Свържи се с нас

Новини

„Съчетаваме успешно съвременните технологии и алтернативните методи на лечение“

Мирослав Кралев, кинезитерапевт в МБАЛ „Свети Иван Рилски“-Габрово.

Published

on

Мирослав Кралев – кинезитерапевт в МБАЛ „Свети Иван Рилски“ – Габрово: Съчетаваме успешно съвременните технологии и алтернативните методи на лечение!

През 2003 г. – завършва Медицински колеж – гр. Плевен, специалност „Рехабилитация”
През 2007 г. – завършва Русенски университет „Ангел Кънчев”, специалност „Кинезитерапия”. Работил като рехабилитатор в МБАЛ „Д-р Стойчо Христов” – Севлиево, както и като кинезитерапевт и мениджър отделение „Физикална и рехабилитационна медицина“ в МБАЛ „Акта Медика”. От юни 2020 г. е част от екипа на отделението по физикална и рехабилитационна медицина на МБАЛ „Свети Иван Рилски“-Габрово. В работата си прилага различни алтернативни терапевтични методи в името на бързото възстановяване на пациента.

– Как се насочихте към алтернативните лечебни методи и от колко време ги прилагате във Вашата практика?
– Първо избрах рехабилитацията, защото като здравна специалност, която се използва с терапевтична и профилактична цел в сложния процес на възстановяване на човешкото здраве, сама по себе си е широкообхватна. Или поне така си мислех, докато не започнах да я практикувам. С течение на времето видях, че тя всъщност не е достатъчна. Нещо сякаш липсваше, нещо не достигаше, за да постигнем с пациентите онзи оздравителен ефект, който търсехме. Така се насочих към алтернативната или комплементарната медицина, която отлично се вписва и се използва съвместно с конвенционалната медицина. Това ни помага много – първо в поставянето на диагноза, и после – в лечението на пациента. Така картината е завършена и процесът цялостен. А откога ги прилагам в моята практика – вече повече от 10 години. И съм изключително доволен, че в МБАЛ „Свети Иван Рилски“ имаме възможност да комбинираме различни терапии в името на здравето на пациентите. Отделението по ФМР разполага от една страна с най-съвременна техника и възстановителният ни център е оборудван съобразно последните новости в нашата сфера, а от друга страна – екипът е подготвен професионално за прилагането и на т.нар. нетрадиционни терапевтични методи. При наличието на тези предпоставки добрите резултати не закъсняват.

– Представете накратко какви нетрадиционни терапевтични методи прилагате за лечение на Вашите пациенти?
– Тук прилагаме юмейхотерапия, кинезиотейпинг, акупунктура и аурикулотерапия, вендузотерапия и лечебен (класически) масаж. Всички тези алтернативни методи са безболезнени и се прилагат при лечението или подпомагането на оздравителния процес на широк кръг заболявания – неврологични, на опорно-двигателния апарат, спортни травми и много други. Кръгът на тяхното полезно действие наистина е много широк.

– Да започнем с юмейхотерапията – какво представлява тя и за лечението на какви заболявания се използва?
– Юмейхомасажът е лечебна практика, при която чрез мануални действия върху човешкото тяло се цели премахване на болката – остра или хронична, както и цялостно подобряване на здравето. Известен е още като „Източен специален божествен масаж“ и се състои от 100 похвата. Юмейхото дава добър и бърз ефект при много заболявания на опорно-двигателния апарат. Особено подходящ е при обща скованост на тялото, предизвикана от застоял начин на живот, физически и емоционален стрес, при депресивни състояния, храносмилателни проблеми, болки в кръста и гърба, ишиас, при дископатия и дискови хернии, плексит, невралгия, мигрена, ошипяване и още много други. Според дълбочината на здравословния проблем, положителният ефект се проявява най-често между втория и петия сеанс, всеки от които е с продължителност от 40 до 60 минути.

– А какво представлява кинезиотейпингът?
– Кинезиотейпингът е рехабилитационна техника, при която по тялото на пациента се залепват специални еластични ленти. Разработена е в Япония през 70-те години на ХХ век с цел облекчаване на болката и подобряване на лечението на меките тъкани. Изключително популярен е в спортните среди, включително и у нас, като профилактично средство или за лечение на различни спортни травми. Но този метод е изключително ефективен не само при спортни наранявания, а и за много различни състояния. Например при болка и скованост в областта на раменния пояс, при радикулит, при всякакви разтяжения, навяхвания, усуквания, при гръбначни болки, при разкъсване на мускулни влакна, при проблеми и травми на менискуса и др. Лентите са удобни, незабележими под дрехите, не съдържат медикаменти и са безопасни за носене както от млади, така и от по-възрастни хора. С тях благоприятно се подпомага процесът на по-бързото тъканно регенериране.

– Прилагате също акупунктура и аурикулотерапия, разяснете ги?
– Акупунктурата е един от най-старите методи за лечение и в превод от латински означава „бода с игла“. Това е техника, при която чрез поставяне на тънки игли на определени точки по кожата се постига ефект в дълбочина. Както при всички лечебни практики в китайската медицина, и тук целта е да се хармонизира жизнената енергия в организма и да се възстанови нарушеното равновесие. Доказала през вековете своята ефективност, акупунктурата е разпространена в цял свят, развива се непрекъснато и вече има разработени електро-, лазеро-, магнито-, ултразвукова акупунктура и много други. Що се отнася до аурикулотерапията, тя е метод, при който чрез третиране на определени точки на ухото се въздейства върху различни органи и зони в целия ни организъм. Ухото е микросистема, върху която се отразяват всички състояния и заболявания на организма ни. Когато в организма ни се развива някакво заболяване, върху ухото се проявяват специфични реакции – болка, промяна в цвета на кожата, образуване на люспи, пъпки, разширени кръвоносни съдове с различен цвят и т.н. Например ако човек има косми в ушите, това е знак за намалена функция на половата система, проблеми с бъбреците и т.н. Тези реакции се забелязват много преди видимата проява на болестта, т.е. още докато тя е в ранен стадий. И всъщност ухото е мястото, където специалистите могат да прилагат ранно лечение на болестите. По време на процедурата по аурикулотерапия се беседва с пациента, като след оглед на ушната мида и регистриране къде по ухото има болка, се определя и мястото на болестта. Самата терапия може да бъде в три варианта. При първия се поставят пластири със залепени за тях семена, които да активират съответната точка на ухото. Това е най-„мекият“ метод за въздействие и при него е необходимо 2-3 пъти на ден да се прилагат притискащи масажни движения, за да се стимулира зоната. Вторият метод включва поставяне на пластири със залепени за тях микроигли, които веднъж положени върху точките и зоните, не се стимулират допълнително. При третия метод терапевтът стимулира избраните места, като поставя акупунктурните игли за кратко и след това ги отстранява.

– При какви заболявания се прилагат акупунктурата и аурикулотерапията?
– И тук спектърът на благоприятно въздействие е изключително широк – при заболявания на периферната и на вегетативната нервна система, алергии, сърдечно-съдови заболявания, заболявания на стомашно-чревния тракт, на опорно-двигателната система, при ендокринни заболявания, разстройства в хормоналния цикъл, някои очни заболявания и др. Списъкът наистина е дълъг.

– А при кои заболявания или проблеми бихте препоръчали вендузотерапия?
– Лечението с вендузи се препоръчва при кашлица и бронхит, но и при травми и схващания, както и при болки в ставите. Обикновено се правят между 6 и 10 процедури, като продължителността на въздействие на вендузите може да е от няколко секунди до около 7-8 минути. Това е подпомагаща терапия, която оказва и релаксиращ ефект – намалява безсънието, стреса, препоръчва се и като метод за разреждане на пристъпите на мигрена. Терапията води до намаляване на болката и отпускане на мускулатурата, което е причината да се прилага при спортисти, които целят бързо възстановяване. Повечето хора я описват като отпускаща и сгряваща, не е болезнена, но при пациенти с по-нисък праг на болка е възможен лек дискомфорт. Важно е да отбележим, че вендузотерапията е противопоказана за пациенти с високо кръвно налягане, кръвоизливи, кожни раздразнения и разширени вени. Не се прилага и при бременни жени.

– Какво трябва да знаят пациентите преди да дойдат при вас? Трябва ли например да са диагностицирани?
– Не е задължително да дойдат с поставена предварително диагноза, защото ние винаги правим обстоен преглед и можем на място да диагностицираме. Но така или иначе болшинството пациенти идват при нас с поставена диагноза от личния лекар или от специалист, който ги е насочил към нас. Дори и диагнозата да не е съвсем точна и диференциална, ние правим преглед, потвърждаваме и я детайлизираме, а ако не сме сигурни, може да изпратим пациента за конкретизиране при друг специалист или на образна диагностика.

– Вие тук прилагате успешно съвременните технологии и древните методи?
– Да, те са напълно съвместими и когато се прилагат съчетани, резултатът е чудесен!

– Вероятно някои от читателите ще подходят скептично към това интервю и към ползата от прилагането на нетрадиционните лечебни практики. Какво ще им кажете?
– Ще отговоря, че методите за лечение на т.нар. „алтернативна медицина“ са абсолютно безвредни и безболезнени, не увреждат други органи и системи и имат гарантиран оздравителен ефект, възстановяват общия енергиен баланс на организма. Съвременната медицина преоткри уникалните възможности на алтернативната медицина и тя вече е основен лечебен метод във всички развити държави.

– Вашето послание към читателите?
– Не чакайте, когато Ви заболи някъде, болката да премине с времето. Потърсете съвет и медицинска помощ. Затова ни е дадена възможността да усещаме болка – за да разберем, че нещо с тялото ни не е както трябва. Бъдете здрави! И бъдете добри, защото, както е казал един български писател и майстор на късия разказ „Злото не е трайно, доброто е господар на човешкото сърце!“

Подробна информация относно дейностите, услугите и условията, които предлага болницата, може да намерите на адрес: www.mbal-ivanrilski.com.

Култура

Създава се Регионален център „Кристо и Жан-Клод“ в Габрово

Published

on

Министерският съвет прие Постановление за създаване на Регионален център за съвременно изкуство „Кристо и Жан-Клод“. Регионалният център за съвременно изкуство „Кристо и Жан-Клод“ е регионален културен институт по смисъла на Закона за закрила и развитие на културата с предмет на дейност: създаване, разпространение, представяне и популяризиране на културни продукти на съвременното изкуство и недвижимото културно наследство и образователна, изследователска и развойна дейност в областта на културата и творческите индустрии.

Центърът е със седалище град Габрово и териториален обхват на дейността – община Габрово и общините: Севлиево, Трявна и Дряново. За създаването на центъра е прието Решение № 223 от 28 ноември 2024 г. на Общинският съвет на община Габрово.

Изразени са положителни становища на общините Севлиево, Трявна и Дряново и съгласие от Областния управител на област Габрово. Чрез създаването на регионалния център за съвременно изкуство ще се създадат условия за изява на творци, производители и индустриалци, развиващи дейност на територията на общините в област Габрово.

Центърът ще има положителен принос в създаването на връзки между различните професионални общности и за утвърждаването на района като културен център с устойчив туризъм и икономическо развитие.

Зареди още

Култура

Първи „Вечери на изпятата поезия“ в Габрово – разговор с Виктор Макаров

Published

on

Спомням си първия път преди почти 10 години, когато Виктор Макаров заедно с куп талантливи музиканти пристигна в Габрово, за да представи албума си „Шарена черга“. Този концерт остави дълбок отпечатък в мен – музиката, посланията, поезията, чарът, талантът и сърцето на тези хора ме омагьосаха.

Толкова време по-късно, този магьосник с китара и „леко дрезгав глас“ – отново водейки в града банда музикални съмишленици, пристига в столицата на хумора и сатирата като съорганизатор на първото издание на фестивала „Вечери на изпятата поезия“.

Е, първо габровско издание, защото Виктор Макаров стои зад едноименния фестивал, който вече има своята дългогодишна история в столицата. Той е част и от екипа на международния „Sofia Singer Songwriter Fest“, организира и много подобни инициативи и концерти.

И, ако заключите, че Виктор е музикант, ще сте прави, но едновременно с това ще сгрешите – той е много повече.

Виктор Макаров е българският преводач на мюзикълите „Чикаго“ и „Фантома на операта“. Освен това е богослов, актьор и „поет по душа“, съпруг и баща. Малка част от авторското му творчество е събрано в книгата „Етюди в проза и стих“. Той е изключително увлекателен събеседник и човек, с голямо сърце, пълен с вдъхновение и творческа енергия.

Подробно за фестивала „Вечери на изпятата поезия“ вече писахме, а днес разговаряме лично с Виктор, за да ни разкаже повече за това как се организира подобна инициатива и какво да очакваме.

– След дни започва първото издание на габровския фестивал „Вечери на изпятата поезия“. Какво е „изпята поезия“ и има ли тя почва у нас?
– Названието „изпята поезия“ в някакъв смисъл само обяснява себе си. Участниците във фестивала са хора на различни възрасти и с различни стилистични предпочитания (кънтри, етно, рок, шансон, джаз, пънк, блус…), но обединени от отношението към текста, написан на хубав български език. Повечето освен музиканти са или поети, или почитатели на изящната словесност, и това личи от текстовете на песните им. Другите имена на подобни автори изпълнители са „бардове“ и „поети с китара“.

– Досега фестивалът се е провеждал единствено в София, защо избрахте точно Габрово за първо издание извън столицата?
– Има причини романтични и прозаични. Сред романтичните е фактът, че Габрово е сред значимите културни средища на страната. За нас беше важно изпятата поезия да бъде представена тук наравно с другите изкуства, още повече че Габрово си има много собствени бардове. Тук стигаме и до прозаичната причина: в Габрово се намериха достатъчно помощници, за да се сформира отбор юнаци, които да задвижат фестивала. Анна Верховска, която е съорганизатор на „Вечерите“, е актриса от Кукления театър в Габрово. От екипа на същия театър е и художникът Светозар Колев „Питкин“, а Виолина Доцева е от Драматичния театър. И тримата са интересни автори, и тримата са познати на габровската публика, и тримата имат контакти в културните среди на града и са високо мотивирани да помагат фестивалът да протече успешно. Анна Верховска ни свърза и с директора на Кукления театър Алфидин Ахмедов – много инициативен деец на изкуството, който посрещна идеята за фестивал с голям интерес.

– Както спомена, фестивалът е в партньорство с Кукления театър. Като организатор на много подобни концерти и фестивали – трудно ли се намират съмишленици и партньори? Как се организира един такъв независим фестивал?
– Държавният куклен театър в Габрово е един от най-активните партньори, с които съм работил до момента, за което съм безкрайно благодарен на г-н Ахмедов, а също на Анна Верховска, която в най-невероятни моменти от денонощието намираше време да работи по дизайна и рекламата. Светльо Колев също много помогна и тепърва предстои да се насладим не само на песните му, но и на майсторлъка му като озвучител. Що се отнася до трудностите… Това е първото издание на фестивала в Габрово, никой още не знае за нас – що за чудо е това „изпятата поезия“ – яде ли се, пие ли се, за какво изобщо се ползва… Затова се наложи да се организираме „на мускули“ и с много компромиси и добра воля от страна на участниците, за което и на тях благодарим.

Истината е, че Община Габрово много помогна с реклама, с включването ни в културния календар по повод 165 години Габрово и т.н. (затова благодарим и на общината), но дали ще има и финансова подкрепа за тази година още не е сигурно. Надяваме се обаче догодина да е по-лесно в това отношение – тогава вече всички ще знаят колко ценно нещо са бардовете и колко необходими са за културния живот в града.

– Можем да кажем, че бардовете са част от алтернативната ъндърграунд сцена – намира ли се публика за тях в по-малките населени места?
– Ето това предстои да видим на 18, 19 и 20 септември в салона на Кукления театър. Шегата настрана, опитът на колеги, които организират подобни фестивали в Панагюрище, Харманли и т.н. показва, че в по-малките населени места има глад за качествено изкуство и поетите с китара винаги намират благодарна публика. Специално в Габрово обаче културният живот, както казах по-рано е доста наситен, тъй че тук по-скоро разчитаме не на глад, а на любопитство към жанр, който рядко е представян в града.

– Как изобщо се зароди идеята за „Вечери на изпятата поезия“?
– Преди 15 години бях поканен на фестивал в Литва. Последва покана за Румъния. После още две посещения в Литва (последното през 2024 г.) Направи ми впечатление огромната ценени са бардовете в чужбина. Литовският фестивал продължава повече от седмица и последните две вечери са в зала с размерите на софийската зала „България“, претъпкана догоре! Това ме накара да осъзная колко незаслужено пренебрегнат е този жанр в родината ни и буквално да заревнувам. Оттогава една от житейските ми каузи е популяризирането на творчеството на колегите-бардове у нас.

– За да им дадеш поле за изява, ти си основен двигател на тази и много други инициативи с подобна цел. Даваш много от личното си време, финанси и нерви – струва ли си всичко накрая?
– Вече използвах шегата, че „предстои да видим“, нали? Обикновено в края на всяка такава вечер се чувствам безкрайно удовлетворен от цялата палитра разнообразни емоции, които се изписват по лицата на слушателите – усмивки, сълзи, възторг, умиление… Радвам се, когато мога да споделя насладата от творчеството на тези автори с нова публика.

– Връщайки те отново към габровските „Вечери“, ти самият ще излезеш на сцената със собственото си творчество – кого друг ще имаме възможност да чуем? Как избра участниците, които да поканиш?
– Част от участниците избрах аз, част – Анна Верховска. Първоначалният избор беше лесен: поканихме само автори, свързани с Габрово, а те са толкова много, че бяха достатъчни за цял фестивал. Но след като те един по един се оказваха заети, започнахме да се оглеждаме за колеги, които могат да реагират в по-кратък срок. В момента свързани с града са самата Аня, Виолина Доцева, Светльо Колев, Зора Колева (в дует с Косьо Кучев), а косвено и Краси Кирчев, понеже негова постановка се играе в тукашния куклен театър. Рок-група Rejected M (в акустичен вариант) и дуетът „Манджа с грозде“ покани Аня. Аз пък поканих двама представители на по-улегналото поколение бардове – Пламен Сивов и Коста Шотев. Поканихме и една от най-новите звезди на бардовата сцена Ники Димитров от група X-r@y. Според слуховете възможно е в събота да се появи и един от доайените сред поетите с китара – Иван Ненков (авторът на „Ах, морето“, „Миг от приказка“ и т.н.), но слуховете, както знаем, са несигурно нещо…

– Част от дейността ти е свързана именно с откриването на нови и млади таланти. Как и по какво се разпознава добрият поет с китара? И има ли изобщо такова нещо като добър и лош поет?
– Отговорът на този въпрос е много сложен и изисква цикъл от лекции. Именно в цикъл от лекции (издадени после като книга – „Поетическото изкуство“) се опитва да отговори Любомир Левчев. Ако се опитаме да оставим настрана субективизма (а той играе централна роля в цялата работа) формулата е „качествен и от сърце написан текст + музикантски майсторлък + сценично присъствие (затова има толкова театрали сред бардовете)“. Но тази кратка формула май нищо не казва. Например, отново, що е то качествен текст? Вълнуващите се могат да четат Левчев (наистина!); някъде из дебрите на ютуб циркулира наша с Радо Михов двучасова и доста практична лекция по „текстописане“, съществуват и куп други ресурси, а и винаги я има опцията „помощ от другарче“ – разбирай: от по-опитен поет, когото начинаещият такъв познава и признава (аз постоянно ползвам такава помощ)…

– След изданието в Габрово, какво предстои?
– Почивка! Още почивка! И още малко почивка! Почивка заедно със съпругата ми! А иначе – още много концерти и фестивали, организирани заедно с невероятните ми колеги, в София и (надявам се) из цялата страна!

*Автор: Мария Матева.

Зареди още

Култура

Исторически музей – Дряново даде заявка за нови проучвания за Колю Фичето

Published

on

Исторически музей – Дряново проучва възможността да бъдат направени нови изследвания в османските архиви, които да осветлят още повече делото и живота на майстор Колю Фичето. Новината съобщи Иван Христов, директор на ИМ – Дряново, по време на представянето в Съюза на архитектите в България на най-новата книга, посветена на Строителния колос на българското Възраждане „(Не)Познатият Колю Фичето (1800 – 1881)“. Автор на изданието е д-р Венелин Бараков, главен уредник в ИМ – Дряново.

Събитието се проведе на 16 септември в сградата на Централния дом на архитекта и събра много гости, сред които проф. Вера Бонева и арх. Белин Моллов. В представянето на книгата участва също Константин Фичев, родственик на Първомайстора.

„Вероятно има още документи за Колю Фичето в османските архиви. Не е възможно да не са съхранени такива. Най-малкото биха излезли кореспонденции между него и властта. А да не говорим за сметки или договори. Надявам се това проучване да се случи, за да имаме възможност да надградим това, което са постигнали изследователите на Фичето – Никола Мавродинов, Георги Козаров и Николай Тулешков“, заяви директорът Иван Христов.

В своето слово той отбеляза, че тази година е по-специална, тъй като се честват 225 години от рождението на Колю Фичето, а програмата за тях обхваща различни инициативи през година, част от които вече бяха реализирани. На 23 септември в Дряново предстои Родова среща с потомци на възрожденския майстор строител, като за нея се очакват в града на Колю Фичето да пристигнат над 40 негови наследници.

В изказването си Христов анонсира още издаването на луксозен албум, представящ обектите на Първомайстора по българските земи, който се реализира с финансовата подкрепа на Камарата на строителите в България и вестник Строител.

Проф. Вера Бонева сподели пред присъстващите, че книгата „(Не)Познатият Колю Фичето (1800 – 1881)“ на д-р Венелин Бараков е компактна и съдържателна, подходяща както за широката публика, така и за специалистите. „Полиграфски изданието е оформено перфектно. Поздравявам д-р Бараков, че се е постарал да издири стари снимки и карти, както и част от архитектурните заснемания на първите архитекти, за да проследи в исторически план как са се развивали отделните сгради, които са останали или са се загубили във времето. Това е един много сериозен и тежък изследователски труд, за което поздравявам автора, както и издателство „Фабер“, изпълнило в перфектна форма книгата“, каза проф. Бонева. Тя не спести и суперлативите си към екипа на ИМ-Дряново, утвърдил по думите ѝ Музея в национално средище за опазване на наследството не само на Колю Фичето, но и на нашата възрожденска архитектура.

С вълнение арх. Белин Моллов коментира, че книгата е подходяща за всички, тъй като информацията в нея е поднесена по достъпен начин и също поднесе поздравления към екипа на ИМ – Дряново, седящ зад реализацията ѝ. „През тази година имах щастието да общувам много пъти с екипа на музея. Те не просто си гледат работата, те я обичат и създават много здрави връзки и приятелства. Който отиде там, след това се връща отново вече като приятел. Препоръчвам ви, когато имате възможност, посетете Дряново и историческия музей, съхраняващ великолепните макети на сътвореното от Колю Фичето“, каза арх. Моллов.

Пред присъстващите Константин Фичев говори за семейната линия, родовата връзка и за своя именит предшественик. Той отбеляза, че е шесто поколение наследник на Колю Фичето по мъжка линия. Той сподели, че разполага с богат семеен архив, съхраняващ фотографии и документи, който в голяма част е успял да дигитализира. Разказа, че родът му започва от първия син на Никола Фичев – Иван, помагал в юношеските си години при градежите на творенията на Първомайстора. По-късно се развива в друга посока, като прави дюкяни в Търново, където шие дрехи и придобива прозвището Иван „Панталонджията“. Умира млад. Негов син е бъдещият ген. Иван Фичев, който се завръща в България от Цариград след смъртта на баща си. Неговият по-малък брат – Константин, завършва Априловската гимназия в Габрово, а най-малкият от тях е третият брат, на име Георги.

Д-р Бараков представите свои изследвания и наблюдения за църкви, къщи, кули – камбанарии, мостове, обществени и търговски сгради, произлезли от гения на възрожденския майстор строител. Засегна по-малко коментираните от науката пътищата, по които строителят върви, влиянията върху работата му с различен произход: от българското средновековие, античността, западноевропейския Ренесанс и Барока.

Представянето на книгата „(Не)Познатият Колю Фичето (1800 – 1881)“ в Централния дом на архитекта в САБ се реализира като част от програмата на Националните чествания, посветени на 225 години от рождението на Колю Фичето, които се организират от ИМ – Дряново и Община Дряново, под патронажа на Министерството на културата.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица