Свържи се с нас

Икономика

Властта е длъжна да обяви състоянието на икономиката ни

Съществуващите рискове пред нея са огромни, а наличната политическа нестабилност може да хвърли страната в хаос, последиците от който ще бъдат непредвидими.

Published

on

zemedelieИкономиката ни продължава да се пързаля надолу. Министерството на финансите публикува данните за изпълнението на бюджета и консолидираната фискална програма до месец май 2013 г. От изпълнението на бюджета може пряко да се съди за състоянието на икономиката и за адекватността на разчетите направени при подготовката на Закона за държавният бюджет и на съставните му бюджети.

Изпълнение на някои от параметрите по консолидираната фискална програма към май 2013 г.

На база на данните от месечните отчети за касово изпълнение на бюджетите на първостепенните разпоредители с бюджетни кредити постъпилите приходи и помощи по консолидираната фискална програма (КФП) към края на месец май 2013 г. са в размер на 11 802.4 млн. лв., което представлява 38.6 % от годишните разчети. Изоставането на приходите е с 3% или с над 917 милиона лева.

Приходите от помощи са в размер на 863.3 млн. лв., 23.1 % от разчета за годината. Тук изоставането от планираното е с над 17%. Планираните приходи от фондовете на ЕС за 2013 г. са общо в размер на 3 652.0 млн.лв., а планираните разходи по програмите, съфинансирани от ЕС са в размер на 3 981.6 млн. лв. За петте месеца на 2013 г. изоставането от тези програмни цели, заложени в ЗДБРБ, вече е чувствително.

Разходите по консолидирания бюджет (вкл. вноската на Република България в бюджета на ЕС) към май 2013 г. са в размер на 11 756.8 млн. лв., което представлява 37.1 % от годишния разчет. Капиталовите разходи (вкл. нетния прираст на държавния резерв) възлизат на 991.0 млн. лв. (18.4 % от разчетите към ЗДБРБ за 2013 г.)

Какво показват данните?

Първо, още в първите пет месеца е реализирана дупка от близо 1 милиард лева в приходната част. Второ, разходната част на консолидираната фискална програма се изпълнява с близо 4.5% под разчетите залегнали в Закона за държавния бюджет на Република България. Това означава, че заложените в бюджета политики и свързаните с тях цели не се изпълняват, а фискалната стабилност и „дисциплина” се фетишизират и са единственото „постижение”, с което публичната финансова политика може да се похвали. Това развитие на нещата в сферата на публичните финанси е пряк продукт на икономическите процеси, които очевидно са негативни.

През юни 2013 г. общият показател на бизнес климата се понижава с 0.7 пункта спрямо равнището си от предходния месец:

biznes

От четирите компонента единствено в промишлеността стопанската конюнктура бележи известно подобрение. Съставният показател „бизнес климат в промишлеността” нараства с 2.0 пункта в сравнение с май.

През юни съставният показател „бизнес климат в строителството” намалява с 1.0 пункта спрямо предходния месец.

Съставният показател „бизнес климат в търговията на дребно” спада с 5.3 пункта.

През юни съставният показател „бизнес климат в сектора на услугите” се понижава с 1.2 пункта в сравнение с май. Нестабилната икономическа среда е в комбинация с нестабилната политическа картина. Продължаващите трета седмица протести, провокирани от лековатото излъчване на Делян Пеевски за Директор на ДАНС засилват усещането за неяснота и непредсказуемост в сферата на управлението и субектите му.

Това също дава отражение върху поведението на икономическите агенти и е предпоставка за задълбочаване на кризисните явления в икономиката.

Заедно с местните констатации за стагнацията в стопанството, продължаващите негативни процеси се потвърждават и от Евростат. Европейската статистическа служба ревизира данните за безработицата у нас през предходните три месеца. Безработицата през април от 12.3%, каквато беше първоначалната оценка, е завишена до 12.8%. Оценката за безработицата през март е повишена от 12.6% до 12.9%, а през февруари – от 12.5% до 12.8%.

Оценката на Евростат за безработицата за май е фиксирана на 12.7%. Данните на Евростат показват още, че в България заетостта в селата е значително по-ниска от тези в градовете.

На фона на растящата безработица и негативните настроения в бизнессредите НСИ съобщи за производствена дефлация както на месечна, така и на годишна основа. Индексът на цените на производител на вътрешния пазар през май 2013 г. е с 0.2% под равнището от предходния месец, а индексът на цените на производител на вътрешния пазар през май 2013 г. спада с 0.7% в сравнение със същия месец на 2012 година.

Производствената дефлация е неприятен симптом и не вещае добро за икономиката.

В контекста на тези данни не изненадва намерението на финансовото министерство да направи ревизия на бюджета на страната. Такъв ход е навременен и оправдан. След ревизията извършена от служебния кабинет на Конвергентната програма на България за периода 2013 – 2016 година и намалението на очакваният ръст на БВП почти два пъти(от 1.9% на 1%), актуализацията на бюджета оставен без съответните буфери става неизбежно. Друг съществен мотив в подкрепа на ревизия на бюджета на страната е новата структура на кабинета. Необходимо е преразпределение на функциите между МРРБ и Министерство на инвестиционното проектиране и бюджетирането им. Измененията в Закона за ДАНС и новата му структура също налагат законови изменения.

Друг съществен мотив за обявеното намерение за ревизия на бюджета се открива и в заложената рамка за размера на фискалния резерв. В края на май месец размерът му е 5.8 милиарда, но на 20 август предстои плащане по краткосрочния заем от 800 милиона лева, емитиран през февруари тази година, с цел плащанията към земеделските производители.

Това автоматично ще сведе резерва до критичните нива от 5 милиарда – съвсем близо до границата от 4.5 милиарда лева, заложен със ЗДБРБ 2013 година. И то само при положение, че за трите месеца до края на август изпълнението на бюджета ще бъде балансирано, без натрупване на дефицит. Предвид заложената в бюджета амбициозна програма за разходи по програмите, съфинансирани от ЕС в размер на 3.98 милиарда лева, усвоените до този момент само 991.0 млн. лв. (18.4 % от разчетите към ЗДБРБ за 2013 г.) показват че структурно изпълнението на бюджетът вече е дебалансирано и изпълнението му по предвидените компоненти и политики невъзможно.

От казаното до тук може да се направи заключение, че съществуващите рискове пред икономиката са огромни, а наличната политическа нестабилност може да хвърли страната в хаос, последиците от който ще бъдат непредвидими. Това изисква от всички политически субекти, социални партньори и обществото усилия в конструктивна посока и сериозен диалог относно мерките за изваждане на страната от икономическата криза и политическата конфронтация.

Михаил Михайлов е магистър по философия от СУ “Свети Климент Охридски”

Михаил Михайлов е магистър по философия от СУ “Свети Климент Охридски”

Другият път, конфронтационният и на реванша, е път към икономическа, социална и обществена катастрофа. Път към ада. Днешната парламентарна и изпълнителна власт е длъжна да се обърне с лице към хората и да им каже цялата истина за състоянието на държавата и икономиката. Още повече заради това, че в основният претендент за връщане във властта – политическа партия ГЕРБ не се виждат онези идеи и желание за адекватно участие в поправянето пораженията върху икономическата и политическата среда, които да покажат, че там има разбиране за катастрофата, в която вкараха страната и за собствената им отговорност за нея.

*Материалът е публикуван във вестник “Земя”. Заглавието е на “Аргументи БГ”.

Следете ни и във Фейсбук на:
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730

Икономика

НАП публикува подкаст епизоди за приемането на еврото

Published

on

С поредица от подкаст епизоди Националната агенция за приходите (НАП) разяснява подробности около приемането на еврото като официална валута в България. Целта е чрез достъпно поднесено видео съдържание гражданите и бизнесът да се запознаят с изискванията, свързани с използването на единната европейска валута, декларирането и плащането на данъците и осигурителните вноски, посочват от НАП.

В единия от подкаст епизодите експерти на приходната агенция предоставят важна и полезна за бизнеса информация относно отчитането на продажби и сторно операции, както и фактури и известия към фактури, приключване на касови апарати на 31.12.2025 г. и работа в евро. Той е достъпен в YouTube канала на НАП: https://www.youtube.com/watch?v=BpsR7q8neKs&t=102s, както и в каналите на Агенцията в Инстаграм: https://www.instagram.com/p/DRxXvl9gHYj/ и TikTok: https://www.tiktok.com/@nationalrevenueagency/video/7578878570706095382?lang=en.

Друга тема, която е засегната в подкаст епизод, е свързана с данъчните и осигурителните декларации след 01.01.2026 г. След тази дата в НАП ще се подават, както декларации за данъчни и осигурителни периоди отпреди въвеждането на еврото в България, така и декларации за текущи периоди – т.е. за периоди през 2026 г.

Подкастът е достъпен на адрес: https://www.youtube.com/watch?v=lQFi5VhPIVY, както и в Инстаграм и TikTok. В третия от публикуваните подкаст епизоди се дават подробности и за двойното обращение на лева и евро, съгласно Закона за въвеждане на еврото в Република България, както и за контролните дейности на Националната агенция за приходите.

Подкастът може да бъде видян на: https://www.youtube.com/watch?v=rDIBIBfDhsc&t=5s, както и в Инстаграм и TikTok. През следващите седмици предстои публикуването на епизоди с информация и за това в каква валута ще се плащат актовете по контролни производства след въвеждане на еврото и как ще става счетоводното отчитане след 1 януари 2026 г.

Подкаст епизод ще бъде посветен и на темата за електронен трудов запис, в каква валута ще се вписват заплатите ни, трябва ли работодателите да подават допълнителна информация в НАП след 1 януари 2026 г.; Декларирането на доходи от платформи за краткосрочно отдаване под наем в условията на новата валута, както и подаване на декларации за стар период, плащане на данъци след 01.01.2026 г., регистрация по ЗДДС също намира място във видео съдържанието.

Плащането на просрочени задължения след 01.01.2026 г. и възстановяване на недължимо платени или събрани суми за публични вземания, е друга от темите в YouTube канала на Агенцията. Повече информация може да намерите в сайта на НАП, каналите на приходната агенция в YouTube и Rakuten Viber,  страниците във Facebook, Twitter (Х) и LinkedIn.

Зареди още

Икономика

До края на декември заявяваме данъчните облекчения за деца

Published

on

Родителите, които искат да ползват данъчните облекчения за деца или за деца с увреждания през работодателя си, е необходимо да заявят желанието си пред него, като подадат съответната декларация до 31 декември 2025 г. В този случай работодателят може да възстанови данъка в срок до края на януари 2026 г.

Няма промени в размерите на данъчните облекчения за придобитите доходи през 2025 г. и те се запазват същите като през предходната година. Сумите, които може да бъдат възстановени, са в зависимост от броя на децата. За едно ненавършило пълнолетие дете облекчението от годишната данъчна основа е 6 000 лв., а сумата за получаване е до 600 лв., за две – 12 000 лв. и сума за получаване до 1200 лв., за три и повече – 18 000 лв. със сума за получаване до 1800 лева. За отглеждане на едно дете с увреждания облекчението от годишната данъчна основа е в размер на 12 000 лв., като сумата за получаване е до 1 200 лева. Това са средствата, които могат да бъдат получени, когато лицата не са ползвали облекченията при авансовото облагане на доходите.

Едно от най-важните изисквания за прилагане на облекченията е родителите да нямат публични задължения, подлежащи на принудително изпълнение. От НАП съветват гражданите да проверят онлайн с персонален идентификационен код данъчната си сметка за задължения преди да ползват данъчно облекчение, за да избегнат неудобства.

Освен през работодател, другият начин за ползване на данъчните облекчения е с подаване на годишна данъчна декларация в НАП в срок от 10 януари до 30 април 2026 г. или от 1 март до 30 юни за лицата, извършващи дейност като търговец, включително едноличните търговци и земеделските стопани, избрали да се облагат като такива.

За да ползва данъчните облекчения, физическото лице (включително едноличен търговец) трябва през 2025 г. да е получавало доходи, облагаеми с годишни данъци (данък върху общата годишна данъчна основа или данък върху годишната данъчна основа за доходите от стопанска дейност като едноличен търговец). Хората без доходи, или само с необлагаеми, като обезщетение за майчинство например, както и само с доходи, облагаеми с окончателен и/или патентен данък, не могат да се възползват от облекченията, но това може да направи другият родител, ако отговаря на изискванията.

Условията за ползване на данъчните облекчения за деца и деца с увреждания са подробно описани в сайта на НАП . Информация за данъчните облекчения има и във Фейсбук страницата на НАП, а телефонна консултация по тези въпроси може да се направи с Информационния център на телефони: 0700 18 700 или 02 9859 6801, както и на имейл: infocenter@nra.bg .

Зареди още

Икономика

Габрово отстъпва две позиции по средна заплата, вече е на 17-то място

Published

on

Област Габрово вече заема 17-то място в националната класация по средна брутна месечна работна заплата, като отстъпва с две позиции спрямо предходното тримесечие, когато беше на 15-о място.

Според официалните данни на Териториално статистическо бюро – Север, отдел „Статистически изследвания – Габрово“, средната брутна месечна работна заплата в региона през третото тримесечие на 2025 г. е 1 964 лв. За месеците юли, август и септември сумите са съответно 1 972 лв., 1 920 лв. и 2 001 лв.

В сравнение с второто тримесечие на 2025 г. се отчита намаление от 2.2%, като най-значителен спад е регистриран в дейностите „Култура, спорт и развлечения“, „Хотелиерство и ресторантьорство“ и „Държавно управление“.

Сравнено със същия период на 2024 г., заплащането в областта все пак бележи ръст от 7.4%, като в обществения сектор увеличението достига 12.4%, а в частния – 5.7%. Повишение се наблюдава в секторите „Строителство“, „Образование“ и „Транспорт, складиране и пощи“.

Най-високите средни заплати през третото тримесечие на 2025 г. са отчетени в: „Държавно управление“ – 2 607 лв, „Образование“ – 2 597 лв, „Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения“ – 2 242 лв.

Най-нископлатени остават служителите в: „Операции с недвижими имоти“ – 1 077 лв, „Административни и спомагателни дейности“ – 1 204 лв, „Хотелиерство и ресторантьорство“ – 1 352 лв.

В национален мащаб, по показателя средна брутна месечна работна заплата, Габрово се нарежда след областите София (столица), София (област), Варна, Враца, Стара Загора, Пловдив, Русе, Плевен, Шумен, Търговище, Перник, Велико Търново, Бургас, Разград, Ловеч и Пазарджик.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица