че при преподаване на този учебен материал е необходимо да се формира критическо мислене у подрастващите, да се търсят различните гледни точки, да се акцентира на съхраняването на общочовешките ценности.

В края на занятието работните групи получиха задача да изработят макет на паметник, който би обогатил и визуализирал тенденциите в развитието на населените места, откъдето са участниците в семинара. Макетите бяха подарени на организаторите от НМО.

На 11 ноември Национален център „Музейно училище“ към НМО продължи изпълнението на дейностите по Националната програма на МОН с практически семинар на тема „Музейни образователни програми. Представяне на добри музейно-педагогически практики“.

Работни групи в обучението на Цветомира Антонова

Във форума участваха над 30 души. Музейни специалисти от Плевен, Сливен, Варна, Черни Осъм и Габрово споделиха актуални музейно- образователни програми, които разширяват и надграждат обучението в училищата.

Националният музей на образованието презентира най-новата си образователна програма „Ново време – нови идеали. (1944 –1989)”, която е насочена към ученици от VII и X кл. Чрез музейната експозиция и досега с културните ценности от периода на социализма, учениците разбират начина на обучение и влиянието на партийната доктрина във всички сфери на живот.

Емоционална и впечатляваща беше срещата с учителите, получили награда в националния конкурс на МОН за „Най-добър урок в културна институция“. Техните разработки предизвикаха голям интерес сред аудиторията.

Директорът на НМО Любка Тинчева открива практическия семинар
на 11 ноември

Класираните на първо място Иванка Ваклинова и Галина Мизова от ПГ „Иван Сергеевич Аксаков“ – гр. Пазарджик представиха урок, проведен в Художествена галерия „Станислав Доспевски“ гр. Пазарджик, на тема „Човекът и природата в спиралата на живота“ – интегрирано учебно съдържание от учебните предмети български език и литература и биология и здравно образование.

Класираните от МОН уроци на второ място в конкурса са два. Десислава Димитрова, старши учител в СУ „Св. Св. Кирил и Методий” гр. Златарица презентира урок по човекът и природата в IV клас на тема „Животните в природата“, проведен в „Природонаучен музей” с. Черни Осъм. Павлина Момчева от ОУ „П. К. Яворов“ гр. Бургас представи урок на тема ,,Музеят – нашата класна стая‘‘, проведен в Къща музей „Пейо Яворов“ – гр. Чирпан; Етнографски музей, Природонаучен музей, Исторически музей и Археологически музей в гр. Бургас; Музея на солта в гр. Поморие и в Национален археологически резерват „Деултум“ – село Дебелт, община Средец.

Иванка Ваклинова и Галина Мизова от ПГ „Иван Сергеевич
Аксаков“ – Пазарджик, представят урока, отличен от МОН на първо
място.

Уроците, отличени на трето място също са два. „Силата на корените“ – хибриден урок по български език и литература, музика и информационни технологии, проведен в часовете по занимания и интереси, бе представен от Марияна Бунева от СУ „Отец Паисий“ гр. Мадан Ростислава Цанева – учител по биология и здравно образование и Мая Димитрова – учител по география и икономика и история и цивилизация, от ОУ „Любен Каравелов“ гр. Попово показаха бинарен урок на тема „Биоразнообразието в Дунавската равнина“

За шеста поредна година Национален център „Музейно училище” дава поле за изява и срещи на едни от най-добре работещите в сферата на българското образование педагози и музейни специалисти. Работата на Центъра доказва, че неформалното образование е неотменна част от образователния процес и изграждането на комплексна личност с широки познания в различни сфери е все по-необходимо.

Култура

„Познай кой ще дойде на вечеря?“ в Габрово

Published

on

Когато Даниел (Мариан Бачев), преуспяващ адвокат, за поредна вечер се връща в малките часове на нощта при съпругата си Катрин (Диана Любенова), с оправданието, че е бил при най- добрия си приятел, който е в депресия, тя не може да приеме това извинение.

Още повече, че никога всъщност не е виждала въпросния приятел Чарли (Антоан Петров – Анди). Притиснат от Катрин, Даниел е принуден да покани Чарли на вечеря.

Но липсата на реално съществуващ приятел поставя изобретателния адвокат в безумната ситуация да прибегне до услугите на случайно срещнат клиент на един бар.

Как ще протече вечерята, какви рискове и обрати ще се стоварят върху главата на Даниел и дали Катрин ще познае кой всъщност е дошъл на вечеря? Това ще разберете, само ако гледате пиесата на Адриен Ракка “Познай кой ще дойде на вечеря?”.

Спектакълът ще се играе този петък – 26 април, в зала „Възраждане“ в Габрово, от 19.00 часа.

Зареди още

Култура

Призови места за учениците на Цветан Радков от „Фолклорни приумици”

Published

on

Ученици на преподавателя по китара и тамбура Цветан Радков се завърнаха с награди от XVIII Регионален детско-юношески конкурс за певци и инструменталисти „Фолклорни приумици”.

В конкурсната програма на форума в Червен бряг участваха над 110 талантливи деца от 14 населени места, разпределени в направленията: класическа музика, музикален фолклор, народно пеене.

Наградите присъди компетентно жури от специалисти: Елка Недялкова, Румен Тодоров и Валентин Недялков, преподаватели в НУИ „Панайот Пипков“ – Плевен. Призови места за възпитаниците на Школата по китара и тамбура при НЧ „Развитие-1870”.

Златни медали спечелиха Велизара Костова, Дамян Иванов и Китарен оркестър. Второ място заслужи Калоян Маринов. На трето място журито класира Александра Денчева и Калоян Костов.

Призови награди спечелиха и учениците на Цветан Радков от Габрово – Бетина Делуди, Вероника Бойчева и Ивана Петкова. С поощрения бяха отличени двете камерни групи.

Зареди още

Култура

Playback театър „Разкажи ми“ в Габрово на 24 април

Published

on

„Разкажи ми“ идва в Габрово вече за втори път. Домакин на събитието е НЧ „Будителите 201“, който ще предостави сцената си на 24 април от 19.00 часа.

Playback театърът е импровизационен театър, в който зрителите споделят онова, което ги вълнува – случки, преживявания, емоции, а актьорите и музикантите превръщат споделеното в пърформанс.

Разказаните истории оживяват в театрални миниатюри, като диалозите, музиката, поезията се сътворяват на сцената спонтанно. Всяко представление е ново и уникално, защото е създадено за присъстващата на него публика, но винаги съчетава в себе си и лекотата на смеха, и вглеждането в дълбоко съкровеното.

Изписването на „Playback“ на латиница цели да се избегне асоциация с разпространеното значение на „плейбек“ (ползване на готов музикален фон) – playback идва от английското „play back“ – „връщане (на споделеното от зрителите) с изиграване“ и е творческо преживяване не само за зрителите, но и за самите актьори.

Playback театър „Разкажи ми“ започва дейността си като самостоятелна трупа през 2020 година и досега има изнесени над 50 представления в София и страната. През 2022/23 година с подкрепата на Национален фонд „Култура“ реализира мащабен проект, наречен „Диалог през сърцето“, в рамките на който за първи път в България playback представления бяха интегрирани в редовната учебна програма на столични училища.

Групата играе и в центрове за зависими, пред уязвими групи, наред с това подкрепя с творчеството си и културни инициативи като представяния на книги, откривания на изложби и благотворителни инициативи. „РАЗКАЖИ МИ“ твори с мисията да създаде условия за градивен културен и социален диалог.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица