Свържи се с нас

Икономика

Властта е длъжна да обяви състоянието на икономиката ни

Съществуващите рискове пред нея са огромни, а наличната политическа нестабилност може да хвърли страната в хаос, последиците от който ще бъдат непредвидими.

Published

on

zemedelieИкономиката ни продължава да се пързаля надолу. Министерството на финансите публикува данните за изпълнението на бюджета и консолидираната фискална програма до месец май 2013 г. От изпълнението на бюджета може пряко да се съди за състоянието на икономиката и за адекватността на разчетите направени при подготовката на Закона за държавният бюджет и на съставните му бюджети.

Изпълнение на някои от параметрите по консолидираната фискална програма към май 2013 г.

На база на данните от месечните отчети за касово изпълнение на бюджетите на първостепенните разпоредители с бюджетни кредити постъпилите приходи и помощи по консолидираната фискална програма (КФП) към края на месец май 2013 г. са в размер на 11 802.4 млн. лв., което представлява 38.6 % от годишните разчети. Изоставането на приходите е с 3% или с над 917 милиона лева.

Приходите от помощи са в размер на 863.3 млн. лв., 23.1 % от разчета за годината. Тук изоставането от планираното е с над 17%. Планираните приходи от фондовете на ЕС за 2013 г. са общо в размер на 3 652.0 млн.лв., а планираните разходи по програмите, съфинансирани от ЕС са в размер на 3 981.6 млн. лв. За петте месеца на 2013 г. изоставането от тези програмни цели, заложени в ЗДБРБ, вече е чувствително.

Разходите по консолидирания бюджет (вкл. вноската на Република България в бюджета на ЕС) към май 2013 г. са в размер на 11 756.8 млн. лв., което представлява 37.1 % от годишния разчет. Капиталовите разходи (вкл. нетния прираст на държавния резерв) възлизат на 991.0 млн. лв. (18.4 % от разчетите към ЗДБРБ за 2013 г.)

Какво показват данните?

Първо, още в първите пет месеца е реализирана дупка от близо 1 милиард лева в приходната част. Второ, разходната част на консолидираната фискална програма се изпълнява с близо 4.5% под разчетите залегнали в Закона за държавния бюджет на Република България. Това означава, че заложените в бюджета политики и свързаните с тях цели не се изпълняват, а фискалната стабилност и „дисциплина” се фетишизират и са единственото „постижение”, с което публичната финансова политика може да се похвали. Това развитие на нещата в сферата на публичните финанси е пряк продукт на икономическите процеси, които очевидно са негативни.

През юни 2013 г. общият показател на бизнес климата се понижава с 0.7 пункта спрямо равнището си от предходния месец:

biznes

От четирите компонента единствено в промишлеността стопанската конюнктура бележи известно подобрение. Съставният показател „бизнес климат в промишлеността” нараства с 2.0 пункта в сравнение с май.

През юни съставният показател „бизнес климат в строителството” намалява с 1.0 пункта спрямо предходния месец.

Съставният показател „бизнес климат в търговията на дребно” спада с 5.3 пункта.

През юни съставният показател „бизнес климат в сектора на услугите” се понижава с 1.2 пункта в сравнение с май. Нестабилната икономическа среда е в комбинация с нестабилната политическа картина. Продължаващите трета седмица протести, провокирани от лековатото излъчване на Делян Пеевски за Директор на ДАНС засилват усещането за неяснота и непредсказуемост в сферата на управлението и субектите му.

Това също дава отражение върху поведението на икономическите агенти и е предпоставка за задълбочаване на кризисните явления в икономиката.

Заедно с местните констатации за стагнацията в стопанството, продължаващите негативни процеси се потвърждават и от Евростат. Европейската статистическа служба ревизира данните за безработицата у нас през предходните три месеца. Безработицата през април от 12.3%, каквато беше първоначалната оценка, е завишена до 12.8%. Оценката за безработицата през март е повишена от 12.6% до 12.9%, а през февруари – от 12.5% до 12.8%.

Оценката на Евростат за безработицата за май е фиксирана на 12.7%. Данните на Евростат показват още, че в България заетостта в селата е значително по-ниска от тези в градовете.

На фона на растящата безработица и негативните настроения в бизнессредите НСИ съобщи за производствена дефлация както на месечна, така и на годишна основа. Индексът на цените на производител на вътрешния пазар през май 2013 г. е с 0.2% под равнището от предходния месец, а индексът на цените на производител на вътрешния пазар през май 2013 г. спада с 0.7% в сравнение със същия месец на 2012 година.

Производствената дефлация е неприятен симптом и не вещае добро за икономиката.

В контекста на тези данни не изненадва намерението на финансовото министерство да направи ревизия на бюджета на страната. Такъв ход е навременен и оправдан. След ревизията извършена от служебния кабинет на Конвергентната програма на България за периода 2013 – 2016 година и намалението на очакваният ръст на БВП почти два пъти(от 1.9% на 1%), актуализацията на бюджета оставен без съответните буфери става неизбежно. Друг съществен мотив в подкрепа на ревизия на бюджета на страната е новата структура на кабинета. Необходимо е преразпределение на функциите между МРРБ и Министерство на инвестиционното проектиране и бюджетирането им. Измененията в Закона за ДАНС и новата му структура също налагат законови изменения.

Друг съществен мотив за обявеното намерение за ревизия на бюджета се открива и в заложената рамка за размера на фискалния резерв. В края на май месец размерът му е 5.8 милиарда, но на 20 август предстои плащане по краткосрочния заем от 800 милиона лева, емитиран през февруари тази година, с цел плащанията към земеделските производители.

Това автоматично ще сведе резерва до критичните нива от 5 милиарда – съвсем близо до границата от 4.5 милиарда лева, заложен със ЗДБРБ 2013 година. И то само при положение, че за трите месеца до края на август изпълнението на бюджета ще бъде балансирано, без натрупване на дефицит. Предвид заложената в бюджета амбициозна програма за разходи по програмите, съфинансирани от ЕС в размер на 3.98 милиарда лева, усвоените до този момент само 991.0 млн. лв. (18.4 % от разчетите към ЗДБРБ за 2013 г.) показват че структурно изпълнението на бюджетът вече е дебалансирано и изпълнението му по предвидените компоненти и политики невъзможно.

От казаното до тук може да се направи заключение, че съществуващите рискове пред икономиката са огромни, а наличната политическа нестабилност може да хвърли страната в хаос, последиците от който ще бъдат непредвидими. Това изисква от всички политически субекти, социални партньори и обществото усилия в конструктивна посока и сериозен диалог относно мерките за изваждане на страната от икономическата криза и политическата конфронтация.

Михаил Михайлов е магистър по философия от СУ “Свети Климент Охридски”

Михаил Михайлов е магистър по философия от СУ “Свети Климент Охридски”

Другият път, конфронтационният и на реванша, е път към икономическа, социална и обществена катастрофа. Път към ада. Днешната парламентарна и изпълнителна власт е длъжна да се обърне с лице към хората и да им каже цялата истина за състоянието на държавата и икономиката. Още повече заради това, че в основният претендент за връщане във властта – политическа партия ГЕРБ не се виждат онези идеи и желание за адекватно участие в поправянето пораженията върху икономическата и политическата среда, които да покажат, че там има разбиране за катастрофата, в която вкараха страната и за собствената им отговорност за нея.

*Материалът е публикуван във вестник “Земя”. Заглавието е на “Аргументи БГ”.

Следете ни и във Фейсбук на:
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730

Икономика

Семинар „Социално предприемачество в действие“

Published

on

Семинарът „Социално предприемачество в действие“, реализиран в рамките на проект „Социален обмен: опит, вдъхновение и приобщаване”, финансиран от Фонд „Социална закрила“, обедини над 20 участници – представители на социални предприятия, местни партньорски организации, екипа на проекта и лица от целевите групи.

Събитието имаше работен характер и беше проведено като равностоен диалог между всички присъстващи, а не като формална презентация пред публика. Основният фокус на семинара беше поставен върху практическото прилагане на социалното предприемачество.

Бяха представени реални модели на работа с уязвими групи, включително хора с намалена трудоспособност, продължително безработни лица, младежи без предишен трудов опит и лица в риск от социално изключване. Участниците обсъдиха как тези модели функционират в реална производствена и услуговa среда и как могат да бъдат адаптирани и приложени на местно ниво.

В рамките на дискусиите беше поставен акцент върху въвеждането на нови участници в трудов процес по адаптиран, защитен и проследим начин. Беше подчертано, че успешният подход включва ясно формулирани задачи, определен наставник и поетапно натоварване, съобразено със здравословното състояние и възможностите на човека.

Участниците единодушно отчетоха, че присъствието на конкретен наставник, който работи директно с новия човек на място, е ключово за задържане в заетост, а не само за първоначалното включване. Моделът беше оценен като критичен за ограничаване на отпадането през първите седмици. Обсъдена беше и икономическата устойчивост на социалните предприятия.

Представени бяха действащи практики като производство в малки серии с висока добавена стойност, комбинирани продажбени канали (индивидуални клиенти и корпоративни/институционални поръчки), както и предоставяне на услуги с обществена значимост, които отговарят на локални нужди и за които общинските структури често нямат капацитет.

В рамките на семинара бе изрично подчертано, че социалното предприятие не е благотворителен механизъм, а икономически субект с ясно формулирана социална функция. Съществен резултат от семинара беше изработването на конкретни минипланове за действие на местно ниво. В процеса на съвместна работа участниците определиха мерки, които могат да бъдат изпълнени в краткосрочен хоризонт и с ограничен ресурс.

Сред заложените направления са: краткосрочни практически стажове за хора от уязвими групи, с ясно определени задачи, фиксирана времева рамка и реална работна среда; вътрешна наставническа схема „един към един“, при която опитен служител поема отговорност за въвеждането, адаптацията и задържането на нов участник; съвместни инициативи между социални предприятия и местни структури за предоставяне на малки обществени услуги, изпълнявани от лица в уязвима позиция при контролируемо натоварване.

В рамките на срещата беше заявено намерение за продължаване на сътрудничеството между участващите организации. Представителите на социалните предприятия и организацията домакин поеха ангажимент за координация и взаимна подкрепа при последващо включване на уязвими лица в икономическа дейност. Беше договорен механизъм за контакт и за обмен на експертиза между страните.

В края на събитието всички участници получиха сертификати за участие. Сертификатите бяха връчени като признание за реалния принос на всяко лице към съдържанието и резултатите от семинара, включително за споделен опит от практиката и формулирани предложения за следващи стъпки.

Общата оценка на срещата е, че социалното предприемачество беше разгледано не като абстрактен модел или кампаниен слоган, а като практически инструмент за социално и икономическо включване. Постигнат бе консенсус, че устойчивите модели са тези, които са едновременно адаптирани към човека, финансово жизнеспособни и с ясно дефинирана отговорност за тяхното прилагане.

Основната добавена стойност на семинара е, че участниците излязоха не само с анализ на съществуващи проблеми, а с конкретни действия, които могат да започнат в рамките на подписаното партньорско споразумение за работа в мрежа.

Този документ е създаден съгласно Договор No РД04-106 / 14.07.2025г. по Проект „Социален обмен: опит, вдъхновение и приобщаване”, финансиран от Фонд «Социална закрила». Цялата отговорност за съдържанието на документа се носи от „ТКД ЗДРАВЕЦ – ГАБРОВО“ и при никакви обстоятелства не може да се приема, че този документ отразява официалното становище на Европейския съюз и Договарящия орган.

Зареди още

Икономика

Нов офис на Изи Пей в квартал „Трендафила“ в Габрово

Published

on

Нов офис на Изи Пей отвори врати в Габрово. Той се намира в квартал „Трендафила“, на ул. „Тота Венкова“ 12.

Работно време:
*Понеделник – Петък – от 09.00 до 19.00 часа
*Събота – от 09.30 до 13.30 часа.

Зареди още

Икономика

До 31 октомври се подават декларациите за дължими данъци

Published

on

Предприятията и самоосигуряващите се, които са изплатили доходи на физически лица по извънтрудови правоотношения наем и/или от други източници, и са задължени по закон да удържат авансов данък върху тях, подават електронно декларация по чл. 55, ал. 1 от ЗДДФЛ и по чл. 201, ал. 1 от ЗКПО до 31 октомври за дължими данъци за третото тримесечие на 2025 г. Физическите лица също декларират дължими данъци, ако предприятието или самоосигуряващото се лице – платец на дохода, не е задължено да удържа и съответно да внася данък.

Декларация по чл. 55, ал. 1 от ЗДДФЛ и по чл. 201, ал. 1 от ЗКПО се подава и за окончателните данъци, удържани върху доходите на чуждестранни физически и юридически лица (например върху възнаграждения за технически услуги, доходи от лихви, авторски и лицензионни възнаграждения и други). По този ред се декларират и окончателните данъци върху доходите от дивиденти и ликвидационни дялове, разпределени на местни и чуждестранни физически лица, на чуждестранни юридически лица, когато данъкът е дължим, и на местни юридически лица, които не са търговци, включително общини.

Със същия формуляр предприятията, регистрирани по Закона за данък върху добавената стойност, обявяват в НАП и данни от текущата си счетоводна отчетност към края на трето тримесечие на 2025 г. Необходимо е те да обявят наличните парични средства в касите, размера на вземанията (включително от предоставени заеми) от собственици – физически лица, работници, служители, лица, наети по договор за управление и контрол и други, когато общият им размер към края на тримесечието надхвърля 50 000 лв.

Информация за попълване декларациите и внасяне на суми към бюджета, може да се получи в сайта на приходната агенция или на телефона на НАП – 0700 18 700 /на цена, според тарифата на съответния оператор/.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица