Свържи се с нас

Култура

Гергьовденски празници в музей „Етър“

Published

on

„Три дни яли, пили и се веселили“ – много често това изречение е последното от приказките с щастлив край. Преживяванията на посетителите в музей „Етър“ по време на Гергьовденските празници – 6, 7 и 8 май, бяха ако не приказни, то със сигурност празнични.

Тези дни бяха наситени с много на брой и съобразени с вкусовете на различните публики фолклорни изпълнения и възстановки. Топлите почивни дни дадоха възможност на професионалисти и самодейци да се изявят и да покажат запазени от тях традиции.

През трите празнични дни в музея можеше да се наблюдават демонстрации за биене на масло, подсирване на сирене, ръчно мелене на зърно, направа на обредни хлябове.

Хората видяха как Мария Иванова приготвя млечни продукти. Мария и съпругът ѝ се занимават с фермерство вече 18 години. На мандрата в музей „Етър“ тя и Ралица Касимова от Хранкооп София показаха краве, овче и козе сирене, кашкавал, мътеница, масло. Лицата на посетителите, вкусили от тях, изразяваха по-добре от всяка дума отношението им към продукти без излишни добавки към съдържанието. Публиката разбра, че от козето мляко се добиват кисело мляко и масло с много добри вкусови качества, но само майстор може да ги направи. Ралица Касемова сподели, че Мария Иванова много добре знае какво е палмово масло, познава и последиците от употребата му и затова никога не би добавила от него в продуктите си. 

С чудесни вкусови качества е и медът, предложен на крайречната алея в музея от местни производители. На същото пространство можеше да се видят и изделията на един истински маг. Не, илюзионното изкуство не беше представено по време на Гергьовденските празници в музей „Етър“, но Георги Петков, известен на сцената като магьосникът Бинти, показа друго свое умение. Кметският наместник на габровското село Армени се представи като дърворезбар. Нямаше как да не направи впечатление габровският му свещник. В него габровци слагат една свещ, севлиевци – като по-щедри – две, а ловчанлии цели три. Е, последните явно са готови да пръскат светлина…и пари, с широки пръсти, поне според габровските разбирания.

На 6, 7 и 8 май Дамян Христов и Мая Колчева, от екипа на музея, направиха демонстрации на ръчно мелене на зърно. Или, както Дамян поясняваше на публиката – грухане на булгур. Заниманието е женско, но ако мъжът е свършил работата си на Гергьовден – справил се е с агнето и го е сложил в пещта, жената не пропуска да го накара да я отмени в някои къщни работи. В случая – да груха пшеница. Стриването на зърното между двата камъка не е лесно нещо, но когато се практикува за забавление, а и за запазване на традицията, е забавно и поучително. Впрочем имаше и туристи, които се зарадваха, че могат да се завърнат към миналото само за малко и не им се налага да мелят булгур в домашни условия.

Обредност, която се изпълнява около или на Гергьовден имат различни етнически и религиозни общности, които населяват България. В музей „Етър“ бяха пресъздадени и християнска, и мюсюлманска, както и на представители на ромската общност. „Етър“, който е етнографски музей с регионален характер, има за задача да проучва, съхранява и представя бита на хората в неговото многообразие в една доста обширна територия. Част от тази важна мисия бе изпълнена по време на Гергьовденските празници през 2022 година.

Заснети за представяне в медийните канали и архива на музея са „От буенека до гергьовденското хоро“ в изпълнение на Танцов ансамбъл „Средец“ от София, „Полерания“ на читалище „Васил Левски 1900“ от с. Войнягово, „Едерлези“ на Център „Амалипе“ и ОУ „Петко Р. Славейков“от с. Джулюница, „Крадене на дете“ на читалище „Добри Люцканов 1912“ от с. Васил Друмев, „Топене на белези по Гергьовден“ на читалище „Светлина 1907“ от Якоруда и „Хъдреллез“ на читалище „Нов живот 1948“ от с. Мъдрево.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Култура

За житейската съдба на двама генерали, взели участие в Шипченската епопея

Published

on

В дните на 15-тото по ред Национално честване на Шипченската епопея ще Ви припомним за съдбата на две личности, взели пряко участие в събитията през август 1877 г. и за кратко пребивавали в Габрово, но остави своите следи в българската история. Това са командирът на Десета опълченска дружина майор Доршпрунг (както се подписвал саморъчно), едно малко известно име за широката публика и най-малкият опълченец, участвал в Руско-турската война 1877/1878 г. – Тодор Василев Габаров.

В края на месец юли в Габрово се сформира Десета опълченска дружина, от така наречената втора серия. От града и от съседните села и колиби се записват за доброволци в нея 172 мъже, от Дряновско 37 и Севлиевско 10. Това е военното формирование, в което габровци имат най-голям брой числен състав от всички останали дружини. Честта да бъде командир на „габровската“ дружина е възложена със заповед от 28 юли 1877 г. на майор Иван Петрович Доршпрунг-Целица (в официалните документи на руското командване винаги е изписван с двете фамилни имена). Неговото име присъства в редица документи – рапорти, писма, телеграми и др. Той остава командир на дружината от първия ден на нейното създаване до разформироването ѝ през месец юли 1878 г., но биографични данни за него липсват в историческите изследвания и до момента няма известна негова снимка или рисуван портрет.

За едно българско момче срещата с майор Доршпрунг-Целица като командир на Десета опълченска дружина има съдбоносно значение – това е Тодор Василев Габаров. През юни 1877 г. той заедно с майка си е оцелял от турските зверства след опожаряването на Стара Загора и настъплението на турската войска към прохода Шипка. Те са част от бежанския поток към спасителния Балкан и Габрово. В с. Зелено дърво командирът на дружината се среща с Тодор Василев, будно и любознателно момче, което иска да воюва за свободата на поробеното си отечество. По негово желание и със съгласието на майка му на 15 октомври 1877 г. той официално е зачислен в 4-та рота на 10-та дружина с командир майор Иван Петрович Доршпрунг-Целица. След време ще се установи, че той е най-младият опълченец, записал се и участвал в Руско-турската война от 1877 – 1878 г.

Цялата статия на Катя Гечева, главен уредник в РИМ – Габрово, можете да прочетете в страницата на музея на адрес: http://h-museum-gabrovo.bg/?p=17409.

Зареди още

Култура

Изложба „НОВОТО ЦЕННО: Съвременно занаятчийско изкуство от България“

Published

on

В Музейния център на РЕМО „Етър“ е представена изложбата „НОВОТО ЦЕННО: Съвременно занаятчийско изкуство от България“, която може да се види до 15 ноември 2025 г. Тя е част от XIX Международен панаир на традиционните занаяти, който ще се състои от 6 до 8 септември 2025 г. с участието на занаятчии от Европа, Азия и Африка.

В свят, в който машините създават почти всичко, ръчното произведение отново привлича вниманието. То носи не само форма, но и история, жест и отношение. Музей „Етър“ вече над 60 години събира, съхранява и представя занаятите като част от живото културно наследство – материално и нематериално.

В изложбата са показани над 100 произведения на 41 съвременни български занаятчии – бижута, съдове, мебели, играчки, скулптури и ритуални предмети, изработени от керамика, текстил, метал, кожа, дърво и камък. Всяко произведение носи отпечатъка на личен стил, умение и въображение.

Изложбата показва българските занаятчии в световен контекст. Международен партньор на изложбата е фондация „Микеланджело“ с нейната занаятчийска мрежа Хомо Фабер, в чиито онлайн пътеводител са вписани повечето занаятчии, които са представени в „НОВОТО ЦЕННО“.

Чрез „НОВОТО ЦЕННО: Съвременно занаятчийско изкуство от България“ се показва как традиционните техники и форми могат да бъдат интерпретирани от съвременния творец, превръщайки занаятчийството в изкуство. Срещат се поколения, стилове и материали, но всички творби споделят общо послание: ръчното има бъдеще – и то е красиво.

Посетителите са поканени да усетят пулса на съвременното занаятчийство и да видят как традицията се адаптира към съвременната естетика и начин на живот. Изложбата е реализирана от музей „Етър“ по идея на директора проф. д-р Светла Димитрова, с куратор Росина Пенчева – посланик на Хомо Фабер за България. Съществен елемент от „НОВОТО ЦЕННО“ е дизайна – дело на екипа на арх. Антонина Илиева. Консултант е доц. д-р Красимира Кръстанова. Изложбата се реализира с финансовата подкрепа на Министерството на културата. Официалното откриване ще се състои в първия ден от XIX Международен панаир на традиционните занаяти – 6 септември. През трите дни на това значимо културно събитие – 6, 7 и 8 септември, шест от майсторите, чиито творби са включени в изложбата, ще демонстрират своите умения пред посетителите.

Авторите, включени в изложбата: Адриана Герасимова, Албена Джокова, Александра Георгиева – Sashettu, Александра Камбурова – Tulipa, Ангелина Цветкова, Антоанета Рамджулска – Ramjuly, Атанас Константинов – Artefakti, Боряна Хаджиминчева – БОД, Георги Троянов, Димитър Николаев, Димитър Станков, Евгения Цанкова, Емилиaн Бонев, Жаклина Жекова, Женя Адамова, Константин Златев, Лилиан Щерева, Людмил Йорданов, Нева Балникова, Николай Сърдъмов, Рами Хамуд, Силвия Чанева, Стопàн, Студио tochka & tochka, Христо Тоцев, Цветана Недева- Силвион – Kinderlist, Цветелина Алексиева, сем. Чушкареви, Яна Танковска, Яна Юнакова, Esnaf Toys, Mano de Ana, Maria’s Nature Toys, Mental Syndicate, NO\ON Design Studio, Ornamento, Pottery & Poetry, Rosie Eisor, Tikla, Twisted Mud Studio, &HUE.

Зареди още

Култура

Ценен ръкопис на 200 години издаде габровската Регионална библиотека

Published

on

Излезе от печат „Габровски сборник” от 1824 година – юбилейно фототипно издание, посветено на 200-годишнината от написването на ръкописа и 165-годишнината от обявяването на Габрово за град, информира Савина Цонева, директор на РБ „Априлов – Палаузов“.

Сборникът е наречен с това име заради мястото на написване и заради града, в който е роден един от българските нови преподобномъченици. Друга причина за названието на книгата е принадлежността ѝ към Габровската реална гимназия, чийто печат е запазен на първия лист на ръкописа. Както е известно, към гимназията е създаден първият музей (1883). По-късно книгата е изпратена в Софийския народен музей, откъдето през 1922 г. е постъпила във фонда на Софийската народна библиотека. Проф. Беньо Цонев включва описанието на книжовния паметник в своя „Опис на славянските ръкописи в Софийската народна библиотека“.  Ръкописът има 38 листа. Съдържа пространно житие на преподобномъченик Онуфрий Габровски, Служба за преподобномъченика Онуфрий, Гръмник и зодиак – съчинения, много любими и ползвани от четящите българи, често включвани в печатните Вечни календари от епохата на българската старопечатна книжнина. Чрез текстовете в Гръмника се правят предсказанията за метеорологичното време и за съдбата на отделния човек и общността, в зависимост от проявата на това природно явление. В края на книгата е изписан текстът на  апокрифното Видение Павлово. Двата основни дяла на ръкописа са писани с различни, макар и сходни почерци, най-вероятно от двама писачи, от друга ръка, с друго мастило, е преписан апокрифният текст. Подвързан е с картон, обвит с кожа. Върху кожата на левия капак с врязани линии е очертано правоъгълно поле. Щемпелът, нанесен в средата, съдържа сцената „Разпятие Христово”. Централният щемпел върху кожата на десния капак представя   изображение на Света Богородица на трон с детето Иисус в скута ѝ, с изображения на ангели от двете ѝ страни.

Благодарение на Националната библиотека „Св. св. Кирил и Методий” този ръкопис, съхраняван в отдел „Старопечатни, редки и ценни книги”, колекция „Ръкописи” (сигнатура 698), е публикуван и е достъпен за ползване от всички изследователи, които проявяват интерес.

Автори на встъпителната студия са проф. Елисавета Мусакова и доц. Елена Узунова. Подборната библиография е изработена от библиотечните специалисти от отдел „Краезнание” на Регионална библиотека „Априлов – Палаузов” – Габрово.

Ръкописът е дигитализиран и е достъпен в Дигиталната библиотека на сайта на Националната библиотека https://digilib.nationallibrary.bg/slr/public/view.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица