

Култура
Новата визуална и графична идентичност на ЕМО „Етър“ се превръща в модел
Новата визуална и графична идентичност на ЕМО „Етър“ се превръща в модел за Община Габрово

снимка: ЕМО „Етър“
В „Генератор“ – известно сред столичните дизайнерски и арт-среди място, бе представена новата визуална и графична идентичност на Етнографски музей на открито „Етър“. Създадена от утвърдени на международно ниво специалисти, тя включва не само лого, но и много важни послания, изработен специално за нуждите на музея шрифт, както и всички компоненти, изграждащи облика на тази културна институция.
Община Габрово превръща този процес в модел, по който да се развива самата идентичност на населеното място, а не само на отделните институции. Това стана ясно от изявление на зам.-кмета Нела Рачевиц.
Г-жа Рачевиц бе част от журито за определяне на победител за изработване на нова графична идентичност на ЕМО „Етър“. Тя участва в двете обществени обсъждания. Първото се състоя в Габрово на 5 декември, а второто два дни по-късно в столицата. Авторът Красен Кръстев, победител в проведения през лятото конкурс и Борил Караиванов, член на журито, представиха резултатите.

снимка: ЕМО „Етър“
– Г-жо Рачевиц, Вие бяхте част от журито, доволна ли сте от резултата?
– Изключително съм доволна от резултата. Аз винаги казвам, че резултатите са важни, но не по-малко важен е един процес. Бих казала, че тук имаше един развиващ участниците процес. Резултатът е насочен към младите хора. Този тип символика, илюстративност и графичност са харесвани и прилагани от тях. В тяхно лице трябва да намерим продължители на делото. И когато търсим техните внимание и ангажираност, ние трябва да го търсим със средствата, които им въздействат.
– Тази твърде модерна визуална и графична идентичности, която ни предлагате – вие като жури и авторите – логото, шрифтовете, цветовите гами, изпълняват ли ролята, която има ЕМО „Етър“? А тя е да съхрани миналото в съвременността и да го пренесе в бъдещето.
– Аз бих казала – да. Грешка би било да разглеждаме отделните елементи сами за себе си. Трябва да се разглежда комплексът от въздействия. Само по себе си логото, разгледано в черно-бяло, е едно. Шрифтът, сам за себе си, е друго. Аз говоря за въздействието на комбинацията от всички елементи на графичната идентичност. За цветовете не бих казала, че са модерни. Те са извадени от продукти и процеси, характерни преди 150-200 години. Ако нашите баби и дядовци са харесвали такива цветови комбинации, то ние се връщаме към нещо забравено. Модерното е винаги добре забравено старо, можем и така да приемем нещата. За мен много символи, лога, послания са се концентрирали върху някакъв вид емоция и подсъзнателни усещания. Не е рисунъкът, нещото което вълнува най-много младите и хората от средната възраст. Имам възможност да наблюдавам детските филми и виждам, че децата приемат моралните послания по един по-различен начин.

снимка: ЕМО „Етър“
– Борил Караиванов, член на журито, сподели преди малко, че е трябвало от трите направени предложения на участниците в конкурса да стигнете до едно, но не с гласуване, а единодушно. Наложило се е да се премине процес на убеждаване, на изтъкване на предимства. Вие на този вариант на графична идентичност ли бяхте привърженик от началото или на друг?
– Не бях привърженик на този вариант. Гласуването не се случи в един ден, а беше процес, продължил няколко месеца. В началото тръгнах илюстративно – от картинката. Но след това все повече се питах: „Как да покажеш богатството на „Етър“-а с една картинка? Как да изразиш материалното и нематериалното? Как да включиш всички занаяти? Как да предадеш посланието напред?“. Всяка от снимките показва нещо. Може да има стотици и хиляди снимки. Как да ги събереш в една? За мен това беше процес, през който преминах, задавайки въпроси, изслушвайки участниците в конкурса. Това участие ме обогати, аз самата израснах в този процес.

снимка: ЕМО „Етър“
– Как ще оцените представянето на новата визуална и графична идентичност на ЕМО „Етър“ не само в Габрово, но и в София. Това дава ли един по-национален облик?
– Поне по моите познания, за първи път се случва такова представяне на един музей в ново време. Надявам се многото усилия да бъдат популяризирани. От тук нататък трябва да се направи всичко възможно начинът, по който се случиха нещата в „Етър“-а да достигне до повече институции. Този модел може да бъде приложен към всеки бизнес, към всяка местна власт или министерство. Всеки трябва да я открие и да намери средствата за реализация.

снимка: ЕМО „Етър“
– Община Габрово създава ли един модел, по който да се развиват институциите и тя самата?
– Истината е, че „Етър“-а ни подаде този модел. Той не е открит от Общината, той е създаден от консултантите и колектива на музея. Аз благодаря, че станах част от него, участвайки в журито. За нас той е нещо, което се случва в една малка част, каквато е „Етър“-а, а ние трябва да го разширим и поне в Габровско да бъде припознато и от други, да се приложи и да се развие. Отговорността на музея сега е много голяма – да овладее продукта. Мисля си, че е много добре сега да се направи един наръчник, в който всичко да се опише като стандарт. Това ще облекчи изпълнителите, тъй като много хубави неща са били несъвсем коректно изпълнявани и са губили част от качеството си.

снимка: ЕМО „Етър“
Следете ни и във Фейсбук на:
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730
Култура
Отличиха победителите от конкурса “Преминал майстор през земята”


В Деня на детето – 1 юни, в Исторически музей – Дряново се проведе тържествената церемония по връчване на наградите от четвъртото издание на Националния детски конкурс „Преминал майстор през земята“. Събитието се организира съвместно от Исторически музей – Дряново и Община Дряново, в партньорство с Областен управител на област с административен център Габрово, Архиерейското наместничество в Дряново и Камара на строителите в България чрез представителството ѝ в Габрово.

„Конкурсът вече има своята история, а с всяка година участниците и творбите се увеличават. Направени с много любов и енергия, за да стигнат до родния град на майстор Колю Фичето! Благодарни сме, че с това участие допринасяте много за 225-годишнината от рождението на първомайстора на българската архитектура“, заяви в своето приветствие Диляна Джеджева, заместник – кмет на община Дряново. Тя пожела на всички таланти още много успехи на национално и международно ниво, и благодари на всички преподаватели и родители на участниците, които показват светлата пътека, по която децата да вървят напред.

„Днес пред нас се отваря едно пътешествие назад във времето, когато с чук, длето и много въображение са се изграждали сгради, църкви и мостове, които и до днес ни възхищават. Колю Фичето е една забележителна личност, оставила следа не само в архитектурата и строителството, но и в сърцата ни с една мъдрост, актуална и днес – Да не градим зидове, които ни разделят, а мостове, които да ни обединяват. С пожелание в живота ни да има повече мостове – между хора, идеи, минало и бъдеще. Честито на отличените, бъдете здрави, креативни и вярвайте, че всеки може да остави своята следа като Колю Фичето“, каза областният управител на Габрово Мария Башева – Венкова.

Председателят на Областното представителство на Камарата на строителите в България – Габрово Пламен Петров отправи своите поздравления към победителите в конкурса и сподели, че показаното от всички участници в надпреварата, посветена на 225 години от рождението на Колю Фичето, вижда надежда за развитието на страната ни.

Конкурсът, насочен към деца и ученици от детски градини и училища от цялата страна, предостави възможност за изява на над 200 участници, в четири раздела: Изобразително изкуство; Макет; Литературно творчество; Видео. В Исторически музей – Дряново бяха получени 127 рисунки, 36 литературни творби, 12 макета и 5 видеа от деца и младежи от цялата страна.

Творбите бяха оценявани от професионално жури, в състав: художникът Антон Антонов – уредник в ИМ-Дряново, художникът Василка Сотирова, преподавателят по изобразително изкуство Румяна Колева, поетесата Цонка Христова – преподавател по БЕЛ, учителят по БЕЛ Иван Цуцов, д-р Венелин Бараков – гл. уредник в ИМ – Дряново, отец Георги – арх. наместник за Дряново, представителите на Община Дряново Николай Карагьозов и Областна администрация – Габрово Мария Ризова.

Наградите включиха отличия за I, II и III място във всяка категория и възрастова група. Тази година конкурсът включи и нова категория – Видео (Reel), чрез която се даде възможност на учениците от VIII до XII клас да създават кратки видеоклипове по темата. Присъдени бяха и специални награди от Исторически музей – Дряново, Община Дряново, Областна администрация – Габрово и Архиерейското наместничество в Дряново.
След края на награждаването в залата за временни експозиции „Колю Фичето“ на ИМ – Дряново беше открита изложба с отличените творби от раздели: Изобразително изкуства и Макети, която предизвика интерес сред гостите на събитието, уважили празника.
Националният детски конкурс „Преминал майстор през земята“ е част от програмата на Националните чествания „(Не)познатият Колю Фичето“, посветени на 225 години от рождението на гениалния възрожденски строител Колю Фичето и се провежда под патронажа на Министерство на културата.


Култура
Проф. Стоянович: Цар Фердинанд е най-големият иноватор, вманиачен в модерността!


Цар Фердинанд е най-големият иноватор, вманиачен в модерността! Това заяви при представянето на книгата си „Фердинандеум“ в Исторически музей – Дряново проф. дин Петър Стоянович. Събитието се състоя на 29 май – датата на която през 2024 година в България бяха пренесе тленните останки на българския владетел.
Пред препълнената залата за временни изложби в експозиция „Колю Фичето“ проф. Петър Стоянович представи по изключително интересен начин монографията, посветена на Фердинанд Сакскобургготски. Директорът на Исторически музей – Дряново Иван Христов приветства гостите на събитието и сподели с тях повода, довел до представянето на „Фердинадеум“ в града на майстор Колю Фичето, по-малко от 2 месеца след гостуването на друга книга на проф. Стоянович – „Царска България (1879 – 1946) – Българският владетелски двор (личности, длъжности, биографии)”.
„Фердинандеум“ е научно-исторически труд, описващ в подробности управлението на страната при Цар Фердинанд и живота на българския монарх след него. „Книгата се казва по този начин, защото от обикновена епоха, периодът на Цар Фердинанд става нарицателен, както е „Колизеум“-ът. „Фердинандеум“, защото по този начин, влизайки във всеки български град ти виждаш периода на Царя, отразен от паважа до къщите. Това е основният градски субстрат, който остана. Чрез книгата искам да върна разказа за миналото към документите, а не към емоциите“, коментира проф. Стоянович.
Пред публиката той разгледа личността на Царя, произхода, адаптацията, характера, качествата, заслугите му за страната, отношението към децата му. Фердинанд е представител на католическия клон на Сакскобургготската династия, която през XIX век управлява няколко монархии в Европа. Негова майка е принцеса Клементина Бурбон-Орлеанска, дъщеря на последния френски крал Луи-Филип, която насърчава амбицията му да заеме българския престол и инвестира милиони златни франкове за модернизацията на България.

Проф. Стоянович определи Фердинанд като „интересна личност“, от която в нашата история няма по-мразена и тъпкана. Според историка това е напълно незаслужено, тъй като във времена на световна нестабилност, само за 31 години царят успява да модернизира и европеизира България. Той е етикет за страната ни по онова време пред света и без никакво усилие превръща българският царски двор в еталон.
По думите му цар Фердинанд I е единственият балкански монарх с толкова аристократично потекло, който едновременно е пряк наследник на френския крал Анри IV и на австрийската императрица Мария-Терезия Хабсбургска.

Пред присъстващите авторът подчерта, че документите от онази епоха признават много ценни качества на Фердинанд като добър дипломат, изключително гъвкав и умел политик. Но в същото време човек с болезнени амбиции – високомерие, високо самочувствие стигащо понякога до грандомания.
В книгата си проф. Стоянович разглежда цар Фердинанд I като модернизатор, имащ желание да издигне България в Европа, не само с по-големи граници, но и с издигане на нейните институции. Изданието е разделено в няколко основни глави, в които с интересни примери и снимки се вижда проникването на Европа в нашата страна: в армията, обществения живот, архитектурата, обучението, здравеопазването, културата. През периода на неговото управление България изживява военен и стопански подем, строят се железници, обществени сгради, пристанища.

„От големите българи, Фердинанд е най-големият новатор, който е вманиачен в модерността. Колкото е ретро в някои политически моменти, толкова е в другата крайност – на модерността: като се избира оръжие – то винаги е най-доброто, като се прави нещо – то ще е последният модел, а това че струва 2 пъти повече – няма никакво значение. Поради тази причина ние, българите, през 1912 г. се оказваме с най-добрите съобщения, с най-добрата армия“, коментира още проф. Стоянович. Сред любопитните факти за Фердинанд историкът аргументирано изтъкна, че българският владетел е първият цар в света, летят със самолет през 1908 г. в Белгия, първи се качва на автомобил и той е първият цар, снимал се в игрален филм в собствено качество.

Изследователят изрази мнение, че изходът от Междусъюзническата война и последвалото поражение в Първата световна война предопределят и зачеркват всичките му постижения, като за един дълъг период от време монархът е винен за всички беди на страната. Цар Фердинанд абдикира на 3 октомври 1918 г. в полза на сина си – бъдещият цар Борис III, и напуска страната. Установява се в германския град Кобург, където живее до смъртта си. Фердинанд никога не е допуснат да посети отново България, въпреки многократните му настоявания, най-вече през 1937 г. при раждането на внука му – княз Симеон Търновски (Симеон Сакскобургготски).
Жени се 3 пъти. Първият му брак е с италианската принцеса Мария-Луиза Бурбон-Пармска, от която има 4 деца – цар Борис III, княз Кирил Преславски, княгиня Евдокия и княгиня Надежда. Княгиня Мария-Луиза умира вследствие на усложнения след раждането на последната им дъщеря. Фердинанд умира на 87 години на 10 септември 1948 г., надживял смъртта на двамата си синове и края на династията в България. На смъртния одър пита адютанта си генерал Петър Ганчев: „Кога заминаваме за България?“.


Култура
Излезе от печат първото книжно издание „Преминал майстор през земята“



Излезе от печат първото книжно издание, събрало отличените творби от Националния детски конкурс, посветен на майстор Колю Фичето – „Преминал майстор през земята“. Конкурсът се организира традиционно от Исторически музей – Дряново и Община Дряново, и се радва на широка популярност сред децата и младежите в страната.
Луксозното цветно издание е богато илюстрирано и обхваща в ретроспекция трите последни издания на конкурса – от 2022 до 2024 година. На 120 страници са събрани отличените творби в категориите „Изобразително изкуство“, „Литературно творчество“ и „Макет“, представени по възрастови групи. Книгата включва също и фотографии от церемониите по награждаване, запечатали емоционални моменти и вълненията на участниците.
За създаването на книжното издание работи авторски екип на Исторически музей – Дряново. Съставител е Гергана Симеонова, фотографиите са дело на Венцислав Симеонов, а издателството е „Фабер“, 2025.
През 2025 година се навършват 90 години от рождението на поетесата Теодора Ганчева (1935 – 2015 г.), автор на емблематичното стихотворение „Преминал майстор през земята“, което преди 3 години вдъхновява инициативата.


-
Културапреди 4 дни
Габрово посреща хитовата комедия „Лъжата“
-
Новинипреди 6 дни
„Янтра“ изпрати най-успешния си сезон във Втора лига
-
Новинипреди 6 дни
Габровец изведе Козловец до Купата в „А“ ОГ Велико Търново
-
Кримипреди 3 дни
Инцидент в Габрово: Прострелян е криминално проявен!
-
Кримипреди 6 дни
Изловиха трима дрогирани с кокаин по баловете в Габрово
-
Кримипреди 6 дни
Полицията хвана водач без книжка, дрогиран и с чужди номера
-
Новинипреди 6 дни
100-годишен юбилей отпразнува дядо Пенчо
-
Новинипреди 5 дни
Димитър Маринов ще гостува в Габрово