

Култура
Как съвременните хора да си представят условията, при които се ражда музей „Етър“?
Регионален етнографски музей на открито „Етър“ започна кампания за събиране на артефакти от времето на социализма. Това предизвика известна полемика. Хора, които не са специалисти, но са загрижени за съхраняването на облика на създадената от Лазар Донков институция, заявиха, че според тях този тип предмети не са удачни за представяне в музей, какъвто е „Етър“.

От друга страна изложбата „Техниката около нас от времето на народната власт“, която е на Националния политехнически музей, продължава да провокира интереса на посетителите в РЕМО „Етър“.
Дали ще бъдат показвани в изложби дарените предмети от социалистическия период и как ще става това, е въпрос за специалистите. Фондовете на един етнографски музей, какъвто е „Етър“, не бива да остават без артефакти от бита на населението през различните епохи. Впрочем, от десетилетия посетителите на музей „Етър“ имат възможността да видят предмети от времето на социализма, които са представени в експозиция.
Кабинетът на Лазар Донков, разположен на втория етаж на една от къщите по етърската чаршия, е точно това. В него може да се види телефон от онзи период, бюро, мастилница, печка, характерната дървена закачалка, радиограмофон. Не е ли интересно в какви съдове е сервирана вечерята в семейството на Лазар Донков и на другите създатели на музея? А с какъв превоз са стигали до работното си място? Как са били облечени? В какви съдове са носели храната си? Каква е била тази храна? От кого даден майстор през 70-те години на миналия век е усвоил занаята си? Какво от бита му е различното в сравнение с бита на неговия учител по занаят? Нали старите все говорят на младите колко по-трудно е било „едно време“? Вярно ли е това или са просто думи, които всеки напреднал в годините човек е склонен да изрече? Как да го разберем, освен като сравним предметите от бита и начина на живот на различните поколения? Как съвременните хора да си представят условията, при които се ражда музей „Етър“? Верният отговор на този въпрос е в събирането, съхраняването и подходящото представяне пред публика на артефакти и техните истории. Разбира се и такива, които са от времето на социализма. Тяхната история все още има кой да разкаже.

Ако имате предмети от този период и не са ви необходими, може да ги предложите като дарение на музей „Етър“. Това не е нова тенденция за музей „Етър“. На практика много от написаното от научните специалисти на институцията се базира на срещи, правени с хора от това време. Да вземем една рецепта, която някой уредник е съхранил от разказ на възрастна жена през периода на тъй наречения развит социализъм. Тя е научила рецептата в семейството си – десетилетия преди това. Приготвя ястието, точно както нейната баба го е правила в края на XIXвек. Посудата обаче е различна. Нима само рецептата може да се съхрани? Защо да не бъдат запазени и съдовете, в които е готвено и сервирано? Ако въпросната жена все още не е изхвърлила тиганите, гърнетата и делвите на баба си и е склонна да се раздели със своите, които са по-съвременни, не би ли било интересно всички да влязат в музейния фонд? Така някой ден в изложба може да се проследи как различни поколения са приготвяли едно и също ястие и да се разкаже за промяната в бита на хората. А такъв разказ е с чисто етнографски характер.
В Регионален исторически музей – Русе предмети от времето на социализма се събират отдавна. Директорът проф. д-р Николай Ненов е специалист по музеология, етнология и фолклористика. Той потвърждава факта, че чрез историята на предметите, може да се разкаже цял един период. „Етнографията нито започва, нито свършва с нас. Тя е като живота.“, казва проф. д-р Николай Ненов. „Етнографията от XIX век съдържа предмети, които са непознати в нашето всекидневие. Етнографията от четири-пет века по-рано съдържа съвсем различни предмети. Съвсем нормално е етнографията от XX век и от XXI век да е различна. Предметите, които са в музеите, имат особено важно значение, когато са с история. По този начин, чрез един артефакт може да се обясни цял период. Затова колекционирането на предмети от различни периоди е истинското, неподправено свидетелство за времето и мястото.
Ако говорим за предмети от времето на социализма, за някой те са познати, но да друг могат да бъдат неизвестни. Вземаме два артефакта, използвани в бита на хората от двете страни на Желязната завеса и си казваме: „Какво пък толкова? Само дизайна на този, който е произведен в социалистическа държава е по-лош.“. Но от там насетне следва историята на този предмет. Един миксер, например, най-вероятно е взет с връзки. Тогава за по-младите поколения възниква въпрос, какво е това „с връзки“. Може да се продължи по темата. Прави се услуга, защото в даден момент тя трябва да бъде върната. Очакват се някакви ползи. Предметите от времето на социализма могат да ни върнат към дефицита на стоки, към опашките по магазините. Много от тези неща, които са характерни за онзи период, днес са непознати и се налага да се обясняват от съвременната етнография.

Измерваме предметите според дълбочината на разказите за тях. Наскоро получихме най-обикновена шевна машина. През 60-те години на миналия век една жена родила дете и с парите, получени за майчинство, си я купила. Започнала да шие и така да прехранва семейството си. Шевната машина е сравнително нов предмет, който навлиза в живота на хората. Разпространено е мнението, че през социализма в България всеки има работа и заплата. Оказва се, че не е точно така. Тази жена от разградско село е имала нужда от шевна машина, с която да се изхранва и за нея работата не е гарантирана.
За да провокира хората да даряват предмети, екипът на Регионален исторически музей – Русе публикува на страницата си във Фейсбук неща, които все още могат да се намерят в много от българските домове. Така на човек му става ясно, че вместо да изхвърли някаква вещ, по-добре е да я дари на институция, която ще я съхрани и представи по интересен начин пред публиката. „Голяма част от тези предмети събуждат познати спомени в аудиторията. Днешните наши посетители знаят много неща. Когато разпознаят някаква вещ, музеят им става още по-близък. Музеите днес не представят само миналото.

Ние имаме една страница, посветена на предметите от социализма. Съществуват вече над петдесет публикации. Всички артефакти са с истории. Не са назидателни, субективни са и това е ценното им. Дори само с едно лично интервю, ние можем да разкажем за цял период. Историята не е еднаква за всеки. Една е за победителите, друга за победените. Селянинът ще я представи по един начин, гражданинът по друг.“
Етнографът има много важно място в процеса на проучване на историята. Да, един предмет може да не изглежда ценен сам по себе си. Но специалистът, чрез разговор с дарителя, може да извади най-необикновеното, най-характерното и чрез него да обяснява процеси и явления. От тази гледна точка какъв точно е предмета, не е от основно значение.“


Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/
Култура
Нови успехи за пианистите на МК „Весела“


С впечатляващи резултати се завърнаха възпитаници на Музикален клуб „Весела” от няколко престижни музикални конкурса в България и чужбина. На Международния конкурс „Звукът на времето” – Велико Търново 2025 най-висок бал в своите възрастови групи постигнаха Полина Флориду (10 клас) и Адриана Кънева (11 клас). И двете пианистки спечелиха Първи награди и плакети, както и висока оценка от журито с председател проф. Борислава Танева.

В същия конкурс Ай Хасегава (9 клас) завоюва Първо място, Лорен Николова (5 клас) – Второ, а Мира Русинова (8 клас) – Трето.
Само ден по-късно, Лорен Николова и Мира Русинова се отличиха с Първи награди съответно във 2 и 3 възрастова група на Националния конкурс „Милчо Петров” в Пловдив. Трета награда там спечели и Иво Велков (8 клас), който се занимава с пиано едва от година и половина, но вече показва сериозна отдаденост и талант.

Междувременно Ай Хасегава добави още едно отличие към колекцията си – Първа награда от Скандинавския конкурс „Ян Сибелиус” – 2025, както и приз за най-добро изпълнение на съвременна пиеса. Втора награда в същия конкурс спечели Невин Халил (2 клас).






Предстоят нови предизвикателства за младите таланти. Полина Флориду и Невин Халил усилено подготвят програмите си за международния конкурс „От Бах до джаз” в Атина, който ще се проведе в началото на юли. Адриана Кънева наскоро взе участие в концерта на лауреатите на конкурса „Андрей Стоянов“ във Виена, където изпълни две пиеси заедно с други носители на Първи награди.


Култура
„Алея на книгата“ гостува в Габрово от 12 до 15 юни


Между 12 и 15 юни Габрово ще бъде домакин на пътуващото книжно изложение „Алея на книгата“. Събитието ще се проведе в централната пешеходна зона на града, където пет изложбени шатри ще представят продукцията на 16 български издателства.
Посетителите ще имат възможност да се запознаят с нови заглавия, да се срещнат с автори и да се възползват от специални предложения за книги, подходящи за различни възрасти и интереси.
Официалното откриване на събитието ще се състои днес, 12 юни, от 17.30 часа с участието на Оркестър „Габрово“. Поредицата от срещи с автори ще започне същата вечер от 18.00 ч. в жълтата шатра, разположена до Интерактивния музей на индустрията, където писателят Георги Бърдаров ще се срещне с жители и гости на Габрово.
През четирите дни на изложението читателите ще могат да се срещнат с още известни български писатели и да получат книги с автограф. Събитието се провежда с подкрепата на Община Габрово и е част от мисията на Асоциация „Българска книга“ да насърчава четенето, да подкрепя книгоиздаването и да създава устойчиви културни инициативи в цялата страна.


Култура
„Алея на книгата“ идва в Габрово


Габрово ще се потопи в свят на книги, идеи и вдъхновение – от 12 до 15 юни централната пешеходна улица ще се превърне в сцена на най-мащабното пътуващо книжно изложение в България – „Алея на книгата“.
Пет шатри ще съберат на едно място 16 издателства, които ще представят нови заглавия, обичани автори и книжни изненади за всяка възраст. Събитието е част от културната програма на града и обещава да обогати духовния живот на габровци и гостите на града.
Официалното откриване е на 12 юни, четвъртък, в 17.00 часа с музикален поздрав от Оркестър „Габрово“. Половин час по-късно ще се състои кратка церемония, а от 18.00 ч. започва срещата с Георги Бърдаров – писателят, когото Захари Карабашлиев нарича „ангажиран, ангажиращ, болезнено-емоционален и дълбоко човечен“.
Сред най-очакваните моменти от изложението са „Срещите с автограф“, които ще се провеждат в Интерактивния музей на индустрията, в жълтата шатра. Там читателите ще имат възможност да се срещнат лично с автори, да чуят техните истории и да получат книги с посвещение.
Работно време на изложението е: четвъртък – събота: 10.00 – 19.00 ч., неделя: 10.00 – 14.00 ч.
Доц. д-р Георги Бърдаров е роден на 06. 04. 1973 г. в с. Кулата. Завършил висше образование климатология и хидрология в СУ „Св. Климент Охридски“. Доц. д-р в Геолого-географския факултет на СУ „Св. Климент Охридски“. Специалист по етно-религиозни конфликти. Зам.декан на Геолого-географския факултет в СУ и ръководител на катедра „Социално-икономическа география“. Автор на научната монография „Имиграция, конфликти и трансформация на идентичности в ЕС“, изд. „Едикта“ и на книгата „27 велики футболни истории“, изд. „Сиела“. Създател и ко-водещ на най-успешния в България курс по презентационно и словесно майсторство, създател и ко-водещ на формата „Университет на успеха“. Автор на най-четения български разказ в интернет „За петата ракия или колко е хубав живота“. Победител в първото интелектуално риалити в България за писатели „Ръкописът“. Автор на романа „Аз още броя дните“, изд. „Сиела“, излязъл през 2016 г. Романът спечели наградата за литературен дебют на литературен клуб „Перото“. Президент на Университетски клуб по петанк. Трикратен победител е в състезанието за оратори, презентатори и разказвачи „Майстор на думите“. Разказът му „За петата ракия или колко е хубав животът“ е най-четеният български разказ в интернет. На 23 декември 2015 година печели телевизионното реалити предаване „Ръкописът“ по Българска национална телевизия, което позволява да бъде издаден романът му „Аз още броя дните“.[5] На 9 ноември 2021 година в Брюксел Бърдаров получава Наградата за литература на Европейския съюз заедно с още 12 лауреати от други държави, определяни от национални журита. Той е отличен за романа си „Absolvo te“. В Габрово Георги Бърдаров ще представи книгата „Аз още броя дните“, романът, спечелил „Ръкописът“ на БНТ.


-
Новинипреди 7 дни
Архивът отличи своите „Читател“, „Дарител“ и „Приятел“
-
Новинипреди 6 дни
Габровски студенти посетиха Техническия университет в Рига
-
Кримипреди 6 дни
Спипаха габровец, ловил незаконно риба от язовир „Христо Смирненски“
-
Културапреди 6 дни
„Алея на книгата“ идва в Габрово
-
Икономикапреди 6 дни
Изкуственият интелект в производството
-
Икономикапреди 6 дни
Габрово дава глас на бъдещето: Устойчиви градове, енергийни общности, нова визия
-
Новинипреди 5 дни
След сигнал до „Габрово Нюз“: Окосиха тревата от детска площадка на бул.“Могильов“
-
Кримипреди 7 дни
Пожарната с апел: Спазвайте противопожарните правила!