Свържи се с нас

Новини

За да се завърнем на село, с пълни сърца

Published

on

Повече от 300 деца и родители гостуваха за по един ден в село Гарван през пролетта, лятото и есента тази година по проекта „Творчество и знания за местно развитие и интеграция „С празна крина хамбар не се пълни“.

снимка: Народно читалище „Христо Ботев 2008“

В резултат на инициативата, съфинансирана по програма „Култура“ на Община Габрово, Народно читалище „Христо Ботев 2008“ проведе осем, вместо планираните пет събития. Младежи, деца и родители не само наблюдаваха, а участваха в демонстрациите, които имаха за цел да провокират нагласи за усвояване на традиционни знания, максимално използване на суровините, добити от природата и животните.

снимка: Народно читалище „Христо Ботев 2008“

Научиха как в миналото са се отнасяли към наличните ресурси при приготвянето на храната, в строителството и в бита. Майки и татковци квасиха мляко и правиха сирене, а суроватката запазваха, за да бъде сварена повторно за извара.

снимка: Народно читалище „Христо Ботев 2008“

Рязаха на тънко здрави плодове – сини сливи и ябълки за сушене на слънце, или в сушило. А повредените използваха за мармалад и пестил. Белиха царевица и я вариха в бакърен медник, а от шумата се учиха как да изплетат рогозка, правиха красиви съдове и кукли. Така част от участниците, и най-вече младежите и младите родители, които усвоиха полезни знания, прегърнаха идеята да ги прилагат впоследствие.

снимка: Народно читалище „Христо Ботев 2008“

По време на гостуването си всички участници приготвяха сами обяда и закуската си – пиха мляко от крава, правиха триеница, точиха и редиха баница, месиха и пекоха пърленки. По-често използваха съдове за многократна употреба, но когато се налагаше да си служат с еднократни опаковки, те прилагаха разумно отношение и ги събираха разделно, като отчитаха възможността за вторичната им преработка или оползотворяване в домашното стопанство.

снимка: Народно читалище „Христо Ботев 2008“

Докато децата играеха и се забавляваха в парка на читалището, все се случваше да ги навести някое домашно коте или куче, избягало от двора. А веднъж им гостуваха две крави. Оказа се, че има малчугани, които за пръв път се срещат с тези „Млекоцентрали“ на живо.

снимка: Народно читалище „Христо Ботев 2008“

В процеса на забавленията на села подрастващите се запознаха и с предметите за бита, използвани в миналото. И откриха, че всички те са били изработвани от естествени материали.

снимка: Народно читалище „Христо Ботев 2008“

А за да се убедят, че доста от тях могат да имат приложение и в съвременния бит, те правиха изделия от беленица или сено, декорираха глинени саксии със семена и засяха в тях млад босилек.

снимка: Народно читалище „Христо Ботев 2008“

После го поставиха със саксията на прозореца в детската градина, за да напомня за лятната емоция на село. Участниците още веднъж ще се докоснаха до българския фолклор, разучаваха хора и народни песни, под ръководството на опитни изпълнители-педагози.

Голяма емоция сред по-големите предизвика варенето на лютеница и печенето на чушки на тенекия. А момчетата и момичетата от класа на г-жа Мария Попова в Природоматематическата гимназия „прибавиха“ към CV-то на класа едно „добро дело“. Те помогнаха в цепенето и прибирането на дърва за огрев на местен човек.

снимка: Народно читалище „Христо Ботев 2008“

От април до октомври в парка с пещта и сушилото в с. Гарван изникна „къща“ от плет, направена от децата. Те изметоха от пода есенната шума и оставиха на домакините от читалището ангажимента да направят покрив от слама или царевичак, за да стане колибата като истинска.

снимка: Народно читалище „Христо Ботев 2008“

А когато напролет дойдат други гости, или малчуганите и родителите им се завърнат отново, ще има нови забавления и други занимания, защото традицията, с крина да я гребеш, все ще е пълна със знания и творчество.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Новини

Днес е вторият ден от Коледа – Денят на бащата

Published

on

Вторият ден на Коледа – 26 декември, е Събор на Пресвета Богородица. В деня след Рождество Христово вярващите се събират, за да величаят с хвалебни и благодарствени песни Божия промисъл и да отдадат почит на Богородица, родила Спасителя.

В този ден се чества паметта на Св. Йосиф Обручник, на цар Давид като славен родоначалник на Исуса Христа и на Яков, брат Божий, пръв християнски епископ на гр. Ерусалим.

По решение на Второто национално общо събрание на съюза “Ние жените за достойнство и равенство” (28 март 1997) църковният празник на Свети Йосиф Обручник, земния баща на Исус, се отбелязва като празник на бащата. За първи път е честван през 1997 г.

Към Коледните празници се числи и Стефановден – на 27 декември. Празникът е посветен на първомъченика на християнската църква архидякон Стефан.

Със Стефановден завършват Коледните празници.

Зареди още

Новини

Честито Рождество Христово!

Published

on

Рождество Христово или още Коледа е един от най-големите църковни празници. На него християните честват рождението на Исус Христос. Според Евангелието от Лука това става в град Витлеем в провинция Юдея.

Православните християни честват Рождество Христово наравно тържествено с Великден. При католиците и протестантите Коледа е най-почитаният празник. Рождество Христово е един от 20-те църковни празници в България. На този ден постите свършват и семейната трапеза вече включва месни и млечни ястия. Вярващите ходят на черква, където има празнична служба.

Рождество Христово слага начало на ново летоброене. Създателят на новото летоброене, римският монах Дионисий (6 в.) изчислява, че Христос е роден в 754 г. от основанието на Рим.

Според Евангелието на Лука, малко преди раждането на Исус, майка Му Мария, заедно със съпруга ѝ, дърводелецът Йосиф, потомък на Давидовия род, отиват във Витлеем, родното място на Йосиф. Римският император Октавиан Август издава заповед за преброяване на населението в империята — в границите ѝ тогава се намира и Палестина. Всеки трябва да се запише в родното си място. Мария и Йосиф не могат да намерят място в страноприемницата и затова се подслоняват в пещера извън града, където пастирите затваряли овцете. В мига на Рождеството в небето пламва необикновена светлина, явява се ангел, който съобщава на намиращите се наблизо пастири, че е дошъл Спасителят. Витлеемските пастири са и първите, които се поклонили на Бога-Син. Младенецът Исус почитат и трима източни царе, доведени във Витлеем от изгрялата над мястото звезда. С Рождеството си Христос донася частица от светостта на небесния мир. С неговото идване на земята се отбелязва началото на новата ера.

Днес имен ден празнуват всички, които носят имената Христо, Радослава, Радослав, Радостина, Радостин, Божидар, Емил, Емануил, Християн, Ренета, Християна, Кристиян, Кристияна, Кристина, Христина и др.

Зареди още

Новини

Бъдни вечер е! Денят преди Рождество Христово!

Published

on

Наричат я още Суха Коледа, Малка Коледа, Кадена вечер, Божич. На този ден свършват четиридесетдневните Коледни пости, които са започнали на 15 ноември на Коледни заговезни.

Според народното вярване божата майка се замъчила на Игнажден и на Малка Коледа родила млада бога, но за това съобщила на другия ден. Първескиня, млада булка, която ражда за пръв път, като роди не съобщава новината на този ден, а на следващия – тогава се викат гости.

На Бъдни вечер важна роля играят бъднякът, трапезата, каденето и обредните хлябове. Бъднякът е специално избрано тригодишно право дърво. В гората го отсичал момък, носел го в къщи и го палели в огъня.

Според народното суеверие бъднякът поддържа през цялата година огъня в огнището. Обредните хлябове са три вида. Първите са хлябове посветени на Коледа. Вторият вид хлябове са посветени на селските занаяти – земеделие, скотовъдство, на къщата и покъщнината. Третият хляб е приготвен за коледарите, които ще дойдат да коледуват.

Всички видове хлябове се месят придружени с ритуали и песни. Според песните брашното се сее през три сита, възпети като копринени. Кади се като се използва палешника, а водата, с която се замесва брашното се донася с бял котел от мома или млада булка оженена през есента преди Бъдни вечер, която още не е раждала.

Трапезата на Бъдни вечер трябва да бъде изобилна, а храните на нея – нечетен брой и постни. По традиция се приготвя варено жито, варен фасул, сарми с ориз или булгур, ошав. Слагат се също така чесън, орехи, мед, кромид лук, запазени от лятото пресни плодове, вино, ракия – всичко, което е произведено през годината в суров или обработен вид. На трапезата се поставя също така сурово жито и колакът от Игнажден.

На места в Западна България, Тетевенско, Пловдивско и Македонската област се изпича прясна пита със сребърна пара. Под трапезата на Бъдни вечер се разстила слама.

До трапезата се поставят различни предмети – ремъка на ралото, напълнена с житни зърна ръкавица, паничка с пясък, кесия с пари, сито с житни зърна и вързани за него с червен конец босилек и чесън, сърп. Вечерята на Бъдни вечер винаги е в семеен кръг и трябва непременно да бъде кадена. Най-възрастният мъж или жена прекадява с тамян най-напред масата, след това всички останали стаи и помещения в дома, накрая двора и обора. Според народното схващане с каденето се прогонват злите и нечисти сили.

Вечерята на Бъдни вечер започва рано, за да узреят рано житата. По време на яденето хората не трябва да стават, за да лежат квачките върху яйцата и да измътят пиленца. Само стопанинът има право да става, но трябва да върви приведен, за да се превиват житата от зърно. Остатъкът от хляба се слага на полицата, за да израстнат високо житата през лятото. След вечеря децата се търкалят върху сламата на една страна, за да се превият така и житните стъбла.

От трапезата на Бъдни вечер се запазват орехите, суровото жито и недогорялата свещ за следващите кадени вечери. Самата трапеза според вида на храните има поминален характер. При сядането около нея някъде се оставя празно място – за мъртвите (починал близък или роднина).

През нощта сфрата не се прибира, защото хората вярват, че починалият ще дойде на вечеря. Около трапезата на Бъдни вечер се гадае. Гадае се за времето през всеки месец от новата година, за очакваната реколта от различните култури, за здравето на всеки член от семейството, за предстоящия брак на момите.

Посреднощ на Бъдни вечер тръгват коледарчетата. Те са момчета от осем до дванадесетгодишна възраст, които ходят по къщите на роднини, съседи и цялото село. Това ходене се нарича „коледуване“. Всяко коледарче носи дрянова пръчка.

Коледарчетата са предвестници на коледарниците. Не се чуват онези песни, които се пеят по Коледа, пеят се само кратки песни и припевки. За коледарчетата домакинята е приготвила рано сутринта колачета, които им дава заедно със сушени круши, сливи, орехи, ябълки, грозде.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица