Свържи се с нас

Икономика

Годишната инфлация чукна 5,6%

Достигнато е най-високото ниво от февруари 2009-а на фона на повишаването на цените на горивата и храните в най-бедната страна от ЕС, коментира агенция Блумбърг

Published

on

© Copyright 2011 — Gabrovo News. All Rights Reserved

Инфлацията от началото на годината е 2,4 %, съобщиха от Националния статистически институт. Индексът на потребителските цени (ИПЦ) за март 2011 г. спрямо февруари 2011 г. е 100.6%, т.е. месечната инфлация е 0.6%. Инфлацията от началото на годината (март 2011 г. спрямо декември 2010 г.) е 2.4%, а годишната инфлация за март 2011 г. спрямо март 2010 г. е 5.6%. Средногодишната инфлация за периода април 2010 – март 2011 г. спрямо периода април 2009 – март 2010 г. е 3.5%.

Агенция Блумбърг коментира, че “инфлацията в България през март се е покачила до най-високо ниво от февруари 2009 година на фона на повишаването на цените на горивата и храните в най-бедната страна от ЕС”.

През март 2011 г. спрямо предходния месец цените на стоките и услугите в потребителските групи са се променили, както следва:
-хранителни продукти и безалкохолни напитки – увеличение с 1.3%;
-алкохолни напитки и тютюневи изделия – цените остават на равнището от миналия месец;
-облекло и обувки – намаление с 0.3%;
-жилища (наеми, текущ ремонт и поддържане), вода, електроенергия, газ и други горива – намаление с 0.1%;
-жилищно обзавеждане, домакински уреди и принадлежности и обичайно поддържане на дома – цените остават на равнището от миналия месец;
-здравеопазване – намаление с 0.2%;
-транспорт – увеличение с 1.8%;
-съобщения – цените остават на равнището от миналия месец;
-свободно време, развлечения и културен отдих – намаление с 0.7%;
-образование – увеличение с 0.1%;
-ресторанти и хотели – увеличение с 0.1%;
-разнообразни стоки и услуги – увеличение с 0.2%.

През март са се увеличили цените на следните хранителни продукти: брашно – с 5.2%, хляб – с 1.1%, макаронени изделия – с 0.5%, пасти, торти, сиропирани сладкиши – с 2.1%, ориз – с 2.6%, месо от едър рогат добитък – с 0.4%, птиче месо – с 1.7%, мляно месо (кайма) – с 0.2, риба и рибни продукти – с 2.2%, сирене – с 1.5%, кашкавал – с 1.7%, маргарин – с 1.1%, млечни и растителни масла – съответно с 1.2 и 1.6%, яйца – с 0.7%, ябълки – с 6.7%, зрял чесън – с 1.6%, зрял лук – с 2.9%, картофи – с 9.6%, зеле – с 46.5%, моркови – с 3.9%, леща – с 1.0%, захар – с 15.1%, захарни и шоколадови изделия – с 0.4%, безалкохолни напитки – с 1.4%, вина – с 0.9%, и други.

През месеца са се намалили цените на следните хранителни продукти: свинско месо – с 0.8%, трайни колбаси – с 0.3%, малотрайни колбаси – с 0.5%, домати – с 9.9%, краставици – с 14.7%, зрял боб – с 0.7%, цитрусови и южни плодове – с 0.2%, гъби – с 2.6%, и други.

През март в групите на нехранителните стоки и услугите е регистрирано увеличение при: течни горива за битови нужди – с 2.8%, готварски печки – с 0.3%, дизелово моторно гориво – с 2.9%, автомобилен бензин А95Н – с 2.7%, автомобилен бензин А98Н – с 2.6%, пътнически таксита – с 0.9%, автобусен междуселищен транспорт – с 3.5%, вътрешноселищен обществен транспорт – с 1.6%, услуги в ресторанти, кафенета и др. – с 0.3%, кина, театри и др. – с 1.1%, продукти за лична хигиена – с 0.6%, и други.

Намалили са се цените на: облекло – с 0.2%, обувки – с 0.5%, мебели – с 0.2%, газ пропан-бутан за ЛТС – с 1.7%, телевизионни приемници и антени – с 2.5%, услуги по настаняването – с 3.8%, и други.

През март са намалели цените на лекарствата с 0.2%, на лекарските услуги – с 0.2%, и на стоматологичните услуги – с 0.1%.

Хармонизираният индекс на потребителските цени (ХИПЦ) за март 2011 г. спрямо февруари 2011 г. е 100.4%, т.е. месечната инфлация е 0.4%. Инфлацията от началото на годината (март 2011 г. спрямо декември 2010 г.) е 1.4%, а годишната инфлация за март 2011 г. спрямо март 2010 г. е 4.6%.

Средногодишната инфлация за периода април 2010 – март 2011 г. спрямо периода април 2009 – март 2010 г. е 3.7%.

Според ХИПЦ през март 2011 г. спрямо предходния месец цените на стоките и услугите в потребителските групи са се променили, както следва:
-хранителни продукти и безалкохолни напитки – увеличение с 1.4%;
-алкохолни напитки и тютюневи изделия – цените остават на равнището от миналия месец;
-облекло и обувки – намаление с 0.2%;
-жилища (наеми, текущ ремонт и поддържане), вода, електроенергия, газ и други горива – намаление с 0.1%;
-жилищно обзавеждане, домакински уреди и принадлежности и обичайно поддържане на дома – цените остават на равнището от миналия месец;
-здравеопазване – намаление с 0.1%;
-транспорт – увеличение с 1.6%;
-съобщения – цените остават на равнището от миналия месец;
-свободно време, развлечения и културен отдих – намаление с 1.1%;
-образование – увеличение с 0.1%;
-ресторанти и хотели – намаление с 0.9%;
-разнообразни стоки и услуги – цените остават на равнището от миналия месец.

Индексът на цените за малката кошница (ИЦМК) за март 2011 г. спрямо февруари 2011 г. е 100.9%, а от началото на годината (март 2011 г. спрямо декември 2010 г.) е 104.1%.

През февруари цените на стоките и услугите от малката кошница за най-нискодоходните 20% от домакинствата са се променили спрямо предходния месец, както следва:
-хранителни продукти – увеличение с 1.3%;
-нехранителни стоки – цените остават на равнището от миналия месец;
-услуги – увеличение с 0.2%.

Аргументи БГ

Икономика

Габрово отстъпва две позиции по средна заплата, вече е на 17-то място

Published

on

Област Габрово вече заема 17-то място в националната класация по средна брутна месечна работна заплата, като отстъпва с две позиции спрямо предходното тримесечие, когато беше на 15-о място.

Според официалните данни на Териториално статистическо бюро – Север, отдел „Статистически изследвания – Габрово“, средната брутна месечна работна заплата в региона през третото тримесечие на 2025 г. е 1 964 лв. За месеците юли, август и септември сумите са съответно 1 972 лв., 1 920 лв. и 2 001 лв.

В сравнение с второто тримесечие на 2025 г. се отчита намаление от 2.2%, като най-значителен спад е регистриран в дейностите „Култура, спорт и развлечения“, „Хотелиерство и ресторантьорство“ и „Държавно управление“.

Сравнено със същия период на 2024 г., заплащането в областта все пак бележи ръст от 7.4%, като в обществения сектор увеличението достига 12.4%, а в частния – 5.7%. Повишение се наблюдава в секторите „Строителство“, „Образование“ и „Транспорт, складиране и пощи“.

Най-високите средни заплати през третото тримесечие на 2025 г. са отчетени в: „Държавно управление“ – 2 607 лв, „Образование“ – 2 597 лв, „Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения“ – 2 242 лв.

Най-нископлатени остават служителите в: „Операции с недвижими имоти“ – 1 077 лв, „Административни и спомагателни дейности“ – 1 204 лв, „Хотелиерство и ресторантьорство“ – 1 352 лв.

В национален мащаб, по показателя средна брутна месечна работна заплата, Габрово се нарежда след областите София (столица), София (област), Варна, Враца, Стара Загора, Пловдив, Русе, Плевен, Шумен, Търговище, Перник, Велико Търново, Бургас, Разград, Ловеч и Пазарджик.

Зареди още

Икономика

Габрово започва обновяване на две ключови обществени сгради

Published

on

В Община Габрово бяха представени два мащабни проекта за енергийно обновяване – на Музея „Дом на хумора и сатирата“ и на административната сграда на Общината.

„Започваме изпълнението на два ключови проекта за града ни. Две сгради, които са ремонтирани само частично от въвеждането им в експлоатация до момента“, заяви кметът Таня Христова при откриването на информационното събитие.

Тя подчерта, че инициативата е резултат от дълга инженерна и организационна подготовка и че ремонтите ще се извършват без прекъсване на дейността на двете институции.

„След обновяването очакваме по-ниски енергийни разходи, по-малък въглероден отпечатък и по-добри условия за работа и посещения“, допълни Христова.

Дейностите се финансират по Националния план за възстановяване и устойчивост чрез Механизма за възстановяване и устойчивост на ЕС. Срокът за изпълнение е до 30 юни 2026 г.

Обновяването на сградата на Музея включва топло- и хидроизолация на покрива, външна и вътрешна топлоизолация на фасадите, подмяна на старата дограма, рехабилитация на терасата, нови мазилки и боядисване, както и съвременна отоплителна и вентилационна система с термопомпи и рекуперация на въздуха.

Очаква се над 58% икономия на първична енергия и намаляване на емисиите въглероден диоксид със 145 тона годишно.

Проектът за административната сграда на Общината предвижда топлоизолация, подмяна на осветлението и изграждане на фотоволтаична система с мощност 80 kWp за собствено потребление.

Ще се внедри комбинирана отоплителна система с термопомпи и газови котли за резервно захранване. Резултатите се очаква да доведат до над 63% икономия на енергия и спестяване на над 300 тона въглеродни емисии годишно.

След приключване на дейностите ще бъде извършена независима експертна оценка от сертифициран енергиен одитор, която ще потвърди постигнатите резултати.

Зареди още

Икономика

„Интер Пауър“ изгради фотоволтаична централа върху сграда на ОПТ – Габрово

Published

on

Габровската компания Интер Пауър, лидер с дългогодишен опит в сферата на изграждане на фотоволтаични системи и внедряване на енергийно ефективни решения в индустриални и търговски обекти, реализира фотоволтаична централа върху покрива на сграда, стопанисвана от Общински пътнически транспорт.

Фирмата бе избрана за изпълнител на проект за изграждане на фотоволтаична електроцентрала, иницииран от „Енергийна общност Габрово“. Върху покрива на зданието е изградена съвременна фотоволтаична система, с инсталирана мощност от 150 киловата(kWp). Използвани са общо 256 високоефективни соларни модули, с номинална мощност между 570 и 590 Wp.

Електроцентралата е оборудвана с пет трифазни хибридни инвертора от серията Deye SUN, които осигуряват висока ефективност на преобразуване и позволяват последващо надграждане на системата с акумулиращи устройства за съхранение на енергия. Всички компоненти са с дългосрочни производствени и експлоатационни гаранции, включително 30-годишна линейна гаранция за мощността на панелите. 

Интер Пауър е утвърдена габровска компания с над десетгодишен опит в проектирането, изграждането и поддръжката на фотоволтаични системи, системи за индустриално и битово LED осветление, електроизграждане и умни решения за енергийна автоматизация. Фирмата е партньор на водещи производители и притежава множество успешно реализирани проекти както в частния, така и в публичния сектор, включително обекти, изградени с европейско финансиране.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица