Свържи се с нас

Култура

Широко отворени очи, виенски модернизъм и театрална експресивност

Published

on

Широко отворете очи за потока на съзнанието си. Това ви предлага Габровският драматичен театър в последната си постановка „Лейтенант Густл. Да обичаш живота“ на режисьора Васил Дуев. Премиерата събра не само любители на театъра, но и литературни ценители вечерта на 14 юли на сцената на ДТ „Рачо Стоянов“.

Постановката е сценична адаптация на режисьора по новелата „Лейтенант Густл“ от австрийския писател и драматург Артур Шницлер. Хореографията в спектакъла е направена от Магдалена Славчева и Найден Банчевски.

С проницателната точност на психоаналитик, Шницлер ще ви пренесе във Виена от началото на ХХ век, а Васил Дуев ще ви разкрие колебливата деликатност на човешката душа, самозаблудата ѝ за накърнено честолюбие, ненужната ѝ решителност, възторжената ѝ радост на предначертана свобода. Темата за ценностите е винаги актуална, променя се само интензитетът на интереса ни към нея. Нужна ни е нова рефлексия на това, което ни се случва тук и сега. Нужно ни е преосмисляне на света около нас и света в нас. Нужно ни е дори ренесансовото самочувствие за значимостта на човешката природа. „Лейтенант Густл. Да обичаш живота“ ще ви даде откровението да бъдете себе си и възможност за избор: какво е чест, дълг, достойнство, смисъл и истина. Ще ви изправи пред разделителната линия между вашите желания и амбицията ви да желаете. Ще ви постави пред везните на пропуснатите възможности, защото „загубиш ли честта си, губиш всичко“, както сам възкликва лейтенат Густл. Ще ви покаже изящество, красота и любов, които имаме в живота си, но не се осмеляваме да познаем.

Силен и въздействащ образ изгражда актьорът Любен Попов, който влиза в ролята на лейтенат Густл. Със задълбочен психологизъм и умело боравене с богатия арсенал от театрални изразни средства, той въвежда зрителя в необятния и променлив мисловен свят на героя си. Неговата актьорска игра размива границата между зрителското възприятие на героя и отъждествяването с него. Лейтенант Густл се превръща във ваш познат или ви напомня за самите вас. Публиката не гледа отчуждено отстрани, а деликатно е поканена да надникне в съзнанието на лейтенанта.

За този умел преход между действие и съзнание помага режисьорското решение да вкара познатия още от времето на атическата трагедия колективен персонаж на хора. Тук хорът е другото главно действащо лице, проявление на мислите и чувствата на героя, а не коментатор на системата от събития в сюжетната линия на постановката. Актрисите Магдалена Славчева и Адриана Димова майсторски се превъплъщават в персонифицирания поток на съзнанието, въображаеми духове, които неотлъчно следват героя си в екзистенциалните му терзания. Те са допълващото отражение на цялостния образ на лейтенант Густл, неговото неосъзнато анализиране на случващото му се в живота.

Многобройни роли, важни за драматургичното разгръщане на спектакъла, пресъздават актьорите Тони Христова и Найден Банчевски. Лекотата на тяхната игра умело рисува пъстрия свят на австро-унгарска Виена от началото на ХХ век. А в една от сцените те подаряват на публиката неочаквано въздействащо изяществото на копнежа и смелостта да желаеш.

Сценографията е стилизирана до най-необходимото за случването на спектакъла, но експресивността на театралния език на Васил Дуев се развихря в пълната си широта. Тук ще видите отново умела игра със светлини и сенки, картини, които визуално доразвиват многопластовата сюжетна линия. Ще видите сцена от самия живот, какъвто е – пълнокръвен, живототворящ, истински и чувствен, и ще забравите, че сте в театрална зала, защото ще съпреживеете всичко като част или спомен от вашия живот. Музикалният подбор на фрагменти от произведения на Шуберт, Прокофиев и Йохан Пахелбел, е направен от режисьора.

„Лейтенант Густл. Да обичаш живота“ е четвъртата постановка на режисьора Васил Дуев с трупата на ДТ „Рачо Стоянов“. През последните две години той създаде на габровска сцена едни от най-смелите и експресивни спектакли от репертоара на театъра: „Истината или се осмеляваш”, 2019 г., „Начало на спектакъла“, 2019 г. и „Орото ламя е“, 2020 г. Артур Шницлер е определян от изследователите като проницателен аналитик и познавач на човешката психика, ироничен наблюдател на обществените процеси от края на XIX и началото на ХХ век. По времето когато излиза новелата му „Лейтенант Густл“ е бил на служба като главен лекар в австрийската кралско-имперска армия. Има запазен документ в офицерските архиви от това време, където се вижда, че е бил обвинен в „уронване и унижаване честта и авторитета на австро-унгарската армия“ за съчиняването и публикуването на новелата. А на нея Шницлер дължи авторитета си като ярък представител на виенския модернизъм в литературата. По новелата му „Като насън“ режисьорът Стенли Кубрик създава филма „Широко затворени очи“ през 1999 г.

Последната премиера за сезона на Габровския драматичен театър ще бъде на спектакъла „Руски вечери с микроскоп“ на режисьора Петринел Гочев от цикъла „Театър на маса“. Тя ще се състои на 21 юли 2020 г., от 19.00 часа на сцената на ДТ „Рачо Стоянов“.

Преди това на 16 юли от 19.00 часа ще бъде второто представление на „Салиери“ на реж. Петринел Гочев, а на 23 юли от 19.00 часа публиката може отново да се срещне с „Мечтата на Наташа“ на реж. Ана Батева. Двете постановки ще се играят на сцената на габровския театър.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Коментари

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Култура

Литературен конкурс на тема #сМАРТистории

Published

on

Областният управител на Габрово обяви Литературен конкурс на тема #сМАРТистории. Целта на надпреварата е да насочи вниманието на учениците към художественото творчество. Да провокира въображението им към писане на кратки истории, които могат да бъдат вдъхновени от настъпващата пролет, от традиции и обичаи или от „виртуалната реалност“. Да даде възможност за творческа изява.

Конкурсът е насочен към ученици от 5 до 12 клас. За участие в конкурса се допускат творби с обем до 1 стандартна машинописна страница.

Критериите за оценка са:

– Да отговаря на темата, по начин интерпретиран от участника;
– Оригиналност и творчески подход;
– Убедителност и въздействие;
– Езикова и стилистична култура;
– Художествено майсторство

Материалите се изпращат по електронен път на електронна поща: pr@gb.government.bg, или на хартиен носител на адрес: 5300 Габрово, пл. Възраждане 5, Областна администрация – Габрово, задължително придружени от информация за участника – две имена, възраст, телефон и имейл за връзка.

Оценяването на всички получени творби ще се извърши от петчленно жури в състав: представители на Областна администрация – Габрово, Регионално управление на образованието – Габрово, Регионална библиотека „Априлов – Палаузов“, литературен сайт „Тетрадката“ и поетесата Елена Христова.

Крайният срок за изпращане е 22 февруари. Обявяването на резултатите и награждаването на отличените на Първо, Второ и Трето място творби е насрочено за 1 март.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Зареди още

Култура

Една от най-модерните у нас лаборатории за консервация и реставрация ще бъде в музей „Етър“

Във фонда на музея се съхраняват десетки хиляди етнографски предмети с висока стойност, които са част от националното богатство на България.

Published

on

Една от най-модерните в страната лаборатории за консервация и реставрация ще бъде създадена в музей „Етър“ до края на 2022 година. Предвижда се към нея да работи екип от четирима души. Стефан Стефанов – един от национално признатите специалисти, е главен реставратор. Той участва и в обучението на тримата си помощници – Валентин Дамянов, Павел Кунчев и Станимир Станчев.

Мястото, където ще бъде позиционирана лабораторията, е бившето училище в квартал „Етъра“, дадено преди години за стопанисване на музея. В сградата са разположени и помещенията, в които, при стриктно спазване на изискванията за температура и влажност, се съхраняват движимите културни ценности от фонда на музей „Етър“.

Към лабораторията ще има специализирани ателиета за консервация и реставрация на предмети от дърво, хартия, метал, керамика.

Почти всеки музей в страната разполага с рестраврационно ателие, но само големите имат подобна сграда, която да позволи да се организира лаборатория с такъв мащаб, става ясно от думите на Стефан Стефанов.

У нас идеята за университетска подготовка на реставратори се ражда през 70-те години на XX век, като се заимства опит от бившия СССР, Полша и тогавашна Чехословакия (днес Чехия и Словакия). От 1973 година в Национална художествена академия е въведена образователна дисциплина, която подготвя студенти. Стефан Стефанов е един от тези кадри, а в годините се утвърждава като търсен и уважаван професионалист.

Реставраторът не е само художник, който изявява творческите си виждания. Нужна му е задълбочена подготовка по физика, химия, история (и по-специално история на изкуството), фотография. Познанията са необходими при установяване на материалите, от които е направен един предмет, при анализите, които съпътстват реставрационната дейност, при определяне на периода на създаването му.

Във фонда на музей „Етър“ се съхраняват десетки хиляди предмети с етнографски характер, изработени от различен материал, които имат висока стойност и са част от националното богатство на България.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Зареди още

Култура

Самостоятелна изложба на Невена Екимова в Дома на хумора и сатирата

Published

on

В петък, 22 януари, от 18.00 часа е откриването на първата за годината изложба в Музея на хумора и сатирата. Тя е със заглавие „Три пъти вътрешности“ и е на габровската художничка Невена Екимова.

За всички, които няма да присъстват на откриването, Невена ще направи два тура, които ще бъдат излъчени на живо във фейсбук страницата на музея. От 17.30 ч. разходката ще се проведе на български, а от 17.45 ч. на английски език.

Изложбата предлага на посетителя визуално-тактилна разходка из човека като интериор. Трите инсталации, условно разделящи пространството, отговарят на три ключови вътрешни състояния – страст, рутина, самота.

Те, макар и банално общочовешки, имат силата да разклатят основите на душата и да преструктурират същността ни.

Интериорът „Тя обича сбогуванията“ е сцена на свръхестествено събитие, чието случване руши установени модели и предизвиква форми на живот.

Посветен е на състоянието на върхово удоволствие и болка, причинено от сблъсъка с друго тяло. Нещо е безвъзвратно загубено, а нещо несъществуващо тепърва се заражда.

„Дървена сватба“ представя живота на младо семейство като фрагментиран документален разказ, ползващ за основа интериора на тесния им панелен апартамент. Повтарящото се ежедневие, балансът на силите и безброй малки и големи грижи изплуват върху твърди и меки повърхности.

„Кулоар/архив“ е тъмен коридор, разделящ двете дневни инсталации. Кулоарът въвежда посетителя в тишината на самия себе си. Насърчава взирането навътре и запълването на празното, било то с въпроси или с отговори.

Невена Екимова (родена през 1984) е художник от Габрово, дете на математици, на прехода и на първата рейв вълна в България. Изучава езици и изкуство в Швеция, Норвегия и Исландия. През 2019 година е номинирана за наградите за съвременно изкуство БАЗА и МОСТ. През 2020 участва в изложбите „Всичко (ни) е наред“, финансирана от Българския фонд за жените, и „Къде е скулптурата?“ в галерия Кредо Бонум.

Невена живее в родния си град, където заедно с Музея на хумора създава зрелищни интерактивни инсталации, последната от които е новата Огледална зала. Изкуството според Невена е опит да целунеш несъзнаваното. Три пъти вътрешности е втората ѝ самостоятелна изложба.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица