Свържи се с нас

Любопитно

Откога габровци са предприели стъпки за идеята „Тунел под Шипка“?

Published

on

По повод възникнали през последните дни дискусии относно съдбата на тунел под Шипка, Държавен архив – Габрово припомни откога габровци са предприели стъпки за реализирана на тази идея.

Документи за проект за прокарване на Трансбалканската жп линия, с тунел под връх Шипка, се съхраняват в Държавен архив-Габрово.

Повече от 120 години Габрово и габровци живеят с мечтата за прокарване на такова съоръжение под Балкана. Началото ѝ е поставено през далечната 1897 г., тунел все още няма, но документите по темата, вълнуваща поколения габровци, са достъпни за четене в Информационната система на Държавна агенция „Архиви”.

Те разкриват интересна и драматична част от миналото на Габрово, както и стремежът на жителите му за модернизация и свързване с изграждащата се национална железопътна мрежа. Те представят нелекия път, изминат от нашите предшественици към осъществяването на една идея, обединила жителитете на градове на север и на юг от Стара планина.

Приетият от правителството на Константин Стоилов през 1894 г. Закон за проектиране и построяване на железопътна мрежа в България дава началния тласък на предприемчивите габровци да свържат града с България и Европа чрез удобния жп транспорт.

Дигитализираните по темата документи, съхранявани в Държавен архив – Габрово, са фактическо доказателство за опитите за реализация на тази идея. Хронологически те започват с отворено писмо от от 1 февр. 1897 г. на габровските народни представители Иван Пецов и Христо Манафов до министър-председателя със становище относно строежа на Трансбалканската жп линия, в който четем: „.. Ний като не сме имали за цел защитата само на локалните интереси на гр. Габрово, а сме се ръководили и от по-високи съображения на общи-народен интерес…”.

Те прокарват идеята за преминаването на жп линията през Шипченския проход. Тя поражда дебати в обществото, назад не остават и представители на градовете Нова Загора, Елена, Сливен, които лобират за прокарването на линията през други две трасета Търново – Хаинбоаз – Нова Загора и Търново – Елена – Сливен, като последния вариант е бързо изоставен, поради липсата на големи населени места.

Имат думата и инженерите, които в доклад „Новопроектираната от габровските народни представители Трансбалканска линия и доклада на комисията за оборването на тази идея“, публикуван в печатно издание от 8 февр. 1897 г., пазено в Габровския архив под заглавие „Шипченский проход и Хаинбоязкий за Балканската линия“, изготвят анализ на предимствата и недостатъците и на двете трасета. Той завършва така: „…България от Освобождението си е чакала цели 20 години за трансбалканската линия, може да почака още една, до дето видим, разберем, научим и сравним подробно. Да помислим малко, до дето не сме сбъркали непоправимо.”.

Пред появилата се реална конкуренция, габровската общественост се мобилизира, за да не се изпусне големия исторически шанс. На заседание на Габровския градски общински съвет, с Протокол № 7 от 16 март 1897 г., се вземат решения относно проекта за изграждане на трансбалканската жп линия през Шипченския проход. Най-важните са да се извърши инженерно проучване на двата прохода и да се направи сравнителен доклад, като разноските за ангажираните инженери да се поемат от частни лица, да се направи подписка сред габровци за събиране на необходимите средства, съветът да избере и делегат, който да посети Севлиево, Свищов, Казанлък, Стара Загора, Калофер, Карлово, Пловдив, чиито граждани да подкрепят идеята, заради общия им интерес от прокарването на жп линията с тунел под Шипка.

На следващото заседание за делегат се избира почетния гражданин Христо Манафов, който да обходи градовете и да се срещне с министър-председателя Константин Стоилов, пред когото да изложи мотивите за извършване на инженерното проучване. Избират се комисари, които да събират средства от населението, сред тях са известни граждани като Никола Т. Рашеев, Коста Априлов, Васил Тюлюмбаков и др. Избира се комисия в състав: кметът Христо Русев и членове: Петър Минчев Петров, Петър Ст. Хаджистойчев и Ангел Султанов, която да движи финансовите въпроси.

В следващи протоколи от заседания на Габровския общински съвет, съхранявани в Държавен архив – Габрово, се разкриват засилените контакти и съвместни действия между Габрово и другия най-заинтересован град от прокарването на Шипченската линия – Казанлък. Жителите на южния град подкрепят усилията на габровци и Общинския съвет взема решения да се работи съвместно по проекта. Като делегат в градовете в Северна България (Севлиево, Ловеч, Плевен, Никопол и Свищов) е изпратен габровецът Атанас Кехлибарев за да се работи солидарно с тях.

Разноските по пътуванията се поемат от доброволните пожертвования, събрани от габровските граждани.

Подкрепа за проекта изказват и жителите на Севлиево, като Градския общински съвет на свое заседание взема решение да се помоли Председателя на Министерския съвет да внесе пред Народното събрание в предстоящата му редовна сесия, мнение Трансбалканската линия да се построи през Търново-Габрово-Шипченски проход-Стара Загора, като се направи разклонение от Габрово за Севлиево.

В най-голяма пълнота, усилията на габровци са запазени в Преписка на Габровското градско общинско управление със Севлиевски окръжен управител, Княз Фердинанд І, народни представители, министър-председателя д-р Константин Стоилов, кметове и др. по построяването на Трансбалканската железница през Шипченския проход. Тя обхваща периода 15 март – 24 дек. 1897 г.

В няколко писма е запазена информация за проведените от Общинското управление срещи с училищните настоятели и габровски граждани за разглеждане на важния въпрос, поканените на срещите лица са поименно изброени. В преписката са запазени и имената на габровците, дарили средства за проучване на Шипченското трасе, като сред тях са братя Хаджистойчеви, Христо Бобчев, Андрей Дойкин, братя Калпазанови, Коста Априлов, дядо Миню Попа, братя Ямантиеви и много други.

Тук се намират и писмата, разменени между Габровското и Дряновското общински управления, които разкриват, че дряновската общественост застава зад габровския проект.

Въпреки, че протоколите на Габровското общинско управление с решенията относно действията за жп линията не са утвърдени от Министъра на вътрешните работи, т.к. това било изцяло в компетенциите на държавата, активните действия на габровци не спират.

Избраният делегат Христо Манафов обхожда заинтересуваните градове, засилват се контактите с Казанлък. Стига се до решение за обща среща на представители на заинтересуваните градове от Северна и Южна България – Габрово, Казанлък, Стара Загора, Чирпан, Пловдив, Севлиево, Ловеч, Плевен, Никопол, Свищов, Дряново, която да се проведе в Пловдив на 10 окт. 1897 г., както и до едно общо представяне в столицата на желанието на населението на тези градове жп линията с тунел да минава през Шипченския, а не през Хаинбоазкия проход.

Делегати излъчват Габрово, Казанлък, Свищов, Севлиево, Никопол, Ловеч, Стара Загора, Чирпан, Карлово, Калофер, с. Шипка (днес град). В последствие севлиевци се отказват, отправени са покани и към Плевен да излъчи представители. Габровският народен представител Иван Пецов дава указания за конкретната работа на делегатите, дава сведения за предимставата на Шипченското трасе, както и за икономическите изгоди на градовете в Северна България от реализацията му.

Освен от габровските народни представители, проектът е подкрепен от депутатите на Пловдив, Стара Загора, Карлово и Чирпан, търси се подкрепата и на Иван Вазов като действащ министър на народното просвещение. Нашите съграждани се активизират и в още една посока, в България е пристигнал френския инженер Пол Етиен, който трябва да извърши проучването на двете трасета и даде своята експертна оценка.

В поредица от телеграми, изпратени до габровското общинско управление от Иван Пецов, от намиращия се по това време в София габровски кмет Христо Русев, от кметове на съседни градове се проследява пътуването на Етиен до Габрово, придружен от инженерите Фишер и Илиев. Чете се информация за дадените указания за посрещането му в Габрово, за придружаващите го лица д-р Дървов, Йонко Калпазанов и Петър Стефанов Стойчев, както и за пристигането му тук.

Френският специалист идва в Габрово на 14 окт. 1897 г., като веднага извършва проучване на терена и дава положителна оценка за видяното. Проведена е среща между него видни габровци, сред които Иван Хаджиберов, Андрей Момерин, Марин Балабански, Тодор Арнаудов и др. Надеждите на габровци нарастват. Два месеца по-късно, от София долита радостната вест – на 13 дек. 1897 г. Народното събрание гласува Закон за допълнение на Закона за проектиране и построяване на железопътна мрежа, в който се приема Трансбалканската жп линия да минава през Шипченския проход. Иван Пецов и Христо Манафов пишат до кмета на Габрово: „..Събранието със Закон реши прокарването на линията през Шипченский проход и отдаването й на търг…”.

Радостта в града е голяма, Габровското общинско управление съобщава на гражданите за случилото се чрез специално обявление, изпратени са поздравителни телеграми от кмета на Габрово и отделни граждани до Негово Височество Княз Фердинанд, министър-председателя Константин Стоилов, председателя на Народното събрание д-р Георги Янкулов, до габровските народни представители, в. „Мир” и др. Изпратени са и много благодарствени писма до депутати, Княза, министър-председателя, редактори на вестници, където всеки от поздравяващите граждани се е подписал собственоръчно. В писмото до Иван Пецов и Христо Манафов са записани имената на 418 габровци, сред които представители на много известните фамилии Негенцови, Кехлибареви, Дюстабанови, Ямантиеви, Калпазанови, Бобчеви, Хаджистойчеви, както и редови граждани. В писмото до княза, подписите са още повече, а само за отбелязване е, че градът ни по това време наброява около 7500 души.

Княз Фердинанд отговаря на габровци с телеграма, адресирана до габровския кмет, в която четем: „…Радвам се заедно с габровци за справедливото и патриотическо решение на народното представителство за прокарване на Трансбалканската ж.[елезо] пътна линия през Шипченския проход….”.

Поздравителна телеграма се получава и от инж. Пол Етиен: „Благодаря ви от все сърце. Отправям Ви моите благопожелания за преуспяването на България и градът Габрово.”.

С това преписката приключва, като към нея са приложени статия „По въпроса за Трансбалканската железница“ от инж. И. Савов с мнение за доклад на инженерна комисия в състав М. Момчилов, И. Таухен и Л. Хашнов за предимствата на Шипченското трасе и с критичен анализ на предимствата и недостатъците на двете трасета.

Приложен е и доклад „Преимуществото на Шипченския пред Хаинбоазкий проход за трансбалканската линия“ от инж. К. Трънка, с критичен анализ на доклада на инженерната комисия, дала предимство на Хаинбоазкото трасе и със сравнителни таблици за изкачванията и слизанията, стойността и дължината на двете трасета”.

Както често се случва в човешките взаимоотношения и история, при конкуренцията между две страни, печели трета. Така се получава и при изграждането на Трансбалканския жп път. По редица политически и икономически причини (конфликтът между министър-председателя К. Стоилов и княза и последвалата оставка на Стоилов, изчерпването на средствата от сключените заеми, без да са сключени нови), проектът за прокарване на жп линия с тунел под Шипка остава неосъществен. Мечтата на цяло поколение габровци също.

Налага се друго, по всеобщо мнение по-неблагоприятно трасе през Балкана: Търново-Трявна -Плачковци – Борущица. Последните дигитализирани документи по темата засягат този въпрос. Това са Извлечения от Протоколи на XIII Обикновено народно събрание (1903-1908 г.) от различни заседания, на които се разглежда въпроса за прокарване на жп линия Търново-Трявна – Борущица, с информация за договора за построяването на жп линията, сключен между правителството на Рачо Петров и предприемача Христо П. Никофоров през окт. 1905 г., с изказвания на депутати и министри за неговата сложност и неприемливост и др.

Причините да се избере точно този вариант трасе са в икономическите интереси на чуждестранна фирма, експлоатираща по това време мина „Принц Борис“ в Тревненския балкан. Целта е железопътното трасе да се доближава максимално до каменновъглените находища там. Голяма роля за решаването на въпроса играят и свързаните с каменовъглената компания финансови кръгове от Западна Европа.

Габрово е включено в националната железопътна мрежа през 1912 г. с построяването на отклонението от с. Царева ливада. Почти век по късно, през 80-те години на XX век, проектът отново е изваден на светло. Окръжният народен съвет – Габрово изготвя становище за перспективните проучвания на път I-5 Габрово – Шипка, с тунелно преминаване под Стара планина .

Това е сякаш началото на възраждането на мечтата за тунел под Шипка. Темата отново е на дневен ред и след промените от 1989 г. През юни 1993 г., кметът Иван Ненов (1991-1995 г.) внася в Общински съвет – Габрово предложение относно изграждането на участъка „Габрово-Шипка” от магистрален път I-5 „Русе-Маказа”. Единодушно общинските съветници гласуват Решение, в което предлага и настоява пред Министерски съвет да бъде утвърден варианта за първокласен път (Е-85) Русе-Маказа, включващ тунелно преминаване в участъка Габрово-Шипка и да бъде даден ход за провеждане на търг с международно участие за неговото финансиране.

Сагата продължава и в наши дни. За повече от 120 години, в България се сменят много правителства и режими на управление, в Габрово идват и си отиват управляващи от различни политически партии. Само бъдещето ще покаже, ще сбъднем ли мечтата на онези предприемчиви наши предшественици, които проявиха типичната габровска смелост да бъдат Първи.

Всички представени документи са дигитализирани през 2018 г. и са достъпни за четене в Информационната система на държавните архиви (ИСДА) http://isda.archives.government.bg:84/FundSearch.aspx.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Любопитно

Севлиево е първият град от турнето на актьора Димитър Маринов

Published

on

Известният актьор Димитър Маринов, който през 2019 г. стана първият български актьор, качил се на сцената на “Оскар”-ите по време на 91-вата церемония, след като филмът „Зелената книга“, в който той участва, спечели наградата за най-добър филм, ще гостува в Севлиево на 7-ми май.

Той пристигна преди няколко дни в България, за да участва в дует с Дивна, която влезе в образа на Хилда в „Като две капки вода“. Както винаги, актьорът представи едно към едно образа на своя учител – големият Тодор Колев.

През 2020 г. Димитър Маринов спечели място във формата „Като две капки вода“, но благородно отстъпи мястото си, защото (както той казва), “няма нужда от награди, а желание да раздава своите знания”. Към момента популярният в Холивуд актьор е преподавател по актьорско майсторство в САЩ. Срещата с него е по инициатива на Община Севлиево и включва представяне на пътеводителите по актьорска подготовка, чиито автор е Маринов. Книгите му “Към сцената“ и „Към екрана“ излязоха в края на 2024 г. под знака на издателство „АЗ-БУки“, печатът е на www.artniton.com.

Официалната премиера на заглавията започва от Севлиево – в 17.30 часа в сградата на Общината.

„Нашата форма на работа е строго индивидуална в партньорство. Актьорството е точно този съзнателен избор, който идва от вярата вътре във вас. То е начин на живот. Имам класове в САЩ, в които работят по четири сесии и им казвам директно кой става и кой не, според мен. Актьорлъкът е дарба – той е вид мислене. Аз не мога да ви науча на актьорско майсторство – никой не може. Ние можем само да ви придадем похвати, практики, с които да ви помогнем да откриете себе си”, споделя пред младите хора Димитър Маринов. С харизмата си и естественото си поведение, Димитър Маринов пленява всяка аудитория.

Всеки, който има интерес към литературата и киноизкуството ще има чудесна възможност да се запознае лично с актьора и да почерпи вдъхновение от неговия професионален път. Животът му е като филмова лента, с много обрати и събития, но примерът му да не се отказва да се бори е много мотивиращ.

Зареди още

Любопитно

„Семе българско“ – кога, къде, какво?

Published

on

На 26 и 27 април севлиевци и гостите на града ще преживеят магията на един от най- българските фестивали – „Семе българско“. За неговото единадесето издание организаторите са подготвили пъстра програма, пълна с музика, добро настроение, споделена мъдрост, красота и аромат.  

Фестивалните дни ще ни срещнат с майстори на художествени занаяти от близо и далеч, ще ни потопят в далечните времена на създаването на българската писменост, ще се учим да разчитаме древни тайни и да се вслушваме в гласа на корените си.   

Богатата музикална програма обещава добро настроение, песни и танци, събрали в себе си усещането за България – такава, каквато я носим в сърцата си. Ще тропнем не едно хоро с ансамбъл „Загоре”, ансамбъл „Развитие”, ФТФ „Боженци”, ТК „Хопни ми, тропни ми”, ще притихнем от омаята на космическия глас на Валя Балканска и на неповторимата мелодия на гайдата на Петър Янев, ще се докоснем до таланта на звездната Йорданка Христова, ще приветстваме младите изпълнители от „Upstreem Voices“ и ще се насладим на изпълненията на Йордан Петев от „Гласът на България” + Live band. 

Ще срещнем 11 съвременни будители, сред които: Валя Балканска, Аида Марковска – холистичен и родов терапевт, доц. д-р Катя Узунджалиева – директор на Института по растителни генетични ресурси „К. Малков“ – Садово, основателят на фондация „Искам бебе” – Радина Велчева,  учителя по история от Свиленград – Димитър Гилев, Уста Дарин Божков – трето поколение потомствен дърворезбар, наследник на тревненската резбарска школа, Иван Андонов от „Дар Лимец”, режисьорът – историк Любомир Радев – създател на филмовата поредица „Древната Цивилизация”, Миглена Чаталова – майстор-тъкач от Велико Търново и Христо Иванов – Христо Ашламинатора – инструктор по Природа.  

Ще преживеем емоцията „11 мига от България” с фотоизлобжа на Радослав Първанов. Ще ни посрещнат зони „ДОБРОдарие”, „Родно”, „Харно”, „Китно”, „Ръкотворие” , Фермерски пазар „ОТ БГ” и др. Ще аплодираме участниците в традиционния конкурс „Никой не е по-голям от хляба”. Ще подкрепим благотворителната кампания, насочена към семейни двойки с репродуктивни проблеми от Севлиево и заедно ще случим добро в името на живота. 

А децата ще разгърнат талант в ателиета за рисуване с водната техника „Ебру, за изработка на хвърчила, свещи и Чичкотревичковци, ще месят хляб с „Дар лимец” и още, и още.

Зареди още

Любопитно

Мъжка чанта или раница – кое е по- добре за ежедневието?

Published

on

В динамичното ежедневие на съвременния мъж, изборът между мъжка чанта или раница не е просто въпрос на стил, а на практичност, комфорт и идентичност. Модата отдавна не е само естетика – тя е език, чрез който изразяваме начина си на живот. Все по-често градските джентълмени търсят функционални аксесоари, които съчетават визия и удобство. Сред тях особено предпочитана е елегантната и винаги актуална мъжка чанта през рамо – аксесоар, който перфектно се вписва в динамиката на съвременния градски стил. Но, ако и вие сте изправени пред дилемата на кой аксесоар да заложите, тази статия ще ви помогне да разберете предимствата и на двата избора.

Как да изберем между мъжка чанта и раница?
Замисляли ли сте се как един аксесоар може не само да улесни деня ви, но и да подчертае стила ви? Изборът между мъжка чанта и раница често зависи от вашето темпо, ежедневни ангажименти и предпочитания към визията. Ако утрото ви започва с бизнес среща, а следобедът преминава в динамика из града, моделите мъжки чанти могат да бъдат идеалният спътник – изчистени, практични и със силно изразен градски характер. Те предлагат не само удобен достъп до най-необходимото, но и добавят нотка на класа към smart casual визията.

В ситуации, в които денят ви е наситен с движение, документи, техника или спортен екип, раницата предлага безспорен комфорт. Благодарение на равномерното разпределение на тежестта, тя щади стойката ви и се вписва отлично в активния начин на живот. Модерните издания се отличават с минималистичен силует и технически материи, което ги прави подходящи не само за уикенд активности, но и за делнични срещи – включително и в офис среда.

В крайна сметка – и двете решения имат своето място в гардероба на съвременния мъж. В асортимента на CCC ще откриете разнообразие от стилове – от класически до модерни, които отговарят на нуждите на мъже с различна динамика и вкус. Продуктите са достъпни както онлайн, така и във физическите обекти на доставчика, което прави пазаруването лесно и удобно. Всичко зависи от това кой сте в своето ежедневие и как искате да бъдете възприемани.

Какви са предимствата на мъжката чанта в ежедневието?
Независимо дали търсите функционален акцент за делова визия, или универсален аксесоар за града, мъжката чанта се утвърди като символ на модерен минимализъм. Тя е предпочитана от мъже, които ценят подредеността, стила и детайла. Моделите варират от елегантни портфейлни форми до по-спортни крос-боди варианти, което позволява стилова гъвкавост в зависимост от повода. Една добре подбрана мъжка чанта през рамо може да бъде ключов акцент в облеклото – особено, когато е изработена от висококачествени материали и с внимание към изработката.

Защо раницата остава предпочитан избор за динамичния мъж?
Раницата е най-предпочитан избор от мъже, които живеят динамично, обичат комфорта и не правят компромис с визията. Благодарение на съвременния дизайн, тя вече не е само спортен аксесоар – модерните модели са стилни, добре организирани и подходящи за различни поводи. С отделения за лаптоп, допълнителни джобове и регулируеми презрамки, мъжките раници са създадени с мисъл за функционалност и комфорт. Те са идеални за ежедневни задачи, пътувания, работа или учене. А когато визията е важна – изчистеният дизайн, комбиниран с качествени материи, гарантира стилно присъствие.

Независимо дали залагате на премерената елегантност на мъжката чанта, или предпочитате свободата и практичността на раницата, важното е аксесоарът да съответства на вашия начин на живот.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица