

Култура
Танцуващото тяло и пулсиращите въпроси на успеха
Артистите Коста Каракашян и Стефани Ханджийска с три спектакъла в габровския театър.
Танцовите артисти и хореографи Коста Каракашян и Стефани Ханджийска ще представят най-новите си спектакли „Double Bill“ и „SOFT QUESTIONS“ на сцената на габровския драматичен театър. Събитието ще се състои в събота, 5 юни, от 19.00 часа на голяма сцена. То е съвместна инициатива на ДТ „Рачо Стоянов“ и пространството за културни и социални събития „ТАМ“.
Зрителите ще гледат първо соловия спектакъл „SOFT QUESTIONS“ на Стефани Ханджийска от 19.00 часа във фоайето на театъра. Чрез него се изследва разбирането ни за същността на успеха и се търсят отговори, които често са по-сложни от това, което ни се иска. Хореографията и изпълнението е на Стефани Ханджийска, музиката е от Think Aloud Ивелин Матеев, ментори са Галина Борисова и Ги Куулс, фотограф е Никола Гюлмезов. Продуцент на спектакъла е фондация „Културни перспективи”.

Веднага след пърформанса започва спектакълът „Double Bill“ – от 20.00 часа на голяма сцена. Той включва две отделни представления – солото „The Effort Trap“ на Коста Каракашян и „Presence Absence“ – творческо партньорство между Стефани Ханджийска и полския композитор Михал Кавецки.
„The Effort Trap“ е пърформанс, който изследва напрежението, което си причиняваме докато се опитваме да намерим успеха в очите на хората. Чрез фламенко и съвременен танц, хореографията разглежда стигането до пределите ни на стрес, прегаряне, безпокойство и успех. Изследва как тези сили могат да ни повлияят в свят, който се движи все по-забързано.

За да пресъздаде физическите и емоционални състояния, осветлението на пърформанса е вдъхновено от измерването и анализа на пулса на изпълнителя по време на танца. Скоростта на мигащите светлини пресъздава вътрешните физически състояния, като ги проектира в цялото театрално пространство.
Това е един от малкото проекти на Коста Каракашян, в които той изпълнява собствената си хореография, създадена в съавторство с Мелинда Маркес. Музиката е от Антоан Асайе, костюм – Рейд Бартолемю, осветление – Триша Толивър и Гай дьо Ланси, технически съветници са ЛаЖуне Макмилън и Кийра Чанг, фотограф е Джо Чианг. Танцовата миниатюра е осъществена с подкрепата на Milstein Center Movement Lab.

„The Effort Trap“ е дипломният спектакъл на артиста, представен за първи път на дипломния концерт на катедра „Танц“ на Колумбийския университет – Barnard College през 2019 г. По думите на Коста Каракашян, представлението е родено от забързания живот в Ню Йорк и личното му усещане за безкрайна тежест. За да го създаде като хореография, се е подготвял година и половина в изучаването на фламенко.
Соловото представление „Presence Absence“ на Стефани Ханджийска също е нейният дипломен спектакъл от завършването ѝ на Лондонското училище по съвременен танц (London Contemporary Dance School). То е съвместен проект с Михал Кавецки – един от най-успешните възпитаници на Училището за музика и драма Guildhall (Guildhall School for Music and Drama) в Лондон. Чрез него артистката изследва въздействието на музиката върху тялото и превръщането му в звукова вълна в пространството, когато музиката се отдръпне. Хореографията и изпълнението са на Стефани Ханджийска, музика – Михал Кавецки, костюмите са дело на Франсиз Морис и Ана Крийли, осветление – Майкъл Манион, фотограф е Камила Грийнуел.

„Presence Absence“ e представен премиерно в лондонския театър „The Place“ – дом на Лондонското училище по съвременен танц, през декември 2019 г. Селектиран е за престижния британски фестивал Dance Umbrella 2020.
За първи път спектакълът „Double Bill“ е представен пред българската публика през април тази година в ДНК – пространството за съвременен танц и пърформанс. Разпространението на спектаклите „SOFT QUESTIONS“ и „Double Bill“ се извършва с подкрепата на Министерство на културата.


Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/
Култура
Музеите и живото наследство – нови пътища за развитие


Музей „Етър“ проведе практически семинар, на тема: „Музеите и живото наследство – нови пътища за развитие.

Опит и вдъхновение от Чешката република“ Лектор на семинара беше д-р Ева Куминкова, главен асистент в катедрата по Европейска Етнология в Масариковия университет в Бърно.

Чрез теоретична част, казуси и групови занимания музейните специалисти преразгледаха традиционната роля на музеите в документирането, опазването и представянето на живото наследство.

Обсъдиха идеята за музеите като културни посредници, свързващи различни публики в областта на културното наследство, и като социални пространства, отговарящи на потребностите на местните общности. Запознаха се с конкретни примери за това как живото наследство е интегрирано в дейността на музеите в Чешката република.

Освен екипа на музей „Етър“, в семинара взеха участие музейни специалисти от РИМ – Габрово, Музей „Дом на хумора и сатирата“, ИМ – Севлиево, ИМ – Дряново, Специализиран музей за резбарско и зографско изкуство – Трявна, ИМ – „Искра“ – Казанлък.


Култура
Предстои Десетото издание на Международния фестивал „Solo Act“


От 21 до 26 април 2026 г. Габрово ще се превърне в сцена за най-добрите постижения в изкуството на монодрамата. Драматичен театър – Габрово отправя своята отворена покана за кандидатстване за участие в фестивала „Solo Act 2026“, който вече десет години събира едни от най-значимите творци и спектакли от страната и чужбина.
За тазгодишната програма ще бъдат подбрани предложения в две основни направления: Моноспектакли – професионални постановки, реализирани през последните две години и половина, които ще се състезават в конкурсната програма; и Нови монопиеси – непоставяни текстове от български автори, които ще бъдат представени пред театрални специалисти в специален формат за пърформанс-четене.

Желаещите да кандидатстват могат да изпратят своите материали чрез електронната форма, публикувана на сайта на театъра. Срокът за подаване на предложения е 15 октомври 2025 г. Селектираните заглавия ще бъдат обявени през декември.
Фестивалът предоставя уникална възможност за среща между автори, актьори, режисьори и директори на театри от България и чужбина, като за десетото си издание събитието ще надхвърли мащаба на досегашните издания.
Отличените спектакли ще получат признание в шест категории, сред които „Най-добър спектакъл“, „Изкуството на актьора“ и „Изкуството на режисьора“. „Solo Act“ се утвърди като един от важните международни форуми за моноспектакли продължава да отваря пространство за силни индивидуални изяви и нови гласове в театъра.


Култура
Над 10 000 души посетиха Етъра за Международния панаир


10 204 българи и чужденци посетиха XIX Международен панаир на традиционните занаяти, който се проведе от 6 до 8 септември в музей „Етър“. Организатори са музей „Етър“, Министерство на културата и Община Габрово, а патрон на събитието е Председателят на Народното събрание.
Панаирът е едно от най-значимите културни събития в България и дава възможност да се представят традициите на общности от различни страни по света. На Изложението-базар и в Международната надпревара по изработване на бижута от мъниста с Младежка секция участваха над 50 майстори от Европа и Азия – около 30 чуждестранни и 20 български.

Те демонстрираха уменията си в ръчната изработка на изделия, аранжираха привлекателни пространства и срещнаха публиката със знанието, съхранено чрез техните занаяти. Международното състезание беше спечелено от унгарката Сцидония Петер, удостоена с най-престижното отличие – „Сребърна хлопка“, парична премия от 2 500 лв. и право на изложба-базар в музей „Етър“ през 2027 г.
В младежката надпревара победител стана Ема Славкова от Националната художествена академия, която получи „Бронзова хлопка“, 800 лв. и също право на бъдеща изложба-базар в музея. „Има поговорка, че занаят без ръце не се учи, без сърце не се пази. В нея е вложено кратко, но много точно описание на същността на този поминък. Занаятите правят страните разпознаваеми. Ръчната работа създава изделия, но тя учи на търпение, прецизност, уважение към традициите, вникване в необятната красота на природата“, подчерта при откриването на Панаира проф. д-р Светла Димитрова, директор на музей „Етър“.

Сред акцентите на деветнадесетото издание бяха редица нововъведения: Панаирът за първи път се проведе като биенале – събитие на всеки две години. Включени бяха представители от списъка „Живи човешки съкровища“, носители на знания и умения с ключово значение за опазването на нематериалното културно наследство.
В рамките на изложбата „Новото ценно“ посетителите видяха как съвременни занаятчии използват традиционни техники, за да създават модерни изделия с нова визия. В състезателната програма за първи път беше включено домашно занятие с хилядолетна история, разпространено по всички краища на света.

За първи път имаше вечерни концерти – на Фоли Ба и Балканджи, които станаха възможни благодарение на новоизградената сцена, създадоха неповторима празнична атмосфера. XIX Международен панаир на традиционните занаяти в „Етър“ показа, че опазването на традициите и творческото им съчетаване със съвременността не само вдъхновява, но и създава мост между култури и поколения.
Събитието доказа, че занаятите са живо наследство, което се развива и обогатява чрез нови форми и срещи. Организаторите вече насочват усилията си към XX издание, което ще се проведе през 2027 година и ще даде нови поводи за гордост и радост на всички, които вярват в силата на ръцете и сърцето в съхраняването на културното богатство.



-
Икономикапреди 6 дни
Фирма „ЕМКБ“ АД търси работници
-
Любопитнопреди 6 дни
Coca-Cola The Voice Happy Energy Tour завладя Севлиево
-
Икономикапреди 6 дни
Реч за състоянието на Съюза
-
Културапреди 5 дни
Излезе най-новото издание на Исторически музей – Дряново
-
Културапреди 6 дни
„Вечери на изпятата поезия“ в Габрово
-
Културапреди 6 дни
Унгарка спечели „Сребърна хлопка“ от Панаира на занаятите
-
Новинипреди 5 дни
Габрово събира експерти на дискусия за боровата процесионка
-
Кримипреди 5 дни
Две тежки катастрофи отнеха човешки животи