Новини
Веселин Пешев: Спортът не е приоритет на Община Габрово
Веселин Пешев, кандидат за общински съветник от листата на коалиция „Алтернатива за Габрово“ – бюлетина №2.
– Какво мислите за сегашното състояние на спорта в Габрово?
– Масовият спорт, спортът като физическа деятелност и най-вече двигателната култура на младите хора, а и не само, в момента не са приоритет на Община Габрово. В сега съществуващото ръководството на Общината много малко хора са се занимавали любителски или професионално със спорт, за да имат понятие как да могат да ръководят и менаджират не само имуществото, свързано със спортната деятелност на гражданите, но и самата подготовка на спортисти, ученици и граждани.
– Какво е състоянието на спортната база в нашия град?
– Въпреки, че спортната база в Габрово е в относително добро състояние, все още не е достатъчно и има какво да се желае. Лично моето желание е да виждам в този град една още по-хубава, обновена и модерна база. Тук визирам СОУ „Отец Паисий“, с едно много богато проектно и съществуващо ситуационно отношение – терен, където може да се развива занемареният басейн, който в момента се опитват да продадат, като частно съоръжение. Според мен този басейн трябва да се присъедини към активите на Общински спортни имоти и Общината да задели средства, с които да поддържа съоръжението, а на него малки и големи деца, граждани, да могат да се възползват от една от най-полезните дейности, каквото е плуването. Освен това там могат да се изградят допълнителни съоръжения. Може да се подходи към спортната база не само на общинските, но и на държавните училища, където базите могат да се ползват при лоши атмосферни условия, срещу договори или наем. Там младите хора, а и всички граждани, в работно и извънработно време да се възползват от съществуващата спортна база.
– Кои спортове се очертават като най-масови в нашия град?
– В Габрово като „приоритет“ се очертава да се тренира футбол. Вторият „модерен“ спорт е тенисът. Тренирането на футбол не лошо, но самото съществуване на пет клуба не дава никакви резултати. Нямаме класирал се отбор, било то юноши младша или старша възраст, който да представлява Габрово на престижно състезание. От проведени мои срещи с президенти и ръководства на футболните клубове оставам с впечатлението, че единственото добро, което може да се направи за този спорт е да създаде общински спортен клуб. И субсидията, която футболните клубове сега получават, отделно от общинската субсидия, може да бъде заделена само и единствено за този общински спортен клуб, ползващ съответно наличната база, с назначаване на треньори към ОСИ или към звено в Общината. И всичко това да бъде представителното лице на габровския футбол.
По отношение на тениса – не са достатъчни съществуващите комплекси. Общината има възможност да подготви по европроекти или физическа деятелност терени, където със съществуващите тенис клубове да се подготвят деца. Тенискорт, със съответните съблекални и изисквания.
Същото важи и за колоездачните клубове. Един емблематичен габровски спорт. Вече 110 години има колоездене в Габрово. Имали сме такива високи резултати и шампиони, а сега Общината не може да предостави достатъчно сгради, където съществуващите колоездачни клубове да си прибират техниката, с която да могат да извършват сервиз и профилактика на велосипедите.
– Какво е решението ?
– Спортът ражда здраве, калява психически и физически, а постигнатите в спорта успехи лесно се предават и като успехи в живота. Община Габрово е длъжник на спорта. Спортната база може да се усъвършенства и разширява. Има условия, като Община с достатъчно добри решения по отношение на енергоспестяване и с европари да се развива в тази посока. Освен инфраструктура може да се помисли за изготвяне на една проекто – програма, свързана с развитието на спортната база, за близки 5-10 години, което би позволило спортът в Габрово да възвърне старата си слава.
*Местни избори 2015. Купуването и продаването на гласове е престъпление*
Следете ни и във Фейсбук на:
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730
Новини
Днес е вторият ден от Коледа – Денят на бащата
Вторият ден на Коледа – 26 декември, е Събор на Пресвета Богородица. В деня след Рождество Христово вярващите се събират, за да величаят с хвалебни и благодарствени песни Божия промисъл и да отдадат почит на Богородица, родила Спасителя.
В този ден се чества паметта на Св. Йосиф Обручник, на цар Давид като славен родоначалник на Исуса Христа и на Яков, брат Божий, пръв християнски епископ на гр. Ерусалим.
По решение на Второто национално общо събрание на съюза “Ние жените за достойнство и равенство” (28 март 1997) църковният празник на Свети Йосиф Обручник, земния баща на Исус, се отбелязва като празник на бащата. За първи път е честван през 1997 г.
Към Коледните празници се числи и Стефановден – на 27 декември. Празникът е посветен на първомъченика на християнската църква архидякон Стефан.
Със Стефановден завършват Коледните празници.

Новини
Честито Рождество Христово!
Рождество Христово или още Коледа е един от най-големите църковни празници. На него християните честват рождението на Исус Христос. Според Евангелието от Лука това става в град Витлеем в провинция Юдея.
Православните християни честват Рождество Христово наравно тържествено с Великден. При католиците и протестантите Коледа е най-почитаният празник. Рождество Христово е един от 20-те църковни празници в България. На този ден постите свършват и семейната трапеза вече включва месни и млечни ястия. Вярващите ходят на черква, където има празнична служба.
Рождество Христово слага начало на ново летоброене. Създателят на новото летоброене, римският монах Дионисий (6 в.) изчислява, че Христос е роден в 754 г. от основанието на Рим.
Според Евангелието на Лука, малко преди раждането на Исус, майка Му Мария, заедно със съпруга ѝ, дърводелецът Йосиф, потомък на Давидовия род, отиват във Витлеем, родното място на Йосиф. Римският император Октавиан Август издава заповед за преброяване на населението в империята — в границите ѝ тогава се намира и Палестина. Всеки трябва да се запише в родното си място. Мария и Йосиф не могат да намерят място в страноприемницата и затова се подслоняват в пещера извън града, където пастирите затваряли овцете. В мига на Рождеството в небето пламва необикновена светлина, явява се ангел, който съобщава на намиращите се наблизо пастири, че е дошъл Спасителят. Витлеемските пастири са и първите, които се поклонили на Бога-Син. Младенецът Исус почитат и трима източни царе, доведени във Витлеем от изгрялата над мястото звезда. С Рождеството си Христос донася частица от светостта на небесния мир. С неговото идване на земята се отбелязва началото на новата ера.
Днес имен ден празнуват всички, които носят имената Христо, Радослава, Радослав, Радостина, Радостин, Божидар, Емил, Емануил, Християн, Ренета, Християна, Кристиян, Кристияна, Кристина, Христина и др.

Новини
Бъдни вечер е! Денят преди Рождество Христово!
Наричат я още Суха Коледа, Малка Коледа, Кадена вечер, Божич. На този ден свършват четиридесетдневните Коледни пости, които са започнали на 15 ноември на Коледни заговезни.
Според народното вярване божата майка се замъчила на Игнажден и на Малка Коледа родила млада бога, но за това съобщила на другия ден. Първескиня, млада булка, която ражда за пръв път, като роди не съобщава новината на този ден, а на следващия – тогава се викат гости.
На Бъдни вечер важна роля играят бъднякът, трапезата, каденето и обредните хлябове. Бъднякът е специално избрано тригодишно право дърво. В гората го отсичал момък, носел го в къщи и го палели в огъня.
Според народното суеверие бъднякът поддържа през цялата година огъня в огнището. Обредните хлябове са три вида. Първите са хлябове посветени на Коледа. Вторият вид хлябове са посветени на селските занаяти – земеделие, скотовъдство, на къщата и покъщнината. Третият хляб е приготвен за коледарите, които ще дойдат да коледуват.
Всички видове хлябове се месят придружени с ритуали и песни. Според песните брашното се сее през три сита, възпети като копринени. Кади се като се използва палешника, а водата, с която се замесва брашното се донася с бял котел от мома или млада булка оженена през есента преди Бъдни вечер, която още не е раждала.
Трапезата на Бъдни вечер трябва да бъде изобилна, а храните на нея – нечетен брой и постни. По традиция се приготвя варено жито, варен фасул, сарми с ориз или булгур, ошав. Слагат се също така чесън, орехи, мед, кромид лук, запазени от лятото пресни плодове, вино, ракия – всичко, което е произведено през годината в суров или обработен вид. На трапезата се поставя също така сурово жито и колакът от Игнажден.
На места в Западна България, Тетевенско, Пловдивско и Македонската област се изпича прясна пита със сребърна пара. Под трапезата на Бъдни вечер се разстила слама.
До трапезата се поставят различни предмети – ремъка на ралото, напълнена с житни зърна ръкавица, паничка с пясък, кесия с пари, сито с житни зърна и вързани за него с червен конец босилек и чесън, сърп. Вечерята на Бъдни вечер винаги е в семеен кръг и трябва непременно да бъде кадена. Най-възрастният мъж или жена прекадява с тамян най-напред масата, след това всички останали стаи и помещения в дома, накрая двора и обора. Според народното схващане с каденето се прогонват злите и нечисти сили.
Вечерята на Бъдни вечер започва рано, за да узреят рано житата. По време на яденето хората не трябва да стават, за да лежат квачките върху яйцата и да измътят пиленца. Само стопанинът има право да става, но трябва да върви приведен, за да се превиват житата от зърно. Остатъкът от хляба се слага на полицата, за да израстнат високо житата през лятото. След вечеря децата се търкалят върху сламата на една страна, за да се превият така и житните стъбла.
От трапезата на Бъдни вечер се запазват орехите, суровото жито и недогорялата свещ за следващите кадени вечери. Самата трапеза според вида на храните има поминален характер. При сядането около нея някъде се оставя празно място – за мъртвите (починал близък или роднина).
През нощта сфрата не се прибира, защото хората вярват, че починалият ще дойде на вечеря. Около трапезата на Бъдни вечер се гадае. Гадае се за времето през всеки месец от новата година, за очакваната реколта от различните култури, за здравето на всеки член от семейството, за предстоящия брак на момите.
Посреднощ на Бъдни вечер тръгват коледарчетата. Те са момчета от осем до дванадесетгодишна възраст, които ходят по къщите на роднини, съседи и цялото село. Това ходене се нарича „коледуване“. Всяко коледарче носи дрянова пръчка.
Коледарчетата са предвестници на коледарниците. Не се чуват онези песни, които се пеят по Коледа, пеят се само кратки песни и припевки. За коледарчетата домакинята е приготвила рано сутринта колачета, които им дава заедно със сушени круши, сливи, орехи, ябълки, грозде.

-
Кримипреди 4 дниПиян водач без книжка причини тежка катастрофа със загинал край Севлиево
-
Кримипреди 4 дниОставиха в ареста един от двамата, „шетали“ из цяло Габрово
-
Новинипреди 7 дниПТГ „Д-р Никола Василиади“ откри новата си спортна зала „Арена Механо“
-
Новинипреди 7 дниПодписаха договора за ремонт на бившето училище Радион Умников
-
Новинипреди 4 дниОбластна среща акцентира върху ранното включване на децата в образованието
-
Новинипреди 2 дниБъдни вечер е! Денят преди Рождество Христово!
-
Новинипреди 4 дниВиктор Меразов е Спортист на Габрово за 2025 година
-
Новинипреди един денЧестито Рождество Христово!






