Свържи се с нас

Икономика

Изводи и препоръки за финансиране на енергийна ефективност в страните от ЮИЕ по проект TRACE (част 1)

Published

on

komponenti TRACEЕдна от основните дейности по проект ТРЕЙС, съфинансиран от Програмата за Югоизточна Европа, бе извършването на преглед, анализ и обобщение на финансовата подкрепа за енергийна ефективност (ЕЕ) на сградния фонд в страните- партньори по проекта. Статията съдържа някои от основните изводи, които бяха извлечени от проведените проучвания и предоставената информация от партньорите.

Широкобхватната и стабилна подкрепа за ЕЕ се основава на политическата воля, мотивирана от разбирането за ползите от енергийната ефективност за обществото.

По времето на финансовата криза и стагнация в много страни програмите за ЕЕ бяха съкратени, но днес за обществените власти е основно предизвикателство да докажат, че ЕЕ не е тежест за публичните финанси, а начин да се спестят средства за обществените сгради и е значителен фактор за създаване на работни места и данъчни приходи.

В обществения сектор правилата за държавните/местни бюджети, включително годишния бюджетен цикъл и паричния  поток от спестявания, затрудняват публичните субекти при финансирането на инвестиции в ЕЕ от икономиите, постигнати от намаляването на разходите за енергия. Местните власти финансират ЕЕ от собствения си инвестициионен бюджет, докато реализираните икономии се отчитат в оперативния бюджет. Децентрализацията и задачите на местните власти, свързани с енергопотреблението по закон, неясна собственост и експлоатацията на големите енергийни активи (централно топлоснабдяване и системи на улично осветление), както и невъзможността на местните власти да задържат паричните спестявания от подобряването на ефективността в дългосрочен аспект, също се явяват пречка за финансирането на енергийната ефективност.

Неяснотите около жилищния сектор в правния статут на сдруженията на    собствениците и трудното вземане на решения поради големия брой участници, както и несигурността, свързана с въпросите на наемател-собственик и собственост на сградите, спъват процеса на финансиране и изпълнението на мерките за енергийна ефективност.

Някои от причините за недостига на капиталов пазар за финансиране на ЕЕ могат да се определят по следния начин:

  • Високи предварителни разходи на инвестицията, които се дължат частично на малкия размер на проектите, особено в жилищния сектор; дори когато периодите на изплащане на инвестицията са кратки и икономическите ползи са ясни, проектите за ЕЕ не винаги се изпълняват поради високите първоначални разходи;
  • Липса на информация у клиентите: липса на информираност и усещане за поемане  на много голям риск поради  новите, по-ефективни технологии, както от страна на потребителите, така и от страна на  финансистите, недоверие в енергийните одити, първоначално невидими ползи;
  • Липса на информация при търговските финансови институции: обща липса на опит на финансиране на EE във финансовите институции, липса на специално отделено време и ресурс, за да се развива капацитетът и дейностите  в сферата на EE в тях;
  • Липса на видимост и мащаб на финансирането на ЕЕ: проектите за енергийна ефективност често представляват сравнително малка бизнес ниша за големите банки; недостиг на готови инвестиционни проекти;
  • Ниска стойност на активите за обезпечение на оборудването за ЕЕ и трудности при създаването на платежоспособни финансови структури. Стойността на  обезпечението е ниска, защото за повечето проекти за ЕЕ оборудването представлява значителен дял от общата стойност на проекта с висока част на разходите за  инженеринг, разработване и монтаж;
  • Икономията на енергия като приход не се отчита от финансистите: паричните потоци от пестене на енергия не са (все още) конвенционални приходи съгласно днешната финансова култура, касаеща активите. Това обезкуражава навлизането на финансовите институции в този пазар. Икономиите от разходите за енергия следва да бъдат включени в анализа на кредиторите за свободния паричен поток и като възможност за кредитополучателите и крайните потребители да посрещнат  плащанията по обслужването на дълга;
  • В жилищния сектор: дълги периоди на възвръщаемост, липса на изпълнители, малък размер на проектите и липса на подкрепа за цялостни реконструкции; крайният потребител има усещането за висок кредитен  риск.

Настоящата статия е изготвена по проект SEE/D/0170/2.4/X “TRACE” – „Транснационално сътрудничество за подобряване енергийната ефективност на сгради” с финансовата помощ на Европейския съюз. СОФЕНА и Областна администрация – Габрово носят цялата отговорност за съдържанието й и при никакви обстоятелства не може да се приеме като официална позиция на Европейския съюз.

 

Икономика

Нов офис на Изи Пей в квартал „Трендафила“ в Габрово

Published

on

Нов офис на Изи Пей отвори врати в Габрово. Той се намира в квартал „Трендафила“, на ул. „Тота Венкова“ 12.

Работно време:
*Понеделник – Петък – от 09.00 до 19.00 часа
*Събота – от 09.30 до 13.30 часа.

Зареди още

Икономика

До 31 октомври се подават декларациите за дължими данъци

Published

on

Предприятията и самоосигуряващите се, които са изплатили доходи на физически лица по извънтрудови правоотношения наем и/или от други източници, и са задължени по закон да удържат авансов данък върху тях, подават електронно декларация по чл. 55, ал. 1 от ЗДДФЛ и по чл. 201, ал. 1 от ЗКПО до 31 октомври за дължими данъци за третото тримесечие на 2025 г. Физическите лица също декларират дължими данъци, ако предприятието или самоосигуряващото се лице – платец на дохода, не е задължено да удържа и съответно да внася данък.

Декларация по чл. 55, ал. 1 от ЗДДФЛ и по чл. 201, ал. 1 от ЗКПО се подава и за окончателните данъци, удържани върху доходите на чуждестранни физически и юридически лица (например върху възнаграждения за технически услуги, доходи от лихви, авторски и лицензионни възнаграждения и други). По този ред се декларират и окончателните данъци върху доходите от дивиденти и ликвидационни дялове, разпределени на местни и чуждестранни физически лица, на чуждестранни юридически лица, когато данъкът е дължим, и на местни юридически лица, които не са търговци, включително общини.

Със същия формуляр предприятията, регистрирани по Закона за данък върху добавената стойност, обявяват в НАП и данни от текущата си счетоводна отчетност към края на трето тримесечие на 2025 г. Необходимо е те да обявят наличните парични средства в касите, размера на вземанията (включително от предоставени заеми) от собственици – физически лица, работници, служители, лица, наети по договор за управление и контрол и други, когато общият им размер към края на тримесечието надхвърля 50 000 лв.

Информация за попълване декларациите и внасяне на суми към бюджета, може да се получи в сайта на приходната агенция или на телефона на НАП – 0700 18 700 /на цена, според тарифата на съответния оператор/.

Зареди още

Икономика

Навтех Груп откри офис в Габрово

Мисията на компанията е подкрепа
развитието на младите и дигитализация на бизнеса.

Published

on

Технологичната компания Навтех Груп откри нов офис в Габрово, като поставя на преден план своята отдаденост към развитието на млади специалисти и подкрепа в дигитализацията на местния бизнес.

Навтех Груп е дългогодишен партньор на Microsoft, специализиран във внедряването и поддръжката на ERP системи за малки и средни предприятия. Отварянето на офиса в Габрово е естествена стъпка в разрастването на компанията, която вече няколко години изгражда местен екип.

Компанията работи с клиенти от разнообразни индустрии, включително търговия на дребно и производство, а фокусът ѝ е върху предоставянето на софтуерни решения, които обхващат всички бизнес процеси на едно предприятие. След решението за присъединяване на България към еврозоната, през последните месеци Навтех засилва вниманието си към конвертирането на ERP системи към новата валута, като използва решение, разработено и доказано на хърватския пазар.

Навтех отпразнува откриването и освещаването на новия си офис в град Габрово на адрес ул. „Априловска“ 4, Офис 2 А. На откриването присъстваха преподаватели от Технически университет – Габрово – проф. д-р инж. Станимир Садинов, Декан на Факултет „Електротехника и електроника“, доц. д-р Делян Генков, ръководител катедра „Компютърни системи и технологии“, и доц. Красен Ангелов, катедра „Комуникационна техника и технологии“. От Навтех подчертаха желанието си активно да участват в инициативи, насочени към развитието на младите кадри и обсъдиха с представителите на Технически университет възможностите за практическо обучение и развитие на студенти в областта на ERP технологиите.

Присъствието на компанията в Габрово обуславя възможностите за дигитализация и автоматизация в местния бизнес, както и подпомагане на процеса по преминаване на бизнеса към еврото.

Навтех предлага и консултации за всички компании, кандидатстващи по програма BG16RFPR001-1.008 – Въвеждане на технологии от областта на Индустрия 4.0 в предприятията, която предоставя възможността фирмите да получат финансиране не само за внедряване на ERP и бизнес софтуер, но и за интеграция на IoT технологии – интелигентни устройства и сензори, които осигуряват автоматизиран обмен на данни в реално време.

Малко след официалното откриване на офис, през септември се проведе и среща между Навтех и кмета на Габрово – Таня Христова, на която компанията представи своята дейност и мисия за присъствието си в града. Екипът на Навтех постави акцент върху желанието да подпомогне развитието на младите кадри в университета и училищата чрез лекции и стажантска програма в партньорство с Технически университет – Габрово. Предвид нарастващото търсенето на специалисти в областта на ERP технологиите и ограничените образователни възможности в сферата, Навтех приема крачката да информира, обучава и предава своите знания на студенти, избрали да градят своя кариерен път в Габрово.

Управителят на Навтех – Димитър Илиев споделя, че в направления като ERP системите, обучението в България е лимитирано, а практическият опит е още по-ценен за младите хора. В допълнение той споделя, че екипът на Навтех иска да допринесе за развитието и модернизацията на бизнеса в Габрово чрез предлаганите от компанията решения, експертиза и подкрепа при прехода към еврото.

Повече за дейността на Навтех Груп ще намерите на https://navtech.net, както и на имейл contact@navtech.net или телефон +359 2 439 6680.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица