Свържи се с нас

Новини

Осмокласниците търсят платени професии, а кандидат – студентите стажове и практики

Published

on

Снимката е илюстративна

Добре платени професии, които носят удовлетвореност и възможност за развитие, искат учениците, кандидатстващи в осми клас. Качеството на обучение и наличието на студентски стажове и практики, пък са водещите критерии при избора на висше учебно заведени от кандидат-студентите от Габрово и Дряново.

Това показа мащабно анкетно проучване сред учениците в 7 и 12 клас от училищата на територията на област Габрово, проведено от Център за подкрепа на личностно развитие „Кариерно ориентиране – Габрово“.

Общо 870 ученика участваха в анкетата. От тях 610 седмокласници от общините Габрово, Севлиево, Трявна и Дряново и 260 абитуриенти от общините Габрово и Дряново.

Архив © Copyright — Gabrovo News. All Rights Reserved

Анкетирането на участниците бе проведено в периода февруари – май 2019 г., а резултатите от анкетата бяха представени на информационна среща, проведена на 20 юни. На срещата присъстваха представители на училищата от област Габрово, Областна администрация – Габрово, представители на общините, РУО Габрово, Габровска търговско- промишлена палата, Технически университет – Габрово и други съмишленици и партньори на ЦПЛР „Кариерно ориентиране – Габрово“.

Целта на анкетното проучване бе да се провери готовността на учениците да направят информиран и осъзнат избор на профил или професия при кандидатстването си в осми клас, за да се планират подходящи дейности по кариерно ориентиране през следващата учебна година.

Целите при анкетирането на абитуриентите бяха сходни, но акцентите тук бяха насочени към вземането на решение за продължаване на образованието във висше учебно заведение (ВУЗ) и готовността им за излизане на пазара на труда.

Анкетата показа, че по-голямата част от анкетираните седмокласници вече са направили своя избор, но не са малко тези, които все още се колебаят или не са взели решение. Седмокласниците демонстрират и голяма увереност сами да направят своя избор на училище и профил или професия.

Стои обаче въпросът дали са достатъчно добре подготвени и дали тази увереност в собствените възможности не се дължи до стремежа им към самостоятелност, така характерен за детското развитие през време на пубертета.

Като източник на помощ и подкрепа при избора на образование след седми клас, без особени изненади, учениците посочват на първо място своите родители, следвани от техния приятелския кръг. Едва ли седмокласниците си дават сметка, че техните приятели разполагат с информация и умения за вземане на решение, много близки до техните.

снимка: Радослав Първанов

На въпроса: „Какво трябва да ти дава твоята бъдеща професия?“, по-голямата част отговарят „по-добро заплащане“. Това не е изненадващо предвид възрастта, етапа на развитие, в който се намират и консуматорската култура, която се налага през последните години.

Следват обаче „да виждам резултата от своя труд“ и „постоянно да подобрявам своите умения“, което показва едно зряло отношение към бъдещата професионална реализация. Най-малко желан атрибут на бъдещата професия е „престижът“, посочен от едва 28,5% от анкетираните, следван от „сигурност“, дефинирана като възможност лесно да намират и да се задържат на работа, посочена от 36,8% от учениците.

За да могат да вземат решение, учениците се нуждаят от специфична информация. Един от въпросите имаше за цел да провери, именно нуждата от такава. На първо място учениците са посочили нуждата от повече информация за профилираните/професионалните предмети, които ще изучават в средното училище и възможностите за реализация в избраното от тях професионално направление.

Запитани за трудностите при вземането на решение, на първите две места учениците са посочили това, че не познават достатъчно добре възможностите за реализация в едно или друго професионално направление, и не доброто познаване на възможностите за обучение, които предлагат средните училища и гимназиите.

Въпреки крехката възраст, малкия житейски опит и не доброто познаване на пазара на труда, изборът на професия/профил при кандидатстването след 7 клас трябва да е съобразен с бъдещата професионална реализация. Доколкото това е възможно, разбира се.

При анкетирането учениците бяха попитани и дали са запознати с възможността за продължаване на образованието си в избрания от тях профил/професия във ВУЗ и за бъдещата им професионална реализация в избраното от тях професионално направление.

Едва 40,3% са отговорили утвърдително на първия въпрос и 52,8% са отговорили с „да“ на втория. Това идва да покаже, че все още голяма част от учениците правят своя избор за продължаване на образованието в условия на информационен дефицит, което дава отражение при избора на образование и/или излизане на пазара на труда след 12 клас.

Архив © Copyright — Gabrovo News. All Rights Reserved

Учениците от 12 клас бяха разделени на две групи: обучавани в професионални паралелки и обучавани в профилирани паралелки. Работата по кариерно ориентиране в двете групи се различава.

В професионалните паралелки се набляга на подготовка за излизане на пазара на труда и бъдещата професионална реализация на младите хора. При профилираните акцентът е върху вземането на решение за продължаване на образованието във ВУЗ.

Ето защо и при анкетирането на двете групи дванадесетокласници бяха задавани и специфични въпроси. Това, което стана ясно при анкетирането на учениците от професионалните паралелки е, че по-голямата част от тях 45,9% ще се опитат едновременно да учат и работят. Около 18% от анкетираните няма да продължат образованието си, а ще насочат своите усилия в професионалната си реализация.

Запитани за нужда от информация, за да могат да вземат решение за избор на ВУЗ, учениците от професионалните паралелки са посочили на първо място каква професия ще могат да упражняват, избирайки една или друга специалност във висшето училище, и къде ще могат да се реализират. На трето място е нуждата от информация за дисциплините, включени в образователната програма на съответната специалност.

Във връзка с излизане на пазара на труда, учениците бяха попитани дали имат нужда от допълнителни знания и умения в определени направления. На първо място абитуриентите са посочили, че биха искали да знаят повече за бъдещите им задължения на работното място. Следват необходимост от умения за подготовка на документи за кандидатстване и подготовка за събеседване за работа.

Дванадесетокласниците също бяха попитани за хората, към които биха се обърнали за помощ и подкрепа в процеса на вземане на решение. Отново родителите са посочени на първо място. Абитуриентите разпознават като източник на помощ и подкрепа и професионалистите, упражняващи сходна с избраната от тях професия.

Архив © Copyright — Gabrovo News. All Rights Reserved

При профилираните паралелки стана ясно, макар и не категорично, че изборът на ВУЗ е по-лесен от този на специалност. При анкетирането 63,8% са отговорили, че са взели решение какво ще учат след 12 клас, а 70,1% са избрали ВУЗ. Останалите се колебаят между няколко варианта и имат нужда от още време, за да помислят.

Що се отнася до нуждата от информация, за да направят по-добър за себе си избор, на първо място абитуриентите са посочили „каква професия ще мога да упражнявам“, следвано от „къде ще мога да се реализирам“. С близки резултати са „какви дисциплини ще изучавам“ и „какви възможности предлагат ВУЗ“.

По отношение на критериите за избор на ВУЗ, на първите три места учениците са посочили: „качеството на обучение“, „наличие на стажове и практики“ и „финансовата страна“.

Сред хората, които могат да им помогнат в избора, отново на първо място са родителите, следвани от студентите, които се обучават в същата или сходна специалност. Почти същият брой ученици са казали, че ще се справят сами с вземането на решение.

И на двете групи дванадесетокласници бе зададен въпросът: „Какво бихте искали да Ви дава Вашата бъдеща професия?“. Отговорите тук са сходни с тези на седмокласниците. На първо място абитуриентите са посочили желанието да получават финансова възвръщаемост на вложените от тях усилия. Да получават удовлетвореност от своя труд е посочено на второ място, а на трето да виждат резултата от своя труд.

„Анкетното проучване бе проведено в периода февруари – май 2019 г., едва няколко месеца преди кандидатстването в средните училища, гимназиите и висшите учебни заведения. То показа, че не е малък броя на учениците, които все още изпитват колебания или не са взели решение как ще продължи тяхното професионално развитие.

снимка: Община Габрово, Архив

От гледна точка на кариерното ориентиране това означава, че оставащото до края на учебната година време може да се окаже крайно недостатъчно за вземане на решение и подготовка за НВО и кандидатстудентски изпит. Или за повишаване на успеха по учебните предмети, включени като балообразуващи за отделните професионални направления.

Основният извод, който се налага от проведеното проучване е, че учениците, на които им предстои преминаване в по-горна образователна степен и/или излизане на пазара на труда, често взимат решения при недостатъчна информация.

Информация за възможностите на образователната система, за пазара на труда, за собствените си силни и слаби страни, ценностна система, желания и интереси. Видно е, че голяма част от учениците в прогимназиален и гимназиален етап на образование имат нужда от допълнителна информация и обучение по кариерно ориентиране, за да могат да направят информиран, осъзнат и ангажиран избор на образование и професия.

В много западноевропейски страни в училищното образование са включени като отделен предмет или в състава на други учебни дисциплини теми по кариерно ориентиране, за да може учениците да изберат професионална реализация, която да съответства не само на техните интереси, способности, ценностна система и т.н. Но и на нуждите и възможностите на пазара на труда. Такава цел си е поставил и екипът на ЦПЛР „Кариерно ориентиране – Габрово“ и неговите партньори.

Желаем успех на всички седмокластници, кандидат- студенти и млади професионалисти. На добър час!“, сподели за „Габрово Нюз“ директорът на ЦПЛР „Кариерно ориентиране – Габрово“ Пенко Атанасов.


Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Крими

Двама „мутреещи“ на пътя раздаваха юмруци и шамари на 65-годишен

Published

on

Полицията установи двама мъже, на 19 и 26 години, нанесли на пътя побой над 65-годишен. Неприятният инцидент се разиграл вчера, 24 ноември, следобед край Дряново.

Около 15.40 часа, от 65-годишен мъж подал сигнал в полицията, че при управление на автомобила си в посока Велико Търново бил застигнат и заставен да спре от лек автомобил “Ауди А6“.

От колата изскочили две непознати за него лица, които му нанесели удари в областта на лицето, след което напуснали мястото в посока Велико Търново.

В резултат от проведените незабавни оперативно-издирвателни мероприятия били установени и задържани извършителите на деянието. Това били двамата мъже на 26 и 19 години, извършили деянието.

По случая в РУ-Дряново е образувано досъдебно производство.

Зареди още

Любопитно

Магията на Ориента – как ориенталските аромати превръщат парфюма в преживяване?

Published

on

Парфюмите винаги са били част от човешката култура, но ориенталските аромати заемат особено място сред тях. Те са създадени, за да остават в съзнанието, да будят емоции и да придават характер. Ако сте от хората, които искат парфюмът им да говори вместо тях, да подчертава присъствието им и да им носи увереност, тогава тази категория аромати несъмнено ще ви впечатли.

Ориенталските ухания са чувствена комбинация от подправки, дървесни нотки, смоли, ванилия и мускус. Именно тези съставки ги правят толкова различни и привлекателни. В онлайн магазини като Notino ще откриете богатството на топ ориенталски аромати, които пленяват с дълбочина и дълготрайност и които остават следа дълго след като сте напуснали стаята.

Този тип аромати винаги са били символ на страст, сила и мистичност. Когато ги носите, усещате как ароматът постепенно се развива върху кожата ви, като разкрива нови и нови нюанси. Не е случайно, че ориенталските парфюми са в основата на едни от най-луксозните и емблематични композиции в света.

Днес все повече хора търсят индивидуалност, а ориенталските аромати я дават в пълна степен. Те са различни, смели, интензивни и винаги оставят впечатление. 

Източник на изображение: FreePik.com

Какво представляват ориенталските аромати

Ориенталските аромати са известни със своята топлина, дълбочина и плътност. Те често се свързват с дървесни и подправъчни нюанси, които създават усещане за екзотичност и чувственост. Тази категория парфюми е сред най-разпознаваемите, защото ароматите им не могат да бъдат сбъркани – те са наситени, богати и остават дълго върху кожата.

Традиционно ориенталските ухания включват нотки като амбра, ванилия, шоколад, карамфил, канела, шафран и сандалово дърво. Това са сладки съставки, които правят аромата наситен.

Ориенталските парфюми се развиват на слоеве – първото впечатление често е по-остро, след което ароматът става по-мек и топъл. Това ги прави изключително подходящи за вечерни поводи, официални събития или за хора, които обичат интензивни ухания.

Интересното е, че ориенталските аромати се приемат различно от всеки човек. Те реагират силно на телесната химия и затова често изглежда, че един и същ парфюм звучи различно върху различни хора. Това ги прави още по-лични.

Днес много брандове предлагат модерни, по-леки интерпретации на ориенталските нотки – идеални за ежедневна употреба.

Най-популярните нотки в ориенталската парфюмерия

Една от най-обичаните нотки е ванилията. Тя придава сладост, мекота и уютност на парфюма. При правилно съчетание с дървесни и пикантни акорди, ванилията се превръща в чувствено ядро на композицията.

Амбровите нотки са неразделна част от ориенталските аромати. Те дават топлина, дълбочина и леко сладък нюанс, който прави уханието по-обгръщащо.

В парфюмите от тази категория често има подправки – карамфил, черен пипер, канела и дори кардамон. Те добавят „остър“ елемент, който прави аромата динамичен.

Дървесните нотки също са ключови – сандалово и агарово дърво са сред най-търсените. Те придават ориенталския характер, който прави тези парфюми толкова специфични.

Мускусът, макар и деликатен, често служи като основа. Той заземява парфюма и помага на другите нотки да останат по-дълго върху кожата.

Как да изберете ориенталски аромат за себе си

Първата стъпка е да определите какъв тип ориенталска композиция предпочитате – по-сладка, по-дървесна или пикантна. Всяка от тези подкатегории носи различно настроение и може да подчертае определена част от вашия характер.

Ако обичате топли и сладки аромати, ваниловите и амбровите композиции вероятно ще ви впечатлят най-много. Те са романтични и меки, подходящи за зимата или за вечерни излизания.

Дървесните ориенталски парфюми са чудесни за хора, които търсят дълбочина и изразителност. Те се усещат по-сериозни и по-зрели, подходящи за силни личности.

Пикантните аромати са идеални за тези, които искат да бъдат забелязани. Те са смели, провокативни и отлично подхождат на динамичен характер.

В онлайн магазини като Notino можете да сравнявате нотките, да четете описанията и да откриете композицията, която най-добре пасва на вашия стил.

Как да носите ориенталски парфюми

Ориенталските аромати са силни по природа, затова е важно да ги нанасяте умерено. Обикновено са достатъчни две-три впръсквания върху пулсови точки, за да се развие напълно ароматът.

Подходящите места за нанасяне са китките, зад ушите, сгъвките на лактите или дори върху дрехи (в случай че парфюмът не съдържа масла, които могат да ги увредят).

Тези аромати са идеални за вечерни събития, срещи или специални поводи. На дневна светлина могат да бъдат малко по-интензивни, но това зависи от конкретната композиция.

Важно е да внимавате с комбинирането с други парфюми или кремове. Изберете неутрални козметични продукти, за да не се наруши ароматният профил.

Ориенталските парфюми имат по-дълга трайност, затова не е необходимо да ги нанасяте многократно през деня.

Защо ориенталските аромати са толкова специални

На първо място – те са различни. Докато много модерни парфюми залагат на свежест и лекота, ориенталските композиции предлагат наситен характер и индивидуалност.

Те разказват история – за топли вечери, екзотични дестинации, пазарите на Мароко или прелестта на Близкия изток. Това е цяла култура, превърната в аромат.

С времето тези парфюми се превръщат в част от личния стил. Хората започват да ги разпознават и да ги свързват с вас.

Ориенталските аромати също така развиват увереност. Когато носите нещо толкова плътно и изразително, и присъствието ви става по-силно.

И накрая – богатството от варианти е огромно. На пазара днес има десетки комбинации, от меки и сладки до смели и авангардни, които можете да откриете онлайн в сайтове като Notino.

Зареди още

Новини

Служители на пощите и социалните протестираха за по-високи доходи

Published

on

Служители от Дирекция „Социално подпомагане“ в Габрово и Севлиево, и служители от „Български пощи“ в Габрово, излязоха на протест пред сградите на институциите. Акцията им се проведе днес, 24 ноември, в знак на солидарност със своите колеги от страната, които по това време участваха в организираната от КНСБ акция в столицата под надслов „НЕ на разединението на работещите! ДА на по-високите доходи!“.

Протестните действия бяха организирани по места от синдикалните организации на КНСБ със съдействието на Регионалния съвет на синдиката в Габрово. Протестиращите бяха приветствани от областния координатор на КНСБ за Габрово Росица Йонкова за своите справедливи искания за по-достойно заплащане, по-добри условия на труд и проявената синдикална солидарност.

Синдикатът настоява за хоризонтална политика по доходите от 10 %, законодателни промени за насърчаване на колективното трудово договаряне и прекратяване на целенасоченото противопоставяне на различни сектори и насаждане на негативно отношение към работещите в обществената сфера.

По изчисления на КНСБ, за да се постигне ръст на възнагражденията от 10 % в Агенция за социално подпомагане и Агенция по заетостта, които са към Министерство на труда и социалното политика, са необходими още 4,30 млн. евро.

За „Български пощи“ ЕАД са нужни 7,87 млн. евро за осигуряването на финансов ресурс за покриването на универсалната пощенска услуга. В рамките на процедурата по приемане на Бюджет 2026 КНСБ настоява за допълнителни средства в размер на общо 61,9 млн. евро за недофинансираните структури от секторите „Държавно управление“ и „Транспорт“, като исканите средства могат да бъдат включени във финансовия план на държавата за 2026 г. със законопроекти между първо и второ четене на бюджета за 2026 г.

Освен това, КНСБ отправи своите искания за гарантиране на трудови, социални и синдикални права:
1. Сумирано изчисляване на работното време само за производства с непрекъсваем процес на работа.
2. Ратифициране и прилагане на Конвенция №190 на МОТ за предотвратяване и премахване на насилието и тормоза на работното място.
3. Увеличение на стойността на представителното работно облекло на държавните служители.
4. Незабавно приемане на Закона за мерките за социална защита на работници и служители, засегнати от преструктурирането на електроенергийния и въгледобивния сектор.
5. Въвеждане на механизъм за целево подпомагане на енергийно бедните домакинства и уязвимите потребители на електрическа енергия.

Исканията на КНСБ от днешния протест са изпратени до всички парламентарни групи, а членовете на синдиката остават в протестна готовност.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица