Свържи се с нас

Новини

В България се управлява недемократично и силово

Published

on

България влезе в ЕС рано и неподготвена. И вместо да се стреми да навакса, тя изпада в летаргия и захлас по „силната ръка”. Това се казва в обширен анализ на швейцарското издание „Нойе Цюрхер Цайтунг”, цитирано от АргументиБГ. Според вестника „това се дължи на липсата на демократични традиции”.

© Copyright 2012 — Gabrovo News. All Rights Reserved

© Copyright 2012 — Gabrovo News. All Rights Reserved

Борбата за власт в Румъния събуди опасения, че авторитаризмът може да се завърне в страните от Югоизточна Европа. В този регион принципите на правовата държава все по-често се използват като инструмент за налагане на властта, пише „Нойе Цюрхер Цайтунг” и добавя: „Приемането на България и Румъния в ЕС през 2007 г. беше многократно критикувано като прибързан ход. Двете страни не бяха подготвени нито икономически, нито политически за присъединяване към европейската общност. Те отбелязаха частичен напредък в някои сфери само под силния натиск от страна на Брюксел, докато в други сфери беше констатирано влошаване”.

Политическата криза в Румъния е показателна за крехките корени на демократичните принципи. Цялата сага около референдума за отстраняване на президента Бъсеску от власт демонстрира радикално погазване на демократичните правила в името на утвърждаването на собствената власт, твърди политическият наблюдател на „Нойе Цюрхер Цайтунг”. Подобни тенденции авторът вижда и в Унгария от 2010 г. насам, когато дясноконсервативното правителство на Виктор Орбан започна да прекроява държавата по собствен идеологически модел.

„Липсата на уважение към ценностите на демокрацията се корени в наличието на определен тип политическа култура, която издига в култ безскрупулното прокарване на лични интереси, а счита за проява на слабост усилията за постигане на политически компромис. Това поведение има различни исторически причини, които важат и за другите страни в региона”, отбелязва автора на статията и обяснява: „Социализмът насърчаваше патерналистичното отношение към държавата, което гарантираше на населението известна икономическа стабилност. Нито една от посткомунистическите държави нямаше демократични традиции. Във времето преди комунистическото господство в тези страни са били на власт авторитарни или псевдодемократични режими. Проведените след 1989 г. реформи се концентрираха изключително върху икономическия сектор, а насърчаването на демократичните принципи си остана повърхностно”, констатира още авторът.

Развитието на България по пътя към правова и демократична държава също буди загриженост, се казва по-нататък в публикацията. Като доказателство за наличието на алармиращи тенденции са цитирани резултатите от анкета на агенция Медиана. Според тях почти една трета от населението отхвърля демокрацията, а авторитарните тенденции се радват на голямо одобрение.

От гледна точка на задълбочаващите се проблеми голяма част от населението възприема „силната ръка” като по-малкото зло, констатира влиятелният швейцарски ежедневник и търси причините за това: „След падането на комунизма България преживя бурни времена. Държавните структури бяха отслабени, отчасти съзнателно, защото антикомунистическите сили искаха да прочистят държавния апарат и тайните служби от функционерите на стария режим. Изхвърлените от тайните служби сътрудници използваха хаоса и създадоха различни криминални групировки. През 1990-те години широки слоеве от населението страдаха от организираната престъпност. Много хора и фирми бяха подложени на рекет от криминални групировки, представящи се за застрахователни дружества”.

Докато в България слабата държава е безпомощна срещу насилието и поръчковите мафиотски убийства, в Румъния възникна симбиоза между политика и икономика, отбелязва автора на публикацията Даниел Уршпрунг. Голяма част от сивата икономика в страната функционира благодарение на активното участие на държавния властови апарат. Свързаните с определени политически сили бизнесмени получават необезпечени кредити от държавните банки, укази на управляващите осигуряват на определени фирми монополно положение, за да успеят те, подобно на „кърлежи”, да изстискат от държавата неправомерни печалби.

Същевременно крехката румънска демокрация получава силна подкрепа отвън. След горчивия унгарски опит Западът реагира бързо на кризата и даде ясно да се разбере, че няма да толерира накърняването на демократичните и правни ценности. Това важи между другото и за България. Интервенцията на Запада показа на правителствата в региона докъде се простират границите на техните действия. В дългосрочна перспектива обаче това не е решение на проблема. „Най-голямото предизвикателство пред критичната общественост в споменатите страни си остава необходимостта да се осъзнае, че демокрацията и правовата държава са основни ценности, които трябва да се пазят и защитават”, се казва в статията на „Нойе Цюрхер Цайтунг”.

Можете да ни намерите и във Фейсбук на :
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730

Новини

Отбелязваме Стефановден!

Published

on

Стефановден е денят на Свети Стефан. Чества се на третия ден след Рождество — 27 декември.

Култът към този светец е голям, почитта към него — също. От времето на Апостол Павел насам всички наричат Св. Стефан пръв мъченик (първомъченик), защото е една от първите жертви на християнската вяра.

Обредна трапеза: свинско с кисело зеле, баница с черва или месо. Приготвят се месни ястия и на трапезата се събира цялото семейство. Младите семейства ходят на гости на кумовете си или на по-възрастни роднини

На този ден празнуват всички с имената: Стефан и Стефка и производните им:

Стефи, Стефко, Стефчо, Степан, Стефа, Стефана, Стефанка, Стефания, Фанко, Фано, Фана, Фаница, Фанула, Фанча, Фани, Теки, Теко, Течо, Венко, Венче, Венета, Венка, Венчо, Венцислав, Венцислава, Кита, Китана (поради това, че в превод от гръцки Стефан означава венец, на този ден могат да празнуват и тези имена или на Цветница), Стамен, Стан, Станко,Стайко,Стамена, Стана, Стаматчо, Стаме, Стаменко, Стаменчо, Стамер, Стамин, Стамир, Стамко, Стамно, Стамо, Стамул, Стамчо, Стамян, Станул, Стаминка, Стамира, Стамка, Стамуда, Стамуша, Станачко, Станаш, Станчо, Станимира, Станислава, Стане, Цако, Цанко, Цано, Цанчо, Цанка, Стою, Стояна, Стоичко, Шон, Шона.

Зареди още

Новини

Днес е вторият ден от Коледа – Денят на бащата

Published

on

Вторият ден на Коледа – 26 декември, е Събор на Пресвета Богородица. В деня след Рождество Христово вярващите се събират, за да величаят с хвалебни и благодарствени песни Божия промисъл и да отдадат почит на Богородица, родила Спасителя.

В този ден се чества паметта на Св. Йосиф Обручник, на цар Давид като славен родоначалник на Исуса Христа и на Яков, брат Божий, пръв християнски епископ на гр. Ерусалим.

По решение на Второто национално общо събрание на съюза “Ние жените за достойнство и равенство” (28 март 1997) църковният празник на Свети Йосиф Обручник, земния баща на Исус, се отбелязва като празник на бащата. За първи път е честван през 1997 г.

Към Коледните празници се числи и Стефановден – на 27 декември. Празникът е посветен на първомъченика на християнската църква архидякон Стефан.

Със Стефановден завършват Коледните празници.

Зареди още

Новини

Честито Рождество Христово!

Published

on

Рождество Христово или още Коледа е един от най-големите църковни празници. На него християните честват рождението на Исус Христос. Според Евангелието от Лука това става в град Витлеем в провинция Юдея.

Православните християни честват Рождество Христово наравно тържествено с Великден. При католиците и протестантите Коледа е най-почитаният празник. Рождество Христово е един от 20-те църковни празници в България. На този ден постите свършват и семейната трапеза вече включва месни и млечни ястия. Вярващите ходят на черква, където има празнична служба.

Рождество Христово слага начало на ново летоброене. Създателят на новото летоброене, римският монах Дионисий (6 в.) изчислява, че Христос е роден в 754 г. от основанието на Рим.

Според Евангелието на Лука, малко преди раждането на Исус, майка Му Мария, заедно със съпруга ѝ, дърводелецът Йосиф, потомък на Давидовия род, отиват във Витлеем, родното място на Йосиф. Римският император Октавиан Август издава заповед за преброяване на населението в империята — в границите ѝ тогава се намира и Палестина. Всеки трябва да се запише в родното си място. Мария и Йосиф не могат да намерят място в страноприемницата и затова се подслоняват в пещера извън града, където пастирите затваряли овцете. В мига на Рождеството в небето пламва необикновена светлина, явява се ангел, който съобщава на намиращите се наблизо пастири, че е дошъл Спасителят. Витлеемските пастири са и първите, които се поклонили на Бога-Син. Младенецът Исус почитат и трима източни царе, доведени във Витлеем от изгрялата над мястото звезда. С Рождеството си Христос донася частица от светостта на небесния мир. С неговото идване на земята се отбелязва началото на новата ера.

Днес имен ден празнуват всички, които носят имената Христо, Радослава, Радослав, Радостина, Радостин, Божидар, Емил, Емануил, Християн, Ренета, Християна, Кристиян, Кристияна, Кристина, Христина и др.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица