Култура
С фото инсталация започва отбелязването на 70 г. театър в Габрово
С фото инсталацията „Паралели“ започва отбелязването на 70 г. театър в Габрово, информираха от местната общинска администрация.
На 8 октомври в 18:00ч., денят на честването на 70 г. Драматичен театър „Рачо Стоянов“ – Габрово, в пространството пред Регионална библиотека “Априлов – Палаузов” (зад костницата) ще бъде открита фото инсталацията “Паралели”. Тя е част от проекта „Памет – минало, памет – настояще, памет – бъдеще“, посветен на годишнината на театъра и “155 години Габрово – град”.
Инсталацията представя творческата интерпретация на фотографа Росина Пенчева – архивни кадри от репертоара на театъра през годините, кореспондиращи с нейни снимки от работата й в театъра по постановките “Ромео и Жулиета” (2013 г.) и “Жана д’Арк” (2015 г.) на режисьора Петринел Гочев. Таблата са изградени на базата на паралели и позволяват на зрителя да види архивните кадри през погледа на настоящето и обратно.
Събирането на снимковия материал е в резултат на задълбочено проучване на наличния архив, съвместно с Държавен архив – Габрово. Планира се с него да бъдат положени основите на дигитална онлайн галерия със свободен достъп, която ще може да бъде допълвана с още кадри от създаването на театъра до днес.
Идеята на проекта „Памет – минало, памет – настояще, памет – бъдеще“ е да обогати и oсъвремени културния архив на Габрово. Тя възниква, когато тримата автори – Петринел Гочев – утвърден театрален режисьор, художник и скулптор от София, Рин Ямамура – художник и сценограф от Япония, и Росина Пенчева – млад фотограф от Габрово, започват съвместната си работа по постановката „Жана д‘Арк“ на габровския театър.
Проектът включва и откриването на съвместната изложба „Гледни точки“ в Художествена галерия „Христо Цокев“ на 13 ноември от 18:00 ч. Част от експозицията представя най-новия архив на габровския театър, свързан със спектакъла „Жана д‘Арк“ – макети за костюми на героите, автор на които е Рин Ямамура, и фотографската серия на Росина Пенчева, документираща живота зад кулисите и на сцената. Останалата част ще покаже оригинални живописни платна на Петринел Гочев – някои от сюжетите са вдъхновени от образа на Жана д’Арк.
Проектът ще завърши със среща-разговор с Петринел Гочев на тема „Художественият образ – основа на родова, гражданска и национална памет в света на изчезващите граници“ на 14 ноември от 17:00 ч. в Художествена галерия “Христо Цокев”.
ЗА АВТОРИТЕ:
Росина Пенчева е фотограф. Родена е в Габрово. Серията й с кадри от постановката ,,Ромео и Жулиета’’ на габровския театър е първият й задълбочен опит в снимане зад кулисите. Следва и първа самостоятелна изложба – ,,Работно заглавие’’ (2014 г.), която показва творци и работния им процес, уловен в неговата неподправеност, голота и уникално несъвършенство. Росина е работила с Петринел Гочев по създаването на четири негови представления. Най-важното и емоционално събитие за нея до този момент е срещата й с носителя на „Пулицър“ за фотожурналистика Едуард Кийтинг. Той я избира за участие в негов уоркшоп (2014 г., София), където тя обогатява и задълбочава разбиранията си за фотография.
Петринел Гочев е художник и театрален режисьор. За него водещи на сцената са „страстта, човешкия вой, болката, копането до кръв под ноктите на търсене на смисъла да оцелееш… и разбира се, радостта от живота“. Има над 20 самостоятелни изложби и редица награди за изобразително изкуство и скулптура. В театъра работи от 1996 г., с известно прекъсване, до днес. Първият му спектакъл на габровска сцена (сезон 2004 – 2005 г.) е “Майстори” на Рачо Стоянов. Вторият – “Ромео и Жулиета” (сезон 2012 – 2013 г.), получи високото признание на театрална общност в страната и чужбина. Представлението му “Жана д’Арк” е продължение на творческата му и педагогическа работа с габровската трупа. Постановката беше изключително позитивно приета от критика и зрители и веднага след премиерата беше поканена на фестивали в страната и чужбина. За Петринел габровската трупа е от местата, от които не си тръгваш същия, и те вече не са онези, които си намерил.
Рин Ямамура е куклен сценограф и е японка. Живее в София от 2000 г. Това, което я довежда в България, е любовта към куклите и приключенският й дух, а това, което я задържа, е общият театрален език с българските режисьори като Катя Петрова и Петринел Гочев. Завършва НАТФИЗ, специалност „Сценография за куклен театър“ при проф. Майя Петрова (2006 г.). Получава награди и номинации „Икар“ и „Аскеер“. Световната огранизация на куклените театри УНИМА признава работата й за „Цар Шушумига“ (по Константин Илиев) и Рин получава приз за „Най-добър дизайн на кукли“ (Китай, 2012 г). Тя е автор на книгата „Азбука на любовта“ (ИК „Жанет 45“) и е художник на българската филмова продукция „Виктория“, реж. Майя Виткова.
ЗА ОРГАНИЗАТОРИТЕ:
Проектът се реализира от НЧ „Христо Смирненски 1949“ с финансовата подкрепа на Програма Култура 2015 на Община Габрово и партньорството на Драматичен театър „Рачо Стоянов“, Художествена галерия „Христо Цокев“ и Държавен архив – Габрово.
Следете ни и във Фейсбук на:
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730
Култура
„Алцхаймер България“ се опитва да „разчупи тишината“

За тишината ще разговаряме сега. Тя има много измерения. Може да е благословия, но и наказание. Ирина Илиева е секретар на организация, която успешно, макар и с малки стъпки, разчупва тишината. От двадесет години гражданско сдружение „Алцхаймер България“ разказва какво е деменцията и защо е необходимо хората с този проблем да не бъдат игнорирани, а приети.
Алцхаймер не е естествен процес при стареенето. Това е „епидемията на XXI век“. Около 60 000 са случаи на болестта у нас. Алцхаймер се влошава с времето и е най- често срещаната форма на деменция, между 60% и 80% от всички случаи, науката непрестанно влага усилия и средства за откриване на лек и категорична превенция срещу заболяването.
„Нашата организация, в която са включени близки на засегнати от заболяването, е създадена именно да разчупи тишината. Ние говорим, викаме, караме се, за да бъдем чути. Успехите ни са малки, но вярваме, че в бъдеще ще стават все повече.“
На 19 ноември в РЕМО „Етър“ се проведе обучение на музейни специалисти – служители и ръководители. В началото на това събитие участниците назоваха по една дума, с която свързват деменцията. Чуха се „страх“, „тъга“, „безнадеждност“. Но също така „приемане“. Според Ирина Илиева нормално е да преобладават отрицателните емоции. Въпреки това организацията дава и друга гледна точка.
„Опитваме се да покажем, че с подходящото отношение и обкръжаваща среда има шанс болните да останат по-дълго с нас, че е възможно забавяне на болестта.“
Ирина Илиева споделя, че всяка година членовете на организацията в София се събират на коледно парти. Миналата един от участващите в групата за ранна деменция споделя с нея – „Ирина, следващата година искам да има и танци“. И тя отговаря – „Да, следващата година непременно ще танцуваме“.

Ирина вярва, че има светлина в тунела. При едно посещение в Англия получава подарък – книга, разказваща как се смеят хората с деменция. Самата тя е открит човек, усмихва се често, но уверява, че управляващите на национално ниво са виждали и другото ѝ лице.
„Понякога имам сблъсъци с тях и съм много гневна. Но нашата общност стана наистина силна и започват да ни чуват. Ако не го правят, отиваме в съда. Живеем в страна от Европейския съюз и това трябва да си личи по отношение на хората с деменция.“
Благодарение на дългогодишната работа на организацията, се стига до промяна в Наредба на Министерство на здравеопазването и лекарствата за намаляване развитието на заболяването се реинбурсират. Ирина определя това като много голям успех. Втората крачка е, че за първи път се създават групи за ранна деменция, както и групи за близките на хора с това заболяване. Тази нормална практика в европейските страни постепенно се налага и у нас. България има представител в групата „Алцхаймер Европа“, която концентрира усилията си към хора с ранна деменция.
„По този начин участваме в изработването на европейските политики. Имаме още път да извървим. Най-голямата ни цел е да имаме национален план, тъй като това е обществен проблем, а не само на засегнатите семейства. Неслучайно провеждаме обучение в музей „Етър“ на специалисти от областта на културата, защото е необходимо да се познава проблема и да се осигуряват условия за посещения на хора с деменция. Физическото движение помага за умствена активност, което е превенция от една страна, а от друга при болните води до по-бавно развитие.“
Българското общество, когато опознае проблема, е склонно да приема хората с деменция, това е впечатлението на Ирина Илиева. Тя обаче акцентира върху липсата на достатъчно подготвени кадри, които да подкрепят семействата и обученията, като реализираното в музей „Етър“, са правилна стъпка в решаването на този проблем.
Ирина Илиева се среща с деменцията преди десет години. През 2015 нейната майка е диагностицирана с този проблем. Стадият е ранен и положената адекватна грижа дава резултат. През целия този период тя съумява да се обслужва с минимална помощ от друг. Развитието на заболяването не спира, но е забавено в значителна степен и чак сега се налага някой да поеме пълните грижи.


Култура
Валидират пощенска марка за 225 години от рождението на Колю Фичето

По повод 225 години от рождението на Колю Фичето и проведения конкурс за пощенско-филателно издание от Министерството на транспорта и съобщенията (МТС), на 25 ноември от 13.00 часа в Исторически музей – Дряново ще бъде валидирана пощенската марка, посветена на възрожденския майстор.
През 2025 година се навършват 225 години от рождението на родения в Дряново възрожденски строител, а годишнината беше отбелязана с Национална програма, организирана от Община Дряново и Исторически музей – Дряново, под патронажа на Министерството на културата.
В тази връзка, дряновският музей ще бъде домакин на събитието по валидиране на пощенско-филателното издание, победител в конкурса за пощенска марка, на тема „225 години от рождението на Колю Фичето“, чийто автор е Стоян Дечев. Заедно с него на церемонията ще присъстват и представители на МТС.
След валидирането пощенската марка може да бъде закупена в деня на събитието в ИМ – Дряново.


Култура
Преди 100 години в Габрово е открит паметникът на загиналите във войните

Паметникът, край който са преминавали ежедневно поколения габровци, пред бившата Консултативна поликлиника, е открит точно преди 100 години, на 22 ноември 1925 г. (в някои източници се посочва датата 25 ноем.). Той е издигнат със средства на Дружество „Инвалид“ – Габрово. В устава на Дружеството, запазен в Държавен архив – Габрово четем:
„Дружество „Инвалид“ има за цел: да подпомага материално и морално своите членове; … да се грижи за настаняване безработните из средата на инвалидите, вдовиците, сираците и родителите членове на дружеството на подходяща работа, а децата в училища, пансиони и др. подобни;.. да участвува във всички благотворителни обществени прояви и в манифестации, които имат за цел манифестиране култа към родните герои..“
Габровското дружество отива отвъд манифестирането на култ, почит и др. подобни действия към падналите герои, като успява да финансира изграждането на един много въздействащ паметник в тяхна чест. Средствата на организацията се събират от встъпителен и ежемесечен членски внос, доброволни пожертвования, лихви от капитали и др.
На свое заседание Габровско градско общинско управление с протокол № 21 от 27 юли 1925 г. взема решение, с което уважава постъпилата молба на Дружеството и приема да му се предостави място в м. „Падало“ (днес част от Габрово) за изграждане на паметник за загиналите във войните за национално обединение през 1912-1913 и 1915-1918 г.
Паметникът е изразителен в художествено отношение и е първия паметник с барелефи, издигнат в Габрово. Изработен е от бял врачански камък. Надписът му гласи: „На скъпите другари, паднали в войните за обединението на българското племе 1912-1913 и 15-18 г.“. Барелефите представляват следните три сцени: Първата на гроба на убит войник плачат баща, майка и дете; на втората – вдовица плаче с рожбата си. В третата сцена са представени двама инвалиди с липсващи крайници. Негов автор е проф. Марин Василев. Той е един от основоположниците на скулптурното изкуство в Следосвобожденска България, заедно с Жеко Спиридонов и Борис Шатц. Той е един от първите българи след Освобождението, с академично образование, след като завършва Академия за изобразителни изкуства в Мюнхен. Автор е на паметници на редица забележителни българи. По изпълнението на паметника работи и габровския скулптор Иван Начев.
От запазените статии на краеведа Илия Габровски научаваме, че инициатор за издигане на паметника е габровския учител Христо Аврамов. Пак според Габровски, на откриването му, в присъствието на политика и бъдещ министър-председател Андрей Ляпчев, учителя Аврамов казва: „Нашият войник достойно изпълни патриотичния си дълг към родината по кървавите бранни поля, но нашите дипломати я проиграха на зелената маса“. Представените снимки и информация се съхраняват във фондове от личен и учрежденски произход в Държавен архив – Габрово.
Автор:
Цветомира Койчева – началник на отдел „Държавен архив“ – Габрово.


-
Кримипреди 2 дниДелото за тежката катастрофа с шестима загинали край Габрово започва
-
Кримипреди 4 дниЗадържаха рецидивист, обирал гаражи, мази и коли в Габрово
-
Кримипреди един денПрибраха двама, подлудили с кражбите си Габрово
-
Кримипреди 5 дниГабровската пътна полиция за поредна година е №1 в страната!
-
Новинипреди 2 дниОбщината констатира дефекти по новия асфалт при ремонта на ул.“Христо Ботев“
-
Новинипреди 5 дниПГТ – Габрово представи България на международен панаир в Сърбия
-
Културапреди 5 дниРегионалната библиотека с подарък към четящите хора в Габрово
-
Културапреди 3 дниПреди 100 години в Габрово е открит паметникът на загиналите във войните













