Свържи се с нас

Новини

Центърът за кариерно ориентиране обяви резултатите от Годишното си анкетно проучване

Published

on

Учениците гласуват най-високо доверие на своите родители при избора на кариерен път след седми и дванадесети клас. Качеството на образование е водещо при избор на университет за габровските гимназисти.

Това показват резултатите от станалото вече традиционно за област Габрово анкетно проучване сред учениците от седми и дванадесети клас, провеждано от кариерните консултанти на Център за подкрепа за личностно развитие „Кариерно ориентиране – Габрово“.

Анкетата се провежда за пета поредна година с учениците, на които им предстои преход в по-горна образователна степен и/или реализация на пазара на труда. Общо 1 036 ученици бяха анкетирани, а целевите групи са три. В едната попадат учениците от седми клас, а другите са две групи абитуриенти – тези които се обучават по специалност от професия и тези от профилираните паралелки.

Въпросите са насочени към нуждата от информация, необходимост от помощ и подкрепа при избора (кои са значимите хора, които могат да окажат такава) и няколко въпроса, свързани с бъдещата професия и реализацията на младите хора.

Кои са значимите възрастни, които учениците разпознават като хора, които могат да им бъдат полезни в процеса на вземане на решение?

Въпреки, че кръгът на възрастните, разпознавани като източник на помощ и подкрепа расте, родителите отново се ползват с най-голямо доверие от повечето ученици. Тук групата на учениците от профилираните паралелки на 12 клас правят изключение, като на първо място са посочили професионалистите, които работят в желаното от абитуриентите професионално направление.

А студентите, които се обучават в избраната или сходна специалност, делят второто място с родителите. Запитани обаче към кого биха се обърнали (отговорите на този въпрос не са изнесени тук), те посочват родителите си на първо място, като процента е вече 71,4%. Тоест абитуриентите разпознават хора, които могат да им бъдат от полза, но не винаги ги търсят или пък им е трудно да достигнат до тях.

В 12 клас расте броя на учениците, които биха се доверили на кариерните консултанти, в сравнение с тези от седми клас. Това се дължи на натрупването на броя часове по кариерно ориентиране в гимназиален етап и осъзнаването на нуждата от обучение и информиране в различни направления, което да подпомогне и облекчи процеса на вземане на решение за развитие на кариерата след завършване на средното училище.

Средно 7,1% от учениците казват, че нито един от посочените не може да им помогне, което ни навежда на мисълта, че сами ще вземат решение. Най-много такива ученици има в профилираните паралелки, където процентът е 11%. За абитуриентите, които са пълнолетни и се предполага, че вече могат сами да се справят с трудностите в живота това е напълно нормално. За седмокласниците обаче е малко притеснително.

Предвид крехката си възраст те не разполагат, все още с достатъчно информация за професиите, пазара на труда, а и за себе си като личности. С други думи, се нуждаят по помощ и подкрепа в по-голяма степен. Ето защо изборът в седми клас трябва задължително да се направи съвместно от детето и родителя.

За да могат да се планират дейности, които да отговарят в максимална степен на нуждите на учениците и на трите целеви групи бе зададен въпрос, целящ да проучи от каква информация и обучение имат нужда учениците, за да направят максимално добър за себе си избор.

При седмокласниците най-много ученици – 51,8 % биха искали да научат повече за учебните предмети, които ще изучават в средния курс на обучение. Повече за възможностите за реализация след завършване на средното образование искат да научат 49,2% от анкетираните. Нужда от информация за предлаганите специалности от професия в средните училища декларират 37,9%, а 37,8% искат да научат повече за предлаганите за обучение профили в средните училища.

При абитуриентите от професионалните паралелки този въпрос има две посоки. Първата е, ако ученикът смята да учи. Тук, за да направят по-добър и информиран избор 55,2% искат да знаят повече за това, какво ще се изучава в избраната от тях специалност. Също толкова 55,2% споделят, че биха искали да знаят какво точно ще могат да работят след завършване на висшето си образование. На трето място 52,7% искат да знаят повече за това, къде ще могат да се реализират след завършване на висшето си образование, а колко добре ще бъде заплатен труда им се интересуват 49,1% от анкетираните.

Най-малко ученици се интересуват от това какъв е рейтингът на ВУЗ-а, в който ще учат- 15,8% и дали в избрания ВУЗ и специалност има възможност за студентски стажове и обмен-22,4% . Нужда от информиране и обучение Вторият въпрос към професионалните паралелки бе насочен към нужда от информация и обучение в посока реализиране на пазара на труда.

Тук най-много ученици биха искали да бъдат обучени в това как да подготвят документите си за кандидатстване- 40,8%. Какви ще бъдат задълженията им на работното място и как да отстояват професионалните си интереси искат да знаят 39,8% от анкетираните ученици. Следва желанието на учениците да бъдат подготвени как да се държат на интервю за работа- 38,2% искат това.

Как да търсят работа искат да знаят и могат 24,1%, а 23% се интересуват от това какви ще бъдат задълженията на бъдещите им работодатели? Намалява броя на тези, които смятат, че нямат нужда от допълнителна информация или обучение- 12,6% при 18,4% за миналата година.

При учениците от профилираните паралелки на първо място са посочили два признака с еднакъв резултат – 54,1%: каква професия ще могат да упражняват, завършвайки избраната от тях специалност и къде ще могат да се реализират след дипломиране. На следващо място половината (50%) бъдещите студенти се интересуват от това какви учебни предмети ще изучават. Следва нуждата от информация за това колко добре ще бъде заплатен трудът им, когато започнат работа, отговор посочен от 49,6%. Искат да узнаят какви възможности за обучение предлагат висшите учебни заведения 41,8% от анкетираните.

Най- слабо абитуриентите се интересуват от това какъв е рейтингът на ВУЗ-а – 22,1%, а 17,6% биха искали да научат повече за себе си като личности. Че нямат нужда от допълнителна информация и обучение декларират 12,3% от абитуриентите.

Кои са водещите критерии при избора на висше образование за кандидат студентите, показват отговорите на следващия въпрос?

С над 5% е нараснал броя на студентите, които държат на качеството на образование. Вижда се, че за 76,9% това е най-важно. Следващите три критерия са с еднакви стойности. Това са наличието на стажове и практики, безпроблемната реализация на пазара на труда и финансовата страна.

Тези критерии са важни за близо половината от анкетираните, а именно 49,6%. За най-малко ученици е важна близостта на ВУЗ-а до родното им място. Изисквания към бъдеща професия Един от по-любопитните въпроси, отправен към учениците е този какво искат да им дава тяхната бъдеще професия. Това е един от екзистенциалните въпроси, на който трябва да може да си отговори всеки един ученик, за да може в бъдеще да търси и намери работа, която да задоволява в максимална степен неговите потребности.

Съвсем нормално, както и миналата година и трите групи са посочили на първо място „пари (много добро заплащане)“. Казваме, че е нормално, тъй като болшинството от анкетираните разчитат на своите родители и близки за финансови средства и биха искали да имат финансова независимост. Радващото тук е, че на следващите две места и трите групи поставят атрибути на професията, които показват много зрял подход при планирането на кариерата.

Единомислието тук продължава и както можем да видим от графиката, следващите два най-високи резултата са еднакви за трите целеви групи. Това са „Да се чувствам удовлетворен от труда си“ и „Да виждам резултата от своя труд“. Най-малко седмокласници се интересуват „престижа“ на професията. Това е и най- малко желания атрибут за абитуриентите от професионалните паралелки. При профилираните паралелки „престижа“ е на предпоследно място, изпреварен от „спокойствието“.

Къде виждат бъдещата си професионална реализация показва отговора на следващия въпрос?

От отговорите на този въпрос се вижда, че най-голяма част от анкетираните и от трите целеви групи виждат своята професионална реализация в друг голям град на България, различен от София. На второ и трето място седмокласниците са посочили родния си град- 30% и страна от Европейския съюз – 29,8%.

Учениците от професионалните паралелки също са посочили на второ място родния си град или село- 31,1%, а на трето е столицата с 18,1%. При профилираните паралелки, учениците са посочили на второ място гр. София- 33,1%, а на трето родното си място, посочено от 22,7% от анкетираните.

Най-малко ученици, усреднено около 4% биха искали да се развиват в малък град или село в България. Запитани какво ще правят в професионален план след завършване на 12 клас, най-голям брой – 44,4% от ученици от професионалните паралелки казват, че ще опитат да работят и учат едновременно. Ще учат – 17,3%, а 21,9% ще започнат работа.

Тази година 2% са посочили, че нито ще работят, нито ще учат, а 14,3% още не са решили какво ще правят към момента на попълване на анкетата. Професионалните паралелки бяха попитани още какво ще изберат, ако поне единият им избор е да учат. Едва 23% казват, че ще продължат по специалността.

По-голямата част – 50% казват, че ще продължат по друга специалност. Не са намерили отговор на този въпрос 27% от анкетираните ученици.

При профилираните паралелки бе зададен подобен въпрос: „В какво професионално направление ще продължите обучението си?“ В профила, в който се обучават ще продължат 21,7% (при 15,2% в миналото проучване), в близък на него 32,1%, а 46,3% са посочили, че ще продължат обучението си в напълно различно професионално направление.

Учениците от професионалните паралелки бяха попитани и колко смятат, че е реалистично да получават като нетно възнаграждение („чисто“), ако започнат работа по специалността си след завършване на средното училище. От отговорите на този въпрос се вижда, че 35,1% от анкетираните очакват стартово нетно възнаграждение над 1300 лева. Между 1200 и 1300 лв. заплата се надяват да получават 26,2%, а 29,3 между 1000 и 1200.

Между 700 и 900 лева очакват 6,8%, а под 700 лв. мислят, че ще получават 2,6% от анкетираните. Проучването показа още, че 48,4% от седмокласниците (при 50% от миналогодишното проучване) не познават добре приликите и разликите в обучението в профилирана и в професионална паралелка, което е ключова информация за направата на информиран и осъзнат избор на образование след седми клас.

Много хора смятат, че кариерното ориентиране трябва да се случва в етапите на преход между образователните степени и при реализирането на пазара на труда, но това съвсем не е така, казва Пенко Атанасов- директор на ЦПЛР „Кариерно ориентиране – Габрово“ и дългогодишен кариерен консултант.

Да, безспорно в седми и дванадесети клас дейностите по кариерно ориентиране са по интензивни и до известна степен ангажираността на учениците е по-голяма, предвид осъзнатостта и неизбежността на наближаващия избор. За да се стигне до вземането на информирано и осъзнато решение за продължаване на образованието или за реализация на пазара на труда ученикът трябва да знае и може много неща, голяма част от които за съжаление не са застъпени в учебните планове.

На първо място той трябва да познава себе си като личност. Своите умения, интереси, ценностна система, доминиращ модел за вземане на решение, локализация на контрола, темперамент, характер и т.н. На второ място, ученикът трябва да познава света на професиите, поне в степен, която му позволява да разпознава основните характеристики на професията към която се е насочил. И не толкова професията, колкото професионалното направление. Да знае какви ще бъдат професионалните му задължения. Какви знания и умения ще му помогнат да се изгради и утвърди като отличен специалист. Да е наясно какви ще бъдат взаимоотношенията му на работното място. Какво работно време ще има.

В каква среда ще изпълнява служебните си задължения и т.н. Какви са тенденциите на пазара на труда – местни и в глобален мащаб. Колко търсена ще бъде неговата професия поне 10 години след придобиването на правото да я упражнява. Това са само част от всичко, което трябва да знаем, за да направим информиран и осъзнат избор на професия. Виждате, че това е непосилно за един ученик.

„Непосилно е и за по-голямата част от нас родителите. Но никой не е казал, че трябва сами да поемаме това бреме. Всеки от нас е заобиколен от хора, които могат да помогнат на детето и родителя в избора на бъдеща професия. Най-важното в случая е да не се оставя вземането на решение за последния момент, когато притиснати от времето можем да сгрешим. Радостно е, че все повече родители се обръщат за съдействие към кариерните консултанти и се надяваме с времето този брой да продължава да расте, споделят още от ЦПЛР „Кариерно ориентиране- Габрово“.

Новини

Министър Мирослав Боршош откри учебната година в ПГТ – Габрово

Published

on

Министърът на туризма Мирослав Боршош откри новата учебна година в Професионалната гимназия по туризъм „Пенчо Семов“ в Габрово. В словото си той поздрави учениците и преподавателите и обърна внимание на значението на тяхната бъдеща професия.

„Туризмът е една от най-отговорните професии. Той е динамичен, съвременен и е сред най-бързо развиващите се сектори на икономиката. Вие сте бъдещите дипломати на България в областта на туризма. Носете тази отговорност с любов и отдаденост, защото за да се посветиш на тази професия, трябва не само знания, но и сърце“, подчерта министър Боршош. В своето приветствие той отправи и конкретно предизвикателство към учениците, като ги насърчи да приложат знанията и креативността си в реална задача.

„Очаквам от вас – учениците – да разработите рекламна и маркетингова кампания за региона така, както го виждате вие. Вярвам, че със съвременните средства и чрез погледа на младите ще получим нещо различно и стойностно“, каза министърът.

По време на посещението си Мирослав Боршош откри и обновения физкултурен салон на гимназията. Той разгледа и учебния хотел, както и реновираните кабинети за практическо обучение. Министърът подчерта, че именно практическите занятия са от ключово значение и отбеляза своето приятно впечатление от факта, че сред преподавателите има много млади специалисти, които предават своите знания на учениците.

„Това, че учениците могат да се обучават в реална среда, е огромно предимство. Стажът в учебния хотел към гимназията ги подготвя за професията по начин, който прави образованието практически насочено и с перспектива за професионална реализация“, допълни той.

След официалната церемония министърът проведе среща с кмета на Габрово Таня Христова. В разговора беше поставен акцент върху намерението на общината, в партньорство с Регионалния център за опазване на нематериалното наследство в Югоизточна Европа и РЕМО „Етър“, Габрово да бъде домакин на Годишната среща на креативните градове под егидата на ЮНЕСКО в клъстъра „Занаяти“.

Министър Боршош заяви подкрепата на Министерството на туризма за инициативата, която ще допринесе за утвърждаването на града като значим културен и туристически център. Той отбеляза, че благодарение на активната работа на кмета, Габрово стои силно не само като туристическа, но и като културна дестинация, а богатата програма от събития и фестивали дава възможност на туристите да откриват града по различни начини и му осигурява стратегическо предимство.

„Това е и част от новия облик на туризма – да се предлага широк спектър от възможности, които да създават интерес и да конкурират другите дестинации. Убеден съм, че когато съвместната работа на държавата и местната власт подкрепя подобни значими прояви, резултатите за региона идват бързо и се усещат от хората“, заяви той.

Програмата на министъра в Габрово продължи с посещение на Етнографския музей „Етъра“ и Центъра „Кристо“. „Това са забележителности – символи на Габрово, които съчетават традиция и съвременно изкуство. Те са живи примери как културното наследство и модерността могат да вървят ръка за ръка и да превръщат града в привлекателна дестинация. Убеден съм, че Габрово притежава всичко необходимо, за да се утвърди като център на култура и туризъм и да се съревновава достойно с други европейски градове в борбата за титлата „Европейска столица на културата“, заяви още министър Мирослав Боршош по време на своето посещение.

Зареди още

Новини

Нов физкултурен салон и STEM-център в ОУ „Неофит Рилски“

Published

on

„Тук, в това иновативно основно училище, духът на 15 септември се усеща още по-силно. Вие сте пример за съчетание на традиции и иновации – училище, което постига отлични образователни резултати, и едновременно с това разширява своята общност с нови паралелки, повече ученици и още повече успехи.“

Това каза заместник – министърът на образованието и науката д-р Емилия Лазарова, която присъства на тържеството за първия учебен ден в ОУ „Неофит Рилски“ в Габрово. Учебната година стартира с нови физкултурен салон и STEM център за ученици и учители.

В изграждането на спортната зала са инвестирани 1 370 800 лв. по програмата на МОН, а STEM пространството е финансирано по Механизма за възстановяване и устойчивост с 271 862,58 лв. Училищната среда е преобразена чрез 4 високотехнологично оборудвани класни стаи, мултифункционална зала за презентации, открити уроци, кино, проектни дейности и заснемане на ученически филми.

Директорът на ОУ „Неофит Рилски“ Мая Колева запозна гостите с проектите и постиженията на учители и ученици и с обновената материална база. По думите на зам.-министър Емилия Лазарова модерният център, проектите по роботика, международните мобилности показват стремежа на екипа да даде не само знания, но и умения за бъдещето.

„Убедена съм, че новият физкултурен салон, изграден с подкрепата на министерството, ще затвърди и доразвие тези добри практики, като истинска инвестиция в здравето, увереността и енергията на децата“, каза още тя.

В иновативно основно училище „Неофит Рилски“ се обучават 504 ученици от I до VII клас. Гости на събитието бяха още кметът на Габрово Таня Христова, областният управител Мария Башева, началникът на РУО Георги Маринов и др.

Зареди още

Новини

„Янтра“ нанесе първо поражение на лидера „Фратрия“

Published

on

Отборът на „Янтра“ продължава успешната си серия във Втора професионална лига. Съставът на Емануел Луканов е без загуба от началото на сезона и записа пета поредна победа в първенството. Петата беше изключително престижна – като гост на лидера в класирането „Фратрия“.

Отборът на руския бизнесмен Виктор Бакуревич – собственик на веригата магазини „Берьозка“ в България, се цели в директна промоция в Първа лига и това лято хвърли сериозни средства за селекция. „Братството“ (Фратрия на латински означава Братство), нямаше загубени точки от старта на шампионата и беше със 7 от 7 преди двубоя с „Янтра“, но трябваше да преклони глава пред „ковачите“.

Срещата се игра на стадион „Спартак“ във Варна и завърши при резултат 0:1. Попадението, което донесе трите точки на „Янтра“, беше великолепно и беше реализирано от Георги Бабалиев в 73-ата минута. Емо Луканов беше подготвил отлично отбора си за двубоя с лидера и „Янтра“ стоеше много компактно под проливния дъжд на стадион „Спартак“.

През първата част Християн Василев се отличи с отлично спасяване. Стражът на „Янтра“ с блестящ рефлекс запази вратата си суха след центриране от пряк свободен и удар с глава отблизо. Секунди по-късно главният съдия Вилиян Видинов от София „блесна“ с невероятен жест към домакините. Георги Бабалиев беше изведен от Денислав Ангелов зад защитната на домакините и Александър Ангелов, последен в отбраната, го фаулира. Това е класически директен червен картон, но Видинов реши да покаже жълт. От отсъдения пряк свободен удар Асен Георгиев стреля на сантиметри над напречната греда в аут.

В добавеното време на първата част удар с глава на Мартин Райнов мина на сантиметри покрай вратата на „Фратрия“ и на почивката двата състава се оттеглиха при 0:0. През втората част надлъгването продължи.

„Янтра“ направи принудителна смяна и опитният Асен Георгиев отстъпи мястото си в отбраната на Тихомир Димитров. Това обаче не промени облика на отбора. Домакините опитаха натиск, но габровският тим беше изключително добре подреден и не остави много шансове на „Братството“, в чиито редици беше и бившият плеймейкър на „ковачите“ Айвън Ангелов. „Янтра“ чакаше своите шансове за контраатаки и в 70-ата минута беше близо до попадение.

Денислав Ангелов изведе Георги Бабалиев отдясно, но в последния момент удара на крилото беше париран. Бабалиев се реваншира по великолепен начин две минути по-късно. Тони Иванов му даде добър пас, той пое топката с десния си крак, с който елиминира двама бранители и с мощен шут с левия заби кълбото в горния десен ъгъл на вратата за 0:1.

В 75-ата минута „Янтра“ беше близо и до второ попадение след ъглов, но Тихомир Георгиев се размина с топката пред голлинията. В минутите до края „ковачите“ се справиха организирано с натиска на домакините и заслужено ликуваха с трите точки.

С успеха „Янтра“ вече има 18 точки в актива си и заема третото място в подреждането, като е само на три от лидера „Фратрия“. Втори с 19 точки е „Дунав“ (Русе), а четвъртата позиция заема „Вихрен“ (Сандански) с 16 точки. За габровския тим предстоят три поредни домакинства. Първото и идната събота от 17:00 на стадион „Христо Ботев“ срещу дублиращия отбор на „Лудогорец“.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица