Свържи се с нас

Икономика

Изводи и препоръки за финансиране на енергийна ефективност в страните от ЮИЕ по проект TRACE (част 1)

Published

on

komponenti TRACEЕдна от основните дейности по проект ТРЕЙС, съфинансиран от Програмата за Югоизточна Европа, бе извършването на преглед, анализ и обобщение на финансовата подкрепа за енергийна ефективност (ЕЕ) на сградния фонд в страните- партньори по проекта. Статията съдържа някои от основните изводи, които бяха извлечени от проведените проучвания и предоставената информация от партньорите.

Широкобхватната и стабилна подкрепа за ЕЕ се основава на политическата воля, мотивирана от разбирането за ползите от енергийната ефективност за обществото.

По времето на финансовата криза и стагнация в много страни програмите за ЕЕ бяха съкратени, но днес за обществените власти е основно предизвикателство да докажат, че ЕЕ не е тежест за публичните финанси, а начин да се спестят средства за обществените сгради и е значителен фактор за създаване на работни места и данъчни приходи.

В обществения сектор правилата за държавните/местни бюджети, включително годишния бюджетен цикъл и паричния  поток от спестявания, затрудняват публичните субекти при финансирането на инвестиции в ЕЕ от икономиите, постигнати от намаляването на разходите за енергия. Местните власти финансират ЕЕ от собствения си инвестициионен бюджет, докато реализираните икономии се отчитат в оперативния бюджет. Децентрализацията и задачите на местните власти, свързани с енергопотреблението по закон, неясна собственост и експлоатацията на големите енергийни активи (централно топлоснабдяване и системи на улично осветление), както и невъзможността на местните власти да задържат паричните спестявания от подобряването на ефективността в дългосрочен аспект, също се явяват пречка за финансирането на енергийната ефективност.

Неяснотите около жилищния сектор в правния статут на сдруженията на    собствениците и трудното вземане на решения поради големия брой участници, както и несигурността, свързана с въпросите на наемател-собственик и собственост на сградите, спъват процеса на финансиране и изпълнението на мерките за енергийна ефективност.

Някои от причините за недостига на капиталов пазар за финансиране на ЕЕ могат да се определят по следния начин:

  • Високи предварителни разходи на инвестицията, които се дължат частично на малкия размер на проектите, особено в жилищния сектор; дори когато периодите на изплащане на инвестицията са кратки и икономическите ползи са ясни, проектите за ЕЕ не винаги се изпълняват поради високите първоначални разходи;
  • Липса на информация у клиентите: липса на информираност и усещане за поемане  на много голям риск поради  новите, по-ефективни технологии, както от страна на потребителите, така и от страна на  финансистите, недоверие в енергийните одити, първоначално невидими ползи;
  • Липса на информация при търговските финансови институции: обща липса на опит на финансиране на EE във финансовите институции, липса на специално отделено време и ресурс, за да се развива капацитетът и дейностите  в сферата на EE в тях;
  • Липса на видимост и мащаб на финансирането на ЕЕ: проектите за енергийна ефективност често представляват сравнително малка бизнес ниша за големите банки; недостиг на готови инвестиционни проекти;
  • Ниска стойност на активите за обезпечение на оборудването за ЕЕ и трудности при създаването на платежоспособни финансови структури. Стойността на  обезпечението е ниска, защото за повечето проекти за ЕЕ оборудването представлява значителен дял от общата стойност на проекта с висока част на разходите за  инженеринг, разработване и монтаж;
  • Икономията на енергия като приход не се отчита от финансистите: паричните потоци от пестене на енергия не са (все още) конвенционални приходи съгласно днешната финансова култура, касаеща активите. Това обезкуражава навлизането на финансовите институции в този пазар. Икономиите от разходите за енергия следва да бъдат включени в анализа на кредиторите за свободния паричен поток и като възможност за кредитополучателите и крайните потребители да посрещнат  плащанията по обслужването на дълга;
  • В жилищния сектор: дълги периоди на възвръщаемост, липса на изпълнители, малък размер на проектите и липса на подкрепа за цялостни реконструкции; крайният потребител има усещането за висок кредитен  риск.

Настоящата статия е изготвена по проект SEE/D/0170/2.4/X “TRACE” – „Транснационално сътрудничество за подобряване енергийната ефективност на сгради” с финансовата помощ на Европейския съюз. СОФЕНА и Областна администрация – Габрово носят цялата отговорност за съдържанието й и при никакви обстоятелства не може да се приеме като официална позиция на Европейския съюз.

 

Икономика

НАП публикува подкаст епизоди за приемането на еврото

Published

on

С поредица от подкаст епизоди Националната агенция за приходите (НАП) разяснява подробности около приемането на еврото като официална валута в България. Целта е чрез достъпно поднесено видео съдържание гражданите и бизнесът да се запознаят с изискванията, свързани с използването на единната европейска валута, декларирането и плащането на данъците и осигурителните вноски, посочват от НАП.

В единия от подкаст епизодите експерти на приходната агенция предоставят важна и полезна за бизнеса информация относно отчитането на продажби и сторно операции, както и фактури и известия към фактури, приключване на касови апарати на 31.12.2025 г. и работа в евро. Той е достъпен в YouTube канала на НАП: https://www.youtube.com/watch?v=BpsR7q8neKs&t=102s, както и в каналите на Агенцията в Инстаграм: https://www.instagram.com/p/DRxXvl9gHYj/ и TikTok: https://www.tiktok.com/@nationalrevenueagency/video/7578878570706095382?lang=en.

Друга тема, която е засегната в подкаст епизод, е свързана с данъчните и осигурителните декларации след 01.01.2026 г. След тази дата в НАП ще се подават, както декларации за данъчни и осигурителни периоди отпреди въвеждането на еврото в България, така и декларации за текущи периоди – т.е. за периоди през 2026 г.

Подкастът е достъпен на адрес: https://www.youtube.com/watch?v=lQFi5VhPIVY, както и в Инстаграм и TikTok. В третия от публикуваните подкаст епизоди се дават подробности и за двойното обращение на лева и евро, съгласно Закона за въвеждане на еврото в Република България, както и за контролните дейности на Националната агенция за приходите.

Подкастът може да бъде видян на: https://www.youtube.com/watch?v=rDIBIBfDhsc&t=5s, както и в Инстаграм и TikTok. През следващите седмици предстои публикуването на епизоди с информация и за това в каква валута ще се плащат актовете по контролни производства след въвеждане на еврото и как ще става счетоводното отчитане след 1 януари 2026 г.

Подкаст епизод ще бъде посветен и на темата за електронен трудов запис, в каква валута ще се вписват заплатите ни, трябва ли работодателите да подават допълнителна информация в НАП след 1 януари 2026 г.; Декларирането на доходи от платформи за краткосрочно отдаване под наем в условията на новата валута, както и подаване на декларации за стар период, плащане на данъци след 01.01.2026 г., регистрация по ЗДДС също намира място във видео съдържанието.

Плащането на просрочени задължения след 01.01.2026 г. и възстановяване на недължимо платени или събрани суми за публични вземания, е друга от темите в YouTube канала на Агенцията. Повече информация може да намерите в сайта на НАП, каналите на приходната агенция в YouTube и Rakuten Viber,  страниците във Facebook, Twitter (Х) и LinkedIn.

Зареди още

Икономика

До края на декември заявяваме данъчните облекчения за деца

Published

on

Родителите, които искат да ползват данъчните облекчения за деца или за деца с увреждания през работодателя си, е необходимо да заявят желанието си пред него, като подадат съответната декларация до 31 декември 2025 г. В този случай работодателят може да възстанови данъка в срок до края на януари 2026 г.

Няма промени в размерите на данъчните облекчения за придобитите доходи през 2025 г. и те се запазват същите като през предходната година. Сумите, които може да бъдат възстановени, са в зависимост от броя на децата. За едно ненавършило пълнолетие дете облекчението от годишната данъчна основа е 6 000 лв., а сумата за получаване е до 600 лв., за две – 12 000 лв. и сума за получаване до 1200 лв., за три и повече – 18 000 лв. със сума за получаване до 1800 лева. За отглеждане на едно дете с увреждания облекчението от годишната данъчна основа е в размер на 12 000 лв., като сумата за получаване е до 1 200 лева. Това са средствата, които могат да бъдат получени, когато лицата не са ползвали облекченията при авансовото облагане на доходите.

Едно от най-важните изисквания за прилагане на облекченията е родителите да нямат публични задължения, подлежащи на принудително изпълнение. От НАП съветват гражданите да проверят онлайн с персонален идентификационен код данъчната си сметка за задължения преди да ползват данъчно облекчение, за да избегнат неудобства.

Освен през работодател, другият начин за ползване на данъчните облекчения е с подаване на годишна данъчна декларация в НАП в срок от 10 януари до 30 април 2026 г. или от 1 март до 30 юни за лицата, извършващи дейност като търговец, включително едноличните търговци и земеделските стопани, избрали да се облагат като такива.

За да ползва данъчните облекчения, физическото лице (включително едноличен търговец) трябва през 2025 г. да е получавало доходи, облагаеми с годишни данъци (данък върху общата годишна данъчна основа или данък върху годишната данъчна основа за доходите от стопанска дейност като едноличен търговец). Хората без доходи, или само с необлагаеми, като обезщетение за майчинство например, както и само с доходи, облагаеми с окончателен и/или патентен данък, не могат да се възползват от облекченията, но това може да направи другият родител, ако отговаря на изискванията.

Условията за ползване на данъчните облекчения за деца и деца с увреждания са подробно описани в сайта на НАП . Информация за данъчните облекчения има и във Фейсбук страницата на НАП, а телефонна консултация по тези въпроси може да се направи с Информационния център на телефони: 0700 18 700 или 02 9859 6801, както и на имейл: infocenter@nra.bg .

Зареди още

Икономика

Габрово отстъпва две позиции по средна заплата, вече е на 17-то място

Published

on

Област Габрово вече заема 17-то място в националната класация по средна брутна месечна работна заплата, като отстъпва с две позиции спрямо предходното тримесечие, когато беше на 15-о място.

Според официалните данни на Териториално статистическо бюро – Север, отдел „Статистически изследвания – Габрово“, средната брутна месечна работна заплата в региона през третото тримесечие на 2025 г. е 1 964 лв. За месеците юли, август и септември сумите са съответно 1 972 лв., 1 920 лв. и 2 001 лв.

В сравнение с второто тримесечие на 2025 г. се отчита намаление от 2.2%, като най-значителен спад е регистриран в дейностите „Култура, спорт и развлечения“, „Хотелиерство и ресторантьорство“ и „Държавно управление“.

Сравнено със същия период на 2024 г., заплащането в областта все пак бележи ръст от 7.4%, като в обществения сектор увеличението достига 12.4%, а в частния – 5.7%. Повишение се наблюдава в секторите „Строителство“, „Образование“ и „Транспорт, складиране и пощи“.

Най-високите средни заплати през третото тримесечие на 2025 г. са отчетени в: „Държавно управление“ – 2 607 лв, „Образование“ – 2 597 лв, „Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения“ – 2 242 лв.

Най-нископлатени остават служителите в: „Операции с недвижими имоти“ – 1 077 лв, „Административни и спомагателни дейности“ – 1 204 лв, „Хотелиерство и ресторантьорство“ – 1 352 лв.

В национален мащаб, по показателя средна брутна месечна работна заплата, Габрово се нарежда след областите София (столица), София (област), Варна, Враца, Стара Загора, Пловдив, Русе, Плевен, Шумен, Търговище, Перник, Велико Търново, Бургас, Разград, Ловеч и Пазарджик.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица