Свържи се с нас

Крими

Гимназистите грабват пушки до 2 години

Военното обучение се завръща в средното училище с уверенията, че всичко от миналото си е останало там

Published

on

Министърът на отбраната Аню Ангелов твърди, че военните лагери отпреди две десетилетия няма да се връщат.

Българските ученици ще получават знания за защита на отечеството от 1 септември 2013 година. Така нареченото военно обучение ще бъде част от учебния процес в IX и X клас на средното обучение. Това е становището на правителството. То го записа в приетия и изпратен за гласуване в парламента проект на закон за резерва на Въоръжените сили. Военните лагери и стрелбата с пистолет и автомат нямало да се връщат от времето преди 20 години, твърди министърът на отбраната Аню Ангелов, под чието ръководство бе разработен проектът.

Отсега е ясно, че учениците ще придобият “доста сериозна подготовка” за усвояване на знания за защита на отечеството.

За деветокласниците са предвидени цели пет учебни часа, а за десетокласниците – още пет

Пак е добре, че според проекта на закона това ще се случва в учебните планове, а няма да бъде по желание. Какво ще има в тези десет часа за подготовка на защитници на родината и как ще бъде организирано провеждането му е въпрос на една предстояща наредба на Министерския съвет. Засега е ясно, че парите ще бъдат от бюджета на Министерството на отбраната. В този смисъл би трябвало да очакваме, че този, който плаща той ще поръчва и музиката. Факт е, че армията разполага със специалисти в това отношение – действащи и от резерва. Реализирането на учебните планове може да има двоен ефект. Първият – получаването на знания от учениците, и вторият – осигуряване на заетост на освободени поради съкращения от армията. Разбира се, ако вторите отговарят на съответните изисквания, за което военното министерство би трябвало да започне подготовка още след приемането на закона.
Предвидените десет учебни часа в девети и десети клас ще бъдат единствената задължителна подготовка на българските граждани за усвояване на знания за защита на отечеството.

След средното училище всичко е доброволно

Такава е схемата, която чертае проектът на закон за резерва. Ако поискат студентите, ще могат да се включат в “специализирани курсове и семинари, групови и практически занятия, демонстративни военизирани занятия и военни игри или стажантски курсове”. Разбира се, ако органите за управление на съответното висше училище или академия решат при тях да има такава доброволна форма на обучение. Възможно е това да се случи на някои места, поне от гледна точка на това, че парите пак ще идват от бюджета на Министерството на отбраната, а няма да бъдат разходи на висшето учебно заведение. За доброволците защитници на родината се открива още един шанс. За тях ще има курсове, организирани от Министерството на отбраната. Там те ще получават начална и специализирана военна подготовка.

Предвижда се успешно завършилите доброволните курсове да положат клетва, да получат военно звание и понататък да се водят на военен отчет. Това ще им позволи да се включат в резерва на Въоръжените сили, който ще наброява 3400 души. И, разбира се, да получават определени финансови средства.

Въпросът е, защо цялата тази подготовка на българските граждани не започне от идващата учебна година, а ще трябва да пропуснем още една

От 1 януари 2008 година е в сила текст в Конституцията, който повелява: “Подготовката на гражданите за защита на отечеството се урежда със закон”. Такъв все още няма. Доста уроци по защита на отечеството вече са пропуснати. Очевидно законът за резерва има амбицията да изиграе тази роля. Спорно е обаче дали точно това изискват Конституцията и сигурността на държавата и нейните граждани.

автор: Спирдон Спирдонов

АргументиБГ

Крими

Белезници за габровец, спипан с близо 100 грама марихуана

Published

on

34-годишен габровец беше задържан при специализирана полицейски операция по линия на „наркотици“. Арестът му бил извършен вчера, 23 октомври.

Служители от сектор „Криминална полиция“ предприели претърсване в жилището, обитавано от мъжа, където намерили и иззели над 88 грама суха зелена листна маса грама, която при направения полеви наркотест реагирала на марихуана.

Намерени и конфискувани били още и три електронни устройства, съдържащи наркотичното вещество ТHC.

Спрямо мъжа е наложена полицейска мярка задържане за срок до 24 часа по реда на Закона за МВР. По случая е образувано досъдебно производство.

Зареди още

Крими

Моторист загина при катастрофа в Царева ливада

Published

on

64-годишен мъж загуби живота си при катастрофа между мотор и бус. Пътният инцидент е станал вчера, 23 октомври, около 15.00 часа, в дряновското село Царева ливада, информираха днес от пресцентъра на Областната дирекция на МВР – Габрово.

Загиналият е управлявал мотоциклет БМВ, който се е сблъскал с товарен автомобил „Рено“.

Причините за инцидента са в процес на изясняване. По случая е образувано досъдебно производство.

Зареди още

Крими

„Да си нагъл, агресивен и брутален не е нова ценност, а обществен разпад“

Published

on

Възпитанието на подрастващото поколение е комплексно – започва от семейството, през училището и стига до цялото ни общество и примерът, който им даваме.

Интервю за Actualno.com.

Станислава Савова развива своята експертиза в областите на Социалната, организационната и спортна психология, психичното здраве и психологична дейност.

Има дългогодишен опит в работата с деца и техните семейства. Провежда индивидуални и семейни консултации. В периода 2000 – 2014 работи по овладяване на кризи, управлението на критични инциденти, психологичното подпомагане на служители и техните семейства. Участва в редица изследвания и проекти, свързани с оценката и подбора на кадри.

Станислава е част от екипа на на криминалния психолог Тодор Тодоров -„Асес“ и оглавява дейността на фирмата в региона Габрово – Велико Търново.

18-годишен, взел книжка на предния ден, убива себе си и още двама 17-годишни в тежка катастрофа.15-годишен наръгва с нож друг 15-годишен на ескалатора на столичен мол.12-годишно дете е ранено с нож в столично училище, задържан е 15-годишен. Това са новини само от последните няколко дни. Защо ставаме свидетели на подобни брутални прояви?

От години сме преки и косвени свидетели на трагични случаи, в които млади хора губят живота си или извършват насилие. Това не е случайност, а резултат от комбинация от фактори — социални, психологически и културни. От нашето обществено безразличие.
Често мислим, че „това не се отнася до нас“, а всъщност всички носим отговорност.
Забързаният живот е направил хората по-малко критични и по-малко съпричастни.
Докато не започнем да говорим и да се подкрепяме истински, ще продължаваме да чуваме подобни новини.

От една страна, много млади хора растат под огромно напрежение – в свят, в който успехът, външният вид и вниманието в социалните мрежи често се възприемат като мерило за стойност. Това създава усещане за липса на смисъл, подкрепа и посока.

От друга страна, липсва достатъчно емоционално възпитание – и в семейството, и в училище. Учим децата на математика и граматика, но рядко ги учим как да се справят с гняв, страх, отхвърляне или самота. Когато тези чувства се натрупат, някои млади хора реагират с крайности — рисковано шофиране, агресия или автоагресия.

Не бива да подценяваме и влиянието на социалните мрежи и медиите, които често показват насилие, без да обясняват реалните последици.

За да спрем тези брутални прояви, трябва да възстановим връзката между хората — в семействата, в училищата, в общностите. Да говорим повече за емоции, отговорност и ценността на живота.

Обезчовечаваме ли се? Хората като че ли почти не забелязват, понеже „сбиванията се случват непрекъснато тук вътре“, както каза служителка в мола.

До известна степен – да. Свикнахме с болката, престанахме да реагираме. Ставаме свидетели на такива прояви, защото агресията вече е част от ежедневието ни. Възрастните свикнаха да не реагират и дори намират забавление в унижения и обиди по телевизията – така възпитаваме децата си. Това е най-тревожното. В мола виждаме същото, което се случва и в обществото – проявите на децата изразяват общественото напрежение, липса на уважение и безразличие. Гледаме, без да се намесваме, и точно това позволява на агресията да се повтаря лавинообразно.

Докато не върнем съпричастието и отговорността си един към друг, ще продължаваме да губим човечността си.

Няма ли ги вече добродетелите?

Сякаш ни е срам да сме добродетелни. Но тях ги има — просто са по-тихи.  Доброто не изчезва. По-трудно се забелязват сред шума, агресията и безразличието. Нужно е само да започнем да ги виждаме и да ги показваме повече.

Какви да новите добродетели?

Нека е пределно ясно – да си нагъл, агресивен и брутален не е нова социална ценност. Това е обществен разпад.         

Времената се променят и с тях – и добродетелите. Днес добро е и умението да слушаш, да уважаваш различното, да бъдеш отговорен онлайн и офлайн. Това не отменя възпитанието в традиционните ценности и добродетели.

Как може да спре това? С нов материал в учебниците, със забрана на социалните мрежи?

Не можем да спрем това с един закон или нов урок. Нужно е цялостно системно възпитание – в семейството, училището и обществото. Родителите да бъдат пример, училището да учи на ценности, а обществото да възпитава в дисциплина и уважение. Децата не са мои или твои, а наши – всички носим отговорност за тях.

Медиите  също имат отговорност – вместо сензации и риалитита е необходимо да показват добрия пример, да дават смисъл и помагат на децата да се чувстват част от общност и с перспектива за бъдещето.

Закъснели ли сме? И все пак трябва да се започне отнякъде, откъде?

Когато се касае за деца и тяхната загуба – винаги сме закъснели. Важното е да поемем отговорността си като възрастни, за да спрем този процес. 

Ние в „Асес“ осъзнаваме своята родителска и обществена  отговорност и работим именно в тази посока.

От една страна- подкрепяме родители и деца чрез спорта. Защото спортът възпитава ценности като доброта, воля, дисциплина и уважение. Тези добродетели са неизменна част от работата ни в едно от направленията върху, които работим и сме се фокусирали, а именно спортната психология.

През тази година колегите разработиха поредицата „Усмихнати деца“ –  четири книжки за емоциите на децата, тормозът в училище, смисълът и ролята на учителите в живота на децата ни отвъд уроците. „Една от мисиите ни е да подпомагаме развитието на психо-емоционалната интелигентност сред ученици и педагози, затова и разработихме три книжки за ученици от I до IV клас и една за преподаватели, които смятаме, че ще бъдат от особена полза в училищната среда“.

 В момента работим по поредния ни проект  нова книжка за деца, която помага на малките да заобичат спорта не само като физическа активност, а като начин да открият смисъл, приятелство и радост от това, което са.

От друга – през януари 2026 г. организираме събитие, насочено към родители и деца, което ще помогне да се справяме с насилието и да се подкрепяме взаимно. Ще бъде на живо и със стрийминг, за да могат всички българи, където и да са по света, да се включат. Целта е да го направим заедно – като общност, която се грижи за децата си.

Зов за помощ на младото поколение ли е това?

Да, определено. Младите хора ни изпращат сигнал, че имат нужда от подкрепа, посока и от смисъл в живота. Няма съмнение, че тяхното поведение е проекция на нашите грешки като възрастни и общество.

Как да им се помогне?


Възрастните можем да им помогнем първо като поемем отговорност за собственото си поведение. Когато децата видят, че родители и учители са заедно, че ги виждат, чуват и подкрепят – своите и чуждите – агресията намалява. Така им даваме смисъл и надежда за бъдещето.

Каква трябва да е ролята на родителите, училището, обществото?

Ролята на родителите, училището и обществото е комплексна и взаимносвързана. Родителите трябва да бъдат пример и подкрепа, училището – да учи на ценности и да помага да се справяме с трудности, а обществото – да създава разбиране за принадлежност чрез  култура, спорт, медии и общностни инициативи. Само заедно можем истински да подкрепим младото поколение.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица