Свържи се с нас

Икономика

Проучване състоянието на зеленото предприемачество в България

Published

on

малки и средни предприятияВ рамките на проект „Обмен на опит, ноу-хау и трансфер на иновативни подходи и добри практики за развитие на човешките ресурси в микро, малките и средни предприятия за по-лесен преход към „зелена” икономика”, който се осъществява с с финансовата подкрепа на Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси”, съфинансирана от Европейския социален фонд на Европейския съюз, беше направено проучване в България, касаещо зеленото предприемачество.

Едно от ключовите предизвикателства не само пред европейската икономика, но и в глобален план е свързано с измененията на климата. Националната политика в областта на изменението на климата е насочена към адаптация на най- чувствителните сектори (селско стопанство, туризъм, управление на водните ресурси и горския фонд и др.) към климатичните изменения, тъй като непредприемането на действия в тази насока може да доведе до неблагоприятни икономически последици за нашата страна в един по-дългосрочен план. Правителството е предприело действия по изготвянето на Стратегия за адаптация към измененията на климата, която ще бъде насочена към приспособяване на икономиката, екосистемите и обществото като цяло към вече неизбежните последствия от настъпилите климатични изменения. През 2010 г. разходите за опазване и възстановяване на околната среда на национално ниво се оценяват на 1 273.8 млн. лв. (170 лв. на човек от населението), като относителният им дял от БВП е 1.8%. Отчита се намаление на разходите, спрямо 2009 г. с 0.5% и спрямо 2008 г. (когато са извършени най- големи разходи през последните години) с около 25%.

Една от сферите, в която успешно се реализират дейности, свързани със  зелено предприемачество – това са опаковките. През 2010 г. в България са образувани 321 197 тона отпадъци от опаковки, оползотворени са общо 198 783 тона, като 198 026 тона са материално рециклирани, т.е. страната е постигнала общо 62% материално рециклиране и 62% оползотворяване на образуваните отпадъци от опаковки. Това означава, че са постигнати заложените за 2010 г. цели за рециклиране на всеки вид отпадъци от опаковки, т. е. постигнати са общите цели по рециклиране на отпадъци от опаковки, както и общите цели за оползотворяване или изгаряне в инсталации с оползотворяване на енергия.

Най-често срещаната иновационна дейност в българските МСП е свързана с промени в бизнес процесите с цел оптимизация и намаляване на разходите (38%). Най-слабо разпространената иновационна дейност е свързана с провеждането на съвместни инициативи в сферата на образованието между отделното предприятие и академичните институции (9%). В 57% от МСП наблюдаваме ниска иновационна активност, а в 8% — относително висока. Добрите практики са широко прилагани от 12% от предприятията, а една пета прилагат такива в ниска степен. Няма статистика, обаче, тези добри практики до каква степен са свързани с т.нар. “зелено мислене” или просто целят намаляване на разходите.

Настоящата публикация е изготвена с финансовата помощ на Европейския социален фонд. Фондация Европерспективи носи цялата отговорност за съдържанието й и при никакви обстоятелства не може да се приеме като официална позиция на Европейския съюз или Договарящия орган.

Икономика

„Интер Пауър“ демонстрира на живо работа на соларна система (Видео)

Published

on

По време на тазгодишното издание на фестивала „Узана Поляна Фест 2025“ габровската компания „Интер Пауър“ представи иновативна демонстрация на своя специално оборудван бус с хибридна система.

В рамките на фестивала гостите имаха възможността да се запознаят отблизо с цялостна соларна инсталация, състояща се от 36 фотоволтаични панела по 590 W, монтирани в изток–запад конструкция.

Енергията се съхраняваше в батерия с капацитет 40 kWh – осем модула по 5,12 kWh, управлявани от система за управление на батерии (BMS), която следи заряда и разряда на всеки модул.

Посетителите на буса видяха нагледно как произведената от слънцето енергия се използва за захранване на сцените и шатрите на фестивала, както и на станцията за зареждане на мобилни телефони.

Демонстрацията показа, че възобновяемата енергия е не само устойчива, но и напълно приложима в реални условия – „тук и сега“.

„Интер Пауър“ благодари на всички, които посетиха соларната зона и се докоснаха до възможностите на зелената енергия.

Зареди още

Икономика

Априлци все по-близо до лифт към връх Марагидик

Published

on

Априлци направи още една решителна крачка към сбъдването на дългогодишна своя мечта – изграждането на туристически лифт до връх Марагидик. Днес, 19 август, кметът Тихомир Кукленски посрещна министъра на туризма Мирослав Боршош, за да обсъди бъдещето на туризма в региона.

На срещата присъстваха още представители на общината, местни хотелиери и собственици на къщи за гости, а централна тема бе именно проектът за модерно съоръжение, което може да промени из основи достъпността до Балкана. Още с пристигането си министърът остана впечатлен от природата на района. Гледайки кадри от Априлци през четирите сезона, той възкликна с усмивка: „Това изкуствен интелект ли е?! Много е красиво!“

Думите му зададоха тон на разговора, който бързо изведе на преден план основния проблем – трудният достъп до планината. „Колкото е по-ненаселена една планина, толкова по-опасна е“, отбеляза Боршош и подчерта, че целта е Балканът да бъде отворен за повече хора, а не затворен.

Министърът акцентира и върху екологичните ползи – просеките могат да играят ролята на противопожарна защита, а изкуственият сняг да подпомага напояването на почвата. Той сравни българската практика с европейската, като отбеляза: „Само 250 километра писти има в България!? Германия и Австрия имат 10 000 километра, а не съм чул да има екологичен проблем.“

В изказването си Боршош подчерта, че Априлци вече разполага със стабилна леглова база, но за да се превърне в истински туристически център, му е необходима инфраструктура. В този смисъл лифтът до Марагидик може да се окаже ключов – да превърне региона в достъпен, четирисезонен курорт, отворен за семейства, възрастни, любители на планинското колоездене и всички, които търсят близост до природата.

Не по-малко важно е и наличието на широка обществена подкрепа за проекта. „Виждам като напълно реално Априлци да развива четирисезонен туризъм“, каза министърът, добавяйки: „Поемаме ангажимент към региона, защото сте много упорити и си преследвате целите.“

Така проектът за лифт Марагидик се очерта не просто като инфраструктурна инициатива, а като кауза – да се отвори Балканът за всички поколения, да се задържат младите хора в региона и да се даде на възрастните надежда и достъп до планината, която обичат.

„Априлци вече гледа напред с нова увереност. Балканът е висок, но не трябва да бъде бариера. Лифтът е шанс върховете да станат достижими за всички“, заяви кметът Тихомир Кукенски.

Зареди още

Икономика

Приемат документи за фотоволтаици и енергийна ефективност за бизнеса

Published

on

Започна приема на документи за финансиране до 100 000 лв. за фотоволтаици и енергийна ефективност за бизнеса.

Микро, малки и средни предприятия могат да се възползват от възможността да получат безвъзмездна финансова помощ между 30 000 и 100 000 лв. по процедура BG16RFPR001-2.004 – част от Програма „Конкурентоспособност и иновации в предприятията“ (ПКИП) 2021–2027 г.

Процедурата цели да подпомогне над 1 200 български фирми при преминаването към по-устойчив и енергийно ефективен модел на работа. Общият бюджет възлиза на 126 млн. лв., като финансирането покрива до 65% от стойността на проекта.

Срокове за кандидатстване
Приемът на проектни предложения започна на 11 юли 2025 г., а крайният срок за подаване на документи е 13 октомври 2025 г. до 16:30 ч. Препоръчително е фирмите да не изчакват последния момент, тъй като при изчерпване на бюджета, процедурата може да бъде прекратена предсрочно.

Какво се финансира?

  • изграждане на фотоволтаични системи за собствено потребление;
  • батерии за съхранение на енергия;
  • енергийно ефективни машини и съоръжения;
  • подмяна на остаряло осветление с LED и интелигентни системи;
  • разходи по проектиране, монтаж и пускане в експлоатация.

Кой може да кандидатства?
Допустими са предприятия, които:

  • са регистрирани преди 31.12.2021 г.;
  • имат минимален оборот за 2023 г. – 100 000 лв. (микро), 300 000 лв. (малки), 1 000 000 лв. (средни);
  • извършват дейност в допустимите сектори по КИД-2008.

Габрово – сред приоритетните райони
Габрово попада в списъка с приоритетни области, определени по програмата. Това означава, че фирмите със седалище в региона, които реализират проекта си тук, получават максималните 5 допълнителни точки при оценка. Дори и фирми от други региони, които инвестират на територията на област Габрово, получават 4 точки – реално предимство в конкурентна процедура.

Интересът в региона е осезаем – все повече компании търсят решения за енергийна независимост, устойчивост и по-ниски разходи за електроенергия. Една добре проектирана фотоволтаична система с батерия се изплаща средно за 3–4 години, като работи ефективно над две десетилетия.

Интер Пауър – доверен партньор за вашия проект
Фирма Интер Пауър, е с дългогодишен опит в изграждането на фотоволтаични системи и внедряване на енергийно ефективни решения в индустриални и търговски обекти.

Екипът предлага цялостна подкрепа на предприятията в процеса на кандидатстване:  Проверка на допустимост по програмата;  Изготвяне на индивидуално предложение и точкова оценка;  Подготовка и оформяне на пълния набор документи за кандидатстване;  Проектиране, доставка и монтаж на фотоволтаична система;  Съдействие с техническата и проектна документация;

Интер Пауър предлага безплатна първоначална консултация, включваща оценка по критериите на програмата, за да се определи шансът Ви за одобрение.

Фирмата предлага и индивидуални решения за физически лица – съобразени с енергийните нужди на всяко домакинство, с гъвкави схеми на плащане и възможности за бъдещо финансиране по национални програми.

За повече информация относно програмата, кандидатстването и условията, свържете се с Интер Пауър на e-mail: r.peykova@inter-power.eu или на тел. 0877 801 815.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица