Свържи се с нас

Новини

Националният план за възстановяване и устойчивост е огледало на едно немощно управление

Published

on

Националният план за възстановяване и устойчивост трябва да бъде заявка за социален и икономически растеж, измерен чрез конкретни показатели – БВП, инвестиции, работни места, доходи, производителност, иновации, технологично обновление, социална стабилност и др. Представеният тези дни документ за възстановяване и устойчивост след корона-кризата (която не само, че не е приключила, но и се очаква тепърва в България да достигне своя пик) е в проектна форма, а това е видно от много пропуски и недообмислени мерки в документа.

Планът, който изглежда на пръв поглед изчерпателен, не е обвързан с основни приоритетни политики на ЕС, които са заложени, както в дългосрочния, така и краткосрочния бюджет на Съюза. Националните планове трябва да са огледало на общите европейски политики и стратегия, за да се отпуснат допълните средства за борба с последствията от корона-кризата. Тези средства (общо 750 млрд. евро от план „Следващо поколение ЕС“) са достъпни за държавите-членки, но не им се полагат без адекватна национална стратегия за икономически и социален растеж. Средствата за всяка държава-членка ще се определят и отпускат спрямо представения национален план. Тук говорим за един дългосрочен процес на допълнително финансиране (до 2024 г.) с цел възстановяване на икономическата и социална криза, породена от Covid-19.

Липсата на сериозен анализ на икономическия и човешки потенциал на национално и регионално ниво, както и конкретни инвестиции в областта на малките и средни предприятия (МСП) са видими. Няма цялостен и единен подход за реформа и инвестиции, а се наблюдава порочния модел, на който сме свидетели от години, на „усвояване“, а не на адекватно инвестиране на средствата.

Планът трябва да бъде интегриран с националната политика и в пряка корелация с националния бюджет, нещо което не се вижда никъде в документа. Анализирайки тема по тема отделните параграфи от представения план, прави впечатление следното:

Стълб 1: Иновативна България (основни теми: образование, научни изследвания и иновации, интелигента индустрия)

Съществува риск, реформата и инициативите на обновяване на материалните бази да се сведе до обикновено саниране и ремонти, които, както практиката показва, ще се насочват към „приближени“ фирми. Предвидено е построяването на 300 експерименталните кабинети в 1680 училища, но липсват критерии и ясна методология, по която ще се направи избора на дадено учебно заведение. Изграждането на експерименталните кабинети и лаборатории трябва да върви заедно с ясен план за снабдяване от държавата на консумативите за практическа работа и експерименти, които са значителни като стойност. Не е достатъчно просто да се построят кабинетите. Няма план и за обучение на преподавателския състав.

Липсва стратегическа визия в кои сектори, България има конкурентно предимство и дали трябва да се насочи финансирането в тях или да се подпомагат и нови иновативни сфери на развитие.

Стълб 2: Зелена България (основни теми: кръгова и нисковъглеродна икономика, биоразнообразие, устойчиво селско стопанство)

Липсва цялостна стратегия за развитието на енергийния сектор в страната. Работи се на парче и не се посочва алтернатива за заместване на големите базови мощности (ТЕЦ-ове). Никъде не се споменава за изграждане на локални мрежи за пренос и разпределение на електроенергия, произведена от локални/малки домакинства/производства, които консумират и произвеждат енергия, посредством когенерации и други инсталации. Енергийната ефективност не означава само санирането на сградите, тя е инвестиции в по-ефективни техники за производство. Не се споменава участието на България в развиването на нови технологии и иновации, свързани с водорода и съхранението на енергия.

Стълб 3: Свързана България (основни теми: цифрова свързаност, транспортна свързаност, местно развитие)

Няма конкретни планове за повишаването на цифровата компетентност на населението. Липсва яснота как ще бъде компенсиран недостига от над 670 000 служители за ИKT (информационни технологии и ĸoмyниĸaции) сектора. Нужен е ясен план за развитие на цифровия сектор и бизнес в България, който включва разгръщане на сигурна цифрова инфраструктура, осигуряване на достъп до адекватни технологични знания и цифрови умения, укрепване на капацитета за научни изследвания и иновации. Цифровизацията трябва да бъде в полза на кръгова нисковъглеродна икономика и в повишаване ефективността на държавното управление и качеството на публичните услуги.

Липсва анализ на икономическия потенциал на регионите. Това би позволило специализация на база на природни или стопански дадености, с цел по-ускорено икономическо развитие. Основните средства, предвидени за селско стопанство са предназначени за модернизацията на напоителните системи, но няма подробности как ще стане това и на база на какви критерии ще бъдат избирани най-нуждаещите се региони. Не е представен анализ на постигнатото и финансираното до момента по Програмата за развитие на селските райони. Съществува риск от двойно финансиране на дейности.

Стълб 4: Справедлива България (основни теми: бизнес среда, социално включване, здравеопазване)

Отсъства цялостен подход и същностни реформи във функционирането на съдебната система и гарантиране прилагането на върховенството на правото. Не е направена оценка на вече реализираните или реализиращи се проекти за електронно правосъдие. Има дублиране на дейности, за което вече е отделено финансиране (за е-правосъдие са разходвани над 10 млн. до този момент).

В тази част на плана трябва да залегнат програми за подготовка на работещото население към новите реалности на пазара на труда, придобиване на компетенциите, нужни през следващите 20-30 г., а не просто строителство на парче с цел усвояване на средствата.

Отново се набляга на строителство и преоборудване на болничните заведения, без ясни критерии за модернизиране на материалната база. Набляга се на техниката, а не на хората. Липсва стратегия за подготовка и задържане на качествен здравен персонал, който да работи в системата. Кризата с втората вълна на COVID-19 ни показа, че не оборудването лекува, а хората.

От внимателния прочит на българския план, мога да се изведат няколко извода:
– Липсва връзка с приоритети на ЕС за инвестиции в зелени технологии и стартиращи МСП. Ангажиментите по Зелената сделка на ЕС почти отсъстват;
– Не се търси финансиране на цялостна реформа за съдебната, енергийната и здравната система, които са ключови. Реформите се свеждат до внедряването на цифрови системи във вече изградените административни разделения;
– Липсва стратегическа визия за преструктуриране на икономиката, която да произвежда висока добавена стойност от производства с ниски емисии и от там на пазара на труда за следващите 30 г.;
– Няма анализ на икономическия и човешки потенциал на национално и регионално ниво. Няма как да бъдат инвестирани тези средства целесъобразно без ясна оценка на досегашните проекти, настоящата ситуация и перспективите пред нас;
– Процесът на съставяне на плана не е включващ и всеобхватен, не е проведен прозрачен процес на комуникация и обсъждане със заинтересованите страни и на този етап не е предвиден парламентарен дебат по него.

Всички тези пропуски ще се видят ясно, когато започне разписването на конкретни цели, очаквани резултати, междинни цели и индикатори за изпълнение. Не изглежда реалистично на този етап, ЕК да одобри за финансиране план, в който само са изброени големи проекти без ясна оценка за тяхната добавена стойност за нашето общество и икономика.

ЕС ни предоставя уникална възможност за преструктуриране на икономиката на България. Целта е висока добавена стойност от производства с ниски емисии. Липсва стратегически и дългосрочен план, как да се използва човешкия и интелектуалния капитал на България.

За контакт с Групата на Прогресивния алианс на социалистите и демократите в ЕП:
https://www.socialistsanddemocrats.eu/

Новини

Обходът на Габрово, водещ към бъдещия тунел под Шипка, „напредва“

Published

on

Първият етап от проекта за тунел под връх Шипка и обхода на Габрово получи разрешение за строеж. Това съобщи Община Габрово на своята официална страница, позовавайки се на статията в Economic.bg на Глория Христова, чрез която информира, че на 20 ноември 2025 г. министърът на регионалното развитие Иван Иванов е подписал разрешението за строеж, с което се дава старт на първия етап от обекта.

Направено е обаче важно уточнение, чрез което се посочва, че разрешението не обхваща самия пробив на тунела под Стара планина, а само довеждащата инфраструктура от северната страна, тази откъм Габрово.

Така започва изграждането на ключовия участък от обхода, който ще свърже съществуващото трасе с бъдещия портал на тунела. Справка в документацията показва, че строителното разрешение обхваща участък с дължина приблизително 2.6 км – от км 20+124.50 до км 22+700.

Този участък започва непосредствено след края на съществуващия обход на Габрово и води към бъдещия портал на тунела. Самият голям тунел, с дължина 3.2 км, се намира в следващите етапи на проектиране и строителство, които все още чакат своите разрешения.

Изпълнител на целия обект (инженеринг – проектиране и строителство) е „Консорциум ПСВТ“. Водещ партньор в него е „Хидрострой“ АД (свързана с Велико Желев), а в обединението влизат още „Пътни строежи Велико Търново“ АД и „Пътинженерингстрой-Т“ ЕАД.

Договорът с тях бе подписан още през лятото на 2022 г. на стойност над 358 млн. лв. с ДДС. В проектобюджета за тази година предвидената сума за следващите три години е малко над 28 млн. лв. За сравнение, в тазгодишния бюджет за този проект бяха заложени общо 57.2 млн. лв., от които над 21 млн. лв. бяха в резервен списък.

Авторката припомня, че още през април 2025 г. вицепремиерът Томислав Дончев заяви от парламентарната трибуна, че проектът върви към разделяне на различни етапи – изграждане на трасето от северната страна, което води към тунела, и паралелни дейности от юг, включително обходa на Казанлък. По думите му, „реалистичният план за тази година е от северна страна да бъде изградена голяма част от трасето, което води до тунела“, а от юг да се работи по проектиране и изграждане на обхода на Казанлък. Издаването на разрешение за строеж за участъка от км 20+124.50 до км 22+700 практически позволява да започне именно този „северен“ етап – първите километри от обхода на Габрово, които водят към бъдещия тунел.

Етапи на проекта:
Първи участък: от км 20+124.50 до км 22+700 – включен в одобрения Подробен устройствен план и обхванат от настоящото разрешение.
Втори участък: от км 22+700 до км 27+680 – вече има готов технически проект.
Трети участък: от км 27+680 до км 30+673.48 – техническият проект се очаква да бъде завършен до края на 2025 г.

Освен изграждането на нов пътен участък, разрешението отваря път и за ключови инженерни дейности, включително преместване на инфраструктура, която пречи на трасето.

В него са посочени: Изместване на напорен тръбопровод на ВЕЦ „Малуша“ (при км 20+478); Изместване на деривация „Козята“ (в участъка от км 20+380 до км 20+520). Като възложители в тази част са посочени съответно ВЕЦ „Малуша“ ЕООД и Областният управител на Габрово.

Ключов момент в заповедта на министър Иван Иванов е разпореждането за предварително изпълнение на разрешението. Това означава, че строителните дейности могат да започнат незабавно – дори ако документът бъде обжалван в съда.

Според мотивите на МРРБ, тази спешност е продиктувана от защитата на държавни интереси – подобряване на транспортната свързаност, намаляване на задръстванията и повишаване на пътната безопасност. С разрешението за строеж можете да се запознаете оттук.

Зареди още

Новини

„Месец на кариерното ориентиране“ е в разгара си

Published

on

Център за кариерно ориентиране, Регионално управление на образованието – Габрово и Община Габрово обединиха усилия в полза на ранното кариерно ориентиране на учениците. Целта на събитието е учениците да се запознаят с различни професии на реални работни места.

Седем фирми и седем институции са дали съгласие да приемат ученици, а събитието ще продължи до края на месец ноември. Очаква се в него да вземат участие над 500 ученици от V, VI и VII клас, обхванати в целодневната организация на учебния ден. Малчуганите от IV клас на НУ „Васил Левски“ също ще вземат участие.

„Дейностите по кариерно ориентиране, и специално тези, свързани с посещения на учениците във фирми и институции са инициативи, които се забелязват и се оценяват. Мога, с нескрита гордост да заявя, че нашата област е една от първите, която проведе и продължава да провежда тези събития“, сподели началникът на РУО- Габрово Георги Маринов.

Идеята не е нова. Още през 2017 г. под егидата на Областен управител на област Габрово и РУО- Габрово, се проведе инициативата „Дойдох, видях, избрах“, която обхвана повече от 1500 ученика от всички възрастови групи.

„Това е една от най-атрактивните дейности по кариерно ориентиране за учениците. Оставя трайни спомени и повлиява, чисто по детски избора на бъдеща професия. Разбира се, ориентираният и осъзнат избор изисква много допълнителна работа, но подобни събития играят своята съществена роля в процеса на вземане на решение“, смята директорът на Центъра за кариерно ориентиране Пенко Атанасов.

Зареди още

Новини

„Будителите 2017“ организират здравна лектория

Published

on

Отчитайки важността на темата за здравословното хранене, организаторите на здравните лектории, превърнали се в традиционна инициатива за читалище „Будителите – 2017“, канят жителите на Габрово да участват в предстоящата среща, да научат полезна информация и да получат съвети.

Лекторията е ориентирана към широк кръг от хора, медицински специалисти, треньори и спортисти, психолози, родители и деца. Пред аудиторията ще говори един от водещите специалисти по хранене и диететика у нас доц. д-р Мария Николова – практикуващ лекар- диетолог, преподавател в Медицински университет–София, учен с международен опит и дългогодишна дейност в областта на общественото здраве и превенцията.

Ще поставим вечния въпрос: Може ли здравословното хранене да бъде вкусно? Ще имаме възможност да се запознаем с диетичното хранене при различни заболявания, с хранителните разстройства, ще стане дума за авитаминозите, хранителните алергии и непоносимостта към определени хранителни вещества, както и за храненето при деца, бременни жени и спортисти.

Темите за качеството на храната, за затлъстяването, чийто мащаб превръща проблема в пандемия, също ще бъдат засегнати в рамките на здравната лектория, като в първата част доц. д-р Николова ще отговаря на въпросите на модератора, а след това и на запитванията на присъстващите в залата.

Полезната информация и общуването организаторите съчетават с дегустация на здравословни храни. Изкушенията ще приготвят възпитаници на Професионалната гимназия по туризъм „Пенчо Семов“, които ще подредят своя щанд във фоайето на зала „Възраждане. Инициативата е подкрепена от МЛД Трейдинг и лаборатория Рамус, които са осигурили за присъстващите подаръци за здраве.

Събитието ще се проведе на 28 ноември, петък, от 18.00 ч. в Зала „Възраждане“. Входът е свободен.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица