Свържи се с нас

Новини

Националният план за възстановяване и устойчивост е огледало на едно немощно управление

Published

on

Националният план за възстановяване и устойчивост трябва да бъде заявка за социален и икономически растеж, измерен чрез конкретни показатели – БВП, инвестиции, работни места, доходи, производителност, иновации, технологично обновление, социална стабилност и др. Представеният тези дни документ за възстановяване и устойчивост след корона-кризата (която не само, че не е приключила, но и се очаква тепърва в България да достигне своя пик) е в проектна форма, а това е видно от много пропуски и недообмислени мерки в документа.

Планът, който изглежда на пръв поглед изчерпателен, не е обвързан с основни приоритетни политики на ЕС, които са заложени, както в дългосрочния, така и краткосрочния бюджет на Съюза. Националните планове трябва да са огледало на общите европейски политики и стратегия, за да се отпуснат допълните средства за борба с последствията от корона-кризата. Тези средства (общо 750 млрд. евро от план „Следващо поколение ЕС“) са достъпни за държавите-членки, но не им се полагат без адекватна национална стратегия за икономически и социален растеж. Средствата за всяка държава-членка ще се определят и отпускат спрямо представения национален план. Тук говорим за един дългосрочен процес на допълнително финансиране (до 2024 г.) с цел възстановяване на икономическата и социална криза, породена от Covid-19.

Липсата на сериозен анализ на икономическия и човешки потенциал на национално и регионално ниво, както и конкретни инвестиции в областта на малките и средни предприятия (МСП) са видими. Няма цялостен и единен подход за реформа и инвестиции, а се наблюдава порочния модел, на който сме свидетели от години, на „усвояване“, а не на адекватно инвестиране на средствата.

Планът трябва да бъде интегриран с националната политика и в пряка корелация с националния бюджет, нещо което не се вижда никъде в документа. Анализирайки тема по тема отделните параграфи от представения план, прави впечатление следното:

Стълб 1: Иновативна България (основни теми: образование, научни изследвания и иновации, интелигента индустрия)

Съществува риск, реформата и инициативите на обновяване на материалните бази да се сведе до обикновено саниране и ремонти, които, както практиката показва, ще се насочват към „приближени“ фирми. Предвидено е построяването на 300 експерименталните кабинети в 1680 училища, но липсват критерии и ясна методология, по която ще се направи избора на дадено учебно заведение. Изграждането на експерименталните кабинети и лаборатории трябва да върви заедно с ясен план за снабдяване от държавата на консумативите за практическа работа и експерименти, които са значителни като стойност. Не е достатъчно просто да се построят кабинетите. Няма план и за обучение на преподавателския състав.

Липсва стратегическа визия в кои сектори, България има конкурентно предимство и дали трябва да се насочи финансирането в тях или да се подпомагат и нови иновативни сфери на развитие.

Стълб 2: Зелена България (основни теми: кръгова и нисковъглеродна икономика, биоразнообразие, устойчиво селско стопанство)

Липсва цялостна стратегия за развитието на енергийния сектор в страната. Работи се на парче и не се посочва алтернатива за заместване на големите базови мощности (ТЕЦ-ове). Никъде не се споменава за изграждане на локални мрежи за пренос и разпределение на електроенергия, произведена от локални/малки домакинства/производства, които консумират и произвеждат енергия, посредством когенерации и други инсталации. Енергийната ефективност не означава само санирането на сградите, тя е инвестиции в по-ефективни техники за производство. Не се споменава участието на България в развиването на нови технологии и иновации, свързани с водорода и съхранението на енергия.

Стълб 3: Свързана България (основни теми: цифрова свързаност, транспортна свързаност, местно развитие)

Няма конкретни планове за повишаването на цифровата компетентност на населението. Липсва яснота как ще бъде компенсиран недостига от над 670 000 служители за ИKT (информационни технологии и ĸoмyниĸaции) сектора. Нужен е ясен план за развитие на цифровия сектор и бизнес в България, който включва разгръщане на сигурна цифрова инфраструктура, осигуряване на достъп до адекватни технологични знания и цифрови умения, укрепване на капацитета за научни изследвания и иновации. Цифровизацията трябва да бъде в полза на кръгова нисковъглеродна икономика и в повишаване ефективността на държавното управление и качеството на публичните услуги.

Липсва анализ на икономическия потенциал на регионите. Това би позволило специализация на база на природни или стопански дадености, с цел по-ускорено икономическо развитие. Основните средства, предвидени за селско стопанство са предназначени за модернизацията на напоителните системи, но няма подробности как ще стане това и на база на какви критерии ще бъдат избирани най-нуждаещите се региони. Не е представен анализ на постигнатото и финансираното до момента по Програмата за развитие на селските райони. Съществува риск от двойно финансиране на дейности.

Стълб 4: Справедлива България (основни теми: бизнес среда, социално включване, здравеопазване)

Отсъства цялостен подход и същностни реформи във функционирането на съдебната система и гарантиране прилагането на върховенството на правото. Не е направена оценка на вече реализираните или реализиращи се проекти за електронно правосъдие. Има дублиране на дейности, за което вече е отделено финансиране (за е-правосъдие са разходвани над 10 млн. до този момент).

В тази част на плана трябва да залегнат програми за подготовка на работещото население към новите реалности на пазара на труда, придобиване на компетенциите, нужни през следващите 20-30 г., а не просто строителство на парче с цел усвояване на средствата.

Отново се набляга на строителство и преоборудване на болничните заведения, без ясни критерии за модернизиране на материалната база. Набляга се на техниката, а не на хората. Липсва стратегия за подготовка и задържане на качествен здравен персонал, който да работи в системата. Кризата с втората вълна на COVID-19 ни показа, че не оборудването лекува, а хората.

От внимателния прочит на българския план, мога да се изведат няколко извода:
– Липсва връзка с приоритети на ЕС за инвестиции в зелени технологии и стартиращи МСП. Ангажиментите по Зелената сделка на ЕС почти отсъстват;
– Не се търси финансиране на цялостна реформа за съдебната, енергийната и здравната система, които са ключови. Реформите се свеждат до внедряването на цифрови системи във вече изградените административни разделения;
– Липсва стратегическа визия за преструктуриране на икономиката, която да произвежда висока добавена стойност от производства с ниски емисии и от там на пазара на труда за следващите 30 г.;
– Няма анализ на икономическия и човешки потенциал на национално и регионално ниво. Няма как да бъдат инвестирани тези средства целесъобразно без ясна оценка на досегашните проекти, настоящата ситуация и перспективите пред нас;
– Процесът на съставяне на плана не е включващ и всеобхватен, не е проведен прозрачен процес на комуникация и обсъждане със заинтересованите страни и на този етап не е предвиден парламентарен дебат по него.

Всички тези пропуски ще се видят ясно, когато започне разписването на конкретни цели, очаквани резултати, междинни цели и индикатори за изпълнение. Не изглежда реалистично на този етап, ЕК да одобри за финансиране план, в който само са изброени големи проекти без ясна оценка за тяхната добавена стойност за нашето общество и икономика.

ЕС ни предоставя уникална възможност за преструктуриране на икономиката на България. Целта е висока добавена стойност от производства с ниски емисии. Липсва стратегически и дългосрочен план, как да се използва човешкия и интелектуалния капитал на България.

За контакт с Групата на Прогресивния алианс на социалистите и демократите в ЕП:
https://www.socialistsanddemocrats.eu/

Новини

Големите ученици остават засега на онлайн обучение

Published

on

Учениците от 5 до 12 клас продължават с онлайн обучението от вкъщи на територията на цялата област. Това заяви началникът на Регионалното управление на образованието – Георги Маринов и подчерта, че учащите не могат да се върнат в клас, тъй като заболеваемостта от КОВИД-19 в област Габрово все още поддържа високи нива на разпространение.

Според последната издадена Заповед от Министерството на здравеопазването присъственото обучение трябва да се преустанови във всички общини, където заболеваемостта е над 500 на 100 000 души население за 14-дневен период от време и на този етап, то, не може да възобнови за големите ученици в четирите общини – Трявна, Габрово, Севлиево и Дряново, допълват още от РУО-Габрово.

Когато заболеваемостта в областта намалее между 250 и 500 на 100 000 души население, тогава ще е възможно и прилагането на последната издадена съвместна Заповед между Министерството на здравеопазването и Министерството на образованието и науката, която се отнася за учениците между V и XII клас.

Те ще могат да се върнат в клас без да бъдат тествани, но при условие, че 50% от паралелката има “зелен сертификат” за ваксиниране, преболедуване или наличие на антитела. Очаква се от понеделник – 29 ноември на местата, където заболеваемостта е под 500 на 100 000 души население, учебният процес да бъде възобновен за по-големите ученици в училищата, които изпълняват новите изисквания за тяхното обучение.

Новите правила разрешават на частните училища сами да купуват тестове, за да възстановят присъствения учебен процес, без да чакат доставка от държавата. Тестовете трябва да отговарят на изискванията на Министерството на здравеопазването, които важат и за купуваните от държавата. Това не отменя ангажимента на Министерството на образованието и науката да предостави на частните училища безплатни тестове, когато бъдат осигурени от МЗ.

След като голяма част от малките ученици от I до IV клас бяха върнати в клас при определени условия и осигуряване на безопасна среда на обучение, МОН предложи посочените две промени, за да ускори процесът на връщане на всички ученици, въпреки недостатъчните количества тестове, получени досега.

По последни данни на Министерството на здравеопазването ваксинираните учащи в страната са под 7 % (6,84%), а преболедувалите от V до XII клас са малко над 19 000.

Новата Заповед на Министрите на здравеопазването и на образованието и науката може да видите ТУК.

Актуализираните Насоки за обучение и действия в условията на извънредна епидемична обстановка в училищата можете да видите ТУК.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Зареди още

Новини

Ремонтираха операционната зала на АГ-отделението на болницата в Севлиево

Published

on

Основно ремонтирана и преоборудвана е операционната зала в Акушеро-гинекологичното отделение на севлиевската болница МБАЛ „Д-р Стойчо Христов“.

Ремонтът е основен и включваше полагане на мазилки, отговарящи на изискванията за превенция на пост-оперативни инфекции, боядисване, изграждане на отопление, климатизация и преоборудване.

„Ремонтът е осъществен с подкрепата на „Идеал Стандарт – Видима” и е част от дългогодишната им грижа за Акушеро-гинекологичното отделение, благодарение на което до момента бяха закупени нов, висок клас родилни легла, модерен интензивен инкубатор, дигитален портативен ехограф с 4D изображение.

Бяха ремонтирани и оборудвани родилна зала, родилно отделение и детска стая; бани и тоалетни, беше положено специално антибактериално подово покритие и др.“, припомни управителят на болницата д-р Пламен Цеков.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Зареди още

Новини

Нова достъпна среда за хората с увреждания в Старото школо в Трявна

Published

on

Музейният обект “Старото школо” към Специализирания музей за резбарско и зографско изкуство в Трявна вече е с нова съвременно изградена достъпна среда за хората с увреждания.

Проектът, финансиран от Агенцията за хора с увреждания, е на стойност 42 400 лв. и се реализира съвместно с Община Трявна и архитект Константин Брънеков.

Дейностите по проекта продължиха пет месеца и включваха закупуване на подходяща система за изкачване на стълби, както и доставка и монтаж на нова стълбищна платформа.

Новата достъпна среда дело ще улесни и ще помогне на всички хора със затруднени двигателни способности, които вече ще имат възможност да разгледат отблизо и да се докоснат до експозициите на втория етаж на музея.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица