Свържи се с нас

Новини

Центърът за кариерно ориентиране обяви резултатите от Годишното си анкетно проучване

Published

on

Учениците гласуват най-високо доверие на своите родители при избора на кариерен път след седми и дванадесети клас. Качеството на образование е водещо при избор на университет за габровските гимназисти.

Това показват резултатите от станалото вече традиционно за област Габрово анкетно проучване сред учениците от седми и дванадесети клас, провеждано от кариерните консултанти на Център за подкрепа за личностно развитие „Кариерно ориентиране – Габрово“.

Анкетата се провежда за пета поредна година с учениците, на които им предстои преход в по-горна образователна степен и/или реализация на пазара на труда. Общо 1 036 ученици бяха анкетирани, а целевите групи са три. В едната попадат учениците от седми клас, а другите са две групи абитуриенти – тези които се обучават по специалност от професия и тези от профилираните паралелки.

Въпросите са насочени към нуждата от информация, необходимост от помощ и подкрепа при избора (кои са значимите хора, които могат да окажат такава) и няколко въпроса, свързани с бъдещата професия и реализацията на младите хора.

Кои са значимите възрастни, които учениците разпознават като хора, които могат да им бъдат полезни в процеса на вземане на решение?

Въпреки, че кръгът на възрастните, разпознавани като източник на помощ и подкрепа расте, родителите отново се ползват с най-голямо доверие от повечето ученици. Тук групата на учениците от профилираните паралелки на 12 клас правят изключение, като на първо място са посочили професионалистите, които работят в желаното от абитуриентите професионално направление.

А студентите, които се обучават в избраната или сходна специалност, делят второто място с родителите. Запитани обаче към кого биха се обърнали (отговорите на този въпрос не са изнесени тук), те посочват родителите си на първо място, като процента е вече 71,4%. Тоест абитуриентите разпознават хора, които могат да им бъдат от полза, но не винаги ги търсят или пък им е трудно да достигнат до тях.

В 12 клас расте броя на учениците, които биха се доверили на кариерните консултанти, в сравнение с тези от седми клас. Това се дължи на натрупването на броя часове по кариерно ориентиране в гимназиален етап и осъзнаването на нуждата от обучение и информиране в различни направления, което да подпомогне и облекчи процеса на вземане на решение за развитие на кариерата след завършване на средното училище.

Средно 7,1% от учениците казват, че нито един от посочените не може да им помогне, което ни навежда на мисълта, че сами ще вземат решение. Най-много такива ученици има в профилираните паралелки, където процентът е 11%. За абитуриентите, които са пълнолетни и се предполага, че вече могат сами да се справят с трудностите в живота това е напълно нормално. За седмокласниците обаче е малко притеснително.

Предвид крехката си възраст те не разполагат, все още с достатъчно информация за професиите, пазара на труда, а и за себе си като личности. С други думи, се нуждаят по помощ и подкрепа в по-голяма степен. Ето защо изборът в седми клас трябва задължително да се направи съвместно от детето и родителя.

За да могат да се планират дейности, които да отговарят в максимална степен на нуждите на учениците и на трите целеви групи бе зададен въпрос, целящ да проучи от каква информация и обучение имат нужда учениците, за да направят максимално добър за себе си избор.

При седмокласниците най-много ученици – 51,8 % биха искали да научат повече за учебните предмети, които ще изучават в средния курс на обучение. Повече за възможностите за реализация след завършване на средното образование искат да научат 49,2% от анкетираните. Нужда от информация за предлаганите специалности от професия в средните училища декларират 37,9%, а 37,8% искат да научат повече за предлаганите за обучение профили в средните училища.

При абитуриентите от професионалните паралелки този въпрос има две посоки. Първата е, ако ученикът смята да учи. Тук, за да направят по-добър и информиран избор 55,2% искат да знаят повече за това, какво ще се изучава в избраната от тях специалност. Също толкова 55,2% споделят, че биха искали да знаят какво точно ще могат да работят след завършване на висшето си образование. На трето място 52,7% искат да знаят повече за това, къде ще могат да се реализират след завършване на висшето си образование, а колко добре ще бъде заплатен труда им се интересуват 49,1% от анкетираните.

Най-малко ученици се интересуват от това какъв е рейтингът на ВУЗ-а, в който ще учат- 15,8% и дали в избрания ВУЗ и специалност има възможност за студентски стажове и обмен-22,4% . Нужда от информиране и обучение Вторият въпрос към професионалните паралелки бе насочен към нужда от информация и обучение в посока реализиране на пазара на труда.

Тук най-много ученици биха искали да бъдат обучени в това как да подготвят документите си за кандидатстване- 40,8%. Какви ще бъдат задълженията им на работното място и как да отстояват професионалните си интереси искат да знаят 39,8% от анкетираните ученици. Следва желанието на учениците да бъдат подготвени как да се държат на интервю за работа- 38,2% искат това.

Как да търсят работа искат да знаят и могат 24,1%, а 23% се интересуват от това какви ще бъдат задълженията на бъдещите им работодатели? Намалява броя на тези, които смятат, че нямат нужда от допълнителна информация или обучение- 12,6% при 18,4% за миналата година.

При учениците от профилираните паралелки на първо място са посочили два признака с еднакъв резултат – 54,1%: каква професия ще могат да упражняват, завършвайки избраната от тях специалност и къде ще могат да се реализират след дипломиране. На следващо място половината (50%) бъдещите студенти се интересуват от това какви учебни предмети ще изучават. Следва нуждата от информация за това колко добре ще бъде заплатен трудът им, когато започнат работа, отговор посочен от 49,6%. Искат да узнаят какви възможности за обучение предлагат висшите учебни заведения 41,8% от анкетираните.

Най- слабо абитуриентите се интересуват от това какъв е рейтингът на ВУЗ-а – 22,1%, а 17,6% биха искали да научат повече за себе си като личности. Че нямат нужда от допълнителна информация и обучение декларират 12,3% от абитуриентите.

Кои са водещите критерии при избора на висше образование за кандидат студентите, показват отговорите на следващия въпрос?

С над 5% е нараснал броя на студентите, които държат на качеството на образование. Вижда се, че за 76,9% това е най-важно. Следващите три критерия са с еднакви стойности. Това са наличието на стажове и практики, безпроблемната реализация на пазара на труда и финансовата страна.

Тези критерии са важни за близо половината от анкетираните, а именно 49,6%. За най-малко ученици е важна близостта на ВУЗ-а до родното им място. Изисквания към бъдеща професия Един от по-любопитните въпроси, отправен към учениците е този какво искат да им дава тяхната бъдеще професия. Това е един от екзистенциалните въпроси, на който трябва да може да си отговори всеки един ученик, за да може в бъдеще да търси и намери работа, която да задоволява в максимална степен неговите потребности.

Съвсем нормално, както и миналата година и трите групи са посочили на първо място „пари (много добро заплащане)“. Казваме, че е нормално, тъй като болшинството от анкетираните разчитат на своите родители и близки за финансови средства и биха искали да имат финансова независимост. Радващото тук е, че на следващите две места и трите групи поставят атрибути на професията, които показват много зрял подход при планирането на кариерата.

Единомислието тук продължава и както можем да видим от графиката, следващите два най-високи резултата са еднакви за трите целеви групи. Това са „Да се чувствам удовлетворен от труда си“ и „Да виждам резултата от своя труд“. Най-малко седмокласници се интересуват „престижа“ на професията. Това е и най- малко желания атрибут за абитуриентите от професионалните паралелки. При профилираните паралелки „престижа“ е на предпоследно място, изпреварен от „спокойствието“.

Къде виждат бъдещата си професионална реализация показва отговора на следващия въпрос?

От отговорите на този въпрос се вижда, че най-голяма част от анкетираните и от трите целеви групи виждат своята професионална реализация в друг голям град на България, различен от София. На второ и трето място седмокласниците са посочили родния си град- 30% и страна от Европейския съюз – 29,8%.

Учениците от професионалните паралелки също са посочили на второ място родния си град или село- 31,1%, а на трето е столицата с 18,1%. При профилираните паралелки, учениците са посочили на второ място гр. София- 33,1%, а на трето родното си място, посочено от 22,7% от анкетираните.

Най-малко ученици, усреднено около 4% биха искали да се развиват в малък град или село в България. Запитани какво ще правят в професионален план след завършване на 12 клас, най-голям брой – 44,4% от ученици от професионалните паралелки казват, че ще опитат да работят и учат едновременно. Ще учат – 17,3%, а 21,9% ще започнат работа.

Тази година 2% са посочили, че нито ще работят, нито ще учат, а 14,3% още не са решили какво ще правят към момента на попълване на анкетата. Професионалните паралелки бяха попитани още какво ще изберат, ако поне единият им избор е да учат. Едва 23% казват, че ще продължат по специалността.

По-голямата част – 50% казват, че ще продължат по друга специалност. Не са намерили отговор на този въпрос 27% от анкетираните ученици.

При профилираните паралелки бе зададен подобен въпрос: „В какво професионално направление ще продължите обучението си?“ В профила, в който се обучават ще продължат 21,7% (при 15,2% в миналото проучване), в близък на него 32,1%, а 46,3% са посочили, че ще продължат обучението си в напълно различно професионално направление.

Учениците от професионалните паралелки бяха попитани и колко смятат, че е реалистично да получават като нетно възнаграждение („чисто“), ако започнат работа по специалността си след завършване на средното училище. От отговорите на този въпрос се вижда, че 35,1% от анкетираните очакват стартово нетно възнаграждение над 1300 лева. Между 1200 и 1300 лв. заплата се надяват да получават 26,2%, а 29,3 между 1000 и 1200.

Между 700 и 900 лева очакват 6,8%, а под 700 лв. мислят, че ще получават 2,6% от анкетираните. Проучването показа още, че 48,4% от седмокласниците (при 50% от миналогодишното проучване) не познават добре приликите и разликите в обучението в профилирана и в професионална паралелка, което е ключова информация за направата на информиран и осъзнат избор на образование след седми клас.

Много хора смятат, че кариерното ориентиране трябва да се случва в етапите на преход между образователните степени и при реализирането на пазара на труда, но това съвсем не е така, казва Пенко Атанасов- директор на ЦПЛР „Кариерно ориентиране – Габрово“ и дългогодишен кариерен консултант.

Да, безспорно в седми и дванадесети клас дейностите по кариерно ориентиране са по интензивни и до известна степен ангажираността на учениците е по-голяма, предвид осъзнатостта и неизбежността на наближаващия избор. За да се стигне до вземането на информирано и осъзнато решение за продължаване на образованието или за реализация на пазара на труда ученикът трябва да знае и може много неща, голяма част от които за съжаление не са застъпени в учебните планове.

На първо място той трябва да познава себе си като личност. Своите умения, интереси, ценностна система, доминиращ модел за вземане на решение, локализация на контрола, темперамент, характер и т.н. На второ място, ученикът трябва да познава света на професиите, поне в степен, която му позволява да разпознава основните характеристики на професията към която се е насочил. И не толкова професията, колкото професионалното направление. Да знае какви ще бъдат професионалните му задължения. Какви знания и умения ще му помогнат да се изгради и утвърди като отличен специалист. Да е наясно какви ще бъдат взаимоотношенията му на работното място. Какво работно време ще има.

В каква среда ще изпълнява служебните си задължения и т.н. Какви са тенденциите на пазара на труда – местни и в глобален мащаб. Колко търсена ще бъде неговата професия поне 10 години след придобиването на правото да я упражнява. Това са само част от всичко, което трябва да знаем, за да направим информиран и осъзнат избор на професия. Виждате, че това е непосилно за един ученик.

„Непосилно е и за по-голямата част от нас родителите. Но никой не е казал, че трябва сами да поемаме това бреме. Всеки от нас е заобиколен от хора, които могат да помогнат на детето и родителя в избора на бъдеща професия. Най-важното в случая е да не се оставя вземането на решение за последния момент, когато притиснати от времето можем да сгрешим. Радостно е, че все повече родители се обръщат за съдействие към кариерните консултанти и се надяваме с времето този брой да продължава да расте, споделят още от ЦПЛР „Кариерно ориентиране- Габрово“.

Крими

Напушен млад шофьор не видя паркирана кола и се удари в нея

Published

on

21-годишен водач, шофирал влиянието на наркотици, предизвика пътнотранспортно произшествие в Габрово. Катастрофата, разминала се без жертви, е станала на 11 юни, около 21.00 часа, на ул.“Хан Аспарух“ в областния град. Младият шофьор бил зад волана на „Роувър“, който ударил в паркиран автомобил „Шкода Фабия“.

Пристигналият на мястото на произшествието полицейски екип извършил проверка на водача, като техническото средство отчело положителен резултат за марихуана. Младият мъж отказал да даде кръв за химически анализ. По случая е образувано бързо производство.

Проблеми със Закона ще си имат още 36-годишен софиянец и 37-годишен габровец, които бяха хванати с дрога. Полицията в Габрово откри в тях марихуана и метамфетамин. Образувани са 2 досъдебни производства.

63-годишен мъж пък блъсна с автомобила си неправилно пресичаща 79-годишна жена, която е с четири счупени ребра след инцидента.

Пътнотранспортното произшествие е станало на 12 юни, около 10.50 часа на ул.“Стефан Пешев“ в Севлиево. Пробите за алкохол и наркотици на водача са отрицателни. По случая е образувано досъдебно производство.

Зареди още

Новини

Бившето училище „Радион Умников“ става Център за дигитални умения и иновации

Published

on

С пълно единодушие Общински съвет Габрово подкрепи създаването на Център за подкрепа за личностно развитие „Център за дигитални умения и иновации“ – Габрово в сградата на бившето училище „Радион Умников“, съобщиха от местната общинска администрация.

Тази емблематичната за Габрово сграда в централната градска част ще бъде преустроена в рамките на проект по Програма „Развитие на регионите“ 2021-2027 и отново ще има образователна функция.

Ремонтът на сградата на училището ще възстанови естетиката на градското пространство и същевременно ще отговори на местните нужди за образование и обучение, като предостави на достъпно място дейности, основани на иновации.

Предвижда се в сградата ще бъдат обособени учебни зали и лаборатории, тематични зони и пространства за провеждане на обучения и демонстрации, както и многофункционална зала за събития.

Центърът ще разполага с тематична зона „Роботика“, оборудвана с LEGO® Education (Лего за Образованието) за проектно-базирано и мотивиращо обучение на деца. За обучение на бъдещите професионалисти в областта на роботиката и автоматизацията ще има зона „Роботика“ – ресурсно обезпечена с приложения в сферата на изкуствения интелект.

Ще функционират лаборатории по „3Dкреативност и бързо прототипиране“, „Добавена и виртуална реалност“ и „Интелигентни комуникационни инфраструктури“. Преносими компютри със сензорни екрани ще позволяват различни обучения.

Сградата на бившето училище „Радион Умников“ – собственост на Община Габрово е част от Концепцията „Габрово – център на иновации, образование и предприемачество“, която предвижда строителни дейности по още два обекта – собственост на Технически университет – Габрово, припомнят още от Общината.

Зареди още

Новини

Читател на „Габрово Нюз“ сигнализира за опасни кабели

Published

on

Сигнал за опасна нередност в Габрово, получихме на редакционна ни поща от читател на „Габрово Нюз“, пожелал анонимност. Става въпрос за високоволтови кабели в района на стълбичките между улиците „Венера“ и „Петър Михов“, показали се изпод земята и застрашаващи живота и здравето на гражданите.

Сигналът до нас бе придружен от снимки и кратък коментар към тях. „Здравейте, притеснен съм от опасни високоволтови кабели, в района на стълбичките между улиците „Венера“ и „Петър Михов“. Моля за анонимност – не желая да бъда субект на засилен интерес от Енерго или Община, заради желанието си да помогна.

След обилните дъждове преди няколко седмици се вижда, че кабелите са „закопани“ на няколко сантиметра дълбочина (при изискване мисля 1 метър). Тези кабели са с много високо напрежение и захранват няколко квартала. Не ми се мисли какво би станало, ако деца решат да си играят там. Прилагам снимка на проблема и локация къде се намира“, пише в писмото до нас.

Надяваме се, че след публикацията, в кратки срокове, компетентните институции ще се самосезират и чрез действията си ще намерят бързо решение за проблема, преди някой невинен човек да пострада. Какви мерки ще бъдат предприети, предстои да разберем. Ще продължим да следим случая и да ви информираме за него. А дотогава бъдете внимателни и по възможност избягвайте близост до показалите се кабели!

Вашите новини от деня, сигнали, мнения, коментари и гледни точки можете да изпращате на редакционната ни поща: info@gabrovonews.bg, на фейсбук страницата. Ние ще ги правим публично достъпни на вниманието на широката общественост и аудитория на „Габрово Нюз“.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица