Свържи се с нас

Новини

„Дико гори“ развълнува габровци

Published

on

© Copyright 2019 — Gabrovo News. All Rights Reserved

В средата на тази седмица една статия, чиято автор е габровецът Ивелин Николов и озаглавена от него: „Дико гори“, предизвика вълна от мнения, коментари, одобрение и неодобрение в социалната мрежа. Чрез материала си Ивелин Николов, който е и главен редактор на вестник „Дума“, направи своя прочит на нещата, във връзка със събитията от последните дни в Габрово и управлението на града през последните години. Социалната мрежа се оказа и арената, на която различните мнения си дадоха среща. Две позиции – тази на габровската писателка и доктор по философия Мирела Костадинова, и тази на общинския пиар Десислава Сутева, направиха впечатление и в тази връзка решихме да ги направим публични, за да покажем различните гледни точки в този неразрешим словесен дуел.

Публикуваме без редакторска намеса коментарите на д-р Костадинова, живееща и работеща извън Габрово от няколко години насам, и този на главния експерт в Община Габрово Десислава Сутева, споделени публично във фейсбук. 

Мирела Костадинова, снимка: Личен Архив

Мирела Костадинова: „Тръгнах си от Габрово омерзена. Омерзена от местния феодализъм, от това, че във всяка институция те подхвърлят като вещ, от това, че добрите, талантливите и можещи хора са сритани с кални ботуши в ъгъла на града и непрестанно някой убеждава, че е НЕЩОТО, а всички останали са НИЩОТО… Бедност, нищета, безвремие, безпътица, нещастие, смрад… И теменужки…

Принудиха ме да напусна работа по най-мръсния и долен начин. Чрез психически тормоз, който знаете е недоказуем. Убеждавайки ме, че образованието ми не стига, за да вземам нормална заплата и да има човешко отношение към мен. Дълго съм стояла права на червеното килимче… Като ученичка пред изключване. И не само аз… Много други честни хора изгоряха.

В повечето институции в града, директор е някакъв завършен примат, загубил човешкия си образ, овълчен, алчен, самозабравил се и с безмерна воля за власт, лишен от всякаква култура. От къде се взе това нищожно желание за власт? За заграбване, за принизяване на човека, който стои срещу теб. Всичките ми познати и приятели в града са нещастни, много нещастни… Без цел. Без смисъл. Без хляб. До кога? Негодна е всяка държава, която прави нещастен дори само един свой поданик… Кой го беше казал? Спомняте ли си? А аз препрочитам книгите му и знам, че в живота има естествен ред. И всичко загнило, боклучаво отвътре, което мрази човека, като такъв и сам по себе си, си отива като куче без история…

Дами и господа, управляващи моето Габрово, съсипахте стотици човешки съдби и животи, как спите? Как се гледате в огледало? С кои ръце милвате децата си? Или Вашата съвест е чиста, защото не е употребявана? Сигурна съм в това. Но в големия Космос има една невидима ножичка, която клъцва туморните образования на обществото и ги захвърля в ЗАБРАВАТА…“

Десислава Сутева, снимка: Община Габрово

На другия полюс е мнението на главния експерт в Отдел „Протокол и връзки с обществеността“ в Община Габрово Десислава Сутева, според която

„ГАБРОВО Е ЛЮБОВ, ТРУД И ПОСТОЯНСТВО!

“Дико гори!“ е местен градски виц отпреди 30-тина години.

Габровци си разказват, че когато бащата в местната многолюдна ромска фамилия Дико вдигнал висока температура, жена му Божана по погрешка вместо в тогавашната Бърза помощ телефонирала в Пожарната с репликата: „Дико гори!“.

Но съвсем не е вярно, че това е единственото провинение на Диковата фамилия.

Габровска съм от 43 години. Живяла съм на ул. „Зелена ливада“ в първите 12 от тях. Къщата на Диковите, както ги наричахме тогава, се виждаше от всички прозорци на панелния ни апартамент. Имах кученце, което един прекрасен ден изчезна, докато се разхождаше на терасата. Баща ми тръгна да го търси. Сещате ли се къде беше? Беше в Диковия двор.

И други неща сме търсили и намирали там. Не обвинявам, не съдя и не наричам „крадци“ хората, които и тогава и днес са мои съседи.

Но не едно откраднато и върнато кученце е проблемът тук.

Проблем е леката ръка, с която в една публикация е зачеркнато Габрово.

Сложен е кръст на всички нас – хората, които ходим на работа, имаме семейства или бизнес тук; на децата, които учат, творят, спортуват, печелят световни и европейски отличия и прославят Габрово.

Всички тези хора не са „депресивно отчаяни“!

Те не са сянка! Те строят църква, разширяват производства, борят се – успяват или се провалят, но не се оплакват.

Габрово не се оплаква!

В Габрово девизът на индустриалеца Пенчо Семов: „Любов, труд и постоянство“ е вграден в герба на града и вдъхновява хората, които днес пишат историята на това място.

А историята на това място е показала, че Габрово винаги носи новото и търси промяната, както явно му е „писано“ да се случи и сега.

Габрово не е самотен остров – приватизацията и реституцията, крахът на големите промишлени гиганти, омразата и дори чувството за безнаказаност, срещу което Габрово извиси глас в последните дни, са национална болест, а не габровска!

Едно е вярно, когато в Габрово “Дико гори!“ значи е време за промяна!

Онази, която трябва да донесе спокоен живот и благоденствие на всички, който уважават реда и законите, независимо от какъв етнос са и в кой град на страната живеят!“


Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Новини

Честито Рождество Христово!

Published

on

Рождество Христово или още Коледа е един от най-големите църковни празници. На него християните честват рождението на Исус Христос. Според Евангелието от Лука това става в град Витлеем в провинция Юдея.

Православните християни честват Рождество Христово наравно тържествено с Великден. При католиците и протестантите Коледа е най-почитаният празник. Рождество Христово е един от 20-те църковни празници в България. На този ден постите свършват и семейната трапеза вече включва месни и млечни ястия. Вярващите ходят на черква, където има празнична служба.

Рождество Христово слага начало на ново летоброене. Създателят на новото летоброене, римският монах Дионисий (6 в.) изчислява, че Христос е роден в 754 г. от основанието на Рим.

Според Евангелието на Лука, малко преди раждането на Исус, майка Му Мария, заедно със съпруга ѝ, дърводелецът Йосиф, потомък на Давидовия род, отиват във Витлеем, родното място на Йосиф. Римският император Октавиан Август издава заповед за преброяване на населението в империята — в границите ѝ тогава се намира и Палестина. Всеки трябва да се запише в родното си място. Мария и Йосиф не могат да намерят място в страноприемницата и затова се подслоняват в пещера извън града, където пастирите затваряли овцете. В мига на Рождеството в небето пламва необикновена светлина, явява се ангел, който съобщава на намиращите се наблизо пастири, че е дошъл Спасителят. Витлеемските пастири са и първите, които се поклонили на Бога-Син. Младенецът Исус почитат и трима източни царе, доведени във Витлеем от изгрялата над мястото звезда. С Рождеството си Христос донася частица от светостта на небесния мир. С неговото идване на земята се отбелязва началото на новата ера.

Днес имен ден празнуват всички, които носят имената Христо, Радослава, Радослав, Радостина, Радостин, Божидар, Емил, Емануил, Християн, Ренета, Християна, Кристиян, Кристияна, Кристина, Христина и др.

Зареди още

Новини

Бъдни вечер е! Денят преди Рождество Христово!

Published

on

Наричат я още Суха Коледа, Малка Коледа, Кадена вечер, Божич. На този ден свършват четиридесетдневните Коледни пости, които са започнали на 15 ноември на Коледни заговезни.

Според народното вярване божата майка се замъчила на Игнажден и на Малка Коледа родила млада бога, но за това съобщила на другия ден. Първескиня, млада булка, която ражда за пръв път, като роди не съобщава новината на този ден, а на следващия – тогава се викат гости.

На Бъдни вечер важна роля играят бъднякът, трапезата, каденето и обредните хлябове. Бъднякът е специално избрано тригодишно право дърво. В гората го отсичал момък, носел го в къщи и го палели в огъня.

Според народното суеверие бъднякът поддържа през цялата година огъня в огнището. Обредните хлябове са три вида. Първите са хлябове посветени на Коледа. Вторият вид хлябове са посветени на селските занаяти – земеделие, скотовъдство, на къщата и покъщнината. Третият хляб е приготвен за коледарите, които ще дойдат да коледуват.

Всички видове хлябове се месят придружени с ритуали и песни. Според песните брашното се сее през три сита, възпети като копринени. Кади се като се използва палешника, а водата, с която се замесва брашното се донася с бял котел от мома или млада булка оженена през есента преди Бъдни вечер, която още не е раждала.

Трапезата на Бъдни вечер трябва да бъде изобилна, а храните на нея – нечетен брой и постни. По традиция се приготвя варено жито, варен фасул, сарми с ориз или булгур, ошав. Слагат се също така чесън, орехи, мед, кромид лук, запазени от лятото пресни плодове, вино, ракия – всичко, което е произведено през годината в суров или обработен вид. На трапезата се поставя също така сурово жито и колакът от Игнажден.

На места в Западна България, Тетевенско, Пловдивско и Македонската област се изпича прясна пита със сребърна пара. Под трапезата на Бъдни вечер се разстила слама.

До трапезата се поставят различни предмети – ремъка на ралото, напълнена с житни зърна ръкавица, паничка с пясък, кесия с пари, сито с житни зърна и вързани за него с червен конец босилек и чесън, сърп. Вечерята на Бъдни вечер винаги е в семеен кръг и трябва непременно да бъде кадена. Най-възрастният мъж или жена прекадява с тамян най-напред масата, след това всички останали стаи и помещения в дома, накрая двора и обора. Според народното схващане с каденето се прогонват злите и нечисти сили.

Вечерята на Бъдни вечер започва рано, за да узреят рано житата. По време на яденето хората не трябва да стават, за да лежат квачките върху яйцата и да измътят пиленца. Само стопанинът има право да става, но трябва да върви приведен, за да се превиват житата от зърно. Остатъкът от хляба се слага на полицата, за да израстнат високо житата през лятото. След вечеря децата се търкалят върху сламата на една страна, за да се превият така и житните стъбла.

От трапезата на Бъдни вечер се запазват орехите, суровото жито и недогорялата свещ за следващите кадени вечери. Самата трапеза според вида на храните има поминален характер. При сядането около нея някъде се оставя празно място – за мъртвите (починал близък или роднина).

През нощта сфрата не се прибира, защото хората вярват, че починалият ще дойде на вечеря. Около трапезата на Бъдни вечер се гадае. Гадае се за времето през всеки месец от новата година, за очакваната реколта от различните култури, за здравето на всеки член от семейството, за предстоящия брак на момите.

Посреднощ на Бъдни вечер тръгват коледарчетата. Те са момчета от осем до дванадесетгодишна възраст, които ходят по къщите на роднини, съседи и цялото село. Това ходене се нарича „коледуване“. Всяко коледарче носи дрянова пръчка.

Коледарчетата са предвестници на коледарниците. Не се чуват онези песни, които се пеят по Коледа, пеят се само кратки песни и припевки. За коледарчетата домакинята е приготвила рано сутринта колачета, които им дава заедно със сушени круши, сливи, орехи, ябълки, грозде.

Зареди още

Новини

Виктор Меразов е Спортист на Габрово за 2025 година

Published

on

Завоювалият златото при младежите до 21 години от първенството на планетата на Световната киокушин федерация в Саудитска Арабия Виктор Меразов е №1 в класацията „Спортист на Габрово“ за 2025 година. Той получи отличието си кмета на Община Габрово Таня Христова на стилна церемония, който се проведе в зала „Възраждане“. Новината съобщи електронното спортно издание sport-gabrovo.com.

Специален гост на събитието беше световноизвестният цирков акробат и еквилибрист Енчо Керязов – създател на фондация, която подкрепя талантливите деца на България. Неговото присъствие бе вдъхновяващо послание към всички млади таланти, че пътят към върха започва от вярата в собствените сили.

Изборът на Виктор Меразов за „Спортист №1 на Габрово“ е напълно заслужен. Габровският талант изпраща една много силна година. Той беше и осминафиналист при мъжете на Световното първенство на Международната федерация по карате (IFK) в Лайпциг, Германия и бронзов медалист от Световната купа за младежи в Камчия. Стана държавен шампион за мъже и бе определен за най-добър състезател в мъжкия профил от Българската карате киокушин федерация за 2025-та година. Награден бе и на ежегодната тържествена церемония „Спортист на годината на НСА“, като в тази класация зае второто място.

Цялата статия за Спортист на Габрово за 2025 година, както и кои останаха негови подгласници можете да прочетете оттук.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица