Култура
Хотел „Странноприемница” към ЕМО „Етър“ ще съчетава съвременна визия с уважение към традициите

снимка: ЕМО „Етър“
Подписан е договор с екипа, заел първо място в националния архитектурен конкурс за преустройство на хотел „Странноприемница” към Етнографски музей на открито „Етър”. Арх. Андрей Андреев, арх.Петя Николова и арх. Милена Фетваджиева са тримата професионалисти, представили общи виждания за обновяване на сградата.
Арх. Андрей Андреев завършва архитектура във ВИАС /София/ през 2009 г. в катедра „Обществени сгради“. Работи при арх. Пламен Братков /aedes studio/. За кратко работи в студиото на Кенго Кума в Токио /Япония/. През 2014 заедно с арх. Петя Николова създават another studio /студио за архитектура и дизайн/. Арх. Николова завършва архитектура във ВИАС /София/ през 2009 г. в катедра „Конструкции“. В периода 2009 – 2013 г. работи в няколко архитектурни бюра в София, след което специализира за две години в Токио /Япония/. С арх. Милена Фетфаджиева /URBANVIVA/ се запознават малко преди самия конкурс, намират допирни точки, решават че можем да си бъдат полезни, участват заедно в конкурса и нещата се получават. Арх. Фетваджиева е магистър по архитектура от Ротердамската академия за архитектура и дизайн. Завършва архитектура във ВИАС /София/. През 2010 г. основава URBANVIVA.

снимка: ЕМО „Етър“
– Арх. Андреев, какво Ви провокира да се включите в конкурса и защо избрахте точно тази формула на участие?
– Смятаме, че конкурсите са правилния начин за случване на нещата. Когато преценим, че някой от тях ни е интересен и ни е по силите – участваме. Конкурсите са най-лесния начин за получаване на добър продукт. На теория всички трябва да са доволни – от една страна инвеститорът получава множество решения на дадена задача, от друга – това е поле за изява за участниците. За съжаление това е на теория. Реалните конкурси в България са все още твърде малко, а причините за това – твърде много. Все пак смятаме, че има раздвижване в положителна посока и когато имаме възможност, се стараем да се възползваме.
– Кога бе подписан договорът и какви са впечатленията Ви от началото на съвместния работен процес?
– Договорът беше подписан към края на месец юли 2018 г. т.е. около 6 месеца след края на конкурса – което според нас е нормален период. По отношение на работния процес, на този етап, без да звучи клиширано, получаваме пълно съдействие от управата на ЕМО „Етър“, и община Габрово. Поздравяваме всички, отговорни за организирането и в последствие реализирането на конкурса и добрият пример, който се дава в тази посока. Забелязва се последователност и желание за надграждане, тъй като преди това беше организиран и доведен до успешен край конкурс за графичната идентичност на ЕМО „Етър“.
– Как си представяте хотел „Странноприемница“ след реализацията на Вашите и на екипа, с който работите идеи?
– Представяме си хотел със съвременна визия, която показва приемственост и уважение към завещаните традиции. Адекватен към посетителите, адекватен към добрите примери на архитектурната сцена. Представяме си светли пространства изчистени от псевдо-патротични елементи, за да изпъкнат наистина ценните такива. Предствяме си естествени материали – дърво, чисти стени с акценти от мебели, осветление, ламперии, предмети на изкуството. Предствяме си, че в процеса са въвлечени местни майстори и занаятчии. С удоволствие бихме си партнирали с млади творци и хора на изкуството.

снимка: ЕМО „Етър“
– Кога се очаквате да бъдат реализирани тези идеи?
– Изработването на проекта на хартия е регламентирано с договор – до края на ноември месец. Това е един нормален и достатъчен за нас срок. Трудното идва при реализирането му. Боравенето с бюджет, справянето със същинското изпълнение на място. Това са процеси, които зависят от различни групи хора, на които разчитаме и на чието съдействие се надяваме. Важно е да се отбележи, че не си струва да се жертва качеството за сметка на времето, тъй като реализираните архитектурни проекти са трайно явление в живота ни. Въпреки това разумните срокове са важен елемент и тяхната регламентация трябва да се следва.
– Успявате ли да постигнете общ език със страните в целия процес?
– На този етап от проекта между всички ангажирани с него хора има добър синхрон, личи си желание и мотивация за реализирането му. Все пак сме в доста начална фаза и е рано за по-генерални изводи. Интересно е да се отбележи, че като победители в конкурса ние представляваме колаборация от две архитектурни студиа – another studio / Петя Николова и Андрей Андреев/ и URBANVIVA /Милена Фетваджиева/. Имаме сходни виждания за процесите и визията на проекта. Архитектурното его /което всеки архитект би трябвало да притежава, в най-положителен смисъл/ не ни пречи.
– Смятате ли, че реализацията на идеите Ви в този хотел ще е стъпка нагоре в кариерата
– Разбира се. За всеки един замесен в този проект би трябвало да е чест и отговорност. Също така и тримата имаме професионален интерес към архитектурната типологията на музеи, галерии и пространства за изкуство. В този смисъл преустройстото на обществена сграда, част от музейния комплекс на открито „Етър”, е смислен проект за портфолитото на студиата ни, отговарящ на посоката и амбицията, в която ги развиваме.
Следете ни и във Фейсбук на:
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730
Култура
РЕМО „Етър“ представи България на престижен форум в Словения

Словенската столица Любляна се превърна в средище на идеи, иновации и вдъхновение. Там се проведе колоквиумът „Интерактивни изложби и дигитално куриране на нематериално културно наследство в музеите“, организиран от Регионалния център на ЮНЕСКО за Югоизточна Европа (София) и фондация „Форум за славянски култури“.
Събитието събра представители на музеи и културни институции от Сърбия, Словения, Хърватия, Гърция, Албания, Босна и Херцеговина, България и Република Северна Македония – хора, обединени от общата мисия да съхраняват духа на миналото чрез средствата на бъдещето. Модератор на събитието бе д-р Мирена Станева – експерт в Регионалния център за опазване на нематериалното културно наследство в Югоизточна Европа под егидата на ЮНЕСКО.

„Във времето на дигитална трансформация, нашата отговорност е не само да съхраняваме нематериалното културно наследство, но и да го превърнем в живо преживяване, достъпно, ангажиращо и свързано с общностите, които го създават. В този процес музеите надскачат традиционната си роля и от пазители на артефакти се превръщат в пространства за диалог и социализация, където нематериалното културно наследство може да бъде разказано и съприживяно.“, коментира д-р Ирена Тодорова – изпълнителен директор на Регионалния център за опазване на нематериалното културно наследство в Югоизточна Европа под егидата на ЮНЕСКО, която заедно с д- р Андрея Рихтер, директор на Фондация фондация „Форум за славянски култури“, откри събитието.

Сред впечатляващите презентации бе тази на Регионален етнографски музей на открито „Етър“, подготвена от директора проф. д-р Светла Димитрова и Тихомир Църов, главен експерт „Връзки с обществеността“, който я представи пред международната аудитория.
Презентацията предизвика жив интерес сред участниците, които задаваха въпроси и споделяха впечатления от показания културен продукт. „Бих определил музей „Етър“ като добре представящ се по отношение на използването на съвременни технологии. В последната част от презентацията представих проекта „Дигитални близнаци“, който бе приет съвсем естествено на фона на останалите традиционни форми на представяне на нематериалното културно наследство“, сподели след събитието Тихомир Църов.

Когато занаятите оживяват чрез екрана Примерите, показани по време на колоквиума, доказаха, че новите технологии вече са неразделна част от културното представяне. Все по-често музеите използват виртуална реалност (VR), допълнена реалност (AR), 3D моделиране и сканиране, интерактивни екрани, холограми и онлайн виртуални турове.
Тези средства не само съхраняват знанието, но и го правят достъпно, емоционално и преживяемо – за хора от всички възрасти и точки на света.
Партньорството между фондация „Форум за славянски култури“ и Регионалния център на ЮНЕСКО за Югоизточна Европа започва през 2024 г. – с церемонията по връчването на наградите „Жива“, която се проведе именно в музей „Етър“ в Габрово.

Тазгодишният колоквиум в Любляна надгради това сътрудничество, като предостави пространство за обмен на знания между музейни специалисти, дигитални куратори и експерти по нематериално културно наследство. Програмата акцентира върху интерактивните изложби, дигиталното разказване на истории и използването на изкуствен интелект, добавена и виртуална реалност в музейната практика.
Събитието имаше една ясна мисия – да насърчи обмена на опит и добри практики между културните институции в славянския и Югоизточноевропейския регион, като изследва как музеите съчетават традицията и иновацията в дигиталната епоха. В Любляна този диалог оживя – между държави, между поколения и между светове, в които занаятите от миналото срещат технологиите на бъдещето.


Култура
Историята на Петър Бавулов и неговото музикално наследство

Петър Христов Бавулов, роден на 15 ноември 1875 г. в с. Етър, днес квартал на Габрово, е едно от имената, оставили трайна следа в музикалната история на региона. Неговата кариера като музикант и ръководител на духова музика не само обогатява местната култура, но и вдухновява поколения музиканти и любители на музиката. В ранните си години Петър Бавулов работи като чаркаджия в родното си село, като изработва гайтани, но в края на 1883 г. по съвет на своя приятел Атанас Станчев започва музикалното си обучение.
В своята автобиография той разказва: „Като поотраснах работих по чаркове, където се плете гайтан за селски дрехи като чирак 2 години и като калфа 2-3 години. По внушение на едно по-възрастно момче от мен със 2-3 години, което работеше в един магазин (колониален) в гр. Казанлък на име Атанас Станчев ме посъветва да постъпя доброволец-ученик в музиката на 23 Шипченски полк и че капелмайсторът пазарувал от техния магазин и щял лесно да ме приеме и че съм щял там да науча хубав занаят и ще се наредя по-добре в живота. Тоя съвет ме доста сериозно запали и с големи молби на баща си и майка си, която беше много против, понеже ще дам задължително за 4 години служба, такъв бе реда, който иска да учи музика, и след доста молби и сръдни се сдобих с родителско разрешително от баща ми и майка ми, заверено от Общинското управление. Това трябваше понеже бях малолетен.
Вземам разрешителното в джоб и хайде в Казанлък. Приятеля ми нареди среща с капелмайстора, който ми прегледа зъбите, че са здрави и се съгласи да ме приеме и след един малък медицински преглед от полковия лекар въпроса за приемането ми се разреши. След това давам задължително, че ще служа 4 години и на 28 ян. 1894 г. излезе заповед от полка, в която беше вписано и мойто приемане като музикантски ученик в музиката на 23 Шипченски полк. ”
Обучението му се ръководи от Михаил Копчалиев – известен музикант и педагог. Бързо овладява флигорната и започва да свири цели маршове, което го поставя на пътя на музиката за цял живот.
„По време на службата си през отпуск, се запознах с музикантите от Габрово и един от тях Бай Коста Шопа, който притежаваше повече репертора на музиката ме замоли да напиша по-хубавите маршове, които свирим в полка, също и музикални пиеси, за да си обогатят репертоара и аз посотянно пишех и изпращах ноти на музиката в Габрово. Тогава ръководител на музиката беше Васил Петков, тъй наричания от всички в града Бай Васил, който освен като ръководител на музиката, се занимаваше с предаване на уроци по цигулка, китара, мандолина и др. струнни инструменти. Така да се каже той е според мен основоположникът на струнните инструменти и малки оркестри в Габрово.”
След успешното завършване на военната си служба през 1898 г., Бавулов се завръща в Габрово, където започва работа като бас флигорнист в Габровската духова музика, ръководена от Васил Петков. През 1905 г. е избран за ръководител на състава, като веднага започва да разширява репертоара и да внася нови произведения и инструменти от Чехия. Стремежът му да обогати музикалния живот на Габрово е ясно изразен в усилията му за развитие на местната музикална сцена.
„Мечтаех да създам една доста сериозна музика минимум от 15 човека, за да дам на Габрово макар и малка музикална култура.”
През 1914 г., когато Габровската духова музика временно спира своята дейност, Бавулов не спира да свири. Той се включва в оркестъра на местното казино и изявява таланта си не само като музикант, но и като виолончелист и тромбонист.
Когато Първата световна война го отвежда в Русе, той постъпва във Втори Искърски полк като баритонист, но след края на конфликта се връща в Габрово и възобновява своята роля като ръководител на музиката в града. Талантът и страстта му към музиката не само го правят известен, но и създават основата за трайно присъствие на духовата музика в културния живот на Габрово. Участвал е в концерти, свирил е с ученически оркестър, както и с музикални състави в региона, оставяйки своето наследство в музикалната история на града.
Петър Христов Бавулов почива на 30 януари 1969 г. в Габрово, но неговото име и принос в музикалната култура на България продължават да живеят. Неговият живот и работа са пример за отдаденост на изкуството и стремеж към обогатяване на културната идентичност на местната общност.
Представените документи се съхраняват в Държавен архив – Габрово и са достъпни за потребителите на архивна информация.
Изготвил:
Стефка Вуцова, главен експерт в Държавен архив – Габрово.


Култура
Библиотеката в Габрово кани на среща – разговор с Елена Чамуркова

Регионалната библиотека „Априлов – Палаузов“ – Габрово кани на среща – разговор с Елена Чамуркова. Събитието ще се проведе на 18 ноември, от 17.30 часа в читалнята „Д-р Петър Цончев“.
Елена Чамуркова е родена в Габрово. Завършва “Българска филология” във Великотърновския университет “Св. св. Кирил и Методий” – магистър по български език и литература, а по-късно защитава докторска дисертация по политология. Дългогодишен журналист.
Била е главен редактор, водещ и репортер в Дарик радио – Велико Търново, репортер в областния всекидневник “Борба”, редактор в сайта “Болярски новини”. Била е общински съветник във Великотърновския общински съвет мандат 2019 – 2023. Първият ѝ роман „Обществена поръчка“ излиза през 2018 г. За него тя получава награда „Култура“ на община Велико Търново през 2019 г. в категорията „Дебют“.
През 2019 г. излиза романът ѝ „Изнудвачът“, изд. „Фабер“, също политически трилър, за които е отличена с награда от регионалния клон на НОЛИ. През 2021 г. излиза романът ѝ „Заговорът“ изд. “Фабер” , посветен на пандемията от КОВИД-19, а през 2023 г. излиза романът й „Спасение“, чиято сюжетна линия проследява две любовни истории на фона на българския преход.
През 2020 г. е отличена с трето място от Български център за нестопанско право в националния конкурс „Граждански будилник“ за високо художествено и смислово съдържание към темата за гражданските права и свободи по време на ограничителните мерки за борба с КОВИД – 19 за разказите „Агресия“, „Асансьор за Ники“, „Цензура“ и „Добрите думи“. Нейни разкази са публикувани в няколко сайта за литература. Три от романите ѝ са качени в платформата „Сторител”, като няколко месеца подред са в топ 50 на най-слушаните книги.


-
Кримипреди 3 дниХванаха мъж с над половин кило марихуана
-
Новинипреди 5 дниПроменят движението между Севлиево и Велико Търново заради ремонт
-
Кримипреди 5 дниЧетири години затвор за тираджия, прегазил жена на пешеходна
-
Икономикапреди 3 дниБез опашки по бензиностанциите на „Лукойл“ в Габрово
-
Любопитнопреди 6 дниМотото на Карнавала догодина ще бъде обявено на специална церемония
-
Кримипреди 4 дниИнспектори сгащиха бракониер в яз. „Александър Стамболийски“
-
Новинипреди 5 дниДнес е денят на Свети Мина
-
Любопитнопреди 5 дниГаброво влезе в Петото годишно време: „Краят е близо – да му отпуснем края!“












