Новини
Какви са нагласите на учениците при избора им на училище и реализацията на пазара на труда?

Да виждат резултата от своя труд и да изпитват удовлетворение от него, а не само високо заплащане, искат седмокласници и абитуриенти от областта. Родителите се затвърждават като най-значим фактор при избора на образование след седми клас, а качеството на обучение е основен критерий при избора на висше учебно заведение при абитуриентите.
Това показа ежегодно анкетно проучване сред учениците от седми и дванадесети клас, съобщи Пенко Атанасов, директор на Център за подкрепа за личностно развитие „Кариерно ориентиране – Габрово“.
Анкетата се провежда за четвърта поредна година на територията на област Габрово с учениците, на които им предстои преход в по-горна образователна степен и/или реализация на пазара на труда.
Целевите групи бяха три. Учениците от седми клас и две групи абитуриенти – тези които се обучават по специалност от професия и тези от профилираните паралелки. В анкетата взеха участие 598 деца от седми клас и 318 от завършващите 12 клас ученици. Въпросите бяха насочени към нуждата от информация, необходимост от помощ и подкрепа при избора (кои са значимите хора, които могат да окажат такава) и няколко въпроса, свързани с бъдещата професия и реализацията на младите хора.
Ясно се вижда, че родителите отново са припознати от своите деца като хората, които най-добре ще могат да ги подкрепят в избора на образование. Tова е най-ясно изразено при седмокласнициите, като 83,6 % от тях са посочили родителите. В 12 клас съответно 58,6 % от децата в профилираните и 62,2 % от професионалните паралелки са посочили този отговор.
Това очакване към родителите от своя страна поставя големи изисквания към самите тях. Не само що се отнася до личността, знанията, уменията, способностите, ценностната система и т.н. на тяхното дете, но изисква и познания за пазара на труда, местни и глобални икономически тенденции, технологичния напредък в отделните професии, образователните програми в училище или ВУЗ и т.н.
Не само за един обикновен родител, но и за много специалисти това е непосилна задача. Малко са хората, които могат да бъдат експерти в толкова различни области. Ето защо кариерното ориентиране на учениците следва да бъде обща задача на многото видове специалисти, ангажирани пряко или косвено с образованието и възпитанието на детето.
Резултатите показват още, че все повече ученици припознават различни членове на обкръжаващата ги социална среда като източник на информация и подкрепа.
На второ място след родителите се нареждат „професионалистите“, дефинирани в анкетата като хора, упражняващи желаната от детето професия или близка до нея. Вижда се, че дори при групата на учениците, обучаващи се в професионалните паралелки посочилите „професионалисти“ са дори с процент над тези, които са избрали родителите. Студентите, обучаващи се в сходни специалности, също са предпочитан източник на информация от абитуриентите.
Вижда се, че с натрупване на часовете за работа по кариерно ориентиране в училище, в гимназиален етап, расте и броят на учениците (в сравнение с тези в седми клас), припознаващи кариерните консултанти като източник на помощ при планиране на кариерата. Предвид липсата на задължителни часове по кариерно ориентиране в повечето класове в различните етапи на училищното образование и ограниченията, наложени от пандемията през последните две години, това е добро признание за усилията, които полага скромният по състав екип на Центъра за кариерно ориентиране.
„Средно 6,7% от анкетираните не разпознават нито един от посочените, което ни кара да направим извода, че те сами ще вземат решение. Докато за абитуриентите това е нормално и очаквано, за седмокласниците това е малко притеснително, тъй като те не разполагат с достатъчно информация за света на професиите и за себе си като личности. Изборът в седми клас трябва да се направи съвместно от детето и родителя“, коментира още Пенко Атанасов.
В графата други, учениците са посочвали себе си или други близки от семейния кръг – братя и сестри, братовчеди и т.н.
Отговорите на този въпрос целяха да „изведат“ кръга от значими възрастни, които учениците разпознават като подкрепящи ги в прехода между образователните степени (и пазара на труда). В един друг въпрос, обаче дванадесетокласниците бяха попитани за това към кого от тях биха се обърнали за помощ и подкрепа.
Тук вече се вижда, че дори да разпознават по-широк кръг от „помагащи“, когато се наложи да предприемат действия, за да се свържат с тях, част от учениците, избрали в предходния въпрос професионалистите и студентите, отново се насочват към най-близкия си кръг – родителите и приятелите.
Вижда се, че за 71,3% от абитуриентите е най-важно висшето учебно заведение, което са избрали да предлага качествено обучение. Следва практическото обучение – „да предлага стажове и практики“, посочено от 54,8% от анкетираните. На трето място абитуриентите посочват като важен критерий „финансовата страна“. За най-малко ученици е важна близостта на ВУЗ-а до родното им място.
В седми клас, най-много ученици биха искали да знаят какви предмети ще изучават в избраната от тях паралелка – 47,2%. Следвана от информация за бъдеща реализация, отговор посочен от 41,8% от анкетираните. На следващо място, седмокласниците посочват нуждата от информация за предлаганите за обучение в средните училища специалности от професия и профили, съответно 37,1% и 36,6%.
Абитуриентите от профилираните паралелки споделят нуждата да знаят каква професия ще упражняват, дипломирайки се в една или друга специалност – 52,4%. На второ място искат да знаят кои ще са дисциплините, които ще изучават – 51,8%, а на трето възможностите за обучение (видове специалности), които предлагат висшите училища – 47,6%.
Що се отнася за абитуриентите от професионалните паралелки, за да се идентифицира нуждата от информация бяха зададени два въпроса. Единият насочен към онези, които ще продължат образованието си във ВУЗ и един към онези, които ще започнат работа.
Вижда се че първите се интересуват какво (66,3%) и къде ще могат да работят (64,3%), след като завършат висше образование. На следващо място абитуриентите искат да знаят какви ще бъдат изучаваните от тях дисциплини във висшето училище (64,3%).
Относно реализацията на пазара на труда, въпреки, че това е една от темите, засегната и в образователните програми за гимназиален етап, най-много ученици (56,8%) биха искали да могат да подготвят по-добре документите си за кандидатстване. Всъщност и трите най-популярни отговора са насочени към кандидатстването за работа. Следва нуждата от обучение за това как да се държат на интервюто за работа, отговор, посочен от 44% от анкетираните и как да търсят работа – 39,2%.
Почти всеки пети ученик (18,4%) е отговорил, че няма нужда от допълнителна информация или обучения.
Какво искат от бъдещата си професия учениците от трите целеви групи? Вижда се, че и при всички групи ученици първите три атрибута на професиите, посочени от тях като най-желани са едни и същи.
На първо място учениците са посочили „много добро заплащане“, отговор, посочен средно от 79,5% от учениците от трите целеви групи, което не е изненадващо за хора, които още не са финансово независими и предвид комерсиализацията на обществото през последните години.
Приятно впечатление правят другите два най-популярни отговора – „да се чувствам удовлетворен от труда си“ (средно 61%) и „да виждам резултата от своя труд“ (средно 56,2%), което показва едно зряло отношение към избора на бъдеща професия. Вижда се, че при родителите първите два отговора са именно тези, следвани от сигурност, дефинирана тук като „лесно да намирам и да се задържам на работа“.
Едва на шесто място родителите са посочили парите като фактор при избора на професия. За съжаление престижът на професията интересува най-малко представителите на четирите групи анкетирани.
Вижда се, че средно 28,5% от анкетираните смятат, че ще останат да живеят и работят в родните си места. Към столицата на България ще се насочат приблизително 20% от учениците. В друг голям град от страната искат да се развиват професионално малко над 39 %, а едва 3,5% ще живеят в млък град или село. Средно 22,2% ще се отправят към страни от Европейския съюз, а малко над 13% към страни извън европейския съюз.
Запитани какво ще правят в професионален план след завършване на 12 клас, най-голям брой – 49,6% от ученици от професионалните паралелки казват, че ще опитат да работят и учат едновременно. Ще учат – 18,9%, а 19,7% ще започнат работа. Тази година 2,4% са посочили, че нито ще работят, нито ще учат, а 9,5% още не са решили какво ще правят към момента на попълване на анкетата.
Професионалните паралелки бяха попитани още какво ще изберат, ако поне единият им избор е да учат. Едва 23% казват, че ще продължат по специалността. По-голямата част – 57,5% казват, че ще продължат по друга специалност. Не са намерили отговор на този въпрос 19,5% от анкетираните ученици.
При профилираните паралелки бе зададен подобен въпрос: „В какво професионално направление ще продължите обучението си?“ В профила, в който се обучават ще продължат 15,2%, в близък на него 33,5%, а 51,3% са посочили, че ще продължат обучението си в напълно различно професионално направление.
Учениците от професионалните паралелки бяха попитани и колко смятат, че е реалистично да получават като нетно възнаграждение („чисто“), ако започнат работа по специалността си след завършване на средното училище.
Най-много ученици – 30,2% смятат, че заплата между 800 и 1000 лева е напълно реалистично очакване. От 600 до 800 лева смятат, че ще получават близо 12% от абитуриентите. Под 600 лева са посочили 3,2%. Над 1000 лева нетно възнаграждение очакват повече от половината (над 55%) от учениците. Като заплащане между 1000-1200 лева очакват 26,2 процента, а 29,4% очакват нетно заплащане над 1200 лева.
Проучването показа също, че 50% от седмокласниците не познават добре приликите и разликите в обучението в профилирана и в професионална паралелка, което е ключова информация за направата на информиран и осъзнат избор на образование след седми клас.
За да направят информиран и осъзнат избор на образование и професия, учениците трябва да притежават умения за планиране и вземане на решение – казва Пенко Атанасов, директор на Центъра за кариерно ориентиране. „Да разполагат със задълбочена информация за възможностите на образователната система и пазара на труда. А също така да познават и себе си като личности, за да съумеят да направят съпоставка между изискванията на професията и собствените си ресурси. Да бъдат крайно откровени със себе си – притежават ли качества, за да станат добри специалисти в избраната от тях област или изборът им е основан на мечти и фантазии. Тази задача не е лесна. Никой не твърди това. Ето защо съветването със специалисти от различни области на познанието, каквито са и кариерните консултанти на Центъра е добра идея. За съжаление задължителните часове за кариерно ориентиране в училище са крайно недостатъчни, за да можем да очакваме кой знае какъв ефект от нашата работа. Опитвам се да кажа, че учениците и родителите трябва да бъдат активна страна и да търсят помощ и подкрепа от нас“, коментира още специалистът.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/
Новини
Обходът на Габрово, водещ към бъдещия тунел под Шипка, „напредва“

Първият етап от проекта за тунел под връх Шипка и обхода на Габрово получи разрешение за строеж. Това съобщи Община Габрово на своята официална страница, позовавайки се на статията в Economic.bg на Глория Христова, чрез която информира, че на 20 ноември 2025 г. министърът на регионалното развитие Иван Иванов е подписал разрешението за строеж, с което се дава старт на първия етап от обекта.
Направено е обаче важно уточнение, чрез което се посочва, че разрешението не обхваща самия пробив на тунела под Стара планина, а само довеждащата инфраструктура от северната страна, тази откъм Габрово.
Така започва изграждането на ключовия участък от обхода, който ще свърже съществуващото трасе с бъдещия портал на тунела. Справка в документацията показва, че строителното разрешение обхваща участък с дължина приблизително 2.6 км – от км 20+124.50 до км 22+700.
Този участък започва непосредствено след края на съществуващия обход на Габрово и води към бъдещия портал на тунела. Самият голям тунел, с дължина 3.2 км, се намира в следващите етапи на проектиране и строителство, които все още чакат своите разрешения.
Изпълнител на целия обект (инженеринг – проектиране и строителство) е „Консорциум ПСВТ“. Водещ партньор в него е „Хидрострой“ АД (свързана с Велико Желев), а в обединението влизат още „Пътни строежи Велико Търново“ АД и „Пътинженерингстрой-Т“ ЕАД.
Договорът с тях бе подписан още през лятото на 2022 г. на стойност над 358 млн. лв. с ДДС. В проектобюджета за тази година предвидената сума за следващите три години е малко над 28 млн. лв. За сравнение, в тазгодишния бюджет за този проект бяха заложени общо 57.2 млн. лв., от които над 21 млн. лв. бяха в резервен списък.
Авторката припомня, че още през април 2025 г. вицепремиерът Томислав Дончев заяви от парламентарната трибуна, че проектът върви към разделяне на различни етапи – изграждане на трасето от северната страна, което води към тунела, и паралелни дейности от юг, включително обходa на Казанлък. По думите му, „реалистичният план за тази година е от северна страна да бъде изградена голяма част от трасето, което води до тунела“, а от юг да се работи по проектиране и изграждане на обхода на Казанлък. Издаването на разрешение за строеж за участъка от км 20+124.50 до км 22+700 практически позволява да започне именно този „северен“ етап – първите километри от обхода на Габрово, които водят към бъдещия тунел.
Етапи на проекта:
Първи участък: от км 20+124.50 до км 22+700 – включен в одобрения Подробен устройствен план и обхванат от настоящото разрешение.
Втори участък: от км 22+700 до км 27+680 – вече има готов технически проект.
Трети участък: от км 27+680 до км 30+673.48 – техническият проект се очаква да бъде завършен до края на 2025 г.
Освен изграждането на нов пътен участък, разрешението отваря път и за ключови инженерни дейности, включително преместване на инфраструктура, която пречи на трасето.
В него са посочени: Изместване на напорен тръбопровод на ВЕЦ „Малуша“ (при км 20+478); Изместване на деривация „Козята“ (в участъка от км 20+380 до км 20+520). Като възложители в тази част са посочени съответно ВЕЦ „Малуша“ ЕООД и Областният управител на Габрово.
Ключов момент в заповедта на министър Иван Иванов е разпореждането за предварително изпълнение на разрешението. Това означава, че строителните дейности могат да започнат незабавно – дори ако документът бъде обжалван в съда.
Според мотивите на МРРБ, тази спешност е продиктувана от защитата на държавни интереси – подобряване на транспортната свързаност, намаляване на задръстванията и повишаване на пътната безопасност. С разрешението за строеж можете да се запознаете оттук.


Новини
„Месец на кариерното ориентиране“ е в разгара си

Център за кариерно ориентиране, Регионално управление на образованието – Габрово и Община Габрово обединиха усилия в полза на ранното кариерно ориентиране на учениците. Целта на събитието е учениците да се запознаят с различни професии на реални работни места.

Седем фирми и седем институции са дали съгласие да приемат ученици, а събитието ще продължи до края на месец ноември. Очаква се в него да вземат участие над 500 ученици от V, VI и VII клас, обхванати в целодневната организация на учебния ден. Малчуганите от IV клас на НУ „Васил Левски“ също ще вземат участие.

„Дейностите по кариерно ориентиране, и специално тези, свързани с посещения на учениците във фирми и институции са инициативи, които се забелязват и се оценяват. Мога, с нескрита гордост да заявя, че нашата област е една от първите, която проведе и продължава да провежда тези събития“, сподели началникът на РУО- Габрово Георги Маринов.
Идеята не е нова. Още през 2017 г. под егидата на Областен управител на област Габрово и РУО- Габрово, се проведе инициативата „Дойдох, видях, избрах“, която обхвана повече от 1500 ученика от всички възрастови групи.

„Това е една от най-атрактивните дейности по кариерно ориентиране за учениците. Оставя трайни спомени и повлиява, чисто по детски избора на бъдеща професия. Разбира се, ориентираният и осъзнат избор изисква много допълнителна работа, но подобни събития играят своята съществена роля в процеса на вземане на решение“, смята директорът на Центъра за кариерно ориентиране Пенко Атанасов.


Новини
„Будителите 2017“ организират здравна лектория

Отчитайки важността на темата за здравословното хранене, организаторите на здравните лектории, превърнали се в традиционна инициатива за читалище „Будителите – 2017“, канят жителите на Габрово да участват в предстоящата среща, да научат полезна информация и да получат съвети.
Лекторията е ориентирана към широк кръг от хора, медицински специалисти, треньори и спортисти, психолози, родители и деца. Пред аудиторията ще говори един от водещите специалисти по хранене и диететика у нас доц. д-р Мария Николова – практикуващ лекар- диетолог, преподавател в Медицински университет–София, учен с международен опит и дългогодишна дейност в областта на общественото здраве и превенцията.
Ще поставим вечния въпрос: Може ли здравословното хранене да бъде вкусно? Ще имаме възможност да се запознаем с диетичното хранене при различни заболявания, с хранителните разстройства, ще стане дума за авитаминозите, хранителните алергии и непоносимостта към определени хранителни вещества, както и за храненето при деца, бременни жени и спортисти.
Темите за качеството на храната, за затлъстяването, чийто мащаб превръща проблема в пандемия, също ще бъдат засегнати в рамките на здравната лектория, като в първата част доц. д-р Николова ще отговаря на въпросите на модератора, а след това и на запитванията на присъстващите в залата.
Полезната информация и общуването организаторите съчетават с дегустация на здравословни храни. Изкушенията ще приготвят възпитаници на Професионалната гимназия по туризъм „Пенчо Семов“, които ще подредят своя щанд във фоайето на зала „Възраждане. Инициативата е подкрепена от МЛД Трейдинг и лаборатория Рамус, които са осигурили за присъстващите подаръци за здраве.
Събитието ще се проведе на 28 ноември, петък, от 18.00 ч. в Зала „Възраждане“. Входът е свободен.


-
Кримипреди 2 дниДелото за тежката катастрофа с шестима загинали край Габрово започва
-
Кримипреди 4 дниЗадържаха рецидивист, обирал гаражи, мази и коли в Габрово
-
Кримипреди един денПрибраха двама, подлудили с кражбите си Габрово
-
Кримипреди 5 дниГабровската пътна полиция за поредна година е №1 в страната!
-
Новинипреди 2 дниОбщината констатира дефекти по новия асфалт при ремонта на ул.“Христо Ботев“
-
Новинипреди 5 дниПГТ – Габрово представи България на международен панаир в Сърбия
-
Културапреди 5 дниРегионалната библиотека с подарък към четящите хора в Габрово
-
Културапреди 3 дниПреди 100 години в Габрово е открит паметникът на загиналите във войните








