Култура
„Портретът на Дориан Грей” с премиера в Габровския драматичен театър

На 1 и 2 февруари ще се състои премиерата на спектакъла „Портретът на Дориан Грей” – най-новото заглавие на габровския драматичен театър „Рачо Стоянов” по едноименния роман на Оскар Уайлд. Зрелищен, мащабен и завладяващ спектакъл обещават от творческия екип: Режисьор – Веселка Кунчева, художник – Мариета Голомехова, композитор – Милен Апостолов; Хореограф – Явор Кунчев.
Дизайнер на звука – Георги Атанасов. Драматизацията е дело на Полина Христова и Веселка Кунчева.
След като приемат поканата да работят в габровския театър, Веселка Кунчева и екипът ѝ проведоха творческо ателие, вдъхновено от романа на Оскар Уайлд, на тема „Да изгубиш себе си” през юли 2023 година.
Към днешна дата резултатите от форума са основата на един невиждан досега на габровска сцена спектакъл, в който зрителите ще се потопят на 1 и 2 февруари.
На сцената ще видим почти целия актьорски състав на габровския театър, ведно с двама гост актьори – Благовест Мицев (в ролята на Дориан Грей) и Цвети Пеняшки (в ролята на Сър Хенри Уотън). Димо Димов влиза в ролята на художника на портрета – Базил Холуърд. Участват още: Мелин Ердинч, Таня Йоргова, Надежда Петкова, Атанас Димитров – Фози, Александър Андреев, Виолина Доцева, Адриана Димова, Дилян Николов, Добринка Тоцева, Магдалена Славчева, Поля Йорданова.
Скaндалният роман „Портретът на Дориан Грей“ за пръв път достига до читателската аудитория през 1890 г., когато започва публикацията му в американското литературно списание „Lippincott’s Monthly Magazine“. Макар че става жертва на безпощадна цензура, преди да бъде отпечатано на страниците на списанието, произведението успява да всее смут сред литературните кръгове, дотогава все още сковани от консервативните викториански ценности.
Отзивите за романа обаче не са само отрицателни. Теоретикът на изкуството Уолтър Пейтър например го определя като „истински жив“. Самият Уайлд споменава: „Знам само, че „Дориан Грей“ е класика…“,
Така е и до днес – век и половина по-късно, историята за красивия младеж, който продава душата си, за да остане вечно млад е едно от най-четените и високо оценени произведения на класическата литература, което впечатлява и разтърсва всеки, докоснал се до него.
Днес творческият екип на премиерния спектакъл в Габрово се фокусира върху темата за изгубването на личността в желанието да преживее и опита максимално много от това, което живота предлага. Тематичен акцент, който намира израз и в сценографското решение на Мариета Голомехова, е разпадането вследствие на загубата на устои. Красотата бива съсипана и загубва формата си, когато изкушението вземе превес – това ще видим на сцената като райска градина, която претърпява постепенно разруха.
Режисьорът на спектакъла Веселка Кунчева е добре позната на българската театрална публика. Носител на безбройни номинации и награди на творческите гилдии у нас, както и множество награди от фестивали в чужбина. Веселка Кунчева е автор и режисьор със забележителна биография. Някои от последните ѝ представления са мюзикъла „Исус Христос Суперзвезда” в Държавна Опера – Пловдив, спектакъла „Дон Кихот” по Сервантес в Младежки театър „Николай Бинев”, „Последният човек” по Оруел в Държавен куклен театър – Стара Загора. Само спектакълът ѝ „Аз, Сизиф” е участвал в над 40 международни театрални фестивали в над 20 държави по целия свят и е получил над 15 награди.
В спектакъла „Портретът на Дориан грей” Веселка Кунчева отново работи в тандем с художника и сценограф Мариета Голомехова, с която създават компанията “Puppet’s Lab”.
Мариета също е носител на множество награди за творчеството си – сред последните номинации и награди на гилдиите у нас се отличават „Аскеер“ за сценография и костюми на спектакъла „Дон Кихот”, награди за спектаклите „Полетът на къртицата”, „Аз, Сизиф” и др.
Творческият екип се допълва от композитора Милен Апостолов, който се занимава с музика от четиригодишен. Списание „Форбс“ го определя като един от тридесетте млади влиятелни българи в сферата на изкуствата под 30-годишна възраст. Към този момент той също е носител на редица номинации и награди за музиката, която създава за театрални постановки.

С хореографията в спектакъла „Портретът на Дориан Грей” се заема Явор Кунчев. От години работи в екип с режисьора Веселка Кунчева и през 2012 г. печели награда „ИКАР“ за хореографиите си към рок-мюзикъла – „По ръба на небето“ на Държавен куклен театър – Пловдив. Повече от 10 години с работата в школата си Lindy Hop Bulgaria той популяризира танците и културата на суинга у нас.
В екипа се включва и Полина Христова, която в съавторство с Веселка Кунчева създава драматургичния текст за спектакъла. Моноспектакълът ѝ „Полетът на къртицата”, на който също е и автор на текста, беше отличен и радушно приет от театрали и публика. Спектакълът взе участие и в Международен фестивал на монодрамата „СолоАкт” 2022 в Габрово.
Премиерните представления на 1 и 2 февруари са вече в продажба на касата на театъра и онлайн на уебсайта на театъра dramagabrovo.com. На 27 февруари спектакълът ще се изиграе отново в Габрово и веднага потегля на турне. Още през февруари ще гостува в Ловеч, а през следващите месеци са планирани представления в Бургас, Варна, Народен театър „Иван Вазов” – София, Русе, Стара Загора и други градове в страната.


Култура
В музей „Етър“ бе открита изложба „Жените носят света“

В музей „Етър“ беше открита впечатляващата изложба „Жените носят света“ – 42 фотографии на американската визуална художничка Лекха Сингх, посветени на силата, устойчивостта и тихия героизъм на жените по целия свят.
Всяка снимка разказва история – за ежедневието, борбите, красотата и непоклатимата вътрешна сила на жените от различни култури и континенти. На откриването присъства Карли Блакмен – представител на екипа на Лекха Сингх. Това е първата международна изложба, показвана в новия Музеен център на „Етър“ – важен момент за развитието на музея и за културния живот на Габрово.
Домакини на събитието бяха Таня Христова – кмет на Габрово и проф. д-р Светла Димитрова – директор на музей „Етър“.
Сред гостите, уважили откриването, бе Мария Башева-Венкова – Областен управител на област с административен център Габрово.


Култура
Мобилната изложба „Грехът“ беше открита в Икономовата къща

В Икономовата къща към Исторически музей – Дряново се състоя откриването на мобилната изложба „ГРЕХЪТ“ – ключов етап от новия изследователски и експозиционен проект на Музея на хумора и сатирата. Тя представя съвременен поглед към 50 стенописни копия, създадени през 70-те години, чрез които се изследва темата за греха и нейните визуални проявления в българската църковна традиция.

Изложбата е организирана в 28 табла, проследяващи създаването на колекцията, пътя на образите през времето и мястото им в днешното визуално въображение. Заместник-директорът на Музея на хумора и сатирата Нела Рачевиц откри събитието и подчерта, че мобилната изложба е замислена като междинна „платформа за размисъл“, която прави видими резултатите от продължаващите проучвания и подготвя основата за обновяването на постоянната експозиция „Грехът“.
Тя акцентира върху задачата на музея да интерпретира наследството не буквално, а през съвременните културни, социални и психологически контексти.

Сава Христов – управител на Галерия „Видима“ и ръководител на проекта „Грехът – изследователски и изложбен проект“, открои интензивната и ползотворна работа по него, значимостта на изготвените изследователски и интерпретативни анализи и добавената стойност на професионалните контакти, изградени в хода на изпълнението.

Официален гост беше заместник-кметът на Община Дряново Диляна Джеджева. Подчертано бе значението на партньорството между институциите и споделения стремеж към съвременна интерпретация на културното наследство. Директорът на Исторически музей – Дряново Иван Христов приветства гостите и отбеляза, че за институцията е чест дряновската публика първа да види тази работна фаза от бъдещата експозиционна трансформация.

Проектът обединява експерти от различни области: проф. Райна Гаврилова (история на културата, СУ); гл. ас. Владимир Димитров (история и теория на изкуството, НБУ); д-р Слава Янакиева (НБУ); организационният психолог Светослав Стоев; карикатуристът Чавдар Николов („Прас Прес“); Татяна Цанкова – бивш директор на музея. Теренните изследвания, осъществени от Илина Пенева и Иво Делийски, обхващат църкви и манастири в Ябланица, Бачково, Чурилово, Курило, Лозно, Лешко, Рилския и Троянския манастир и др.
Събраната документация разкрива картина на съхранени и загубени стенописи – свидетелства за традиция, памет и забрава. Централният акцент на изложбата е многопластовият прочит на образите.

„Грехът“ ги представя не като назидателни символи, а като живи културни форми, чиито значения се променят във времето. Архивни кадри, полеви фотографии, документи и експертни анализи се преплитат, за да покажат как грехът се пренася от морална категория към културен въпрос – и как може да бъде представен в музейна среда днес.
Материалите и изводите от проекта ще бъдат в основата на обновената постоянна изложба „Грехът“, чието разработване предстои. Паралелно се подготвят уебсайт и монография, които ще обединят научната и визуална документация.

Проектът „Грехът – изследователски и изложбен проект“ се реализира с подкрепата на Министерството на културата, в партньорство с Исторически музей – Дряново и Великотърновския университет „Св. св. Кирил и Методий“.


Култура
„Алцхаймер България“ се опитва да „разчупи тишината“

За тишината ще разговаряме сега. Тя има много измерения. Може да е благословия, но и наказание. Ирина Илиева е секретар на организация, която успешно, макар и с малки стъпки, разчупва тишината. От двадесет години гражданско сдружение „Алцхаймер България“ разказва какво е деменцията и защо е необходимо хората с този проблем да не бъдат игнорирани, а приети.
Алцхаймер не е естествен процес при стареенето. Това е „епидемията на XXI век“. Около 60 000 са случаи на болестта у нас. Алцхаймер се влошава с времето и е най- често срещаната форма на деменция, между 60% и 80% от всички случаи, науката непрестанно влага усилия и средства за откриване на лек и категорична превенция срещу заболяването.
„Нашата организация, в която са включени близки на засегнати от заболяването, е създадена именно да разчупи тишината. Ние говорим, викаме, караме се, за да бъдем чути. Успехите ни са малки, но вярваме, че в бъдеще ще стават все повече.“
На 19 ноември в РЕМО „Етър“ се проведе обучение на музейни специалисти – служители и ръководители. В началото на това събитие участниците назоваха по една дума, с която свързват деменцията. Чуха се „страх“, „тъга“, „безнадеждност“. Но също така „приемане“. Според Ирина Илиева нормално е да преобладават отрицателните емоции. Въпреки това организацията дава и друга гледна точка.
„Опитваме се да покажем, че с подходящото отношение и обкръжаваща среда има шанс болните да останат по-дълго с нас, че е възможно забавяне на болестта.“
Ирина Илиева споделя, че всяка година членовете на организацията в София се събират на коледно парти. Миналата един от участващите в групата за ранна деменция споделя с нея – „Ирина, следващата година искам да има и танци“. И тя отговаря – „Да, следващата година непременно ще танцуваме“.

Ирина вярва, че има светлина в тунела. При едно посещение в Англия получава подарък – книга, разказваща как се смеят хората с деменция. Самата тя е открит човек, усмихва се често, но уверява, че управляващите на национално ниво са виждали и другото ѝ лице.
„Понякога имам сблъсъци с тях и съм много гневна. Но нашата общност стана наистина силна и започват да ни чуват. Ако не го правят, отиваме в съда. Живеем в страна от Европейския съюз и това трябва да си личи по отношение на хората с деменция.“
Благодарение на дългогодишната работа на организацията, се стига до промяна в Наредба на Министерство на здравеопазването и лекарствата за намаляване развитието на заболяването се реинбурсират. Ирина определя това като много голям успех. Втората крачка е, че за първи път се създават групи за ранна деменция, както и групи за близките на хора с това заболяване. Тази нормална практика в европейските страни постепенно се налага и у нас. България има представител в групата „Алцхаймер Европа“, която концентрира усилията си към хора с ранна деменция.
„По този начин участваме в изработването на европейските политики. Имаме още път да извървим. Най-голямата ни цел е да имаме национален план, тъй като това е обществен проблем, а не само на засегнатите семейства. Неслучайно провеждаме обучение в музей „Етър“ на специалисти от областта на културата, защото е необходимо да се познава проблема и да се осигуряват условия за посещения на хора с деменция. Физическото движение помага за умствена активност, което е превенция от една страна, а от друга при болните води до по-бавно развитие.“
Българското общество, когато опознае проблема, е склонно да приема хората с деменция, това е впечатлението на Ирина Илиева. Тя обаче акцентира върху липсата на достатъчно подготвени кадри, които да подкрепят семействата и обученията, като реализираното в музей „Етър“, са правилна стъпка в решаването на този проблем.
Ирина Илиева се среща с деменцията преди десет години. През 2015 нейната майка е диагностицирана с този проблем. Стадият е ранен и положената адекватна грижа дава резултат. През целия този период тя съумява да се обслужва с минимална помощ от друг. Развитието на заболяването не спира, но е забавено в значителна степен и чак сега се налага някой да поеме пълните грижи.


-
Кримипреди 3 дниДвама „мутреещи“ на пътя раздаваха юмруци и шамари на 65-годишен
-
Кримипреди 4 дниПрибраха трима в ареста при акция за наркотици в Габрово
-
Икономикапреди 5 дниГаброво отстъпва две позиции по средна заплата, вече е на 17-то място
-
Новинипреди 5 дниПълна доминация: Най-малките от Джудо клуб „Габрово“ със 100% успеваемост!
-
Новинипреди 4 дни„Янтра“ се върна на победния път!
-
Новинипреди 4 дниСлужители на пощите и социалните протестираха за по-високи доходи
-
Любопитнопреди 4 дниМагията на Ориента – как ориенталските аромати превръщат парфюма в преживяване?
-
Новинипреди 4 дниГабровци подкрепиха първия спортен център за деца със специални нужди










