Свържи се с нас

Новини

Как да защитим правата си в ресторанта и да запазим доброто настроение?

Published

on

Времето, прекарано с близки и приятели в заведение, ни носи едни от най-приятните изживявания, които можем да имаме в дългите и топли летни вечери. Приповдигнатото настроение, положителните емоции и желанието да ги запазим могат да притъпят нашата чувствителност към евентуално незачитане на правата ни като потребители.

Ако в менюто липсва грамажът на предлаганите ястия или едва при представянето на сметката стане ясно, че обявената цена е за посоченото количество риба, но в суров вариант, а не след термична обработка, просто трябва да реагираме.

Същото важи и когато сме привлечени от промоции с „тайни условия”, за които разбираме впоследствие и сме лишени от възможността реално да се възползваме от обещаните отстъпки.

Не се налага да правим компромис при възникването на каквито и да било нарушаващи законовите ни права неудачи, тъй като ресторантьорите имат своите задължения, а ние като клиенти – правото по цивилизован начин да изискваме от тях да ги спазват стриктно.

Експертите на Комисията за защита на потребителите обобщиха някои от най-често задаваните от гражданите въпроси по повод посещението на заведения и предлагат кратки отговори на тях.

снимка: КЗП

• Задължително ли е да има менюта?
Всяко заведение е длъжно да има лист- и карт менюта с цените и грамажите на предлаганите храни и напитки. Цените да са в български лева и с включен ДДС, защото начисляването му впоследствие би било нарушение. Менютата се представят при поръчката и заедно със сметката, за да може клиентът да сравни цените и да се увери в коректността на крайната сума.

• Може ли да има различни цени за българи и за чужденци?
Не се допуска дискриминация на клиентите по какъвто и да било признак, включително националност. Възможно е да има дву- и многоезични менюта, както и отделни менюта на различни езици, но цените за съответните храни и напитки задължително трябва да са еднакви за българите и за чужденците.

• Редно ли е заведението да въвежда задължителен процент за сервиз?
Само ако е предварително включен в обявените цени и това е недвусмислено ясно. В противен случай търговецът няма да е изпълнил задължението си за посочването на крайните цени на продуктите.

• Такси от типа „празен стол”, „празна чиния”, „желание на клиента”
Клиентът може да помоли за нещо допълнително или да има специално изискване по отношение на приготвянето или поднасянето на неговата поръчка. Например, подложни чинии или по-силно препичане на пържолата. Ако това ще бъде таксувано, сервитьорът е длъжен да уведоми предварително.

• Какво да направя, ако храната е със съмнително качество?
Непременно подайте сигнал в Българската агенция по безопасност на храните. Запазете и касовата бележка от заведението – в случай на здравословни проблеми и наличието на медицински документи за тях, бихте могли по съдебен ред да претендирате за обезщетение.

• При разреден алкохол – къде да сигнализирам?
Когато имате съмнение относно качеството на спиртните напитки, потърсете Комисията за защита на потребителите. Същевременно най-добре е да прекратите консумацията на въпросния алкохол.

• Към кого да се обърна за лоша хигиена в заведението?
В този случай сезирайте Регионалната здравна инспекция за извършване на проверка и предприемане на необходимите действия, които при определени условия може да включват и затваряне на заведението.

• Допустимо ли е да ми откажат издаването на касов бон?
Ако откажат да Ви издадат платежен документ, информирайте Националната агенция по приходите.

Следвате ли тези съвети, може да отпиете кратка горчива глътка, докато сте в заведението, но ще избегнете неприятния продължителен вкус на пълна чаша с разочарование, когато се завърнете в къщи и се замислите за всички направени компромиси в името на това вечерта в ресторанта да премине без излишни разправии.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Новини

Подписаха договора за ремонт на бившето училище Радион Умников

Published

on

Кметът на Габрово Таня Христова и управителят на „Вертикал 90“ ЕООД Симеон Кръстев подписаха договор за ремонт и преустройство на сградата на бившето училище „Радион Умников“, информираха от общинската администрация. Емблематичната сграда ще се превърне в Център за дигитални умения и иновации.

Кметът Таня Христова подчерта, че обектът е знаков за развитието на града и за изпълнението на волята на дарителя, а ремонтът трябва да бъде изпълнен качествено и в срок.

От своя страна Симеон Кръстев заяви, че не очаква пречки при изпълнението на проекта. Центърът ще предлага модерна образователна среда с учебни зали, лаборатории, зона „Роботика“ с LEGO® Education, както и пространства за иновации, обучения и събития.

Зареди още

Новини

ПТГ „Д-р Никола Василиади“ откри новата си спортна зала „Арена Механо“

Published

on

Днес, 19 декември, в деня на патронния си празник, Професионалната техническа гимназия „Д-р Никола Василиади“ – Габрово, тържествено откри новата си спортна зала „Арена Механо“.

Събитието съвпадна с честването на 130-годишния юбилей на гимназията и се превърна в израз на приемственост между традициите, постиженията и стремежа към развитие.

Официалната церемония започна с ритуал по издигане на националния флаг, поднасяне на венец пред паметника на д-р Василиади и водосвет за здраве и успех.

Лентата на новата зала бе прерязана от кмета на Габрово Таня Христова, председателя на Общинския съвет Климент Кунев, областния управител Мария Башева, директора на гимназията Корнелия Мотова и Юлия Влаева, РУО – Габрово.

В рамките на събитието бяха представени спортните отбори на училището – по футбол, хандбал, волейбол, баскетбол, крикет и боче, които успешно защитават името на гимназията и Габрово на различни състезания.

По повод юбилея Община Габрово връчи на ПТГ „Д-р Никола Василиади“ Юбилейна грамота за значим принос към развитието на техническото образование, професионализма и връзката между образование, бизнес и общество.

В приветствието си областният управител Мария Башева подчерта, че новата „Арена Механо“ е модерно място не само за спорт, но и за изграждане на характери чрез труд, дисциплина и постоянство.

Кметът Таня Христова изтъкна, че 130-годишната история на гимназията е пример за устойчивост и отдаденост на знанието, а новата спортна зала е „пространство, което ще вдъхновява младите хора да се развиват, да спортуват и да мечтаят“.

Зареди още

Икономика

НАП публикува подкаст епизоди за приемането на еврото

Published

on

С поредица от подкаст епизоди Националната агенция за приходите (НАП) разяснява подробности около приемането на еврото като официална валута в България. Целта е чрез достъпно поднесено видео съдържание гражданите и бизнесът да се запознаят с изискванията, свързани с използването на единната европейска валута, декларирането и плащането на данъците и осигурителните вноски, посочват от НАП.

В единия от подкаст епизодите експерти на приходната агенция предоставят важна и полезна за бизнеса информация относно отчитането на продажби и сторно операции, както и фактури и известия към фактури, приключване на касови апарати на 31.12.2025 г. и работа в евро. Той е достъпен в YouTube канала на НАП: https://www.youtube.com/watch?v=BpsR7q8neKs&t=102s, както и в каналите на Агенцията в Инстаграм: https://www.instagram.com/p/DRxXvl9gHYj/ и TikTok: https://www.tiktok.com/@nationalrevenueagency/video/7578878570706095382?lang=en.

Друга тема, която е засегната в подкаст епизод, е свързана с данъчните и осигурителните декларации след 01.01.2026 г. След тази дата в НАП ще се подават, както декларации за данъчни и осигурителни периоди отпреди въвеждането на еврото в България, така и декларации за текущи периоди – т.е. за периоди през 2026 г.

Подкастът е достъпен на адрес: https://www.youtube.com/watch?v=lQFi5VhPIVY, както и в Инстаграм и TikTok. В третия от публикуваните подкаст епизоди се дават подробности и за двойното обращение на лева и евро, съгласно Закона за въвеждане на еврото в Република България, както и за контролните дейности на Националната агенция за приходите.

Подкастът може да бъде видян на: https://www.youtube.com/watch?v=rDIBIBfDhsc&t=5s, както и в Инстаграм и TikTok. През следващите седмици предстои публикуването на епизоди с информация и за това в каква валута ще се плащат актовете по контролни производства след въвеждане на еврото и как ще става счетоводното отчитане след 1 януари 2026 г.

Подкаст епизод ще бъде посветен и на темата за електронен трудов запис, в каква валута ще се вписват заплатите ни, трябва ли работодателите да подават допълнителна информация в НАП след 1 януари 2026 г.; Декларирането на доходи от платформи за краткосрочно отдаване под наем в условията на новата валута, както и подаване на декларации за стар период, плащане на данъци след 01.01.2026 г., регистрация по ЗДДС също намира място във видео съдържанието.

Плащането на просрочени задължения след 01.01.2026 г. и възстановяване на недължимо платени или събрани суми за публични вземания, е друга от темите в YouTube канала на Агенцията. Повече информация може да намерите в сайта на НАП, каналите на приходната агенция в YouTube и Rakuten Viber,  страниците във Facebook, Twitter (Х) и LinkedIn.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица