Икономика
Стартират 12 нови схеми по ОП „Развитие на човешките ресурси” догодина

© Copyright 2011 — Gabrovo News. All Rights Reserved
22 схеми с общ бюджет от 350 милиона лева бяха разгледани на 15 ноември 2011 г. по време на деветото редовно заседание на Комитета за наблюдение на Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси”. Одобрени бяха 8 изцяло нови схеми, насочени приоритетно към висшето образование и социалното включване, които ще стартират през 2012 г. заедно с още 4 други схеми, приети на предишни заседания на Комитета. Това означава, че близо 100% от бюджета на Оперативна програма, „Развитие на човешките ресурси” 2007-2013, възлизащ на 2,4 милиарда лева, е разпределен в конкретни схеми.
Поради изключително високия интерес от страна на работещите към ваучерните схеми „Аз мога” и „Аз мога повече”, срокът на изпълнение на първата беше удължен до 2013 г., а с почти 80% ще бъде увеличен бюджета на „Аз мога повече”, в случай че резултатите от протичащата в момента междинна оценка на изпълнението на ОП РЧР докаже ефективността на проектите за обучение на заети лица с ваучери. В ситуацията когато българските работодатели се принуждават да ограничават инвестициите в своя човешки капитал, самите заети лица проявяват силна активност към възможностите за обучение за придобиване и повишаване на професионалната си квалификация или придобиване на ключови компетенции. Над 75 хиляди са заявленията, подадени в Дирекциите „Бюра по труда” в цялата страна през първите 3 месеца от старта на схемата. 64% от кандидатите за ваучери желаят да повишат знанията си по чужд език. Две от разгледаните схеми са с фокус върху създаването на заетост за младежи и млади специалисти без трудов стаж, а общият бюджет по тях е 18 милиона лева.
Три са новите схеми в сферата на образованието, които ще стартират през следващата година. Те са насочени към подобряване на управленския капацитет на висшите училища и създаването на система за квалификация и кариерно развитие на академичния състав. 6 милиона лева са предвидени за подобряване на взаимодействието между образованието и бизнеса. Те ще бъдат инвестирани за актуализиране на учебните програми във висшето образование в съответствие с изискванията на пазара на труда.
През 2012 г. ще продължи изпълнението на процедурите в подкрепа на деинституционализацията и осигуряването на живот в общността на настанените в Домове за деца, лишени от родителска грижа. Две нови схеми ще спомогнат за реално прилагане на политиките за равни възможности, социално включване и грижа за хората с увреждания. С над 40% беше увеличен бюджетът по схема „Алтернативи”, по която общините участват като партньори и която цели професионализиране на услугата „Личен асистент”.
Пред нас стоят нелеки и отговорни задачи през 2012 г. Тъй като към момента почти целия бюджет на Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси” вече е разпределен в конкретни мерки и схеми, нашият екип ще се съсредоточи върху повишаване нивото на договаряне и качественото й изпълнение, както и върху ускоряване на процеса на усвояване на средствата по Оперативната програма. Целта ни е тя да продължи да бъде ефективен инструмент на държавната политика в областта на пазара на труда, образованието и обучението и социалното включване, коментира Деяна Костадинова, заместник-министър на труда и социалната политика и ръководител на управляващия орган на Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси”.
През следващата година ще сме изправени и пред предизвикателството да започнем подготовката на програмния период 2014-2020. На общоевропейско ниво вече започна дискусията на проекта за директива на Европейската комисия по отношение на приоритетите и целите при разпределението на средствата от Структурните и Кохезионния фонд. Предстои ни нелеката задача да съобразим общоевропейската стратегия с нашите национални цели и да очертаем приоритетните области, в които ще инвестираме до 2020 г., допълни заместник-министър Костадинова.
От 2007 г. до момента по Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси” са стартирали общо 126 процедури, от които 46 в периода януари-октомври 2011 г. с общ бюджет над 900 милиона лева. Сключени са договори с бенефициенти за над 1 милиард и 373 милиона лева, което представлява 58% от целия бюджет на програмата. За месеците от началото на 2011 г., размерът на договорените средства нараства с 20%, а на плащанията към бенефициенти – с над 66% спрямо предходната година. Към бенефициентите са разплатени над 349 милиона лева или малко повече от 14% от бюджета на програмата.
Можете да ни намерите и във Фейсбук на :
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730
Икономика
До края на декември заявяваме данъчните облекчения за деца

Родителите, които искат да ползват данъчните облекчения за деца или за деца с увреждания през работодателя си, е необходимо да заявят желанието си пред него, като подадат съответната декларация до 31 декември 2025 г. В този случай работодателят може да възстанови данъка в срок до края на януари 2026 г.
Няма промени в размерите на данъчните облекчения за придобитите доходи през 2025 г. и те се запазват същите като през предходната година. Сумите, които може да бъдат възстановени, са в зависимост от броя на децата. За едно ненавършило пълнолетие дете облекчението от годишната данъчна основа е 6 000 лв., а сумата за получаване е до 600 лв., за две – 12 000 лв. и сума за получаване до 1200 лв., за три и повече – 18 000 лв. със сума за получаване до 1800 лева. За отглеждане на едно дете с увреждания облекчението от годишната данъчна основа е в размер на 12 000 лв., като сумата за получаване е до 1 200 лева. Това са средствата, които могат да бъдат получени, когато лицата не са ползвали облекченията при авансовото облагане на доходите.
Едно от най-важните изисквания за прилагане на облекченията е родителите да нямат публични задължения, подлежащи на принудително изпълнение. От НАП съветват гражданите да проверят онлайн с персонален идентификационен код данъчната си сметка за задължения преди да ползват данъчно облекчение, за да избегнат неудобства.
Освен през работодател, другият начин за ползване на данъчните облекчения е с подаване на годишна данъчна декларация в НАП в срок от 10 януари до 30 април 2026 г. или от 1 март до 30 юни за лицата, извършващи дейност като търговец, включително едноличните търговци и земеделските стопани, избрали да се облагат като такива.
За да ползва данъчните облекчения, физическото лице (включително едноличен търговец) трябва през 2025 г. да е получавало доходи, облагаеми с годишни данъци (данък върху общата годишна данъчна основа или данък върху годишната данъчна основа за доходите от стопанска дейност като едноличен търговец). Хората без доходи, или само с необлагаеми, като обезщетение за майчинство например, както и само с доходи, облагаеми с окончателен и/или патентен данък, не могат да се възползват от облекченията, но това може да направи другият родител, ако отговаря на изискванията.
Условията за ползване на данъчните облекчения за деца и деца с увреждания са подробно описани в сайта на НАП . Информация за данъчните облекчения има и във Фейсбук страницата на НАП, а телефонна консултация по тези въпроси може да се направи с Информационния център на телефони: 0700 18 700 или 02 9859 6801, както и на имейл: infocenter@nra.bg .


Икономика
Габрово отстъпва две позиции по средна заплата, вече е на 17-то място

Област Габрово вече заема 17-то място в националната класация по средна брутна месечна работна заплата, като отстъпва с две позиции спрямо предходното тримесечие, когато беше на 15-о място.
Според официалните данни на Териториално статистическо бюро – Север, отдел „Статистически изследвания – Габрово“, средната брутна месечна работна заплата в региона през третото тримесечие на 2025 г. е 1 964 лв. За месеците юли, август и септември сумите са съответно 1 972 лв., 1 920 лв. и 2 001 лв.
В сравнение с второто тримесечие на 2025 г. се отчита намаление от 2.2%, като най-значителен спад е регистриран в дейностите „Култура, спорт и развлечения“, „Хотелиерство и ресторантьорство“ и „Държавно управление“.
Сравнено със същия период на 2024 г., заплащането в областта все пак бележи ръст от 7.4%, като в обществения сектор увеличението достига 12.4%, а в частния – 5.7%. Повишение се наблюдава в секторите „Строителство“, „Образование“ и „Транспорт, складиране и пощи“.
Най-високите средни заплати през третото тримесечие на 2025 г. са отчетени в: „Държавно управление“ – 2 607 лв, „Образование“ – 2 597 лв, „Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения“ – 2 242 лв.
Най-нископлатени остават служителите в: „Операции с недвижими имоти“ – 1 077 лв, „Административни и спомагателни дейности“ – 1 204 лв, „Хотелиерство и ресторантьорство“ – 1 352 лв.
В национален мащаб, по показателя средна брутна месечна работна заплата, Габрово се нарежда след областите София (столица), София (област), Варна, Враца, Стара Загора, Пловдив, Русе, Плевен, Шумен, Търговище, Перник, Велико Търново, Бургас, Разград, Ловеч и Пазарджик.


Икономика
Габрово започва обновяване на две ключови обществени сгради

В Община Габрово бяха представени два мащабни проекта за енергийно обновяване – на Музея „Дом на хумора и сатирата“ и на административната сграда на Общината.
„Започваме изпълнението на два ключови проекта за града ни. Две сгради, които са ремонтирани само частично от въвеждането им в експлоатация до момента“, заяви кметът Таня Христова при откриването на информационното събитие.

Тя подчерта, че инициативата е резултат от дълга инженерна и организационна подготовка и че ремонтите ще се извършват без прекъсване на дейността на двете институции.
„След обновяването очакваме по-ниски енергийни разходи, по-малък въглероден отпечатък и по-добри условия за работа и посещения“, допълни Христова.

Дейностите се финансират по Националния план за възстановяване и устойчивост чрез Механизма за възстановяване и устойчивост на ЕС. Срокът за изпълнение е до 30 юни 2026 г.
Обновяването на сградата на Музея включва топло- и хидроизолация на покрива, външна и вътрешна топлоизолация на фасадите, подмяна на старата дограма, рехабилитация на терасата, нови мазилки и боядисване, както и съвременна отоплителна и вентилационна система с термопомпи и рекуперация на въздуха.

Очаква се над 58% икономия на първична енергия и намаляване на емисиите въглероден диоксид със 145 тона годишно.
Проектът за административната сграда на Общината предвижда топлоизолация, подмяна на осветлението и изграждане на фотоволтаична система с мощност 80 kWp за собствено потребление.

Ще се внедри комбинирана отоплителна система с термопомпи и газови котли за резервно захранване. Резултатите се очаква да доведат до над 63% икономия на енергия и спестяване на над 300 тона въглеродни емисии годишно.
След приключване на дейностите ще бъде извършена независима експертна оценка от сертифициран енергиен одитор, която ще потвърди постигнатите резултати.


-
Кримипреди 4 дниКола блъсна жена, пресичаща на пешеходна пътека в Габрово
-
Любопитнопреди 3 дниАрена Механо ще бъде официално открита
-
Кримипреди 7 часа34-годишен пострада при падане от близо шест метра
-
Любопитнопреди 6 дниДетското коледно градче на Габрово отваря врати в парка с Мечето
-
Любопитнопреди 5 дниСевлиево посреща Коледния камион на Кока-Кола
-
Културапреди 5 дниНовата стихосбирка на Венелин Бараков с премиера в Габрово
-
Любопитнопреди 6 дниКоледен фермерски пазар на площад „Възраждане“
-
Новинипреди 4 дниЗдравни работници от Трявна протестираха за по-високи заплати






