Свържи се с нас

Новини

Популацията от благороден елен у нас се подобрява

СЦДП – Габрово организира за щести пореден път годишно изложение на ловни трофеи.

Published

on

Състоянието на популацията от благороден елен у нас се подобрява. Това е изводът, до който ловни деятели и експерти от страната стигнаха при огледите на трофеи, представени в изложение, организирано от Северноцентрално държавно предприятие и ДЛС „Росица“ – Лъгът.

Превърналото се вече в традиционно изложение цели да покаже състоянието на популацията на благородния елен, да повишава ловната култура, както и да бъдат анализирани евентуални грешки, така че повече да не се допускат.

54 трофея, добити през ловен сезон 2020 на територията на общо 13 ловни стопанства и дивечовъдни участъци, бяха част от изложението, като 47 от тях са носители на медали. Трофеят с най-голяма възраст на индивида – 15-годишен, е добит на територията на ДЛС „Росица“, а най-впечатляващият трофей е от ДЛС – Воден-Ири Хисар. Той е оценен с 241.62 CIC.

Експонатите бяха разположени в градинската площ пред Централното управление на СЦДП. Присъствалите горски и ловни деятели са единодушни, че благодарение на тези изложения се повишава и квалификацията на ловните водачи у нас, коментира директорът на ДЛС „Росица“ инж. Степанов.

Основен принцип, от който се ръководят държавните стопанства е да се ловуват предимно престарели, безперспективни за популацията животни. На изложението присъстваха и ловни водачи от стопанствата, като по време на огледите те обосноваваха своите решения да се разреши за лов съответния екземпляр.

Трофеите не са самоцел, а тези изложения, заедно с пролетните прегледи на паднали рога, са основа да се анализира ловностопанската дейност и да се направят съответните изводи. Това заяви по време на официалното си изказване, доайенът на ловното дело у нас проф. Нино Нинов.

Професорът бе специален гост на събитието, заедно с изпълнителния директор на ИАГ инж. Мирослав Маринов, инж. Васил Василев председател на УС на Националния ловно-рибарски съюз. Домакин бе директорът на СЦДП инж. Цветелин Миланов, който откри изложението, проведено при строго спазване на противоепидемичните мерки.

Според инж. Миланов високото ниво на трофейни заложби е резултат от труда и усилията на всички ловни експерти. „Тук съм, за да ви поздравя за усилията, които полагате. Резултатът от труда ви е на лице“, обърна се към присъстващите ловни стопани инж. Мирослав Маринов.

Той даде висока оценка на факта, че изложението на трофеи от благороден елен се превръща в традиционно. „Над 10 от трофеите тук са със златен медал, което показва, че вървим напред. Инерцията, която се загуби след 1992-3 година, вие я възстановявате успешно. Продължавайте в същия дух“, каза инж. Мирослав Маринов.

Той припомни, че догодина в Унгария предстои световно ловно изложение, каквото се провежда през 50 години. „Надяваме се, че ще запазим подобаващото място на страната ни“, добави изпълнителният директор на ИАГ. „Тук е мястото специалистите да си сравним часовниците, да видим докъде сме стигнали с развитието на този емблематичен за нашата природа вид дивеч“, каза в приветствието си инж. Васил Василев.

Той сподели удовлетворението си от това, че един от четирите най-добри трофея за настоящия ловен сезон, са добити на територията на предоставен ловностопански район, стопанисван от ловното сдружение в Шумен. Наличието на трофеи от ловни дружинки бе посрещнато със задоволство от всички специалисти, тъй като показва ловна култура и ползване на дивеча, според регламентираните правила.

Сред експонатите в тазгодишното изложение бяха и два трофея от сръндак, единият от които е новият национален рекорд, който според проф. Нинов ще попадне и в челната десетка на най-добрите трофеи в света. Другият трофей е на ЛРД Поповци. Тазгодишната трофейна изложба в Габрово бе най-богатата и голяма по обхват от провежданите до сега.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Новини

Днес е вторият ден от Коледа – Денят на бащата

Published

on

Вторият ден на Коледа – 26 декември, е Събор на Пресвета Богородица. В деня след Рождество Христово вярващите се събират, за да величаят с хвалебни и благодарствени песни Божия промисъл и да отдадат почит на Богородица, родила Спасителя.

В този ден се чества паметта на Св. Йосиф Обручник, на цар Давид като славен родоначалник на Исуса Христа и на Яков, брат Божий, пръв християнски епископ на гр. Ерусалим.

По решение на Второто национално общо събрание на съюза “Ние жените за достойнство и равенство” (28 март 1997) църковният празник на Свети Йосиф Обручник, земния баща на Исус, се отбелязва като празник на бащата. За първи път е честван през 1997 г.

Към Коледните празници се числи и Стефановден – на 27 декември. Празникът е посветен на първомъченика на християнската църква архидякон Стефан.

Със Стефановден завършват Коледните празници.

Зареди още

Новини

Честито Рождество Христово!

Published

on

Рождество Христово или още Коледа е един от най-големите църковни празници. На него християните честват рождението на Исус Христос. Според Евангелието от Лука това става в град Витлеем в провинция Юдея.

Православните християни честват Рождество Христово наравно тържествено с Великден. При католиците и протестантите Коледа е най-почитаният празник. Рождество Христово е един от 20-те църковни празници в България. На този ден постите свършват и семейната трапеза вече включва месни и млечни ястия. Вярващите ходят на черква, където има празнична служба.

Рождество Христово слага начало на ново летоброене. Създателят на новото летоброене, римският монах Дионисий (6 в.) изчислява, че Христос е роден в 754 г. от основанието на Рим.

Според Евангелието на Лука, малко преди раждането на Исус, майка Му Мария, заедно със съпруга ѝ, дърводелецът Йосиф, потомък на Давидовия род, отиват във Витлеем, родното място на Йосиф. Римският император Октавиан Август издава заповед за преброяване на населението в империята — в границите ѝ тогава се намира и Палестина. Всеки трябва да се запише в родното си място. Мария и Йосиф не могат да намерят място в страноприемницата и затова се подслоняват в пещера извън града, където пастирите затваряли овцете. В мига на Рождеството в небето пламва необикновена светлина, явява се ангел, който съобщава на намиращите се наблизо пастири, че е дошъл Спасителят. Витлеемските пастири са и първите, които се поклонили на Бога-Син. Младенецът Исус почитат и трима източни царе, доведени във Витлеем от изгрялата над мястото звезда. С Рождеството си Христос донася частица от светостта на небесния мир. С неговото идване на земята се отбелязва началото на новата ера.

Днес имен ден празнуват всички, които носят имената Христо, Радослава, Радослав, Радостина, Радостин, Божидар, Емил, Емануил, Християн, Ренета, Християна, Кристиян, Кристияна, Кристина, Христина и др.

Зареди още

Новини

Бъдни вечер е! Денят преди Рождество Христово!

Published

on

Наричат я още Суха Коледа, Малка Коледа, Кадена вечер, Божич. На този ден свършват четиридесетдневните Коледни пости, които са започнали на 15 ноември на Коледни заговезни.

Според народното вярване божата майка се замъчила на Игнажден и на Малка Коледа родила млада бога, но за това съобщила на другия ден. Първескиня, млада булка, която ражда за пръв път, като роди не съобщава новината на този ден, а на следващия – тогава се викат гости.

На Бъдни вечер важна роля играят бъднякът, трапезата, каденето и обредните хлябове. Бъднякът е специално избрано тригодишно право дърво. В гората го отсичал момък, носел го в къщи и го палели в огъня.

Според народното суеверие бъднякът поддържа през цялата година огъня в огнището. Обредните хлябове са три вида. Първите са хлябове посветени на Коледа. Вторият вид хлябове са посветени на селските занаяти – земеделие, скотовъдство, на къщата и покъщнината. Третият хляб е приготвен за коледарите, които ще дойдат да коледуват.

Всички видове хлябове се месят придружени с ритуали и песни. Според песните брашното се сее през три сита, възпети като копринени. Кади се като се използва палешника, а водата, с която се замесва брашното се донася с бял котел от мома или млада булка оженена през есента преди Бъдни вечер, която още не е раждала.

Трапезата на Бъдни вечер трябва да бъде изобилна, а храните на нея – нечетен брой и постни. По традиция се приготвя варено жито, варен фасул, сарми с ориз или булгур, ошав. Слагат се също така чесън, орехи, мед, кромид лук, запазени от лятото пресни плодове, вино, ракия – всичко, което е произведено през годината в суров или обработен вид. На трапезата се поставя също така сурово жито и колакът от Игнажден.

На места в Западна България, Тетевенско, Пловдивско и Македонската област се изпича прясна пита със сребърна пара. Под трапезата на Бъдни вечер се разстила слама.

До трапезата се поставят различни предмети – ремъка на ралото, напълнена с житни зърна ръкавица, паничка с пясък, кесия с пари, сито с житни зърна и вързани за него с червен конец босилек и чесън, сърп. Вечерята на Бъдни вечер винаги е в семеен кръг и трябва непременно да бъде кадена. Най-възрастният мъж или жена прекадява с тамян най-напред масата, след това всички останали стаи и помещения в дома, накрая двора и обора. Според народното схващане с каденето се прогонват злите и нечисти сили.

Вечерята на Бъдни вечер започва рано, за да узреят рано житата. По време на яденето хората не трябва да стават, за да лежат квачките върху яйцата и да измътят пиленца. Само стопанинът има право да става, но трябва да върви приведен, за да се превиват житата от зърно. Остатъкът от хляба се слага на полицата, за да израстнат високо житата през лятото. След вечеря децата се търкалят върху сламата на една страна, за да се превият така и житните стъбла.

От трапезата на Бъдни вечер се запазват орехите, суровото жито и недогорялата свещ за следващите кадени вечери. Самата трапеза според вида на храните има поминален характер. При сядането около нея някъде се оставя празно място – за мъртвите (починал близък или роднина).

През нощта сфрата не се прибира, защото хората вярват, че починалият ще дойде на вечеря. Около трапезата на Бъдни вечер се гадае. Гадае се за времето през всеки месец от новата година, за очакваната реколта от различните култури, за здравето на всеки член от семейството, за предстоящия брак на момите.

Посреднощ на Бъдни вечер тръгват коледарчетата. Те са момчета от осем до дванадесетгодишна възраст, които ходят по къщите на роднини, съседи и цялото село. Това ходене се нарича „коледуване“. Всяко коледарче носи дрянова пръчка.

Коледарчетата са предвестници на коледарниците. Не се чуват онези песни, които се пеят по Коледа, пеят се само кратки песни и припевки. За коледарчетата домакинята е приготвила рано сутринта колачета, които им дава заедно със сушени круши, сливи, орехи, ябълки, грозде.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица