Икономика
Годишната инфлация чукна 5,6%
Достигнато е най-високото ниво от февруари 2009-а на фона на повишаването на цените на горивата и храните в най-бедната страна от ЕС, коментира агенция Блумбърг

© Copyright 2011 — Gabrovo News. All Rights Reserved
Инфлацията от началото на годината е 2,4 %, съобщиха от Националния статистически институт. Индексът на потребителските цени (ИПЦ) за март 2011 г. спрямо февруари 2011 г. е 100.6%, т.е. месечната инфлация е 0.6%. Инфлацията от началото на годината (март 2011 г. спрямо декември 2010 г.) е 2.4%, а годишната инфлация за март 2011 г. спрямо март 2010 г. е 5.6%. Средногодишната инфлация за периода април 2010 – март 2011 г. спрямо периода април 2009 – март 2010 г. е 3.5%.
Агенция Блумбърг коментира, че “инфлацията в България през март се е покачила до най-високо ниво от февруари 2009 година на фона на повишаването на цените на горивата и храните в най-бедната страна от ЕС”.
През март 2011 г. спрямо предходния месец цените на стоките и услугите в потребителските групи са се променили, както следва:
-хранителни продукти и безалкохолни напитки – увеличение с 1.3%;
-алкохолни напитки и тютюневи изделия – цените остават на равнището от миналия месец;
-облекло и обувки – намаление с 0.3%;
-жилища (наеми, текущ ремонт и поддържане), вода, електроенергия, газ и други горива – намаление с 0.1%;
-жилищно обзавеждане, домакински уреди и принадлежности и обичайно поддържане на дома – цените остават на равнището от миналия месец;
-здравеопазване – намаление с 0.2%;
-транспорт – увеличение с 1.8%;
-съобщения – цените остават на равнището от миналия месец;
-свободно време, развлечения и културен отдих – намаление с 0.7%;
-образование – увеличение с 0.1%;
-ресторанти и хотели – увеличение с 0.1%;
-разнообразни стоки и услуги – увеличение с 0.2%.
През март са се увеличили цените на следните хранителни продукти: брашно – с 5.2%, хляб – с 1.1%, макаронени изделия – с 0.5%, пасти, торти, сиропирани сладкиши – с 2.1%, ориз – с 2.6%, месо от едър рогат добитък – с 0.4%, птиче месо – с 1.7%, мляно месо (кайма) – с 0.2, риба и рибни продукти – с 2.2%, сирене – с 1.5%, кашкавал – с 1.7%, маргарин – с 1.1%, млечни и растителни масла – съответно с 1.2 и 1.6%, яйца – с 0.7%, ябълки – с 6.7%, зрял чесън – с 1.6%, зрял лук – с 2.9%, картофи – с 9.6%, зеле – с 46.5%, моркови – с 3.9%, леща – с 1.0%, захар – с 15.1%, захарни и шоколадови изделия – с 0.4%, безалкохолни напитки – с 1.4%, вина – с 0.9%, и други.
През месеца са се намалили цените на следните хранителни продукти: свинско месо – с 0.8%, трайни колбаси – с 0.3%, малотрайни колбаси – с 0.5%, домати – с 9.9%, краставици – с 14.7%, зрял боб – с 0.7%, цитрусови и южни плодове – с 0.2%, гъби – с 2.6%, и други.
През март в групите на нехранителните стоки и услугите е регистрирано увеличение при: течни горива за битови нужди – с 2.8%, готварски печки – с 0.3%, дизелово моторно гориво – с 2.9%, автомобилен бензин А95Н – с 2.7%, автомобилен бензин А98Н – с 2.6%, пътнически таксита – с 0.9%, автобусен междуселищен транспорт – с 3.5%, вътрешноселищен обществен транспорт – с 1.6%, услуги в ресторанти, кафенета и др. – с 0.3%, кина, театри и др. – с 1.1%, продукти за лична хигиена – с 0.6%, и други.
Намалили са се цените на: облекло – с 0.2%, обувки – с 0.5%, мебели – с 0.2%, газ пропан-бутан за ЛТС – с 1.7%, телевизионни приемници и антени – с 2.5%, услуги по настаняването – с 3.8%, и други.
През март са намалели цените на лекарствата с 0.2%, на лекарските услуги – с 0.2%, и на стоматологичните услуги – с 0.1%.
Хармонизираният индекс на потребителските цени (ХИПЦ) за март 2011 г. спрямо февруари 2011 г. е 100.4%, т.е. месечната инфлация е 0.4%. Инфлацията от началото на годината (март 2011 г. спрямо декември 2010 г.) е 1.4%, а годишната инфлация за март 2011 г. спрямо март 2010 г. е 4.6%.
Средногодишната инфлация за периода април 2010 – март 2011 г. спрямо периода април 2009 – март 2010 г. е 3.7%.
Според ХИПЦ през март 2011 г. спрямо предходния месец цените на стоките и услугите в потребителските групи са се променили, както следва:
-хранителни продукти и безалкохолни напитки – увеличение с 1.4%;
-алкохолни напитки и тютюневи изделия – цените остават на равнището от миналия месец;
-облекло и обувки – намаление с 0.2%;
-жилища (наеми, текущ ремонт и поддържане), вода, електроенергия, газ и други горива – намаление с 0.1%;
-жилищно обзавеждане, домакински уреди и принадлежности и обичайно поддържане на дома – цените остават на равнището от миналия месец;
-здравеопазване – намаление с 0.1%;
-транспорт – увеличение с 1.6%;
-съобщения – цените остават на равнището от миналия месец;
-свободно време, развлечения и културен отдих – намаление с 1.1%;
-образование – увеличение с 0.1%;
-ресторанти и хотели – намаление с 0.9%;
-разнообразни стоки и услуги – цените остават на равнището от миналия месец.
Индексът на цените за малката кошница (ИЦМК) за март 2011 г. спрямо февруари 2011 г. е 100.9%, а от началото на годината (март 2011 г. спрямо декември 2010 г.) е 104.1%.
През февруари цените на стоките и услугите от малката кошница за най-нискодоходните 20% от домакинствата са се променили спрямо предходния месец, както следва:
-хранителни продукти – увеличение с 1.3%;
-нехранителни стоки – цените остават на равнището от миналия месец;
-услуги – увеличение с 0.2%.
Аргументи БГ
Икономика
Фирма „ЕМКБ“ АД набира работници

Фирма „ЕмКБ“ АД, част от германски холдинг за производство на електромотори, разширява своята дейност в България и търси работници за своето производство. Предлагаме обучение.
Ако проявявате интерес, изпратете своята автобиография на: radulova@emcb.bg.
За повече информация се свържете с нас на: 0885 911 850.
Икономика
Реч за състоянието на Съюза

Председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен ще произнесе годишната си реч за състоянието на Съюза на 10 септември (сряда) от 10.00 ч. българско време пред членовете на Европейския парламент в Страсбург.
От избор към действие: как ЕС се справя с днешните предизвикателства
През юни 2024 г. близо 200 милиона европейци гласуваха на европейските избори — най-високата избирателна активност от 20 години насам. Това показа, че гражданите се интересуват от ЕС и искат той да намери решения на най-големите предизвикателства.
От декември 2024 г. новата Европейска комисия се съсредоточи върху изграждането на една по-силна и по-устойчива Европа. Тя стимулира икономиката, инвестира в умения и жилища, осигурява енергия на достъпни цени и подпомага иновациите в области като чистите технологии и изкуствения интелект (ИИ). Същевременно ЕС задълбочава глобалните партньорства, поема по- голяма отговорност за собствената си отбрана и твърдо подкрепя Украйна. В перспектива модернизираният бюджет на ЕС от 2028 г. нататък ще осигури необходимата гъвкавост и амбиция за справяне с бъдещи кризи. Силата на Европа е в единството — заедно можем да отвърнем на днешните предизвикателства.
Речта за състоянието на Съюза
Речта за състоянието на Съюза (SOTEU) е годишната реч, произнасяна от председателя на Европейската комисия пред Европейския парламент, в която се определят приоритетите на Съюза за следващата година. Това е ключов момент за демокрацията в ЕС. Речта е последвана от дебат с членовете на Европейския парламент, който допринася за засилване на отчетността.
Първата за настоящия мандат на Комисията реч за състоянието на Съюза ще очертае общите постижения, предизвикателства и приоритети на ЕС и ще обяви нови инициативи за следващата година. Речта е знаково събитие в началото на новия политически сезон в ЕС. Речта и дебатът с членовете на ЕП допринасят за отчетността и за изграждането на по-прозрачен и демократичен Съюз. Тази година речта ще бъде на 10 септември 2025 г. от 10 часа българско време.
Речта и пленарният дебат ще се предават на живо с превод на български език на уебсайта и Фейсбук страницата на Представителството на ЕК в България, страницата във фейсбук на Европа директно Габрово, както и по БНТ 2, Нованюз, Евронюз и коментарно студио в предаването на Жени Атанасова “Светът и ние” по БНТ1.

Икономика
Фирма „ЕМКБ“ АД търси работници

Фирма „ЕмКБ“ АД, част от германски холдинг за производство на електромотори, разширява своята дейност в България и търси работници за своето производство. Предлагаме обучение.
Ако проявявате интерес, изпратете своята автобиография на: radulova@emcb.bg.
За повече информация се свържете с нас на: 0885 911 850.
-
Икономикапреди 7 дни
Реч за състоянието на Съюза
-
Културапреди 6 дни
Излезе най-новото издание на Исторически музей – Дряново
-
Културапреди 7 дни
„Вечери на изпятата поезия“ в Габрово
-
Културапреди 7 дни
Унгарка спечели „Сребърна хлопка“ от Панаира на занаятите
-
Новинипреди 6 дни
Габрово събира експерти на дискусия за боровата процесионка
-
Кримипреди 6 дни
Две тежки катастрофи отнеха човешки животи
-
Културапреди 4 дни
Музеите и живото наследство – нови пътища за развитие
-
Културапреди 5 дни
Предстои Десетото издание на Международния фестивал „Solo Act“