Свържи се с нас

Крими

Фискалният борд ще изхвърли България от ЕС

Published

on

Дали България ще изпадне от икономическата карта на Европейския съюз заради идеите на Симеон Дянков?

Идеята на финансовия министър Симеон Дянков за въвеждането на фискален борд в България поразително бързо получи сериозна политическа подкрепа. Освен традиционните поддръжници на подобна идея – СДС и ДСБ, плановете на Дянков бяха подкрепени от РЗС на Яни Янев и “Атака” на Волен Сидеров. В подкрепа на идеята се обявиха и редица независими депутати. Въпреки че без съгласието на ДПС и БСП предлаганите промени в конституцията няма да минат, поразително бързото обединение на доскоро яростно конфронтиращи се политически сили около една неясна идея, изглежда твърде съмнително и опасно. Ще отбележим още, че фискалните ограничения, които се опитва да наложи правителството, нямат аналог в Европейския съюз (ЕС).

Фискалният борд е нещо като

еманация на десния популизъм

– замразяване на държавните разходи до около 37-38% от БВП, невъзможност за увеличаване на преките данъци без квалифицирано парламентарно мнозинство от две трети, ограничаване на бюджетния дефицит до 3% от брутния вътрешен продукт (БВП), а на държавния дълг до 40%.

Първото нещо, което прави впечатление, е произволността на повечето от предлаганите параметри. Като изключим бюджетния дефицит, който съвпада с изискванията на ЕС и еврозоната, останалите параметри не са обосновани по никакъв начин. Не е ясно дали българската икономика може да се развива при ограничаване на държавния дълг до 40% от БВП, предвид сериозното недофинансиране на пенсионната система. Някои български икономисти вече изказаха опасения в тази насока.

Най-сериозният риск обаче e предложението за ограничаване на преразпределителната функция на държавата до 37-38% от БВП. Този праг е с няколко процентни пункта над това, което се преразпределя в момента. Министерството на финансите не е предоставило никакви разчети, с които да обоснове, че точно това ограничение е оптимално за България.

Освен това, най-елементарните сравнения показват, че ако възприеме подобни ограничения на преразпределението, извършвано от държавата, България ще се отдалечи значително от средните параметри, характерни за ЕС. През последните години делът на държавните приходи на страните-членки на еврозоната, към която ние се стремим, е около 45% от БВП, докато делът на разходите надминава 50%. Това означава, че ако възприемем ограниченията на Дянков, държавното преразпределение ще бъде от порядъка на десет процентни пункта или около 20%, под средното за еврозоната.

Възниква въпросът, можем ли да се позволим това?

България, както е известно, е

най-бедната страна в ЕС.

Ние заделяме от държавния бюджет за образование, здравеопазване, пенсии и научни изследвания значително по-ниски суми от напредналите страни в ЕС, при това както като дял от БВП, така и, в още по-голяма степен, като абсолютни числа. Ако ограничим още ресурсите, които държавата отпуска за развитието на тези стратегически важни сектори на икономиката, можем единствено да задълбочим изоставането си от останалите държави-членки на ЕС.

Съкръщаването на държавните разходи не може да бъде компенсирано чрез използването на средства по линията на структурните фондове на ЕС по две причини. Първо, тези средства са ограничени, а и се усвояват бавно. Второ, ресурсите на общноста са предвидени като допълнение към националните усилия. Всяко ограничаване на нашите разходи ще доведе единствено до свиване и на помощта от ЕС.

Следователно, ако ограничим държавните разходи и намалим гъвкавостта на фискалната политика чрез въвеждане на ограничения за бюджетния дефицит, държавния дълг и възможността при необходимост да увеличаваме подоходните данъци, ние ще поставим българската икономика в състояние на деградация и разруха. Не бива да забравяме, че през последните 20 години България прави именно това – намалява държавното преразпределение, ограничава данъците, съкращава държания дълг, като генерираше същевременно и значителни фискални излишъци. Резултатът от всичко това е последното място по икономическо развитие в ЕС.

Идеологията на ограниченията,

предлагани от Дянков, е ясна.

Доцент Ганчо Ганчев е доктор по икономика, председател на Научния съвет на Института за икономика и международни отношения.

Доцент Ганчо Ганчев е доктор по икономика, председател на Научния съвет на Института за икономика и международни отношения.

Вместо структурна политика, провеждана от държавата, каквато изисква от нас ЕС чрез своя план “Европа 2020″, България трябва да заложи на привличането преки чуждестранни инвестиции. Според Дянков България следва да стане страната с най-ниски данъци, респективно с най-ниско преразпределение на националния доход в ЕС, което ще доведе да приток на външни капитали и висок растеж.

Проблемът при подобни стратегии е в това, че не работят. Точно след въвеждането на десетпроцентното подоходно облагане и намаляването на корпоративното подоходно облагане, именно чуждестранните инвестиции се свиха катастрофално. Проблемът е това, че чуждият капитал отива в страни с висок растеж, квалифицирана работна сила и устойчиви социално-осигурителни системи. Тези условия не могат да бъдат създадени, без адекватна структурна политика и необходимото за целта преразпределение на БВП. Ако възприемем стратегията “Дянков” няма да можем да бъдем адекватен партньор на останалите страни-членки на ЕС, като същевременно няма да привлечем достатъчен обем преки чуждестранни инвестиции.

Аргументи БГ

Крими

Акция по „широкообхватен контрол“ се проведе в област Габрово

Published

on

В средата на тази седмица, на територията на област Габрово се проведе специализирана полицейска операция по метода на „широкообхватния контрол“.

В Габрово полицейски екип и екипи на Агенция „Пътна инфраструктура“, Областен отдел „Автомобилна администрация“- Габрово, Агенция „Митници“ и Национална агенция за приходите извършваха проверки на автомобили на пътя между Габрово и Дряново.

В рамките на два часа полицейските служители провериха общо 42 МПС-та и 48 лица, сред които 11 товарни автомобили.

Установени са били 6 нарушени и връчени 2 електронни фиша. Контролните органи от Областен отдел „Автомобилна администрация“ извършили проверка на 4 товарни автомобила, а служителите на Агенция „Пътна инфраструктура“ – 42.

Екипът на Агенция „Митници“ проверил 7 автомобила, а служителите на НАП – 9 и техните водачи.

В рамките на два часа в Севлиево са били извършени проверки на 38 автомобила и 42 лица, като констатираните нарушения 6, а връчените електронни фиша са три. Екипите на РУ Дряново извършили проверка на 31 МПС и 34 лица, за които са установили 2 нарушения. В Трявна били проверени 21 автомобила и 29 лица, за които са констатирани 3 нарушения. Връчени са 2 ел. фиша.

Зареди още

Крими

Моторист е с опасност за живота след инцидент в тунела край Дряново

Published

on

31-годишен мъж от великотърновското село Арбанаси бе приет в МБАЛ „Д-р Тота Венкова“ – Габрово с опасност за живота, след като пострада тежко при катастрофа с мотор.

Инцидентът е станал снощи, около 22.15 часа, на главния път между Габрово и Велико Търново, в района на тунела, близо до Дряновския манастир, съобщиха днес от пресцентъра на Областната дирекция на МВР.

Пристигналият на мястото на произшествието автопатрулен екип на полицията установил, че водачът на мотоциклета „Сузуки“ е самокатастрофирал.

Пострадалият веднага бил транспортиран в МБАЛ „Д-р Тота Венкова“ с фрактура на крака и черепно-мозъчна травма, с опасност за живота.

На водача е взета кръвна проба за химически анализ.

*Използваното фоново изображение е на
Google Street View.

Зареди още

Крими

Съдът осъди габровски измамник, подвел 11 души

Published

on

С присъда по наказателно дело от общ характер, състав на Районния съд в Габрово осъди мъж от Габрово на лишаване от свобода за извършена измама. Съдът призна подсъдимия габровец, с инициали С.К. за виновен в това, че през периода 13 юли – 1 август 2023 г., при условията на продължавано престъпление, след предварителен сговор с неустановено по делото лице, с цел да набави за себе си и другиго имотна облага, възбудил и поддържал заблуждение у 11 лица от Габрово и от село Жълтеш, че за освобождаване на техни близки във връзка с причинено ПТП или във връзка с провеждана полицейска операция по залавянето на измамници, е необходимо да предадат определени парични суми.

В резултат на посоченото на потърпевшите е била причинена имотна вреда в размер на общо 93 918,37 лева. За горепосоченото престъпление по чл. 210, ал. 1, т. 2 и 5 във вр. с чл. 209, ал. 1 във вр. с чл. 26, ал. 1 от НК и след проведено пред първоинстанционния съд съкратено съдебно следствие, подсъдимият С.К. бе осъден на 3 години лишаване от свобода, което наказание да изтърпи при първоначален общ режим.

Подсъдимият бе осъден и да заплати на 5 от пострадалите лица, конституирани като граждански ищци по делото, обезщетения за причинени от деянието имуществени вреди в размер на общо 35 206,09 лева.

Присъдата подлежи на въззивно обжалване или протестиране пред Окръжен съд – Габрово.

Производството пред районния съд бе разгледано по реда на Глава 27 от НПК – Съкратено съдебно следствие, при условията на чл. 371 т. 2 от НПК. Подсъдимият заяви, че се признава за виновен по всички факти и обстоятелства посочени в обвинителния акт и изрази съгласие да не се събират доказателства по тях. Съгласно разпоредбите на закона, при разглеждане на делото по този ред, когато определя наказанието съдът е длъжен да съобрази същото с разпоредбата на чл.58а от НК, като в конкретния случай редуцира първоначално определеното наказание от 4 години и 6 месеца лишаване от свобода, с 1/3.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица