Свържи се с нас

Икономика

Многото работа и кратките срокове причиняват най-много стрес

Published

on

Анкетното проучване на Регионален съвет на КНСБ – Габрово е посветено на стреса на работното място и е извършено по повод 28 април – Световния ден за безопасност и здраве при работа. Целта на допитването е да се илюстрират нагласите на хората на наемния труд към тяхното работно място, емоционалното им състояние, взаимоотношенията в работната среда и влиянието на трудовия процес върху личния живот.

Допитването бе анонимно и проведено изцяло онлайн от 10 до 21 април 2023 г. В него участие взеха 328 работещи лица, предимно от габровски регион. То няма претенциите да е напълно представително, т. к. броят на респондентите е малък, а мъжете са недостатъчно представени – техния дял е едва 15,5 % от всички участници.

Като друго несъвършенство може да се отчете и фактът, че не са се включили лица с основно и по-ниско образование. Най-много анкетирани са тези с висше образование – 78 %, а останалите 22 % са със средно образование. Най-активно в проучването се включват работещите в „Образованието”. Те са 129 души или 39,3 % от всички анкетирани.

След тях се нареждат работници от леката промишленост – 36 лица или 11 % и служители в държавната и общинска администрация, които са 33 лица или 10,1 %. Във възрастово отношение две групи заемат най-голям дял, които всъщност са хората в активна трудова възраст.

Тези от 46 до 55 години имат 31,4 %, а от 36 до 45 години имат 30,8 % представителност. След тях се нареждат работещите в горната граница на трудоспособност от 56 до 65 г., които са 21,6 % от общия брой участници.

Първият от осемте основни въпроса целеше проучване на субективното отношение на лицата към заплащането за техния труд. По-скоро неудовлетворени от него са 38,7 %, а по-скоро удовлетворени от получаваното възнаграждение са 35,1 %. Тук се наблюдават близки проценти на диаметрално противоположни нагласи, като няма изразен водещ отговор.

Що се касае взаимоотношенията с работодателя и/или прекия ръководител 38,7 % от анкетираните ги определят като добри, а 32 % като много добри. Двата отговора сумарно представят една по-скоро положителна оценка на общуването на работещите с техните ръководители.

При взаимоотношенията с колегите, процентът на определените като много добри достига 40,2 %, а на добрите такива – 35,4 %, т. е. работната атмосфера може да се приеме в най-общ план за добронамерена, без обаче отношенията да са отлични.

На въпроса „Как влияе Вашата работа върху емоционалното Ви състояние?”, най-много участници – 157 или 47,9 % отговарят, че работата им създава напрежение. Недооценени за своя труд се чувстват 24,7 % от анкетираните, а малко след тях се нареждат тези, които са мотивирани и удовлетворени на работното си място – 21 %.

По-нисък е процентът на лицата, които се чувстват спокойни в трудовия процес – 20,1 %.

На въпроса за влиянието на работата върху личния живот няма отговор, който да се откроява значително от останалите. Най-много лица – 41,5 % посочват, че работата им влияе негативно на времето им за почивка, а при 39 % – на личното време и домашните задължения. По-нисък процент – 32 % са лицата, на които работата не влияе на личния живот.

Като основни източници на стрес на работното място, анкетираните посочват големия обем на възложената работа и кратките срокове – 44,2 %. След тях се нареждат противоречивите изисквания към длъжността с 37,5 %, взаимоотношенията с работодател и/или прекия ръководител с 24,7 % и взаимоотношенията с колегите – 22,6 %. Едва след това, 21 % от анкетираните, посочват условията на труд и работната среда като източници на стрес.

В проучването е поставен и въпросът за наличието на негативни прояви на работното място. Повече от 1/3 или 34,1 % от отговорилите посочват, че на работното им място има унижаващо и/или обезценяващо отношение.

При 16,8 % от случаите има размяна на обиди и използване на нецензурен език, а при 12,2 % има физически и/или психически тормоз. Най-много лица – 182 или 55,5 % отговарят, че на тяхното работно място няма подобни прояви. Това дава надежда за постигане на нормалност в общуването по време на работа.

Най-категоричният отговор, с най-много събрани гласове е въпросът за това дали лицата се чувстват дискриминирани. От общият брой лица, 277 или 84,5 % не се чувстват дискриминирани. Липсата на дискриминация или усещането за такава може да се смята за добра тенденция в трудовия процес.

От посочените случаи на дискриминация, най-много са по възраст – 22, по образование – 17 и по пол – 16 лица. Няма нито един работещ, който да определи себе си като дискриминиран заради религията или заради сексуалната си ориентация.

Въпреки малката извадка, половия и образователен дисбаланс, анкетното проучване може да послужи за илюстрация на нагласите на българските работещи към полагания от тях труд и отражението на средата в която го правят, за да бъде отправна точка за решаване на проблеми, чрез конкретни мерки и инициативи.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Икономика

„Как да направя CV, което работи! – Ще работя през ваканцията 3“

Published

on

Младежки център – Габрово, Бюро по труда – Габрово и ЦПЛР Кариерно ориентиране – Габрово организират за втора година съвместно събитие „Ще работя през ваканцията 3“. То е насочено към младежите под и над 18 години, които нямат голям опит на трудовия пазар и цели да им даде насоки в търсенето на работа, като най-вече да ги ориентира, в това как се изготвя подходяща автобиография, какви други документи трябва да имат и за какво да внимават при кандидатстване за работа.

Събитието ще се проведе в Голямата зала на Младежки център Габрово на 29 април, вторник, от 16 часа. Безплатно е и не изисква предварително записване. ЦПЛР Кариерно ориентиране- Габрово ще издадат на присъстващите различни тънкости при изготвянето на автобиография, с която да се кандидатства за работна позиция. Ще разкажат какво точно е нужно на едно CV, за да бъде то отличаващо се от останалите. Ще дадат отговор на това, какво да се включи, когато един млад човек няма натрупан професионален опит?

Бюрото по труда ще представи услугите си, от които могат да се възползват младите хора. Психологът на Бюрото Галина Станкова ще даде препоръки за добро представяне на интервю, ще сподели също често задавани въпроси от работодатели и как може да се преговаря за стартово заплащане.

На събитието ще присъстват и членове на HR-отдели(Човешки ресурси) от габровски компании, които ще предоставят повече яснота в процеса по наемане на нови служители. Те ще разкажат какво търсят съвременните компании в кандидатите, на какво обръщат внимание и кои са най-честите грешки, които младите хора допускат в своето представяне.

Много младежи ще започнат работа през лятната ваканция и събитието цели да им помогне и подготви за написването на CV, което да ги отличи от останалите кандидати за дадена позиция.

Събитието „Ще работя през ваканцията 3“ на 29 април, за изготвяне на CV, ще бъде последвано от среща с работодатели от град Габрово и региона, озаглавена „Ще работя през ваканцията 4“, в която младите хора ще имат възможност да се запознаят с различни фирми, хотели, ресторанти, музеи, предлагащи сезонна заетост. То ще се проведе на 8 май, отново в 16.00 ч., в Ритуална зала на Община Габрово.

Зареди още

Икономика

Предстои публично обсъждане на Бюджета на Габрово

Published

on

Публичното обсъждане на Бюджет 2025 на Габрово ще се проведе на 22 април, вторник, от 17.30 часа в Ритуална зала на Общината, информираха от администрацията на кмета.

Кметът Таня Христова отправя покана към жителите на община Габрово, юридически лица, представители на средствата за масово осведомяване, на граждански сдружения, общински съветници, ръководители на бюджетни звена и други заинтересовани лица, да вземат участие в публично обсъждане на проектобюджета.

Насроченото обсъждане ще се проведе на основание Закона за публичните финанси и Наредбата на Общински съвет – Габрово за условията и реда за съставяне на бюджетната прогноза за местни дейности за следващите три години, за съставяне, приемане, изпълнение и отчитане на бюджета на Габрово.

Материалите по проекта на бюджета на община Габрово за 2025 г. ще бъдат на разположение и на хартиен носител в Центъра за административно обслужване на гражданите в сградата на общинската администрация и в електронен вариант оттук.

Зареди още

Икономика

Ученици от СУ „Васил Левски“ преминаха обучение „Млади предприемачи“

Published

on

Ученици от 11 и 12 клас на СУ „Васил Левски“ – Севлиево взеха участие в двуседмично обучение по предприемачество под наслов „Млади предприемачи“, което имаше за цел да подпомогне младите хора в кариерното им ориентиране и изграждането на лични и бизнес умения.

В рамките на обучението участниците се запознаха с възможностите на международната проектна платформа Career4EU, която предоставя ценни ресурси за диагностика на личните таланти, формулиране на кариерни цели и придобиване на знания в различни сфери на предприемачеството.

Обучението беше структурирано в две фази – присъствена (4 часа) и онлайн самостоятелна (8 часа), като учениците имаха възможност да преминат през учебните модули „Диагностика на таланта“ и „Семинар на основателя“. Те разработиха и представиха собствени бизнес идеи, като акцентът беше върху тяхното представяне чрез метода „Elevator Pitch“ – кратка и въздействаща презентация, която трябва да грабне вниманието на потенциални инвеститори за минимално време.

Участниците демонстрираха иновативно мислене, социална ангажираност и екологична насоченост в своите проекти, като представянето на идеите имаше и състезателен характер. Най-добрите презентации бяха оценени от самите участници, а победителите в двете групи получиха награди от организаторите: ЕВРОПА ДИРЕКТНО Габрово при Габровската търговско-промишлена палата и ЦПЛР „Кариерно ориентиране – Габрово“.

Освен това, ученици с изключителни презентационни умения също бяха отличени и наградени. Всички участници получиха сертификати за успешно преминатото обучение, което им предостави безценни знания и умения за тяхното бъдещо развитие.

Международната платформа Career4EU продължава да бъде ценен инструмент за младите хора, които искат да изградят своето професионално бъдеще и да реализират своите предприемачески идеи.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица