Свържи се с нас

Новини

Липса на общи стратегически приоритети показва настоящото предложение за Бюджет 2021

Published

on

Фокусът на Бюджет 2021 е върху размерa и „разпределянето“ на средствата, а не върху тяхното реално инвестиране в икономиката на страната, с цел бъдеща възвръщаемост и добавена стойност за обществото, смята Цветелина Пенкова евродепутат от групата на Прогресивния алианс на социалистите и демократите. Липсват икономически и стратегически приоритети, които са ключови за растежа и развитието, особено с оглед на задълбочаващата се икономическа и социална криза.

За сравнение, приоритетите в бюджета на ЕС са ясни и обезпечени с предвидените средства: възстановяване на европейската икономиката, трансформация и преход към зелена и по-екосъобразна индустрия, цифровизация, наука и иновации, подпомагане на малките и средни предприятия в Европа, обяснява Пенкова.

Цветелина Пенкова смята, че основните проблеми и пропуски в настоящото предложение за Бюджет 2021 могат да се разделят в 4 основни категории.

Краткосрочна социална политика

Популистките мерки за увеличение на социални плащания и заплати в бюджетния сектор, с колкото се може повече в годината на изборите, са видни за всички. Социалните разходи не са съпроводени с адекватни реформи и политики – признак за липса на дългосрочна стратегия. Увеличенията на плащанията се правят в „абсолютни стойности“, а не процентно – увеличават се бюджетните разходи, но не според необходимостта, което е несправедливо към хората с по-ниски доходи.

Пенсиите се третират като подаяние, а детските надбавки са фиктивни. Необходима е актуализация на пенсиите и детските помощи, насочени към най-нуждаещите се семейства. Предвидени са 318 млн. лв. за изплащане на добавки към пенсиите на всички пенсионери до месец март 2021 г. Да, тези средства отиват при най-нуждаещите се, но тези „подаяния“ от по 50 лв. на месец няма да подобрят значително битието на тези хора.

Необходимо е хората да знаят как ще се формира полагащата им се пенсия. Необходим е дългосрочен план, как се инвестират осигуровките, които ежемесечно се внасят в НОИ и пенсионните фондове. Хората трябва да знаят за какво отиват трудно-спечелените им пари, не само в условията на пандемията от Ковид-19, но и след нея.

Липса на стимул на потребление

Бюджeтнитe пapи зa yвeличаване нa възнaгpaждeниятa щe бъдaт изpaзxoдвaни, нo xopaтa, ĸoитo щe ги пoлyчaт, e пo-вepoятнo дa ги cпecтят, вмecтo дa ги пoxapчaт зa cтoĸи и ycлyги. (от март до септември депозитите на домакинствата са се увеличили с близо 2 млрд. лв).

За стимул на вътрешното потребление се отчита увеличаване на минималната работна заплата с 40 лв., достигайки 650 лв. Адекватна ли е тази сума при положение, че през следващите 3 години тя няма да бъде повишавана? В момента се разглежда проектопредложението за европейска директива за адекватни минимални работни заплати в ЕС.

Директивата създава уредба за подобряване на адекватността на минималните работни заплати и гарантирането на достоен доход за гражданите на ЕС. То включва определянето на ясни и стабилни критерии, осигуряване на редовни и навременни актуализации.

Предложението предвижда и механизъм за наблюдение във всички държави-членки, които на годишна база ще трябва да докладват на Европейската комисия актуализираните национални данни за защита на минималната работна заплата. Според предложения в България бюджет, такива актуализации не се предвиждат за идните години, което директно противоречи с проекто-директивата.

Когато говорим за вътрешно търсене трябва да имаме предвид два компонента – потреблението и инвестициите. Потреблението е резултат от инвестициите, а не се случва преди тях. На преден план трябва да бъдат новите инвестиции в условията на Ковид-19, покачването на работните заплати, кредитирането.

Недостатъчно финансиране за образование, наука, иновации

Недостатъчно финансиране е предвидено в сферата на науката и образованието. А науката, технологиите и иновациите са начинът да се справим с кризата. Основни акценти в краткосрочния и дългосрочния бюджет на ЕС са програмите Цифрова Европа, Хоризонт Европа, InvestEU.

Само за 2021 г. са предвидени 1.34 млрд. евро за програма Цифрова Европа за киберзащита и подкрепа на цифровия преход; 17.3 млрд. евро за „Хоризонт Европа“ за увеличаване на европейската подкрепа за научноизследователски и иновационни дейности; 10.13 млрд. евро за InvestEU за инвестиране в устойчива инфраструктура, иновации и цифровизация.

Неадекватни мерки за малките и средни предприятия

В някои сфери мярката 60/40 се оказа напълно неприложима заради липсата на каквито и да било приходи. Други срещнаха трудности да изплатят задължения към държавата, за да могат да получат тази помощ. Целта е трайно подпомагане на икономиката и бизнеса, а не временно закрепване.

Ако се сравнят мерките, прилагани в България с тези на други държави членки на Европейския съюз, прави впечатление, че българската държава предлага предимно краткосрочни икономически мерки в подкрепа на бизнеса. Докато в Германия, Франция, Испания и други държави прилагат подпомагащ режим за 6-12 месеца или по-дълго, при необходимост.

През юни Германия представи план, с който ще инвестира около 130 млрд. евро за възстановяване на икономиката си чрез редица програми за социално подпомагане и придобиване на дялове в частни компании с цел да осигури ликвидна подкрепа, докато се възстанови предишният производствен ритъм. В дългосрочен план, Германия предвижда да инвестира над 1 трилион евро в целенасочени програми, както за малките и средните предприятия, така също и за големите компании.

През септември, Франция представи план за 100 млрд. евро за следващите 2 години, който да възстанови икономиката до нивата от преди кризата. Планът предвижда три стълба на инвестиции: по-екологична икономика (30 милиарда евро), насърчаване на икономическия суверенитет и конкурентоспособността на Франция (34 милиарда евро) и социални разходи (36 милиарда евро). Този спасителен пакет е в допълнение на вече обявените около 470 милиарда евро публични разходи за гаранции и заеми. Освен дългосрочните мерки, френската държава реагира и с целенасочени мерки преди всяко наложено затваряне на отделни сектори, породено от скок на заболеваемостта от COVID-19. На 29 октомври беше представен план с допълнителни 20 млрд. евро. Той ще бъде насочен към покриване на част от възнагражденията на работещите, за да се намали натиска върху работодателите и да се ограничи скока на безработицата.

Tези примери показват, че за да се справи с настоящата криза, България трябва да предприеме дългосрочни възстановителни мерки, подкрепящи секторите, които са основен двигател на икономиката.

По така направения разчет за държавния бюджет се вижда, че голямата част от средствата предвидени за справяне с икономическите последствия от пандемията се очакват от структурните фондове на ЕС.

Трябва да се фокусираме не само върху размера на средствата за подпомагане на бизнеса, а върху начина им на инвестиране и очакваната добавена стойност за българската икономика и общество. Обвързването на разпределението на средствата с върховенството на закона е вече факт и държавите-членки трябва стриктно да се съобразяват с решението за механизъм, който позволява на ЕС да спре да финансира правителства, които не спазват основните ценности, в това число и върховенството на закона.

Държавите от ЕС, които не зачитат върховенството на закона, рискуват да загубят достъп до фондовете на ЕС, съгласно сделката сключена между Европейския парламент и Съветът. Видима е цялостна липса на адекватни антикризисни мерки и приоритети в разгара на най-голямата икономическа и социална криза за последните 30 години, категорична е Пенкова.

Това на първо място ще ограничи нашите възможности да се възползваме от допълнителните средства, предвидени в бюджета на ЕС за възстановяване от кризата, включително и от фонда „Следващо поколение ЕС“.

Второ, прекомерното увеличение на дефицита над допустимите 3% от БВП (според Договора от Маастрихт) може да се окаже проблемно за България. Европейската комисия допуска изключение от тази норма, ако разходите, водещи до повишаване на дефицита, са насочени към антикризисни мерки и управление. В случая, с така предложения бюджет, има основание да се тълкува, че допълнителните разходи не са в тази посока и това може да доведе до санкции от страна на ЕК.

„Увеличаване на правителствените разходи е допустимо само при добре изготвен национален план за справяне с последиците от пандемията. При видимата липса на адекватна и ясна стратегия за България, настоящето безразборно харчене на държавни пари ще задълбочи кризата и ще затрудни значително възстановяването на икономиката през 2021 г.“, обобщава Цветелина Пенкова.

Любопитно

Севлиево е първият град от турнето на актьора Димитър Маринов

Published

on

Известният актьор Димитър Маринов, който през 2019 г. стана първият български актьор, качил се на сцената на “Оскар”-ите по време на 91-вата церемония, след като филмът „Зелената книга“, в който той участва, спечели наградата за най-добър филм, ще гостува в Севлиево на 7-ми май.

Той пристигна преди няколко дни в България, за да участва в дует с Дивна, която влезе в образа на Хилда в „Като две капки вода“. Както винаги, актьорът представи едно към едно образа на своя учител – големият Тодор Колев.

През 2020 г. Димитър Маринов спечели място във формата „Като две капки вода“, но благородно отстъпи мястото си, защото (както той казва), “няма нужда от награди, а желание да раздава своите знания”. Към момента популярният в Холивуд актьор е преподавател по актьорско майсторство в САЩ. Срещата с него е по инициатива на Община Севлиево и включва представяне на пътеводителите по актьорска подготовка, чиито автор е Маринов. Книгите му “Към сцената“ и „Към екрана“ излязоха в края на 2024 г. под знака на издателство „АЗ-БУки“, печатът е на www.artniton.com.

Официалната премиера на заглавията започва от Севлиево – в 17.30 часа в сградата на Общината.

„Нашата форма на работа е строго индивидуална в партньорство. Актьорството е точно този съзнателен избор, който идва от вярата вътре във вас. То е начин на живот. Имам класове в САЩ, в които работят по четири сесии и им казвам директно кой става и кой не, според мен. Актьорлъкът е дарба – той е вид мислене. Аз не мога да ви науча на актьорско майсторство – никой не може. Ние можем само да ви придадем похвати, практики, с които да ви помогнем да откриете себе си”, споделя пред младите хора Димитър Маринов. С харизмата си и естественото си поведение, Димитър Маринов пленява всяка аудитория.

Всеки, който има интерес към литературата и киноизкуството ще има чудесна възможност да се запознае лично с актьора и да почерпи вдъхновение от неговия професионален път. Животът му е като филмова лента, с много обрати и събития, но примерът му да не се отказва да се бори е много мотивиращ.

Зареди още

Култура

Исторически музей – Дряново отбелязва 120 години от рождението на Иван Койчев

Published

on

В залата за временни изложби „Колю Фичето“ на Исторически музей – Дряново този петък, 2 май, ще бъде открита изложбата „Иван Койчев: човекът, художникът, учителят (1905–1976)“.

Събитието, което ще започна в 17.30 часа, е посветено на 120 години от рождението на видния художник, педагог и общественик, оставил значим отпечатък в културния живот на Дряново.

Изложбата е в две части и включва част от последното дарение на семейството на Иван Койчев, направено през 2024 г. В първата част посетителите ще видят негови архивни снимки, документи и лични вещи, показващи живота и приноса му като художник и педагог. А във втората са представени непоказвани за публиката негови творби.

Изложбата представя Иван Койчев не само като талантлив творец, но и като личност с активна обществена роля, оставил следа в местната историческа памет.

Зареди още

Крими

Софиянец с „Мерцедес“ преби дядо до автогарата в Габрово

Published

on

76 –годишен габровец бе пребит от 34-годишен мъж от София. Неприятният инцидент се разиграл в понеделник, 28 април, в ранния следобед до автогарата в Габрово.

Тогава около 15.40 часа, чрез спешния телефон 112 в полицията постъпил сигнал от гражданин, който съобщил, че в района на автогарата е намерен мъж, с видими следи от побой в областта на лицето.

На място незабавно бил изпратен автопатрулен екип, който установил самоличността на пострадалия. Допълнително при събеседването с пострадалия било установено, че мъжът бил ударен от непознат, който се придвижвал с лек автомобил „Мерцедес“, със софийска регистрация.

Предприети били незабавни оперативно-издирвателни мероприятия, в хода на които бил задържан извършителят на деянието. Това е 34-годишен софиянец.

Работата по изясняване на случая продължава в рамките на образуваното досъдебно производство.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица