Новини
Електрическите тротинетки: Правила и съвети за безопасна мобилност
Правилата са регламентирани за Ваша безопасност и за тази на другите участници в движението. Бъдете отговорни!
Законът за движение по пътищата регламентира правилата за движение на електрическите тротинетки, които все повече навлизат в ежедневния живот като участници в движението по пътищата.
Съгласно Чл. 80а Закона за движение по пътищата:
Водачът на индивидуално електрическо превозно средство при движение е длъжен:
1. да ползва в тъмните часове на денонощието и/или при намалена видимост светлоотразителни елементи върху видимата част на облеклото, позволяващи да бъде лесно забелязан;
2. да се движи по изградената велосипедна инфраструктура, а при липса на такава – възможно най-близо до дясната граница на платното за движение;
3. в тъмните часове на денонощието и/или при намалена видимост да управлява индивидуалното електрическо превозно средство с включени светлини;
4. да се движи с изправна спирачна система на управляваното индивидуално електрическо превозно средство;
5. да ползва каска, ако е на възраст до 18 години.
На водача на индивидуалното електрическо превозно средство е забранено:
1. да се движи по пътища и улици, на които максимално разрешената скорост за движение е над 50 km/h; ограничението не се прилага за улици с изградена велосипедна инфраструктура;
2. да се движи в зони, обозначени с пътен знак В9 – „Забранено е влизането на велосипеди“;
3. да се движи по улици, обозначени с пътен знак Г13 – „Пътна лента или платно за движение само на превозни средства от редовните линии“;
4. да развива скорост, по-висока от 25 km/h;
5. да превозва други лица;
6. да се движи успоредно до друго индивидуално електрическо превозно средство или двуколесно пътно превозно средство;
7. да управлява превозното средство, без да държи кормилото с ръка;
8. да се движи в непосредствена близост до друго пътно превозно средство или да се държи за него;
9. да превозва, тегли или тласка предмети, които пречат на управлението на превозното средство или създават опасност за другите участници в движението;
10. да управлява превозното средство по площите, предназначени само за пешеходци;
11. да използва мобилен телефон при управлението на индивидуално електрическо превозно средство.
(3) Минималната възраст на водача за управление на индивидуално електрическо превозно средство е:
1. шестнадесет години – по велосипедна инфраструктура и по пътища и улици с максимално разрешена скорост до 50 km/h;
2. четиринадесет години – само по велосипедни алеи.
САНКЦИИ:
С глоба в размер на 10 лв. се наказва водач на индивидуално електрическо превозно средство, който:
1. не ползва светлоотразителни елементи в облеклото си в тъмната част на денонощието и при намалена видимост;
2. не носи каска, ако е на възраст до 18 години.
С глоба в размер на 50 лв. се наказва водач на индивидуално електрическо превозно средство, който:
1. не се движи по велоалеите, когато има такива, а когато няма – не се движи най – вдясно на пътното платно;
2. при намалена видимост или през нощта управлява индивидуално електрическо превозно без да е включил светлините;
3. управлява индивидуално електрическо превозно с неизправна спирачна система;
4. се движи по пътища и улици, на които максимално разрешената скорост на движение е над 50 км/ч, когато няма велоалея;
5. се движи в зони, забранени за влизане на велосипеди;
6. се движи в BUS лента;
7. развива скорост над 25 км/ч;
8. превозва други лица;
9. се движи успоредно с друго индивидуално електрическо превозно или двуколесно пътно превозно средство;
10. управлява индивидуално електрическо превозно без ръце;
11. движи се в непосредствена близост до друго ППС или се държи за него;
12. превозва, тегли или тласка предмети, които пречат на управлението на индивидуалното електрическо превозно или създават опасност за другите участници в движението;
13. управлява индивидуално електрическо превозно по тротоари;
14. управлява индивидуално електрическо превозно извън велоалеите, ако е на възраст под 16 години;
15. управлява индивидуално електрическо превозно, ако е на възраст под 14 години.
§6 т.18б от ЗДВП: „Индивидуално електрическо превозно средство“ е пътно превозно средство, оборудвано с електрически двигател/и и максимална конструктивна скорост, надвишаваща 6 km/h, без или със място за сядане с височина на точка R (референтна точка на седене), ненадвишаваща 540 mm, когато превозното средство е с не повече от две колела или с височина на точка R, ненадвишаваща 400 mm, когато превозното средство е с три или повече колела, със собствена маса до 50 kg. Не са индивидуални електрически превозни средства инвалидните колички, обслужващи лица с увреждания.
Използвайте винаги предпазна каска, когато управлявате електрическа тротинетка или велосипед – това може да спаси Вашия живот!

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/
Крими
34-годишен пострада при падане от близо шест метра

34-годишен пострада при трудов инцидент в Габрово, съобщиха от пресцентъра на Областната дирекция на МВР.
Злополуката е станала в събота, 13 декември, около 12.30 часа. Инцидентът е възникнал по време на ремонтни дейности на сграда.
34-годишният мъж е паднал от височина около 5,50 метра. Пострадалият е бил транспортиран в МБАЛ „Д-р Тота Венкова“ – Габрово с множество фрактури.
На местопроизшествието е извършен оглед. По случая е образувано досъдебно производство.

Новини
Таня Христова оттегля предложението си за увеличение на ТБО

Оттеглям предложението за промяна на таксата за битови отпадъци в община Габрово. Това написа на профила си в социалната мрежа фейсбук кметът на Габрово Таня Христова.
Таксата за битови отпадъци засяга пряко всяко домакинство и затова всяка промяна в нейния размер следва да се прави в условия на предвидимост и стабилност. Липсата на приет държавен бюджет за 2026 г., както и нестабилната вътрешнополитическа среда, създават висока степен на несигурност, се посочва още в кметската публикация.
Поради това Община Габрово се отказва от предложеното увеличение на таксата за битови отпадъци.
Това решение не е отказ от реформа. Общината ще продължи последователната работа по въвеждане на по-честен и точен модел за определяне на такса „битови отпадъци“, основан на реални данни, в съответствие със законодателството и в защита на обществения интерес, заявява още Христова.


Новини
Домът на Ръгби клуб „Янтра“ ще бъде ремонтиран

Стадион „Христо Смирненски“ в Габрово, който е дом на Ръгби клуб „Янтра“, ще бъде напълно обновен благодарение на одобрено финансиране по Националната програма за финансиране на спортни проекти 2025 г. на Министерството на младежта и спорта. Новината беше съобщена от народния представител от ГЕРБ – Габрово Михаил Митов.
Инвестицията предвижда цялостно подобряване на спортната база и условията за тренировки и провеждане на състезания. Проектът включва поставяне на ново тревно покритие, изграждане на дренажна и поливна система, както и монтиране на нова ограда.
За удобството на публиката и спортистите ще бъдат поставени нови скамейки и трибуни, а вечерните тренировки и мачове ще бъдат улеснени чрез ново осветление. Освен това, в рамките на проекта ще бъдат поставени и нови ръгби врати, които ще отговарят на съвременните стандарти за спортни съоръжения.
Новата визия на стадион „Христо Смирненски“ се очаква да привлече повече млади спортисти и да създаде по-добри условия за тренировъчен процес и провеждане на национални и международни срещи.


-
Кримипреди 5 дниКола блъсна жена, пресичаща на пешеходна пътека в Габрово
-
Любопитнопреди 4 дниАрена Механо ще бъде официално открита
-
Кримипреди 15 часа34-годишен пострада при падане от близо шест метра
-
Любопитнопреди 7 дниДетското коледно градче на Габрово отваря врати в парка с Мечето
-
Любопитнопреди 6 дниСевлиево посреща Коледния камион на Кока-Кола
-
Любопитнопреди 7 дниКоледен фермерски пазар на площад „Възраждане“
-
Културапреди 6 дниНовата стихосбирка на Венелин Бараков с премиера в Габрово
-
Новинипреди 5 дниЗдравни работници от Трявна протестираха за по-високи заплати







