Свържи се с нас

Култура

Еньовден е!

Published

on

На Еньовден православната църква празнува рождението на св. Йоан Кръстител, наричан още Предтеча Господен заради това, че подготвил пътя за появяването на Спасителя, а по-късно сам го кръстил във водите на река Йордан.

Йоан се родил в дните на цар Ирод, в семейството на свещеника Захарий и жена му Елисавета, която била братовчедка на св. Ана, майката на Богородица.

Двамата праведници живеели според Бога, но си нямали рожба, макар вече да били в напреднала възраст. Въпреки това те се молели усилено на Бога да стори с тях чудо: да им даде син.

Така и станало. Ангел Господен се явил на Захарий и му възвестил Божията милост: “Твоята молитва бе чута: жена ти Елисавета ще ти роди син, и ще го наречеш с името Йоан… той ще бъде велик пред Господа… и мнозина синове Израилеви ще обърне към техния Господ Бог…”. Ангелът обещал и, че тоя негов син ще бъде велик светец и предтеча на Изкупителя на човечеството.

Скоро Елисавета заченала. Благочестивите съпрузи топло благодарили на Бога, че проявил към тях тази велика милост.

Вестта за всичко случило се обаче скоро се разчула. В определеното от пророците време се родил и Иисус Христос. Изпаднал в паника, жестокият и подозрителен юдейски цар Ирод, който се страхувал, че Иисус е потомък на цар Давид и може да му отнеме престола, издал заповед да бъдат избити всички младенци до двегодишна възраст във Витлеем и околностите му.

Йоан също бил застрашен с убийство, затова разтревожената майка се криела с него в някаква пустинна планинска пещера. Скоро престарелите родители починали. Закрилян от Бога, техният син израснал в пустинята и останал там до деня, когато се явил на Израиля.

снимка: АЕК “Етър”

снимка: АЕК “Етър”

Еньовден е и български народен празник

и често обредите и традициите в този ден се преплитат. В народния календар празникът съвпада с лятното слънцестоене – затова и много от поверията и обичаите са свързани с пътя на небесното светило и култа към него.

Според народа на Еньовден започва далечното начало на зимата; казва се: “Еньо си наметнал кожуха да върви за сняг”. Вярва се, че когато изгрява сутринта на празника, слънцето трепти и играе и който види това, ще бъде здрав през годината.

Точно по изгрев всеки трябва да се обърне с лице към слънчевия диск и през рамо да наблюдава сянката си. Отразява ли се тя цяла, човекът ще бъде здрав през годината, а очертае ли се наполовина – ще боледува.

Вярва се още, че преди да “тръгне към зима” слънцето се окъпва във водите и ги прави лековити. После се отърсва и росата, която пада, има особена сила. Затова всеки трябва да се умие преди изгрев слънце в течаща вода или да се отъркаля в росата за здраве.

За Еньовден е характерно още “грабенето” и “маменето” на плодородието от нивите и добитъка, макар че ритуалът се прави и на Гергьовден.

Казват, че жени (баятелки, магьосници) отиват на чужда нива

събличат се голи и извършват различни ритуали. Тогава стръковете на нивата им се покланят. Прав остава само един – царят на нивата. Магьосницата го откъсва и го носи на своята нива или на този, който е поръчал краденето. Вярва се, че с царя си тръгва и плодородието.

За предпазване от такова “открадване”, срещу празника стопанинът сам жъне своята нива в средата или в четирите ъгъла, за да я намери житомамницата вече “обрана”. Понякога в нощта срещу Еньовден стопаните отиват на нивите си, за да ги пазят от мамници.

Грижата за съхраняване на реколтата и страхът от природните сили са породили още един ритуал – забраната да се жъне на Еньовден. Вярва се, че “Свети Еньо” ще порази с гръм нивата на онзи, който не го е уважил на празника му, а е отишъл да работи.

Народът вярва още, че на Еньовден различните треви и билки имат най-голяма лечебна сила, особено по изгрев слънце.

Докато билките, които се берат на Гергьовден се използват за лекуване на добитъка, еньовденските билки се използват за лекуване на хората. С тях според народните вярвания се лекуват бездетни жени, прогонват се зли духове, правят се магии за любов и омраза.

Набраните за зимата билки трябва да са “77 и половина” – за всички болести и за “болестта без име”. От набраните билки, между които на първо място е еньовчето, жените правят еньовски китки и венци, вързани с червен конец.

В някои райони правят толкова китки, колкото са членовете на семейството, наричат ги по именно и ги оставят през нощта навън. Сутринта по китката гадаят за здравето на този, комуто е наречена.

Те се окачват на различни места из дома и през годината ги използват за лек – с тях кадят болните, запойват ги или ги окъпват с вода, в която са топили китките или венците.

С тревите и цветята, набрани на празника, увиват голям еньовски венец, през който се провират всички за здраве. Той също се запазва и се използва за лекуване.

Днес имен ден празнуват всички с имената: Еньо, Енчо, Йоана, Йоан, Яни, Яна, Янина, Янка, Янита, Янко, Янчо.

източник: Vesti.bg.

Следете ни и във Фейсбук на:
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730

Култура

НГПИ „Тревненска школа“ отбеляза 100 години от създаването си

Published

on

На 6 май се състоя отбелязване на 100-годишнината от създаването на НГПИ „Тревненска школа“.

Откриването на празника се състоя в двора на училището и започна с приветствие от директора Орфей Миндов.

Своите поздрави поднесоха и официалните гости, сред които заместник-министърът на културата Румен Димитров, Елена Таскова – представител на МОН, вр.и.д. областен управител на област Габрово Мария Пенева, кметът на Община Трявна Силвия Кръстева, бивши преподаватели и други официални гости на събитието.

„Гордост за всички нас е фактът, че делото на първооснователите е подето, разширено и развито от стойностни преподаватели и талантливи ученици. Националната гимназия за приложни изкуства „Тревненска школа“ прославя името на Трявна не само в България, но и по света“, каза в своето слово Силвия Кръстева.

„Особено радостна съм и от обстоятелството, че и днес училището е жива и развиваща се общност. Резултатите са видими за всеки, застанал пред дипломните работи и изложбите на ученици и учители. От сърце пожелавам на НГПИ „Тревненска школа“ да продължава знаменателния си път през годините и всичко, сътворено тук, да обагря с уникалния си дух културния живот на нашия град“, допълни още Кръстева.

Състоя се и награждаване на отличените в „Национален конкурс за детска рисунка на тема Гергьовден” на НГПИ “Тревненска школа”, след което гостите имаха възможността да разгледат изложбата с творби на децата.

След официалната част се състоя шествие на майсторите дърворезбари и гостите с иконата на „Св. Георги“ – от НГПИ “Тревненска школа” до музей „Даскаловата къща“ под звуците на гайди.

В „Даскаловата къща“ се е състоял облогът между майстора Димитър Ошанеца и калфата Иван Бочуковеца, създали двата красиви тавани-слънца. В знак на почит и признателност към тях и към първомайсторите, бяха поднесени венци.

Програмата продължи с откриване на изложба „100 години – Тревненска школа“- представителна изложба на училището с творби на учениците от трите специалности: „Дърворезба“, „Интериорен дизайн“ и „Иконопис“ в галерия „Гъбенски“ на НДФ „13 века България“.

Следобед в двора на училището бе организирана Творческа работилница – „Спектър” с ментори възпитаниците от XI клас от НГПИ “Тревненска школа”, а вечерта в двора на учебното заведение се състоя концерт на група „Cool den“.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Зареди още

Култура

„Първите седем години са най-важни за човека“

Published

on

Послание от организаторите на националния фестивал „Семе българско“.

Стигнахме, защото искахме да се научим да вървим и, пораствайки, следвахме пътя си.

Стигнахме, защото имахме доверието на съидейниците си, на екипа на Община Севлиево, в лицето на д-р Иванов, на партньорите и благодетелите, на демонстраторите, изложителите, на участниците и творците, изпълнителите, на посетителите, на всички добри хора, подкрепящи каузата на фестивала: „От кълна до върха – все българско!“.

Посяхме семената на една идея, в която вярвахме със сърцата, с кръвта и надеждите си, че ако всеки предаде нататък, ще бъдем и пребъдем в името на завета ни български.

Благодарим Ви, че стигнахме дотук. Вярваме, че пътят продължава и въпреки нашите различия, посоки, ценности и стремежи, семената български живеят в нас и ние сме тези, които ще ги предадем нататък.

Екипът на рекламна агенция „ЕЛМАЗОВИ“.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Зареди още

Култура

Изложба на Анатолий Станкулов в Галерия Видима

Published

on

На 11 май, вторник, от 18.00 часа в Галерия Видима ще се открие изложбата живопис на известния български художник и карикатурист Анатолий Станкулов.

Анатолий Станкулов е известен най-вече с работата си в областта на карикатурата и едва ли има човек в България, който да не се е усмихвал на неговите творби.

През последните 20 години, обаче е забележително и развитието на неговата живопис. Автор е на почти 30 самостоятелни изложби, повечето от които в чужбина – Ню Йорк, Вашингтон, Барселона, Париж, Бон, Пекин и др.

Член е на Съюза на българските художници, член на Съюза на българските журналисти, член на Европейската федерация на карикатуристите FECO, член на Българското дипломатическо дружество.

В настоящата изложба Анатолий Станкулов представя избрани творби от три цикъла, които се обединяват под общото заглавие на изложбата „Карнавални сънища“.

Любителите на изкуството ще могат да се запознаят творби от цикъла „Тенец“ по Йордан Радичков, творби от цикъл „Витражи“, в които автора вмъква своята интерпретация на идеята за преход от реалността към духовното и за пръв път ще бъдат показани най-новите му творби от цикъла 3D – един експеримент за извеждане на рисунката в няколко измерения.

От гледна точка на произхода на думата „карнавал“, може да се каже, че така наречената карнавалност присъства на практика във всяка една от творбите на автора.

Живописта на Анатолий Станкулов е лесно разпознаваема и неповторима. Нарисувани в маниера на илюстрацията, неговите картини са наситени с характерни за него човешки фигури и образи на животни, които са вплетени в тясно взаимодействие.

Обитателите на творбите му населяват един магичен свят, който е някъде на границата между нашата реалност и владенията на съня. Доказателство за това са и нереално ярките цветове на главните действащи фигури и избледняващия фон, някои от образите са изкривени и деформирани, контрастират красивото и гротескното.

В някои от творбите му хората са безмълвни и животните проговарят, а в някои от творбите усещаме невидимото присъствие на духовете. Сюжетите са вдъхновени от библейски сцени, фолклорни явления, обвързани с препратки към съвременната реалност, която авторът може би преживява в своите сънища.

Заедно с картините на Анатолий Станкулов ще бъде представен и нов цветен албум в голям формат, който буквално излиза от печат дни преди тази изложба и представя всички творби от трите цикъла.

Албумът е на издателство „Захарий Стоянов“, а уводните думи са на известния български критик и писател Иван Гранитски, който ще имаме честта лично да присъства и да открие изложбата на Анатолий Станкулов в галерия Видима.

„Очевидно за този художник и видимият, и невидимият свят се движат от философията на карнавала, на играта, на цялостното опоетизиране, на хармонията между Човека и Натурата.“ – пише в своите уводни думи Иван Гранитски. Всеки, който желае, ще може да си закупи албума на място след официалното откриване.

Анатолий Станкулов е роден през 1956 г. в гр. Русе. През 1982 г. завършва Архитектура в София. От 1983 до 1990 г. работи като художник в редица български вестници и списания. От 1990 до 1994 г. е издател и главен редактор на хумористично-сатиричното списание “ШУТ”. Бил е директор на рекламна агенция и арт директор на фондация. От 2011 г. е художник на вестник Дума. Илюстрирал е над 150 книги за различни български издателства. Има участия в над 600 изложби за живопис и карикатура у нас и в целия свят. Носител на множество награди от света на карикатурата.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица