Свържи се с нас

Новини

Общинският съвет прие две нови наредби на първо четене

Published

on

Архив © Copyright — Gabrovo News. All Rights Reserved

Архив © Copyright — Gabrovo News. All Rights Reserved

На редовната сесия на Общински съвет – Габрово, проведена на 23 февруари 2017 г., бяха обсъдени проектите на три наредби, предложение за преобразуване на Помощно училище „Николай Палаузов“ в център за специална образователна подкрепа и бяха представени резултатите от първата конкурсна сесия на програма Култура.

Първата наредба е за приемане на ученици в първи клас на общинските училища на територията на община Габрово. Тя бе приета на първо четене с 23 гласа „за“, 1 „против“ и 5 „въздържал се“. Предстои обсъждането й на второ четене на следваща сесия.

Целта на наредбата е да се въведе централизиран електронен прием, при който основният критерий да бъде желанието на родителите. Ако има повече кандидати, отколкото места, с предимство при приема да бъдат децата, които живеят в близост до училището, за което се кандидатства. Проведена е среща с директорите на училищата, които имат прием на първи клас и с Регионалното управление на образованието – Габрово. В проекта на наредбата са отразени постъпилите предложения на директорите. Обсъдени са критериите за прием и са определени районите, близки до учебните заведения.

Втората наредба, която бе приета на първо четене с 27 гласа „за“, е за реда и условията за отглеждане на селскостопански животни на територията на община Габрово. Никой от общинските съветници не гласува „против“ и „въздържал се“.

Основната причина за изработването на тази наредба, е че липсва ясен и подробен регламент за отглеждането на различни видове селскостопански животни и птици в строителните граници на населените места на територията на общината. В много случаи тази липса води до конфликт между частния и обществен интерес. Проектът на наредбата цели регламентиране на основни права и задължения при отглеждането на селскостопански животни с нестопанска цел. Отглеждането ще става като се спазват правилата и нормативите за устройство на територията и на санитарно-хигиенните изисквания. Ще бъдат регламентирани правата и задълженията на собствениците на селскостопански животни, както и допустимият брой за всеки вид селскостопански животни и птици, отглеждани в строителните граници на населените места. Проектът на наредбата е съгласуван с Областната дирекция по безопасност на храните. Очаква се след влизането й в сила да се подобри контрола върху отглеждането на селскостопански животни, да се предотврати нерегламентирано изхвърляне на животински отпадъци и да се подобрят хигиенните условия в населените места на територията на Габровска община.

Според наредбата общината ще бъде разделена на зони с очертани граници: идеален център (централна градска част), І-ва, ІІ-ра, ІІІ-та и ІV-та зони. Така например отглеждането на селскостопански животни в имоти с жилищно предназначение, които са в строителните граници на населените места на територията на общината, е допустимо в кварталите от ІІІ-та и ІV-та зона, както и в селата на територията на общината, с изключение на с. Боженците и местността Узана. Въвежда се допустим обем на отглежданите животни в кварталите от ІІІ-та зона, а отглеждането им за лични нужди е допустимо в кварталите от ІV-та зона на града и в селата на територията на Габровска община. Забранява се отглеждането за лични нужди на селскостопански животни в кварталите от идеален център (централна градска част), І-ва и ІІ-ра зона на града, както и в мазета, тавани, балкони, веранди, тераси и други непредназначени постройки и помещения. Отглеждането на селскостопански животни със стопанска цел е разрешено извън строителните граници и в населените места на територията на общината, с изключение на града, като се извършва в сгради, предназначени за отглеждане на съответния вид животни. Наредбата урежда също така идентификацията и транспортирането на селскостопански животни, както и движението на пътни превозни средства с животинска тяга.

Общинските съветници приеха на първо и второ четене Наредба за изменение и допълнение на Наредбата за условията и реда за упражняване на правата на собственост на общината в търговски дружества с общинско участие в капитала и за участието на общината в граждански дружества, и за сключване на договори за съвместна дейност. Новата наредба ще отстрани неточности и повторение на норми с идентично съдържание, установени при прилагането на Раздел VІІІ управление, придобиване и разпореждане с дълготрайни активи на дружеството от сега действащата наредба.

Прието бе предложението за преобразуване на Помощно училище „Николай Палаузов“ в център за специална образователна подкрепа. 26 общински съветници гласуваха „за“, 1 „против“ и 4 „въздържал се“. Преобразуването се налага от Закона за предучилищното и училищното образование, където е определен срок за изпълнение до една година от влизането в сила на закона, т. е. до 1 август т. г. Децата, които се подпомагат в помощните училища ще бъдат ученици на общообразователно училище, като в центровете ще продължи да се осъществява диагностична, рехабилитационна, корекционна и терапевтична работа с учениците с умствена изостаналост и с множество увреждания. Преобразуването ще се осъществи през учебната 2017/18 г. Центърът ще осъществява педагогическа и психологическа подкрепа за оптимално развитие на силните страни на учениците, за коригиране и компенсиране на обучителни затруднения.

С 20 гласа „за“, 1 „против“ и 9 „въздържал се“ бе прието предложението за утвърждаване на окончателния бюджет на Община Габрово за 2016 г. 23 от общинските съветници подкрепиха бюджетна прогноза за местни дейности за периода 2018-2020 г., а 7 гласуваха „въздържал се“, „против“ нямаше.

Общински съвет – Габрово се запозна с резултатите от първата конкурсна сесия на програма Култура. От кандидатствали 8 проектни предложения, три не са били допуснати до класиране, поради ниски средно аритметични оценки, изчислени на база индивидуални оценки по отделните критерии.

Следете ни и във Фейсбук на:
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730

Новини

Днес е вторият ден от Коледа – Денят на бащата

Published

on

Вторият ден на Коледа – 26 декември, е Събор на Пресвета Богородица. В деня след Рождество Христово вярващите се събират, за да величаят с хвалебни и благодарствени песни Божия промисъл и да отдадат почит на Богородица, родила Спасителя.

В този ден се чества паметта на Св. Йосиф Обручник, на цар Давид като славен родоначалник на Исуса Христа и на Яков, брат Божий, пръв християнски епископ на гр. Ерусалим.

По решение на Второто национално общо събрание на съюза “Ние жените за достойнство и равенство” (28 март 1997) църковният празник на Свети Йосиф Обручник, земния баща на Исус, се отбелязва като празник на бащата. За първи път е честван през 1997 г.

Към Коледните празници се числи и Стефановден – на 27 декември. Празникът е посветен на първомъченика на християнската църква архидякон Стефан.

Със Стефановден завършват Коледните празници.

Зареди още

Новини

Честито Рождество Христово!

Published

on

Рождество Христово или още Коледа е един от най-големите църковни празници. На него християните честват рождението на Исус Христос. Според Евангелието от Лука това става в град Витлеем в провинция Юдея.

Православните християни честват Рождество Христово наравно тържествено с Великден. При католиците и протестантите Коледа е най-почитаният празник. Рождество Христово е един от 20-те църковни празници в България. На този ден постите свършват и семейната трапеза вече включва месни и млечни ястия. Вярващите ходят на черква, където има празнична служба.

Рождество Христово слага начало на ново летоброене. Създателят на новото летоброене, римският монах Дионисий (6 в.) изчислява, че Христос е роден в 754 г. от основанието на Рим.

Според Евангелието на Лука, малко преди раждането на Исус, майка Му Мария, заедно със съпруга ѝ, дърводелецът Йосиф, потомък на Давидовия род, отиват във Витлеем, родното място на Йосиф. Римският император Октавиан Август издава заповед за преброяване на населението в империята — в границите ѝ тогава се намира и Палестина. Всеки трябва да се запише в родното си място. Мария и Йосиф не могат да намерят място в страноприемницата и затова се подслоняват в пещера извън града, където пастирите затваряли овцете. В мига на Рождеството в небето пламва необикновена светлина, явява се ангел, който съобщава на намиращите се наблизо пастири, че е дошъл Спасителят. Витлеемските пастири са и първите, които се поклонили на Бога-Син. Младенецът Исус почитат и трима източни царе, доведени във Витлеем от изгрялата над мястото звезда. С Рождеството си Христос донася частица от светостта на небесния мир. С неговото идване на земята се отбелязва началото на новата ера.

Днес имен ден празнуват всички, които носят имената Христо, Радослава, Радослав, Радостина, Радостин, Божидар, Емил, Емануил, Християн, Ренета, Християна, Кристиян, Кристияна, Кристина, Христина и др.

Зареди още

Новини

Бъдни вечер е! Денят преди Рождество Христово!

Published

on

Наричат я още Суха Коледа, Малка Коледа, Кадена вечер, Божич. На този ден свършват четиридесетдневните Коледни пости, които са започнали на 15 ноември на Коледни заговезни.

Според народното вярване божата майка се замъчила на Игнажден и на Малка Коледа родила млада бога, но за това съобщила на другия ден. Първескиня, млада булка, която ражда за пръв път, като роди не съобщава новината на този ден, а на следващия – тогава се викат гости.

На Бъдни вечер важна роля играят бъднякът, трапезата, каденето и обредните хлябове. Бъднякът е специално избрано тригодишно право дърво. В гората го отсичал момък, носел го в къщи и го палели в огъня.

Според народното суеверие бъднякът поддържа през цялата година огъня в огнището. Обредните хлябове са три вида. Първите са хлябове посветени на Коледа. Вторият вид хлябове са посветени на селските занаяти – земеделие, скотовъдство, на къщата и покъщнината. Третият хляб е приготвен за коледарите, които ще дойдат да коледуват.

Всички видове хлябове се месят придружени с ритуали и песни. Според песните брашното се сее през три сита, възпети като копринени. Кади се като се използва палешника, а водата, с която се замесва брашното се донася с бял котел от мома или млада булка оженена през есента преди Бъдни вечер, която още не е раждала.

Трапезата на Бъдни вечер трябва да бъде изобилна, а храните на нея – нечетен брой и постни. По традиция се приготвя варено жито, варен фасул, сарми с ориз или булгур, ошав. Слагат се също така чесън, орехи, мед, кромид лук, запазени от лятото пресни плодове, вино, ракия – всичко, което е произведено през годината в суров или обработен вид. На трапезата се поставя също така сурово жито и колакът от Игнажден.

На места в Западна България, Тетевенско, Пловдивско и Македонската област се изпича прясна пита със сребърна пара. Под трапезата на Бъдни вечер се разстила слама.

До трапезата се поставят различни предмети – ремъка на ралото, напълнена с житни зърна ръкавица, паничка с пясък, кесия с пари, сито с житни зърна и вързани за него с червен конец босилек и чесън, сърп. Вечерята на Бъдни вечер винаги е в семеен кръг и трябва непременно да бъде кадена. Най-възрастният мъж или жена прекадява с тамян най-напред масата, след това всички останали стаи и помещения в дома, накрая двора и обора. Според народното схващане с каденето се прогонват злите и нечисти сили.

Вечерята на Бъдни вечер започва рано, за да узреят рано житата. По време на яденето хората не трябва да стават, за да лежат квачките върху яйцата и да измътят пиленца. Само стопанинът има право да става, но трябва да върви приведен, за да се превиват житата от зърно. Остатъкът от хляба се слага на полицата, за да израстнат високо житата през лятото. След вечеря децата се търкалят върху сламата на една страна, за да се превият така и житните стъбла.

От трапезата на Бъдни вечер се запазват орехите, суровото жито и недогорялата свещ за следващите кадени вечери. Самата трапеза според вида на храните има поминален характер. При сядането около нея някъде се оставя празно място – за мъртвите (починал близък или роднина).

През нощта сфрата не се прибира, защото хората вярват, че починалият ще дойде на вечеря. Около трапезата на Бъдни вечер се гадае. Гадае се за времето през всеки месец от новата година, за очакваната реколта от различните култури, за здравето на всеки член от семейството, за предстоящия брак на момите.

Посреднощ на Бъдни вечер тръгват коледарчетата. Те са момчета от осем до дванадесетгодишна възраст, които ходят по къщите на роднини, съседи и цялото село. Това ходене се нарича „коледуване“. Всяко коледарче носи дрянова пръчка.

Коледарчетата са предвестници на коледарниците. Не се чуват онези песни, които се пеят по Коледа, пеят се само кратки песни и припевки. За коледарчетата домакинята е приготвила рано сутринта колачета, които им дава заедно със сушени круши, сливи, орехи, ябълки, грозде.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица