Свържи се с нас

Икономика

Годишната инфлация чукна 5,6%

Достигнато е най-високото ниво от февруари 2009-а на фона на повишаването на цените на горивата и храните в най-бедната страна от ЕС, коментира агенция Блумбърг

Published

on

© Copyright 2011 — Gabrovo News. All Rights Reserved

Инфлацията от началото на годината е 2,4 %, съобщиха от Националния статистически институт. Индексът на потребителските цени (ИПЦ) за март 2011 г. спрямо февруари 2011 г. е 100.6%, т.е. месечната инфлация е 0.6%. Инфлацията от началото на годината (март 2011 г. спрямо декември 2010 г.) е 2.4%, а годишната инфлация за март 2011 г. спрямо март 2010 г. е 5.6%. Средногодишната инфлация за периода април 2010 – март 2011 г. спрямо периода април 2009 – март 2010 г. е 3.5%.

Агенция Блумбърг коментира, че “инфлацията в България през март се е покачила до най-високо ниво от февруари 2009 година на фона на повишаването на цените на горивата и храните в най-бедната страна от ЕС”.

През март 2011 г. спрямо предходния месец цените на стоките и услугите в потребителските групи са се променили, както следва:
-хранителни продукти и безалкохолни напитки – увеличение с 1.3%;
-алкохолни напитки и тютюневи изделия – цените остават на равнището от миналия месец;
-облекло и обувки – намаление с 0.3%;
-жилища (наеми, текущ ремонт и поддържане), вода, електроенергия, газ и други горива – намаление с 0.1%;
-жилищно обзавеждане, домакински уреди и принадлежности и обичайно поддържане на дома – цените остават на равнището от миналия месец;
-здравеопазване – намаление с 0.2%;
-транспорт – увеличение с 1.8%;
-съобщения – цените остават на равнището от миналия месец;
-свободно време, развлечения и културен отдих – намаление с 0.7%;
-образование – увеличение с 0.1%;
-ресторанти и хотели – увеличение с 0.1%;
-разнообразни стоки и услуги – увеличение с 0.2%.

През март са се увеличили цените на следните хранителни продукти: брашно – с 5.2%, хляб – с 1.1%, макаронени изделия – с 0.5%, пасти, торти, сиропирани сладкиши – с 2.1%, ориз – с 2.6%, месо от едър рогат добитък – с 0.4%, птиче месо – с 1.7%, мляно месо (кайма) – с 0.2, риба и рибни продукти – с 2.2%, сирене – с 1.5%, кашкавал – с 1.7%, маргарин – с 1.1%, млечни и растителни масла – съответно с 1.2 и 1.6%, яйца – с 0.7%, ябълки – с 6.7%, зрял чесън – с 1.6%, зрял лук – с 2.9%, картофи – с 9.6%, зеле – с 46.5%, моркови – с 3.9%, леща – с 1.0%, захар – с 15.1%, захарни и шоколадови изделия – с 0.4%, безалкохолни напитки – с 1.4%, вина – с 0.9%, и други.

През месеца са се намалили цените на следните хранителни продукти: свинско месо – с 0.8%, трайни колбаси – с 0.3%, малотрайни колбаси – с 0.5%, домати – с 9.9%, краставици – с 14.7%, зрял боб – с 0.7%, цитрусови и южни плодове – с 0.2%, гъби – с 2.6%, и други.

През март в групите на нехранителните стоки и услугите е регистрирано увеличение при: течни горива за битови нужди – с 2.8%, готварски печки – с 0.3%, дизелово моторно гориво – с 2.9%, автомобилен бензин А95Н – с 2.7%, автомобилен бензин А98Н – с 2.6%, пътнически таксита – с 0.9%, автобусен междуселищен транспорт – с 3.5%, вътрешноселищен обществен транспорт – с 1.6%, услуги в ресторанти, кафенета и др. – с 0.3%, кина, театри и др. – с 1.1%, продукти за лична хигиена – с 0.6%, и други.

Намалили са се цените на: облекло – с 0.2%, обувки – с 0.5%, мебели – с 0.2%, газ пропан-бутан за ЛТС – с 1.7%, телевизионни приемници и антени – с 2.5%, услуги по настаняването – с 3.8%, и други.

През март са намалели цените на лекарствата с 0.2%, на лекарските услуги – с 0.2%, и на стоматологичните услуги – с 0.1%.

Хармонизираният индекс на потребителските цени (ХИПЦ) за март 2011 г. спрямо февруари 2011 г. е 100.4%, т.е. месечната инфлация е 0.4%. Инфлацията от началото на годината (март 2011 г. спрямо декември 2010 г.) е 1.4%, а годишната инфлация за март 2011 г. спрямо март 2010 г. е 4.6%.

Средногодишната инфлация за периода април 2010 – март 2011 г. спрямо периода април 2009 – март 2010 г. е 3.7%.

Според ХИПЦ през март 2011 г. спрямо предходния месец цените на стоките и услугите в потребителските групи са се променили, както следва:
-хранителни продукти и безалкохолни напитки – увеличение с 1.4%;
-алкохолни напитки и тютюневи изделия – цените остават на равнището от миналия месец;
-облекло и обувки – намаление с 0.2%;
-жилища (наеми, текущ ремонт и поддържане), вода, електроенергия, газ и други горива – намаление с 0.1%;
-жилищно обзавеждане, домакински уреди и принадлежности и обичайно поддържане на дома – цените остават на равнището от миналия месец;
-здравеопазване – намаление с 0.1%;
-транспорт – увеличение с 1.6%;
-съобщения – цените остават на равнището от миналия месец;
-свободно време, развлечения и културен отдих – намаление с 1.1%;
-образование – увеличение с 0.1%;
-ресторанти и хотели – намаление с 0.9%;
-разнообразни стоки и услуги – цените остават на равнището от миналия месец.

Индексът на цените за малката кошница (ИЦМК) за март 2011 г. спрямо февруари 2011 г. е 100.9%, а от началото на годината (март 2011 г. спрямо декември 2010 г.) е 104.1%.

През февруари цените на стоките и услугите от малката кошница за най-нискодоходните 20% от домакинствата са се променили спрямо предходния месец, както следва:
-хранителни продукти – увеличение с 1.3%;
-нехранителни стоки – цените остават на равнището от миналия месец;
-услуги – увеличение с 0.2%.

Аргументи БГ

Икономика

МТСП обяви конкурс за годишната Национална награда за социални иновации

Published

on

За единадесета поредна година Министерство на труда и социалната политика обявява конкурс за годишната „Национална награда за социални иновации (в подкрепа на социалната икономика)“. В него могат да участват всички физически лица (български граждани) и юридически лица, регистрирани в България.

Основната цел на наградата е да насърчи развитието на социални иновации в подкрепа на социалното предприемачество. Чрез нея ще се постави акцент върху ролята на социалните предприятия и ще се повиши видимостта им. Ще бъдат удостоявани социални предприятия, кооперации, представители на бизнеса и неправителствения сектор, образователни и научни институции и организации, които допринасят за развитието на социалната икономика у нас.

Конкурсът ще се проведе в три категории: „Социални иновации, свързани със заетост“; „Социални иновации, свързани със социално включване“; „Социални иновации, свързани с предоставяне на социални продукти и услуги“. Ще бъдат връчени три награди – първа, втора и трета (почетен плакет). Крайният срок за кандидатстване е 17.30 часа на 30.09.2025 г. Предложенията се подават на ел. адрес: si_nagrada@mlsp.government.bg.

Кандидатите представят следните документи на български език: формуляр за кандидатстване (по образец) и декларация (свободен текст), с която се удостоверява оригиналността на идеята. Ако документите съдържат лични данни, в декларацията е необходимо да се добави текст, с който декларатора дава съгласие МТСП да обработва личните му данни. Повече информация относно документите за кандидатстване, текста за съгласие към декларацията, както и контакти с организаторите, вижте на сайта на Министерство на труда и социалната политика, страница „Социална икономика“, в статията „Конкурс за участие в годишна Национална награда за социални иновации (в подкрепа на социалната икономика)“, която се намира на следния линк: https://bit.ly/4mvfKbt.

В случай на последващ отказ от участие в конкурса, организаторът предоставя възможност даденото съгласие да бъде оттеглено, съгласно вътрешните правила за Защита на личните данни.

През 2024 г. по време на същата церемония Женското благотворително дружество „Майчина грижа“ от Габрово получи награда за инициативата „За качествено здраве на село“. Отличието беше в категорията „Социални иновации, свързани с предоставяне на социални продукти и услуги“.

Инициативата на ЖБД „Майчина грижа“, популярна още като „мобилен доктор“, беше осъществена в партньорство с Община Габрово. Тя беше първата такава за страната. Общинският съвет в Габрово отпусна сумата от 35 000 лв. Към инициативата Дружеството привлече и дарители. Организирани бяха профилактични медицински прегледи в малките населени места в община Габрово, където няма здравна служба и няма график за посещение на медицински персонал.

Медицинският екип се състоеше от кардиолог, невролог и две медицински сестри от Диагностично-консултативен център 1 – Габрово. Извършиха се прегледи във 22 кметства и кметски наместничества в община Габрово. Бяха прегледани общо 584 възрастни лица над 65 години, които не са минавали на профилактичен преглед при лични лекари.

Зареди още

Икономика

НАП наблюдава борси, тържища и складове в цялата страна

Published

on

Служителите от „Фискален контрол“ на НАП са поставили под наблюдение по-големите борси, тържища и складове в цялата страна. Контролните действия стартираха на 16 септември сутринта и до момента на входа и на изхода на обектите са проврени близо 3500 камиона и микробуса, които превозват стоки с висок фискален риск, като плодове и зеленчуци, месо и др.

Данъчните инспектори изискват документи за произход на стоките, както и отчитат ли се всички реализирани продажби в търговските обекти, спазват ли се задълженията за регистриране и отчитане на продажбите в съответствие с нормативните изисквания. В някои от обектите проверяващите са констатирали нарушения като липса на касов апарат, неотчитане на приходи в реален размер, фактуриране на по-ниски цени от продажните и др.

За времето, в което присъстват в борсите, тържищата и складовете, фискалните инспектори са отчели завишени обороти в сравнение с предходни периоди. С цел да избегнат проверяващите екипи, част от рисковите търговци са изнесли дейността си извън тържищата и борсите. Затова и служителите на НАП контролират и санкционират нелегалната търговия и извън границата на стоковите борси.

„Поставили сме под наблюдение възможно най-много обекти, както в района на борсите, така и извън тях. Целта ни е да се гарантира коректното отчитане на обороти и плащането на дължимите данъци. Правим това и за да защитим търговците, които спазват закона. Резултатите от наблюденията и проверките ще бъдат анализирани, след което ще предприемем необходимите действия, за да предотвратим опитите за избягване на данъчно облагане в борсите, тържищата и складовете“, коментира проверките зам. изпълнителният директор на НАП Евгени Нанков.

Зареди още

Икономика

Близо 1000 граждани и фирми дадоха оценка на контролните действия на НАП

Published

on

Близо 1000 граждани и фирми дадоха своята оценка за контролните действия на Националната агенция за приходите. Над 90% от анкетираните са оценили високо професионализма на служителите и взаимодействието им с участниците в контролното производство. Близо 97% от попълнилите въпросника са заявили, че са получили пълна информация и разяснения за необходими документи и действия в рамките на проверките. Най-честите препоръки към НАП, които дават гражданите и дружествата, са свързани с намаляване на административната тежест, подобряване и адаптиране на контролните подходи. Проучването стартира през юли, като от приходната агенция изпращат линк за попълване на анкетата на дружества и физически лица, чиито проверки и/или ревизии са приключили през първото тримесечие на тази година. То се провежда периодично за всяко тримесечие. За достъп до анкетата не се изисква въвеждането на данни за потребителския профил (акаунт) на анкетирания и негов имейл.

До края на септември ще бъдат изпратени анкети на лицата, чиито контролни действия са приключили през април, май или юни. Целта на проучването е приходната агенция да получи обратна връзка за хода на контролните производства и проявените комуникативни и професионални умения от служителите на НАП.

Резултатите от проучването ще се ползват за подобряване на комуникацията и намаляване на административната тежест в хода на контролните производства, оптимизиране на процеса и повишаване на професионалната компетентност на органите по приходите.

Анкетата е анонимна, съдържа общо 14 въпроса и попълването й отнема не повече от 10 минути.

„Благодарим на лицата, които отделиха от времето си, за да участват в проучването. Очакваме все по-висока активност, като апелираме към дружествата и гражданите да отправят ясно формулирани препоръки, които да ни помогнат да подобрим работата си и да улесним максимално данъкоплатците“, каза Пламен Димитров – директор на дирекция „Контрол“ в НАП.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица