Свържи се с нас

Култура

Музеят и майсторите: Китай през очите на Мартин Тинчев – най-младия майстор в „Етър“-а

Published

on

снимка: РЕМО „Етър“

В продължение на 55 години музей „Етър” и майсторите, които работят в него, заедно съхраняват българско материално и нематериално културно наследство.

В първите години след 1989-та се предприема промяна – някои от назначените на щат майстори стават наематели на работилниците си. Други остават на заплата към музея, който изпълнява ролята си да опазва занаяти в риск от изчезване, чиято продукция не е атрактивна за широко потребление.

Музей „Етър”, като институция с широки международни контакти, се стреми да осигури възможности на своите майстори да представят продукцията си и да демонстрират занаят извън пределите на България.

През последните пет години изделия на етърски майстори са показвани в Румъния, Франция, Португалия, Полша, Ирландия, Китай. За да изпълни ролята си в съхраняването и представянето на българските занаяти, музеят успява да увеличи броя на посетителите.

Над 200 000 души годишно преминават през „Етър”-а, като през 2019-та се очаква да бъде поставен рекорд от последното десетилетие.

Ненавършил още 30 години, Мартин Тинчев е най-младия майстор в музей „Етър”. Съвсем наскоро той поема занаята в свои ръце, като се явява на конкурс за Куюмджийската работилница и успява да го спечели, въпреки че е конкуренция на стар и известен майстор, който е негов баща.

Майстор Тинчо, предал занаята в ръцете му, е съвсем естествено да изпита удовлетворение, че собствения му син се показва по-достоен да продължи да практикува в работилницата, чиито месечен наем, определен от Общинския съвет в Габрово, е 192 лева с ДДС. Сумата е намалена от предходния период, което е допълнителен стимул за младежа да развива занаята.

снимка: РЕМО „Етър“

Директорът на музей „Етър” проф. д-р Светла Димитрова нито за миг не се колебае да представи Мартин Тинчев на китайския културен аташе и да го препоръча горещо за участие в съвместни инициативи. Това става при посещение на дипломата в Габрово.

Резултатите не закъсняват. През 2019 година майстор Мартин Тинчев и Калоян Минчев, син на дърворезбаря в „Етър”-а Цветомир Минчев, пътуват до Китай, където различни държави показват своето национално културно наследство. Проф. д-р Светла Димитрова договаря разноските по пътуването и пребиваването да са за сметка на приемащата страна. В продължение на седмица занаятчията представя по един достоен начин традициите на българското куюмджийство. Добрите продажби и липсата на разходи са отличен стимул за един амбициозен млад човек, решил да продължи родовата традиция. И един ден да стане по-известен дори от баща си?

Поканата е по линия на Мрежата от творчески градове към ЮНЕСКО, част от която е Габрово, благодарение на музей „Етър”.

снимка: РЕМО „Етър“

Мартин Тинчев определя организацията на събитието като много добра. Той се представя с изделия, изработвани с техниката филигран. Работи се ръчно, с много висока проба сребро. При филигран нещата са в главата на майстора, може да се създаде всичко, стига човек да притежава необходимия талант.

„Занаятът съм го научил от баща си Тинчо. Той се занимава с куюмджийство вече 50 години и е един от най-старите майстори. В наше време технологиите, с които той се учи като млад занаятчия не се използват, въпреки че са интересни”, разказва Мартин Тинчев.

Филигран е позната в Китай техника, а Мартин повишава своя професионален капацитет при контактите си там.

снимка: РЕМО „Етър“

„Успях да видя и науча доста неща, които да ползвам занапред. Когато имаш базови знания, можеш по-лесно да се ориентираш и да си вземеш нещо от занаята. Това е обогатяване на опита. Занаятът е като живота – постоянно се развиваш, няма как да познаваш всичко. В Китай имат улички, на които демонстрират. Всеки може да види как от едно парче метал се изработва прекрасно изделие.”

Дълбока, богата и силна култура, която е отворена към света – така изглежда Китай през очите на най-младия майстор в музей „Етър” Мартин Тинчев. Той се надява да е оставил добро впечатление за родната си страна България, която също има дълга история в занаятчийството.

снимка: РЕМО „Етър“

Мартин Тинчев споделя, че би желал да покаже уменията си и на други места по света, макар да признава, че все още има малък опит. Той отдава необходимото уважение към работата на други занаятчии с дългогодишна практика и смята, че с времето ще надгражда собствените си постижения.

Най-младият майстор Мартин Тинчев смята, че останалите занаятчии на чаршията в музей „Етър” са негово семейство. Готов е да продължи да спазва традицията – да се вслушва в това, което му казват по-опитните.

„При майсторите е така. Така трябва и така е редно. Трябва да си помагаме, като едно семейство”, смята Мартин Тинчев.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Култура

„Алцхаймер България“ се опитва да „разчупи тишината“

Published

on

За тишината ще разговаряме сега. Тя има много измерения. Може да е благословия, но и наказание. Ирина Илиева е секретар на организация, която успешно, макар и с малки стъпки, разчупва тишината. От двадесет години гражданско сдружение „Алцхаймер България“ разказва какво е деменцията и защо е необходимо хората с този проблем да не бъдат игнорирани, а приети.

Алцхаймер не е естествен процес при стареенето. Това е „епидемията на XXI век“. Около 60 000 са случаи на болестта у нас. Алцхаймер се влошава с времето и е най- често срещаната форма на деменция, между 60% и 80% от всички случаи, науката непрестанно влага усилия и средства за откриване на лек и категорична превенция срещу заболяването.

„Нашата организация, в която са включени близки на засегнати от заболяването, е създадена именно да разчупи тишината. Ние говорим, викаме, караме се, за да бъдем чути. Успехите ни са малки, но вярваме, че в бъдеще ще стават все повече.“

На 19 ноември в РЕМО „Етър“ се проведе обучение на музейни специалисти – служители и ръководители. В началото на това събитие участниците назоваха по една дума, с която свързват деменцията. Чуха се „страх“, „тъга“, „безнадеждност“. Но също така „приемане“. Според Ирина Илиева нормално е да преобладават отрицателните емоции. Въпреки това организацията дава и друга гледна точка.

„Опитваме се да покажем, че с подходящото отношение и обкръжаваща среда има шанс болните да останат по-дълго с нас, че е възможно забавяне на болестта.“

Ирина Илиева споделя, че всяка година членовете на организацията в София се събират на коледно парти. Миналата един от участващите в групата за ранна деменция споделя с нея – „Ирина, следващата година искам да има и танци“. И тя отговаря – „Да, следващата година непременно ще танцуваме“.

Ирина вярва, че има светлина в тунела. При едно посещение в Англия получава подарък – книга, разказваща как се смеят хората с деменция. Самата тя е открит човек, усмихва се често, но уверява, че управляващите на национално ниво са виждали и другото ѝ лице.

„Понякога имам сблъсъци с тях и съм много гневна. Но нашата общност стана наистина силна и започват да ни чуват. Ако не го правят, отиваме в съда. Живеем в страна от Европейския съюз и това трябва да си личи по отношение на хората с деменция.“

Благодарение на дългогодишната работа на организацията, се стига до промяна в Наредба на Министерство на здравеопазването и лекарствата за намаляване развитието на заболяването се реинбурсират. Ирина определя това като много голям успех. Втората крачка е, че за първи път се създават групи за ранна деменция, както и групи за близките на хора с това заболяване. Тази нормална практика в европейските страни постепенно се налага и у нас. България има представител в групата „Алцхаймер Европа“, която концентрира усилията си към хора с ранна деменция.

„По този начин участваме в изработването на европейските политики. Имаме още път да извървим. Най-голямата ни цел е да имаме национален план, тъй като това е обществен проблем, а не само на засегнатите семейства. Неслучайно провеждаме обучение в музей „Етър“ на специалисти от областта на културата, защото е необходимо да се познава проблема и да се осигуряват условия за посещения на хора с деменция. Физическото движение помага за умствена активност, което е превенция от една страна, а от друга при болните води до по-бавно развитие.“

Българското общество, когато опознае проблема, е склонно да приема хората с деменция, това е впечатлението на Ирина Илиева. Тя обаче акцентира върху липсата на достатъчно подготвени кадри, които да подкрепят семействата и обученията, като реализираното в музей „Етър“, са правилна стъпка в решаването на този проблем.

Ирина Илиева се среща с деменцията преди десет години. През 2015 нейната майка е диагностицирана с този проблем. Стадият е ранен и положената адекватна грижа дава резултат. През целия този период тя съумява да се обслужва с минимална помощ от друг. Развитието на заболяването не спира, но е забавено в значителна степен и чак сега се налага някой да поеме пълните грижи.

Зареди още

Култура

Валидират пощенска марка за 225 години от рождението на Колю Фичето

Published

on

По повод 225 години от рождението на Колю Фичето и проведения конкурс за пощенско-филателно издание от Министерството на транспорта и съобщенията (МТС), на 25 ноември от 13.00 часа в Исторически музей – Дряново ще бъде валидирана пощенската марка, посветена на възрожденския майстор.

През 2025 година се навършват 225 години от рождението на родения в Дряново възрожденски строител, а годишнината беше отбелязана с Национална програма, организирана от Община Дряново и Исторически музей – Дряново, под патронажа на Министерството на културата.

В тази връзка, дряновският музей ще бъде домакин на събитието по валидиране на пощенско-филателното издание, победител в конкурса за пощенска марка, на тема „225 години от рождението на Колю Фичето“, чийто автор е Стоян Дечев. Заедно с него на церемонията ще присъстват и представители на МТС.

След валидирането пощенската марка може да бъде закупена в деня на събитието в ИМ – Дряново.

Зареди още

Култура

Преди 100 години в Габрово е открит паметникът на загиналите във войните

Published

on

Паметникът, край който са преминавали ежедневно поколения габровци, пред бившата Консултативна поликлиника, е открит точно преди 100 години, на 22 ноември 1925 г. (в някои източници се посочва датата 25 ноем.). Той е издигнат със средства на Дружество „Инвалид“ – Габрово. В устава на Дружеството, запазен в Държавен архив – Габрово четем:
„Дружество „Инвалид“ има за цел: да подпомага материално и морално своите членове; … да се грижи за настаняване безработните из средата на инвалидите, вдовиците, сираците и родителите членове на дружеството на подходяща работа, а децата в училища, пансиони и др. подобни;.. да участвува във всички благотворителни обществени прояви и в манифестации, които имат за цел манифестиране култа към родните герои..“

Габровското дружество отива отвъд манифестирането на култ, почит и др. подобни действия към падналите герои, като успява да финансира изграждането на един много въздействащ паметник в тяхна чест. Средствата на организацията се събират от встъпителен и ежемесечен членски внос, доброволни пожертвования, лихви от капитали и др.

На свое заседание Габровско градско общинско управление с протокол № 21 от 27 юли 1925 г. взема решение, с което уважава постъпилата молба на Дружеството и приема да му се предостави място в м. „Падало“ (днес част от Габрово) за изграждане на паметник за загиналите във войните за национално обединение през 1912-1913 и 1915-1918 г.

Паметникът е изразителен в художествено отношение и е първия паметник с барелефи, издигнат в Габрово. Изработен е от бял врачански камък. Надписът му гласи: „На скъпите другари, паднали в войните за обединението на българското племе 1912-1913 и 15-18 г.“. Барелефите представляват следните три сцени: Първата на гроба на убит войник плачат баща, майка и дете; на втората – вдовица плаче с рожбата си. В третата сцена са представени двама инвалиди с липсващи крайници. Негов автор е проф. Марин Василев. Той е един от основоположниците на скулптурното изкуство в Следосвобожденска България, заедно с Жеко Спиридонов и Борис Шатц. Той е един от първите българи след Освобождението, с академично образование, след като завършва Академия за изобразителни изкуства в Мюнхен. Автор е на паметници на редица забележителни българи. По изпълнението на паметника работи и габровския скулптор Иван Начев.

От запазените статии на краеведа Илия Габровски научаваме, че инициатор за издигане на паметника е габровския учител Христо Аврамов. Пак според Габровски, на откриването му, в присъствието на политика и бъдещ министър-председател Андрей Ляпчев, учителя Аврамов казва: „Нашият войник достойно изпълни патриотичния си дълг към родината по кървавите бранни поля, но нашите дипломати я проиграха на зелената маса“. Представените снимки и информация се съхраняват във фондове от личен и учрежденски произход в Държавен архив – Габрово.

Автор:
Цветомира Койчева – началник на отдел „Държавен архив“ – Габрово.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица