Крими
Училището трябва да стане двигател на обществото ни
Диагнозата за „болното“ средно образование не е от вчера

Българското училище трябва да бъде двигател на икономиката на знанието, която осигурява на всички подрастващи онова ниво на знания и компетенции, даващо им възможност да се реализират в личен и в професионален план.
Малко предистория: Диагнозата за прогресивно влошаващото се състояние на образователната система в България, в частност на училищното образование, не е от вчера. Редица проблеми – като изпразването на учебния процес от съдържание и неговото откъсване от изискванията на динамичната среда, нарастващата неграмотност и ниското ниво на знания и компетентности, с които младежите излизат от училище, като увеличаващия се брой на незаписани и отпадащи от образователната система, срива в социалния статус на българския учител и липсата на мотивация (а често и на възможности) за повишаване на неговата професионална квалификация, като превръщането на училищната среда в проекция на задълбочаващото се социално разслоение в обществото и обособяването на училището като структура, без връзка със социално-обществените промени и пазара на труда –
от години не намират отговор в своевременни, адекватни и ефективни управленски решения
Както се посочва в доклад от 2010 година на Международната банка за възстановяване и развитие/Световната банка, до 2006 година в сектора на средното образование се правят опити за реформи, които обаче не водят до реални резултати в посока на качествена промяна в системата.

Като цяло всички политически партии бягат от темата за средното образование.
Пилотното въвеждане на делегираните бюджети през 1998 година в 4 общини, което има за цел да отвори пътя за финансова децентрализация на системата, до 2006 година не постига особени резултати – делегирани бюджети са въведени едва в 46 от 264 общини в България. Стартиралият през 2001 година “Проект за модернизация на образованието”, осъществяван с подкрепата на Световната банка и приключил през 2003 година, не успява да постигне напредък по отношение на промяната в качеството на средното образование. Според мониторинговите доклади, стратегията остава на ниво набор от дейности без конкретни предложения за постигането им, които по същество запазват статуквото. Прибързаното и недобре подготвеното въвеждане на пробните матури през 2002-а, в крайна сметка води до обявяването им за нелегитимни през 2003 година.
И така, ако цитираме споменатия вече доклад,
реалната реформа в сектора на средното образование стартира през 2006 година,
когато е приета Националната програма за развитието на училищното образование и започват да се осъществяват първите мерки в посока на нейното изпълнение – между които са въвеждането на делегираните бюджети за всички училища в страната, актуализацията на училищната мрежа и определянето на “защитени училища”, (ре-)стартирането на системата за външно оценяване, реформите по отношение на педагогическия и непедагогическия персонал, въвеждането на диференцираното заплащане за учителите и т.н.
Въпреки положителните тенденции в осъществяването на реформите през последните години, днешната статистика отчита някои тревожни показатели по ключови за образователната система и за нейните (не)успехи параметри. И за съжаление това по-скоро са позабравените стари, отколкото фундаментално нови предизвикателства пред средното образование в България. За да се осъществи обаче една качествена (еволюционна) промяна, то две условия трябва да бъдат изпълнени. Първо, необходима е приемственост в целите, подходите и прилаганите мерки и второ, необходимо е тези промени да се осъществяват своевременно и целенасочено. Особено когато Европа вече е начертала посоката за бъдещото развитие на Общността до 2020 година чрез идентифицирането на трите концептуални области на развитие и поредица от индикатори, които трябва да бъдат възприети от всички държави-членки. Като пълноправен член на ЕС, България също е поела ангажимента да разработи национални политики, посредством които да се опита да постигне заложените от стратегията “Европа 2020″ индикатори.
Именно в този контекст, по инициатива на президента Първанов, на 5 юни 2010 година в Благоевград беше проведена дискусия на тема “Българското училище – ключ към общество и икономика на знанието”. Участници в нея бяха експерти, анализатори, социолози, училищни директори и администратори, представители на държавната администрация и на местното самоуправление, на неправителствения сектор, включително и на учителските синдикати, на родителски организации, на учениците. В рамките на форума бяха дискутирани актуалните проблеми на образователната система в България и бяха направени редица предложения за възможни мерки, които станаха основа на обобщен аналитичен материал за въпросите на средното образование и възможните решения. Пълната стенограма от дискусията, както и аналитичен материал, обобщаващ и доразвиващ идеите и направените предложения бяха предоставени на вниманието на българската общественост под формата на печатно издание, както и в електронен вид на интернет страницата на инициативата “България 2020″ (www.bulgaria2020.bg).
12-те идеи за развитие на българското училище са синтез и продължение на изнесените факти и проблеми, както и на възможни мерки за преодоляването им, представени на публичното обсъждане. Визията на авторите, е, че българското училище трябва да стане двигател на бъдещото общество и икономика на знанието, който осигурява на всички подрастващи онова ниво на знания и компетенции, даващо им възможност да се реализират в личен и в професионален план. Трите компонента – “обхват”, “качество” и “реализация” – са посочени още в началото като основни цели. За да се покаже, че тези три цели са реалистични и изпълними (и не зависят единствено от наличието на финансови средства), към всяка една са посочени по няколко конкретни предложения за промени.
Това, разбира се, не е списъкЪТ от мерки или някаква програмна декларация – това са идеи, по които има в значителна степен постигнат консенсус и които могат да бъдат в помощ на онези, които осъществяват реформата. Защото, ако не преодолеем проблема с трайно растящия брой на незаписани и отпадащи от училище ученици (с кумулативен негативен ефект), ако българското училище не успее да надскочи сегашната си роля на “задължителна за посещение институция” и не се утвърди като ключов елемент от системата на учене през целия живот, който полага основите на необходимата за развитието на всяка една личност езикова, чуждоезикова, математическа, ИКТ грамотност, ако средното образование не стане отново гарант за придобиване на онези основни знания и умения, които ще помогнат на младите хора да се реализират успешно в живота, то всяка една фундаментална промяна, било то еволюционна или революционна, функционална или концептуална, ще доведе до поредния срив – както в сектора, така и в обществото.
Въпросите, свързани с мястото, ролята и функциите на българското училище в обществения живот, за отношенията между участниците в учебно-възпитателния процес, както и
връзката между образователната институция и пазара на труда и бизнеса
са достатъчно добре покрити дори и в този материал, който умишлено извежда на преден план идеите, а не анализа на фактите и перспективите, скрит зад тях.
Позицията, която авторите твърдо защитават обаче, е необходимостта от гарантиране на равен достъп до качествено образование, което изключва разпространение на “квазипазарни отношения” в училищното образование.
Прилагането на ваучерната система (или на принципа “парите следват ученика”) би обрекло на гибел голяма част от българските училища – особено тези в малките населени места – и би допринесло за установяването и задълбочаването на сериозни социални неравенства.

Зора Попова е културолог, доктор по социални и политически науки от Университета в Бат, Великобритания.
Липсата на обществен контрол върху процесите в образованието би било предпоставка за създаване на условия за тежки деформации в системата, която трябва да осигурява конституционното право на образование на българските граждани. А гарантиране защитата на конституционните права и задължения е и роля на държавата, която тя не може и не бива да пренебрегва.
Ако България се стреми към постигане на общество на знанието, то тази цел изисква образователната система да осигурява качество на знанията, да възпитава умения и компетенции, да създава нагласи и мотивация за учене през целия живот и да даде на завършилите пълния курс на обучение възможност за личностна и професионална реализация. Именно тези цели адресират и заложените в програмата “Европа 2020″ индикатори по отношение на образованието, които България като страна-членка трябва да вземе предвид при разработване на националните си политики и стратегии. Именно тази позиция защитава и статията “12 идеи за развитие на българското училище”.
А приемането на национална политика за образованието, която да се разгръща на основата на приемствеността и последователността на действията, а не по партийна линия, е нещо, на което всеки здравомислещ гражданин не само трябва да се надява, но и с което трябва да се ангажира.
Аргументи БГ
Крими
13-годишно момче е със счупено ребро след домашен побой


Образувано е досъдебно производство по случай с 13-годишното момче, прието в болница в Габрово със счупено ребро.
След проведен координационен механизъм в Дирекция „Закрила на детето“ – Габрово с участието на представител на Районната прокуратура на 30 юни е образувано досъдебното производство за това, че на 29 юни т.г. в Габрово, била причинена лека телесна повреда на 13-годишно момче, изразяваща се във фрактура на 6-то ребро, като същата е нанесена в условията на домашно насилие.
За престъплението е предвидено наказание лишаване от свобода до 3 години. Досъдебното производство се провежда под наблюдението на Районна прокуратура – Габрово.
Детето е освидетелствано. Провеждат се разпити на свидетели, предстои изготвяне на съдебно-медицинска експертиза.

Крими
Крадецът, тарашил по Русевци, влизал в домовете докато собствениците им били там


По искане на Районната прокуратура в Габрово, съдът задържа под стража 27-годишния рецидивист, с инициали Б.А., за извършени кражби от жилища и автомобили.
Прокуратурата го е привлякла в качеството му на обвиняем за това, че през периода от 23 май до 5 юни т.г. при условията на опасен рецидив и продължавано престъпление, чрез използване на технически средства и чрез разрушаване на прегради, здраво направени за защита на имот, извършил кражби на пари – общо 3 420 лева, от три автомобила и две жилище в Габрово. Обвиняемият влязъл в двете жилища докато техните собственици били там.
Обвиняемият е многократно осъждан. По отношение на него са влезли в сила 9 присъди, предимно за извършени кражби. В края на месец април 2024 г. бил освободен от затвора, след като изтърпял наказание лишаване от свобода, в размер на 1 година и 6 месеца.
След извършване на поредните престъпления, на 26 юни Б.А. бил задържан от РП-Габрово за срок до 72 часа, до довеждането му в съда за вземане на мярка за неотклонение „задържане под стража“.
Съдът възприе доводите на прокуратурата, че е налице реална опасност подсъдимият да извърши и друго престъпление или да се укрие, поради което взе най-тежката мярка за неотклонение.
Определението подлежи на обжалване пред Габровски окръжен съд.

Крими
Спипаха трима от Севлиевско, част от ОПГ за телефонни измами


Служители от РД „Гранична полиция“ – Русе задържаха част от организирана престъпна група за телефонни измами. Те опитали да пренесат през границата голяма сума пари и накити, съобщиха от пресцентъра на МВР.
На 22 юни, в 19.20 часа, при осъществяване на компенсиращи мерки, граничен полицейски екип спрял за проверка таксиметров автомобил, който пристигнал за излизане от България на граничния преход Русе – Гюргево.
Поведението на пътника, 27-годишен мъж от Севлиево, им се сторило подозрително. Направен бил оглед на пренасяния от него личен багаж, при който граничните полицаи открили несесер в найлонова чанта с видимо голяма сума пари.
Мъжът обяснил, че багажът не бил негов, а на други двама, които също пътуват за Румъния. Тримата трябвало да се срещнат в Букурещ.
27-годишният пътник в таксито, който пренасял в несесера 29 860 лева и 5 накита от жълт метал, бил задържан.
След проведени оперативни мероприятия, служители от сектор „Специални тактически действия“ в РДГП – Русе задържали в граничната зона и 23-годишен мъж от Севлиевско, съпричастен към случая.
В голям магазин в Русе била задържана и 18 – годишна жена, също от Севлиевско. При обиск в бельото ѝ били открити 3 370 лева. Граничните полицаи установили, че накитите и паричните средства били предмет на престъпление – жена от Севлиево е била обект на телефонна измама и хвърлила от терасата си пари и накити на престъпниците.
Тримата задържани ще бъдат предадени на ОДМВР-Габрово. Същият екип гранични полицаи от ГПУ-Русе на 21 юни е разкрил идентичен случай. Пак при опит да премине в Румъния е задържан 23-годишен мъж от Плевен, пренасящ 2 100 лева и 2 950 долара, които придобил чрез телефонна измама на територията на Плевенска област.

-
Новинипреди 6 дни
Габрово ще отбележи националния ден на безопасност на движението на 29 юни
-
Културапреди 5 дни
История и изкуство се преплитат в Националния пленер по живопис на Дряново
-
Икономикапреди 6 дни
Над 4 млрд. лева ще бъдат инвестирани в енергийна ефективност
-
Културапреди 5 дни
Литовският оркестър „Garsas“ ще омагьоса публиката на Биг Бенд парада в Габрово
-
Новинипреди 6 дни
District R Auto-Moto Fest стартира на летище „Алфа-Метал“ край Габрово
-
Новинипреди 3 дни
Габрово излезе в подкрепа на българския лев
-
Новинипреди 23 часа
Габровските джудисти с впечатляващо представяне в Димитровград
-
Новинипреди 4 дни
Жителите на кв. „Шенини“ в Габрово започват изграждането на нов параклис