

Икономика
Властта е длъжна да обяви състоянието на икономиката ни
Съществуващите рискове пред нея са огромни, а наличната политическа нестабилност може да хвърли страната в хаос, последиците от който ще бъдат непредвидими.
Икономиката ни продължава да се пързаля надолу. Министерството на финансите публикува данните за изпълнението на бюджета и консолидираната фискална програма до месец май 2013 г. От изпълнението на бюджета може пряко да се съди за състоянието на икономиката и за адекватността на разчетите направени при подготовката на Закона за държавният бюджет и на съставните му бюджети.
Изпълнение на някои от параметрите по консолидираната фискална програма към май 2013 г.
На база на данните от месечните отчети за касово изпълнение на бюджетите на първостепенните разпоредители с бюджетни кредити постъпилите приходи и помощи по консолидираната фискална програма (КФП) към края на месец май 2013 г. са в размер на 11 802.4 млн. лв., което представлява 38.6 % от годишните разчети. Изоставането на приходите е с 3% или с над 917 милиона лева.
Приходите от помощи са в размер на 863.3 млн. лв., 23.1 % от разчета за годината. Тук изоставането от планираното е с над 17%. Планираните приходи от фондовете на ЕС за 2013 г. са общо в размер на 3 652.0 млн.лв., а планираните разходи по програмите, съфинансирани от ЕС са в размер на 3 981.6 млн. лв. За петте месеца на 2013 г. изоставането от тези програмни цели, заложени в ЗДБРБ, вече е чувствително.
Разходите по консолидирания бюджет (вкл. вноската на Република България в бюджета на ЕС) към май 2013 г. са в размер на 11 756.8 млн. лв., което представлява 37.1 % от годишния разчет. Капиталовите разходи (вкл. нетния прираст на държавния резерв) възлизат на 991.0 млн. лв. (18.4 % от разчетите към ЗДБРБ за 2013 г.)
Какво показват данните?
Първо, още в първите пет месеца е реализирана дупка от близо 1 милиард лева в приходната част. Второ, разходната част на консолидираната фискална програма се изпълнява с близо 4.5% под разчетите залегнали в Закона за държавния бюджет на Република България. Това означава, че заложените в бюджета политики и свързаните с тях цели не се изпълняват, а фискалната стабилност и „дисциплина” се фетишизират и са единственото „постижение”, с което публичната финансова политика може да се похвали. Това развитие на нещата в сферата на публичните финанси е пряк продукт на икономическите процеси, които очевидно са негативни.
През юни 2013 г. общият показател на бизнес климата се понижава с 0.7 пункта спрямо равнището си от предходния месец:
От четирите компонента единствено в промишлеността стопанската конюнктура бележи известно подобрение. Съставният показател „бизнес климат в промишлеността” нараства с 2.0 пункта в сравнение с май.
През юни съставният показател „бизнес климат в строителството” намалява с 1.0 пункта спрямо предходния месец.
Съставният показател „бизнес климат в търговията на дребно” спада с 5.3 пункта.
През юни съставният показател „бизнес климат в сектора на услугите” се понижава с 1.2 пункта в сравнение с май. Нестабилната икономическа среда е в комбинация с нестабилната политическа картина. Продължаващите трета седмица протести, провокирани от лековатото излъчване на Делян Пеевски за Директор на ДАНС засилват усещането за неяснота и непредсказуемост в сферата на управлението и субектите му.
Това също дава отражение върху поведението на икономическите агенти и е предпоставка за задълбочаване на кризисните явления в икономиката.
Заедно с местните констатации за стагнацията в стопанството, продължаващите негативни процеси се потвърждават и от Евростат. Европейската статистическа служба ревизира данните за безработицата у нас през предходните три месеца. Безработицата през април от 12.3%, каквато беше първоначалната оценка, е завишена до 12.8%. Оценката за безработицата през март е повишена от 12.6% до 12.9%, а през февруари – от 12.5% до 12.8%.
Оценката на Евростат за безработицата за май е фиксирана на 12.7%. Данните на Евростат показват още, че в България заетостта в селата е значително по-ниска от тези в градовете.
На фона на растящата безработица и негативните настроения в бизнессредите НСИ съобщи за производствена дефлация както на месечна, така и на годишна основа. Индексът на цените на производител на вътрешния пазар през май 2013 г. е с 0.2% под равнището от предходния месец, а индексът на цените на производител на вътрешния пазар през май 2013 г. спада с 0.7% в сравнение със същия месец на 2012 година.
Производствената дефлация е неприятен симптом и не вещае добро за икономиката.
В контекста на тези данни не изненадва намерението на финансовото министерство да направи ревизия на бюджета на страната. Такъв ход е навременен и оправдан. След ревизията извършена от служебния кабинет на Конвергентната програма на България за периода 2013 – 2016 година и намалението на очакваният ръст на БВП почти два пъти(от 1.9% на 1%), актуализацията на бюджета оставен без съответните буфери става неизбежно. Друг съществен мотив в подкрепа на ревизия на бюджета на страната е новата структура на кабинета. Необходимо е преразпределение на функциите между МРРБ и Министерство на инвестиционното проектиране и бюджетирането им. Измененията в Закона за ДАНС и новата му структура също налагат законови изменения.
Друг съществен мотив за обявеното намерение за ревизия на бюджета се открива и в заложената рамка за размера на фискалния резерв. В края на май месец размерът му е 5.8 милиарда, но на 20 август предстои плащане по краткосрочния заем от 800 милиона лева, емитиран през февруари тази година, с цел плащанията към земеделските производители.
Това автоматично ще сведе резерва до критичните нива от 5 милиарда – съвсем близо до границата от 4.5 милиарда лева, заложен със ЗДБРБ 2013 година. И то само при положение, че за трите месеца до края на август изпълнението на бюджета ще бъде балансирано, без натрупване на дефицит. Предвид заложената в бюджета амбициозна програма за разходи по програмите, съфинансирани от ЕС в размер на 3.98 милиарда лева, усвоените до този момент само 991.0 млн. лв. (18.4 % от разчетите към ЗДБРБ за 2013 г.) показват че структурно изпълнението на бюджетът вече е дебалансирано и изпълнението му по предвидените компоненти и политики невъзможно.
От казаното до тук може да се направи заключение, че съществуващите рискове пред икономиката са огромни, а наличната политическа нестабилност може да хвърли страната в хаос, последиците от който ще бъдат непредвидими. Това изисква от всички политически субекти, социални партньори и обществото усилия в конструктивна посока и сериозен диалог относно мерките за изваждане на страната от икономическата криза и политическата конфронтация.

Михаил Михайлов е магистър по философия от СУ “Свети Климент Охридски”
Другият път, конфронтационният и на реванша, е път към икономическа, социална и обществена катастрофа. Път към ада. Днешната парламентарна и изпълнителна власт е длъжна да се обърне с лице към хората и да им каже цялата истина за състоянието на държавата и икономиката. Още повече заради това, че в основният претендент за връщане във властта – политическа партия ГЕРБ не се виждат онези идеи и желание за адекватно участие в поправянето пораженията върху икономическата и политическата среда, които да покажат, че там има разбиране за катастрофата, в която вкараха страната и за собствената им отговорност за нея.
*Материалът е публикуван във вестник “Земя”. Заглавието е на “Аргументи БГ”.
Следете ни и във Фейсбук на:
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730
Икономика
ИКЕА отвори магазин от ново поколение във Велико Търново

Днес, 28 ноември, със специално събитие, ИКЕА откри магазин от ново поколение в България в Мол Велико Търново. Той е продължение на стратегията на бранда да осигури на всички свои клиенти улеснен достъп до многообразието от решения за обзавеждане на дома. На церемонията присъстваха Никос Ифантидис, управител на ИКЕА България, Даниел Панов, кмет на Велико Търново и Продромос Мавропулос, инвеститор в Мол Велико Търново.
Компанията представи своя шести обект в страната, който е оптимизиран градски формат на удобна локация, където почитателите на марката могат да открият достъпно, функционално и висококачествено обзавеждане за дома. За 12 години на българския пазар ИКЕА развива своята палитра от предложения на база реалните нужди на своите клиенти, като налага нови модели на работа и иновативни начини за пазаруване.
Обектът заема 1800 кв.м площ, като предлага на потребителите селекция от над 1000 артикулa, които могат да бъдат закупени на място – аксесоари за готвене и сервиране, декорация, продукти за бебето и детето, за организиране на дома, текстил и други. Потребителите имат достъп и до пълната гама от мебели и аксесоари, налични на IKEA.bg, които могат да бъдат поръчани с различни опции за доставка до дома или безплатно до магазин ИКЕА Мол Велико Търново.
ИКЕА Мол Велико Търново разполага със зона за планиране на кухни и гардероби, в която експертите в обзавеждането на дома ще консултират клиентите за най-подходящите индивидуални решения. А в сектора с храни и напитки могат да бъдат открити популярни шведски продукти за приготвяне вкъщи – от сертифицирано кафе до шведски кюфтенца и сьомга.
“Вече 80 години нашата философия е да правим всеки ден по-добър за повече хора. Обектът ни във Велико Търново е естествено продължение на стратегията да бъдем по-достъпни и близки до нашите клиенти. Преминахме през различни етапи на подготовка – от детайлно проучване на региона, средата и нуждите на потребителите, до същинската реализация на проекта. С това решение от ИКЕА се стремим да удовлетворим нуждите за обзавеждане на потребителите не само от Велико Търново, но и целия регион”, споделя Георги Колев, мениджър “Нов бизнес” в ИКЕА България, част от FOURLIS Group.
Стъпването на ИКЕА в сърцето на България бе предшествано от иновативните за бранда мобилни хъбове, чрез които компанията предлага още по-лесен за клиентите начин да получат своите поръчки от онлайн магазина. Към момента, ИКЕА присъства с 2 магазина в София, 2 центъра за поръчки в Пловдив и Бургас, концептуален магазин във Варна и мобилни хъбове в Плевен, Благоевград, Хасково и Стара Загора.
За ИКЕА
ИКЕА предлага добре проектирано, функционално и достъпно, висококачествено обзавеждане на дома, произведено с грижа за хората и околната среда. Има няколко компании с различни собственици, работещи под марката ИКЕА, всички споделящи една и съща визия: да се създаде по-добро всекидневие за много хора. ИКЕА е основана в Швеция през 1943 година.
За Housemarket
ИКЕА влиза на българския пазар през 2011 г. чрез българското дружество на компанията Housemarket S.A, част от Fourlis Group, която по силата на франчайз договор държи правата за търговска дейност под марката ИКЕА на териториите на Гърция и Кипър. Housemarket S.A управлява 20 магазина на ИКЕА (в България, Гърция и Кипър) с различни размери и формати.
Относно франчайз системата на ИКЕА
Ритейл бизнесът на IKEA се управлява чрез франчайз система с франчайзополучатели, които имат право да предлагат и продават продуктовата гама на ИКЕА в рамките на определени географски територии. Inter IKEA Systems B.V. е собственик на концепцията ИКЕА и световен франчайзодател, който също така възлага на различни ИКЕА компании да разработват и предлагат продуктовата гама, както и да доставят комуникационни решения. Днес 12 различни групи компании имат право да притежават и управляват канали за продажба на ИКЕА съгласно франчайз споразумения с Inter IKEA Systems B.V.

Относно Inter IKEA Group
Inter IKEA Group включва Inter IKEA Systems B.V., IKEA of Sweden AB, IKEA Supply AG и IKEA Industry AB. Inter IKEA Holding B.V. е холдинговата компания на Inter IKEA Group.
Икономика
Европейските перспективи пред местния бизнес в региона на Габрово

Бюрото на Европейския парламент в България, ЕВРОПА ДИРЕКТНО Габрово при Габровската търговско-промишлена палата (ГТПП) и Община Габрово канят представители на бизнеса, институции и организации от Габровска област да се включат в среща с български евродепутати под наслов: „Европейските перспективи пред местния бизнес в региона на Габрово“.
Срещата ще се проведе на 1 декември от 14.00 часа в Ритуалната зала на Община Габрово. Ще участват Андрей Новаков (ЕНП) и Петър Витанов (С&Д). Модератор на срещата ще бъде Теодор Стойчев, ръководител на Бюрото на ЕП в България.
Целта е да бъдат запознати присъстващите с приоритетните теми, по които работи Европейският парламент, и евродепутатите да отговорят на въпросите на гражданите и бизнеса.
Темите, около които ще бъде съсредоточена дискусията, ще бъдат свързани най-вече с влизането на България в Еврозоната, Зелената сделка и иновациите.
Поради ограничените места в залата участието в срещата ще става след предварителна заявка. Заявки ще се приемат до изчерпване на местата в залата по реда на постъпването им на следния мейл: europedirect@chamber- gabrovo.com. Може да зададете въпросите си предварително до 28 ноември на същия мейл.
За допълнителни въпроси във връзка със събитието можете да се обръщате към:
Таня Чунтова, Връзки с обществеността на Бюрото на ЕП в България, тел. 359/878 853 547, e-mail: tanya.chuntova@ep.europa.eu.
Галина Михнева, ЕВРОПА ДИРЕКТНО Габрово/ГТПП, тел.: 066 8031 42, 0887 62 18 24, e-mail: europedirect@chamber-gabrovo.com.
Пенчо Койчев, Областен информационен център Габрово, тел.: 066/807-222, e-mail: oic@gabrovo.bg.
Икономика
„Арсенал“ АД търси висококвалифицирани инженери

„АРСЕНАЛ” АД
Търси да назначи
Висококвалифицирани инженери със следните специалности:
- ИНЖЕНЕР КОНСТРУКТОРИ
- ЕЛЕКТРО ИНЖЕНЕРИ
- ИНЖЕНЕРИ АВТОМАТИЗАЦИЯ НА ПРОИЗВОДСТВОТО
- ИНЖЕНЕРИ ЕЛЕКТРОНИКА
- ИНЖЕНЕРИ МЕХАТРОНИКА И АВТОМАТИЗАЦИЯ
- ИНЖЕНЕРИТЕХНОЛОЗИ
- ТЕХНОЛОГ ПРОГРАМИСТИ
- СОФТУЕРНИ ИНЖЕНЕРИ
- ИНЖЕНЕРИ МЕТРОЛОГИЯ И ИЗМЕРВАТЕЛНА ТЕХНИКА
- ИНЖЕНЕР-МЕХАНИЦИ
- ИНЖЕНЕР-ХИМИЦИ
- ИНЖЕНЕР-МЕТАЛУРЗИ
„Арсенал“ АД предлага:
- Индивидуален план за развитие – изградете своята кариера и израствайте професионално във всеки отдел на компанията;
- Индивидуален път на обучение, определен от Вашите нужди;
- Персонално възнаграждение на трудов договор;
- Еднократен бонус „Нов служител“ на стойност до 8000 лева;
- Месечен целеви стимул за новопостъпил служител в размер на 500 лева;
- Месечна бонусна система, свързана с индивидуалното представяне до 40% от определеното възнаграждение;
- Бонус за стаж в компанията;
- Празнични бонуси, всеки в размер на 200 лева;
- Ежемесечна сума за покриване на 100% разходи за наем на жилище;
- Ежемесечни ваучери за храна на стойност 200 лева;
- Субсидирано столово хранене;
- Безплатна почивка на море;
- Осигурен транспорт;
- Безплатен паркинг.
Желаещите да кандидатстват за позициите могат да изтеглят документи от сайта на „Арсенал“ АД: www.arsenal-bg.com/kadri , да ги получат от Офис 1 „Пропуски“ на Централния портал на дружеството в гр. Казанлък от 07.00 до 17.00 часа или от Офиса в гр. Стара Загора, намиращ се бул. „Цар Симеон Велики“ № 118.
Попълнените документи могат да бъдат подадени в гр. Казанлък, бул. „Розова долина“ № 100, Офис 4 – всеки работен ден, или в Офиса в Стара Загора – всеки работен ден от 9.00 до 18.00 часа, събота – от 10.00 до 14.00 часа .
Документите могат да се изпратят и на е-mail: karieri@arsenal-bg.com.
За повече информация: тел. 0885332535; от 08.00 до 16.00 часа, всеки делничен ден.

-
Икономикапреди 5 дни
ИКЕА отвори магазин от ново поколение във Велико Търново
-
Любопитнопреди 3 дни
Коледният дух завладява Габрово
-
Новинипреди 7 дни
Усложнена остава зимната обстановка в Габрово
-
Новинипреди 6 дни
Силен уикенд за състезателите на ШК „Орловец“ – 5 престижни места и 3 медала
-
Новинипреди 6 дни
Обилният снеговалеж над Габрово затруднява извозването на отпадъците
-
Новинипреди 7 дни
Министерство на енергетиката определи размера на финансовата помощ за абонатите на ТЕЦ-а
-
Икономикапреди 6 дни
Европейските перспективи пред местния бизнес в региона на Габрово
-
Новинипреди 5 дни
Габрово посрещна Първата национална среща на ерготерапевтите