Свържи се с нас

Новини

Центърът за кариерно ориентиране обяви резултатите от Годишното си анкетно проучване

Published

on

Учениците гласуват най-високо доверие на своите родители при избора на кариерен път след седми и дванадесети клас. Качеството на образование е водещо при избор на университет за габровските гимназисти.

Това показват резултатите от станалото вече традиционно за област Габрово анкетно проучване сред учениците от седми и дванадесети клас, провеждано от кариерните консултанти на Център за подкрепа за личностно развитие „Кариерно ориентиране – Габрово“.

Анкетата се провежда за пета поредна година с учениците, на които им предстои преход в по-горна образователна степен и/или реализация на пазара на труда. Общо 1 036 ученици бяха анкетирани, а целевите групи са три. В едната попадат учениците от седми клас, а другите са две групи абитуриенти – тези които се обучават по специалност от професия и тези от профилираните паралелки.

Въпросите са насочени към нуждата от информация, необходимост от помощ и подкрепа при избора (кои са значимите хора, които могат да окажат такава) и няколко въпроса, свързани с бъдещата професия и реализацията на младите хора.

Кои са значимите възрастни, които учениците разпознават като хора, които могат да им бъдат полезни в процеса на вземане на решение?

Въпреки, че кръгът на възрастните, разпознавани като източник на помощ и подкрепа расте, родителите отново се ползват с най-голямо доверие от повечето ученици. Тук групата на учениците от профилираните паралелки на 12 клас правят изключение, като на първо място са посочили професионалистите, които работят в желаното от абитуриентите професионално направление.

А студентите, които се обучават в избраната или сходна специалност, делят второто място с родителите. Запитани обаче към кого биха се обърнали (отговорите на този въпрос не са изнесени тук), те посочват родителите си на първо място, като процента е вече 71,4%. Тоест абитуриентите разпознават хора, които могат да им бъдат от полза, но не винаги ги търсят или пък им е трудно да достигнат до тях.

В 12 клас расте броя на учениците, които биха се доверили на кариерните консултанти, в сравнение с тези от седми клас. Това се дължи на натрупването на броя часове по кариерно ориентиране в гимназиален етап и осъзнаването на нуждата от обучение и информиране в различни направления, което да подпомогне и облекчи процеса на вземане на решение за развитие на кариерата след завършване на средното училище.

Средно 7,1% от учениците казват, че нито един от посочените не може да им помогне, което ни навежда на мисълта, че сами ще вземат решение. Най-много такива ученици има в профилираните паралелки, където процентът е 11%. За абитуриентите, които са пълнолетни и се предполага, че вече могат сами да се справят с трудностите в живота това е напълно нормално. За седмокласниците обаче е малко притеснително.

Предвид крехката си възраст те не разполагат, все още с достатъчно информация за професиите, пазара на труда, а и за себе си като личности. С други думи, се нуждаят по помощ и подкрепа в по-голяма степен. Ето защо изборът в седми клас трябва задължително да се направи съвместно от детето и родителя.

За да могат да се планират дейности, които да отговарят в максимална степен на нуждите на учениците и на трите целеви групи бе зададен въпрос, целящ да проучи от каква информация и обучение имат нужда учениците, за да направят максимално добър за себе си избор.

При седмокласниците най-много ученици – 51,8 % биха искали да научат повече за учебните предмети, които ще изучават в средния курс на обучение. Повече за възможностите за реализация след завършване на средното образование искат да научат 49,2% от анкетираните. Нужда от информация за предлаганите специалности от професия в средните училища декларират 37,9%, а 37,8% искат да научат повече за предлаганите за обучение профили в средните училища.

При абитуриентите от професионалните паралелки този въпрос има две посоки. Първата е, ако ученикът смята да учи. Тук, за да направят по-добър и информиран избор 55,2% искат да знаят повече за това, какво ще се изучава в избраната от тях специалност. Също толкова 55,2% споделят, че биха искали да знаят какво точно ще могат да работят след завършване на висшето си образование. На трето място 52,7% искат да знаят повече за това, къде ще могат да се реализират след завършване на висшето си образование, а колко добре ще бъде заплатен труда им се интересуват 49,1% от анкетираните.

Най-малко ученици се интересуват от това какъв е рейтингът на ВУЗ-а, в който ще учат- 15,8% и дали в избрания ВУЗ и специалност има възможност за студентски стажове и обмен-22,4% . Нужда от информиране и обучение Вторият въпрос към професионалните паралелки бе насочен към нужда от информация и обучение в посока реализиране на пазара на труда.

Тук най-много ученици биха искали да бъдат обучени в това как да подготвят документите си за кандидатстване- 40,8%. Какви ще бъдат задълженията им на работното място и как да отстояват професионалните си интереси искат да знаят 39,8% от анкетираните ученици. Следва желанието на учениците да бъдат подготвени как да се държат на интервю за работа- 38,2% искат това.

Как да търсят работа искат да знаят и могат 24,1%, а 23% се интересуват от това какви ще бъдат задълженията на бъдещите им работодатели? Намалява броя на тези, които смятат, че нямат нужда от допълнителна информация или обучение- 12,6% при 18,4% за миналата година.

При учениците от профилираните паралелки на първо място са посочили два признака с еднакъв резултат – 54,1%: каква професия ще могат да упражняват, завършвайки избраната от тях специалност и къде ще могат да се реализират след дипломиране. На следващо място половината (50%) бъдещите студенти се интересуват от това какви учебни предмети ще изучават. Следва нуждата от информация за това колко добре ще бъде заплатен трудът им, когато започнат работа, отговор посочен от 49,6%. Искат да узнаят какви възможности за обучение предлагат висшите учебни заведения 41,8% от анкетираните.

Най- слабо абитуриентите се интересуват от това какъв е рейтингът на ВУЗ-а – 22,1%, а 17,6% биха искали да научат повече за себе си като личности. Че нямат нужда от допълнителна информация и обучение декларират 12,3% от абитуриентите.

Кои са водещите критерии при избора на висше образование за кандидат студентите, показват отговорите на следващия въпрос?

С над 5% е нараснал броя на студентите, които държат на качеството на образование. Вижда се, че за 76,9% това е най-важно. Следващите три критерия са с еднакви стойности. Това са наличието на стажове и практики, безпроблемната реализация на пазара на труда и финансовата страна.

Тези критерии са важни за близо половината от анкетираните, а именно 49,6%. За най-малко ученици е важна близостта на ВУЗ-а до родното им място. Изисквания към бъдеща професия Един от по-любопитните въпроси, отправен към учениците е този какво искат да им дава тяхната бъдеще професия. Това е един от екзистенциалните въпроси, на който трябва да може да си отговори всеки един ученик, за да може в бъдеще да търси и намери работа, която да задоволява в максимална степен неговите потребности.

Съвсем нормално, както и миналата година и трите групи са посочили на първо място „пари (много добро заплащане)“. Казваме, че е нормално, тъй като болшинството от анкетираните разчитат на своите родители и близки за финансови средства и биха искали да имат финансова независимост. Радващото тук е, че на следващите две места и трите групи поставят атрибути на професията, които показват много зрял подход при планирането на кариерата.

Единомислието тук продължава и както можем да видим от графиката, следващите два най-високи резултата са еднакви за трите целеви групи. Това са „Да се чувствам удовлетворен от труда си“ и „Да виждам резултата от своя труд“. Най-малко седмокласници се интересуват „престижа“ на професията. Това е и най- малко желания атрибут за абитуриентите от професионалните паралелки. При профилираните паралелки „престижа“ е на предпоследно място, изпреварен от „спокойствието“.

Къде виждат бъдещата си професионална реализация показва отговора на следващия въпрос?

От отговорите на този въпрос се вижда, че най-голяма част от анкетираните и от трите целеви групи виждат своята професионална реализация в друг голям град на България, различен от София. На второ и трето място седмокласниците са посочили родния си град- 30% и страна от Европейския съюз – 29,8%.

Учениците от професионалните паралелки също са посочили на второ място родния си град или село- 31,1%, а на трето е столицата с 18,1%. При профилираните паралелки, учениците са посочили на второ място гр. София- 33,1%, а на трето родното си място, посочено от 22,7% от анкетираните.

Най-малко ученици, усреднено около 4% биха искали да се развиват в малък град или село в България. Запитани какво ще правят в професионален план след завършване на 12 клас, най-голям брой – 44,4% от ученици от професионалните паралелки казват, че ще опитат да работят и учат едновременно. Ще учат – 17,3%, а 21,9% ще започнат работа.

Тази година 2% са посочили, че нито ще работят, нито ще учат, а 14,3% още не са решили какво ще правят към момента на попълване на анкетата. Професионалните паралелки бяха попитани още какво ще изберат, ако поне единият им избор е да учат. Едва 23% казват, че ще продължат по специалността.

По-голямата част – 50% казват, че ще продължат по друга специалност. Не са намерили отговор на този въпрос 27% от анкетираните ученици.

При профилираните паралелки бе зададен подобен въпрос: „В какво професионално направление ще продължите обучението си?“ В профила, в който се обучават ще продължат 21,7% (при 15,2% в миналото проучване), в близък на него 32,1%, а 46,3% са посочили, че ще продължат обучението си в напълно различно професионално направление.

Учениците от професионалните паралелки бяха попитани и колко смятат, че е реалистично да получават като нетно възнаграждение („чисто“), ако започнат работа по специалността си след завършване на средното училище. От отговорите на този въпрос се вижда, че 35,1% от анкетираните очакват стартово нетно възнаграждение над 1300 лева. Между 1200 и 1300 лв. заплата се надяват да получават 26,2%, а 29,3 между 1000 и 1200.

Между 700 и 900 лева очакват 6,8%, а под 700 лв. мислят, че ще получават 2,6% от анкетираните. Проучването показа още, че 48,4% от седмокласниците (при 50% от миналогодишното проучване) не познават добре приликите и разликите в обучението в профилирана и в професионална паралелка, което е ключова информация за направата на информиран и осъзнат избор на образование след седми клас.

Много хора смятат, че кариерното ориентиране трябва да се случва в етапите на преход между образователните степени и при реализирането на пазара на труда, но това съвсем не е така, казва Пенко Атанасов- директор на ЦПЛР „Кариерно ориентиране – Габрово“ и дългогодишен кариерен консултант.

Да, безспорно в седми и дванадесети клас дейностите по кариерно ориентиране са по интензивни и до известна степен ангажираността на учениците е по-голяма, предвид осъзнатостта и неизбежността на наближаващия избор. За да се стигне до вземането на информирано и осъзнато решение за продължаване на образованието или за реализация на пазара на труда ученикът трябва да знае и може много неща, голяма част от които за съжаление не са застъпени в учебните планове.

На първо място той трябва да познава себе си като личност. Своите умения, интереси, ценностна система, доминиращ модел за вземане на решение, локализация на контрола, темперамент, характер и т.н. На второ място, ученикът трябва да познава света на професиите, поне в степен, която му позволява да разпознава основните характеристики на професията към която се е насочил. И не толкова професията, колкото професионалното направление. Да знае какви ще бъдат професионалните му задължения. Какви знания и умения ще му помогнат да се изгради и утвърди като отличен специалист. Да е наясно какви ще бъдат взаимоотношенията му на работното място. Какво работно време ще има.

В каква среда ще изпълнява служебните си задължения и т.н. Какви са тенденциите на пазара на труда – местни и в глобален мащаб. Колко търсена ще бъде неговата професия поне 10 години след придобиването на правото да я упражнява. Това са само част от всичко, което трябва да знаем, за да направим информиран и осъзнат избор на професия. Виждате, че това е непосилно за един ученик.

„Непосилно е и за по-голямата част от нас родителите. Но никой не е казал, че трябва сами да поемаме това бреме. Всеки от нас е заобиколен от хора, които могат да помогнат на детето и родителя в избора на бъдеща професия. Най-важното в случая е да не се оставя вземането на решение за последния момент, когато притиснати от времето можем да сгрешим. Радостно е, че все повече родители се обръщат за съдействие към кариерните консултанти и се надяваме с времето този брой да продължава да расте, споделят още от ЦПЛР „Кариерно ориентиране- Габрово“.

Култура

Разкриват дигитален клуб във филиала на библиотеката на ул.”Йосиф Соколски”

Published

on

Регионална библиотека „Априлов – Палаузов“ спечели проект по процедурата за изграждане на мрежа от дигитални клубове към Министерството на труда и социалната политика, част от Националния план за възстановяване и устойчивост (НПВУ), съобщи Савина Цонева, директор на габровската библиотека.

Целта на проекта е да осигури свободен, равнопоставен и неограничен достъп до глобалната мрежа за приобщаването на гражданите към глобалното информационно общество и повишаване качеството на живот чрез ключовите елементи: грамотност, информация, учене през целия живот, култура и гражданско участие.

Директорът на библиотеката Савина Цонева подписа договора за финансиране на проектното предложение. Във филиала на библиотеката на ул.”Йосиф Соколски” ще бъде разкрит дигитален клуб. Ролята на дигиталния клуб е да бъде точка за достъп до налични електронни ресурси за различни видове обучения, достъп до онлайн обучения и самообучение.

Ще бъдат обособени пет работни места, оборудвани с лаптоп, бюро и ергономичен стол, осигурен е достъп до интернет. Ще бъде назначен наставник, който да подпомага лицата без дигитални умения, за да се включат пълноценно.

Разположен в квартал на града с две средни училища, клубът ще даде възможност на младежи и хора на различна възраст да развиват своите дигитални умения и да бъдат успешни в търсенето на заетост и кариерно развитие. Ще бъде осигурен свободен и безплатен достъп до електронни ресурси за обучения и самообучение.

Предимство при ползването ще имат лица в неравностойно положение – от ромски произход, жени, възрастни хора и други уязвими групи. Дигиталният клуб ще започне да функционира към 31.01.2026 г.

Зареди още

Култура

Гран-при и четири златни медала за МК „Весела“

Published

on

Изключителен успех за младите пианисти от Музикален клуб „Весела“ – те се завърнаха от международния клавирен конкурс „Неравноделно“ – София 2025 с Гран-при и общо четири златни медала.

Безапелационен победител в четвъртото издание на престижното състезание стана Полина Флориду от 11 клас. Младата габровска пианистка, вече лауреат на десетки национални и международни отличия, спечели най-високия бал и заслужено грабна Голямата награда – Гран-при.

Съвсем близо до нейния резултат останаха Мира Русинова и Иво Велков – и двамата от 9 клас. Те бяха отличени с първи награди и златни медали, доказвайки постоянството и таланта си в усъвършенстването на музикалните си умения.

В по-малките възрастови групи също имаше поводи за гордост. Журито присъди златни медали на добре познатата малка пианистка Невин Халил (3 клас) и на Александър Стоянов (6 клас), който едва наскоро направи първите си стъпки в конкурсните изяви.

За впечатляващото си представяне Полина, Иво и Мира получиха специални поздравления от пианиста Боян Бъчваров, член на журито и преподавател в Музикалното училище във Варна.

Той изрази възхищението си от възпитаниците на клавирния педагог Весела Пенева, като подчерта тяхното сериозно отношение към музиката, интересния репертоар и силното сценично присъствие, което ги е отличило сред всички участници.

Зареди още

Култура

DISTRXCT с ексклузивно интервю за „Габрово Нюз“

Published

on

DISTRXCT пред „Габрово Нюз“: За музиката, пътя му и успехите извън страната – Ексклузивно интервю.

За тези, които все още не знаят за него – Христо Янчев „DISTRXCT” е едно от нарастващите лица в House и EDM музиката. Той успя да спечели слушатели далеч извън пределите на страната и продължава да представя гордо родния ни град Габрово пред света. Повече за успеха му може да прочетете оттук, а сега – с голямо удоволствие – ви представяме неговото първо интервю за българска медия, ексклузивно за GabrovoNews.

Здравей, DISTRXCT. Радваме се, че първото ти интервю за България е точно при нас.
– Здравейте и благодаря за поканата. Разбира се, за мен е чест да разкрия повече за себе си именно пред родния ми град. Не бих се сетил за по-добро използване на думи.

Гордеем се с успехите ти, но как започна всичко?
– Всичко започна в ранните ми тийнейджърски години. Прекарвах свободното си време в изучаване на софтуер, техника и много, много практика. Тогава видеоматериалите онлайн бяха оскъдни, а професионални уроци не можехме да си позволим, затова хиляди часове прекарах в самостоятелно разучаване. Докато приятелите ми бяха навън, аз не излизах от „студиото“ – преградена част от мазето ми, сглобена с подръчни материали. Именно там, преди близо 5 години, се роди и „DISTRXCT“.

Какво се случи по пътя напред и имаше ли подкрепа?
– Изобщо не ми беше скучно по пътя. На 20 години вече бях натрупал добър опит и реших, че е време да предлагам труда си. Искам да подчертая, че продуцентите зад изпълнителите, които слушаме всеки ден, не получават заслуженото уважение. В малък пазар с голямо предлагане са нужни много безсънни нощи, за да ти „се усмихне“ късметът. Уви, при мен се засмя и тук вече искам да благодаря на Бате Пешо (човекът, който прави хитовете в страната да звучат такива, каквито ги чуваме), 100KILA, MILIONI и останалия списък от артисти и хора, които ми помогнаха да развия мотивация и знания да продължа напред. Човек от човека се учи, както е казано.

Разбираме, че далеч не се е случило за една нощ. Как реши да се развиваш извън България, докато живееш тук?
– Всичко хубаво в живота отнема време, а музиката – двойно повече, хаха. Истината е, че всичко стана спонтанно и беше опит, който в началото въобще не се получаваше, защото експериментирах с жанрове, стилове и т.н. Една сутрин отворих SoundCloud, който тогава беше още силно използвана музикална платформа, и видях, че една от песните ми – „Phantom”, която всъщност е хип-хоп трак – започва да прави десетки пъти повече слушания от останалите. Така късната 2020 г. влезе на първо място в руския Hip-Hop Trending и се класира и в някои други държави. Върхът беше, когато един ден просто отворих Instagram и видях лично съобщение от световноизвестния рапър O.T Genasis, което гласеше: „You are lit”, а освен това сподели една от песните ми. Тогава със сигурност знаех, че си заслужава да продължавам да опитвам.

Би ли разказал повече за прехода ти към House музиката, за ремиксите ти на “Do It To It”, “Her” и предложенията от големите компании?
– Да, разбира се. Никога не съм имал намерение да правя такъв обрат, но си спомням, че бях болен и не можех да записвам няколко дни, което ме доведе до това да опитам нещо напълно различно. Колкото повече се занимавах, толкова повече интерес развивах. Брат ми е голям любител на хаус и техно, което очевидно е оставило отпечатък в мен още от малък. Няколко месеца по-късно чух песента на Acraze – “Do It To It” и реших да направя моя версия. През ноември 2021 тя излезе и почти моментално започна да се слуша в Apple Music и Spotify. Тогава получих подкрепа от Tiësto, VOLAC, Rnbstylerz, HEDEGAARD и други големи DJ-и. Разбира се, нямах никаква идея, че използването на чужд вокал в стрийминг платформите може да доведе до проблеми с авторското право, но слава Богу – в средата на 2022 Universal Music Group, които притежават правата над вокала, се свързаха с мен и предложиха договор, който подписах моментално. Песента „Her“ се случи по подобен начин, но тогава вече работех със Sony Music – компанията, към която е и Megan Thee Stallion – и всичко мина гладко. Покрай целия този процес имах честта да се запозная и с други хора от хип-хоп индустрията, сред които е и рапърката BIA. Надявам се с времето да направим и съвместен проект. Времето ще покаже. От 2024 г. насам съм изцяло насочен към техно и хард техно сцената и планирам да се развивам в тази посока с пълна сила, ако е рекъл Бог.

Звучи като уникално преживяване. За финал, какво да очакваме от теб и имаш ли какво да кажеш на тези тук, които те подкрепят?
– Наистина е такова. Всеки има свой път — всички тръгваме от нулата и всеки може да стигне до финала. Не съм по- различен от другите. Просто работя много и се лишавам още повече. Който знае — знае. От мен може да се очаква много нова музика, проекти, колаборации с брандове и филми — благодарение на платформите MusicVine и UppBeat — както и дуетни тракове и още куп неща. На всички, които ме подкрепят, пожелавам весели празници — бъдете здрави, защото това е най-ценното. Прекарвайте максимално време с близките хора, защото вече от опит знам, че липсата боли. Дано 2026 бъде по-добра за всички ни — и лично, и политически. Същото желая и на хората, които не ме подкрепят —те също са от голямо значение. Отново благодаря за поканата и желая здраве и много успехи на целия екип на „Габрово Нюз“.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица